[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:01

bij winoa staat dat er ook op en tot nu toe bij alle hier geboren veulens volgens mij ook.

winoa haar hele vaderlijn tot 5 generaties terug is 1 x vos en 2 x bruin en de rest allemaal schimmel
moederlijn is 1 x vos,1 x zwart en 4 x bruin en 1 x bruin roan en de rest zijn allemaal schimmel tot 5 generaties terug dus

dit is het papier van het veulen wat ze nu krijgt met palomino harm,harm is palomino met 2 schimmel ouders
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:10

EvelienH schreef:
Ik heb het inderdaad over Eldorado van de zeshoek. :) Heb je een foto van jou Eldorado? Ben wel benieuwd. Vond de meeste veulens niet zo heel knap maar dat vind ik de hengst zelf ook niet. Maar springen! Niet normaal. Hij zal bij mij zeker niet afvallen omdat hij niet zo mooi is, ben wel erg beniewd hoe de eerste 3 jarigen het gaan doen en of ze echt zo groot zijn als ze allemaal verwachten en of hij zijn kwaliteit vererft.

Dit is het Eldorado veulen van 11 april (foto is gister gemaakt)
Afbeelding

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:06

Diane_Basje :Thanks voor de uitleg, ik zat dus wel goed met mijn kennis.. al wist ik het dus weer eens niet zeker.
ik had alleen nog nooit gehoord van een Schimmel Palomino geboren.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:49

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 03-02-22 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:10

kaotictjinta schreef:
Diane_Basje :Thanks voor de uitleg, ik zat dus wel goed met mijn kennis.. al wist ik het dus weer eens niet zeker.
ik had alleen nog nooit gehoord van een Schimmel Palomino geboren.

Wij hebben zelfs een pintaloosa, dus vlekken én stippen (misschien ook roanfactor, maar slecht te zien) die langzaam wit aan het worden is, op stal staan. Echt alles is mogelijk onder schimmel. Schimmel is gewoon een dominant gen dat de basiskleur wit laat worden. Is dus eigenlijk geen kleur, maar een effect eroverheen.

AGarcia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:00

Mendy vandaag 2 maanden drachtig. Nog 9 maanden :)

Mendy draagt bruin én vos.
Elegant draagt ook bruin én vos.
Allebei zijn ze vos.
Mendy is 'effen' vos en Elegant is zweetvos (volgens mij) En anders lichte vos.
Heb toch zo mijn bedenkingen dat het een vosje word..
Vorige hengst droeg ook vos, uitte bruin. Mendy zelfde, veulen werd bruin.
Of denk ik nou niet goed na :+

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:49

AGarcia schreef:
Mendy vandaag 2 maanden drachtig. Nog 9 maanden :)

Mendy draagt bruin én vos.
Elegant draagt ook bruin én vos.
Allebei zijn ze vos.
Mendy is 'effen' vos en Elegant is zweetvos (volgens mij) En anders lichte vos.
Heb toch zo mijn bedenkingen dat het een vosje word..
Vorige hengst droeg ook vos, uitte bruin. Mendy zelfde, veulen werd bruin.
Of denk ik nou niet goed na :+

Heb net even artikeltje gelezen. Nú snap ik 'm écht :)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:16

Het is even lastig, maar ik vind het heel erg interssant

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:24

Diane_Basje schreef:
Het is even lastig, maar ik vind het heel erg interssant

Ik ook, verdiep me er heel graag in :)
Altijd leuk om te weten zulke dingen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:00

Diana_Basje ik heb even in je profiel gekeken maar daar staat helaas geen foto van schimmel pintaloosa! Maar ik kan me zo ook wel wat voorstellen. (ik begrijp nu dat dat beesje op je werk staat, logisch dat er geen foto van is... ;) )
Jammer dat ze ooit allen helemaal wit worden, dan zie je niks meer van de basiskleur.

Kom ik weer met het volgende....

AGarcia schrijft... draagt bruin en vos en is voskleur... Dat kan toch niet?
Vos is toch recessief en komt alleen in homozygote vorm voor?
(als er een andere kleur bij in zit dan zou die toch dominant overheersen?)

AGarcia is geen kritiek op jouw verhaal hoor, ik vraag het alleen om mijn eigen kennis te vergroten en te checken. :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:18

JennyK had 2 jaar geleden een palomino geboren schimmel. Ze had een cremello connemare merrie, alleen bleek die merrie naast cremello dus ook schimmel te zijn, op de kleur cremello is dat haast niet te zien. [KS-ITP] De gouden koning voor het eerst ITP. is het topic, aan de donkere benen was te zien dat het een schimmel werd.

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:09

ik ben ook zeer benieuwd wat de kleur van het veulen van sioux gaat worden!!..en als hij/zij ook bont is of niet.....maarja moet nog ff wachten :P

sioux gedraagd zich nu alleen hengstig op de wei!....niet grappig....hoop dat het veulen nog wel gewoon aanwezig is!..ga haar voor de zekerheid a.s week wel laten scannen..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:26

balou_lover: thx, het oudje huppelt alweer lekker door de wei! En ik hoop dat het veulen wat van vaders weg gaat hebben, vooral qua springmanieren dan! :)

Pff, ja die kleuren, heb vrijdag nog leuke discussie gehad over de genen met een vriendin (zij is biologe en tevens eigenares van de merrie) en ze kwam met een snelle berekening tot de conclusie dat ik 1 kans op 2 heb om een schimmel te kijgen! :) zover was ik natuurlijk ook al wel gezien paps schimmel is... spijtig dat ik niet weet hoe vaders geboren is, vos of bruin, dan werden het berekenen natuurlijk nog wat makkelijker... :)

We hebben een weddingschapje gedaan, ik gok op een vos geboren schimmelhengst, zij op een zwarte merrie.... ik hoop dat ik de weddingschap verlies! :D

Karin: wat spijtig seg!! :(:)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:36

kaotictjinta schreef:
Kom ik weer met het volgende....

AGarcia schrijft... draagt bruin en vos en is voskleur... Dat kan toch niet?
Vos is toch recessief en komt alleen in homozygote vorm voor?
(als er een andere kleur bij in zit dan zou die toch dominant overheersen?)

AGarcia is geen kritiek op jouw verhaal hoor, ik vraag het alleen om mijn eigen kennis te vergroten en te checken. :j

Vos is idd recessief en is idd homozygoot. Dwz dat vossen van beide ouders een vosgen hebben gekregen. Je hebt eigenlijk (genetisch gezien dan he?) 2 basiskleuren, vos en zwart. Alle kleuren zijn hiernaar terug te voeren. Elke eigenschap bestaat uit 2 delen, één van moederskant en één van vaderskant. Daarom wordt dat altijd met 2 letters aangeduid. Je hebt zwart (E) en vos (e). EE (van beide ouders zwart gekregen) toont als zwart. Ee (van één ouder zwart en van de ander vosgen gekregen), toont als zwart, want zwart is dominant over vos. En ee is vos, van beide ouders vosgen gekregen.
Nu dan bruin. Bruin is het agouti-gen. Agouti maakt van zwart bruin. Dat kun je aanduiden als AA (homozygoot en wordt dus sowieso doorgegevn aan een nakomeling), Aa (heterozygoot, dus maar één agouti-gen) of aa (geen agouti aanwezig, dus geen verkleuring naar bruin).
De merrie van Agarcia is dus vos (ee) en heeft Agouti (AA of Aa), alleen dit toont niet op vos. Maar ze kan dit wel doorgeven, dus zelfs als de hengst alleen zwart doorgeeft, kan de merrie er een bruine van maken, ook al is ze zelf vos.

Sorry lang verhaal

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:39

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:41

Dit verklaart ook waarom er zo heeeel af en toe een voskleurige fries wordt geboren. Zo zeldzaam als ze zijn, er zit hier en daar een heterozygoot zwarte tussen. Als die heeel toevallig met een andere heterozygoot zwarte wordt gekruist én ze geven ook allebei nog eens het vosgen door, dan krijg je een voskleurig fries. Het stamboek en fokkers zijn er helemaal niet blij mee, in Amerika vinden ze het geweldig. Zelf vind ik dat dan ook wel weer gaaf, maar daarom fok ik geen Friezen denk ik.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:45

Hera schreef:
http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=498603

http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=551049

Kan iemand met deze gegevens iets opmaken qua kleuren wat mijn veulen zou kunnen gaan worden? Ik ben zelf helemaal niet thuis is kleurengenetica, maar vind het wel leuk om over te leren...

Jouw merrie heeft geen Agouti. Weet niet of ze een vosgen draagt. Van de hengst staat er (of ik heb eroverheen gelezen) geen geboortekleur. Voor zover ik begrijp is hij heterozygoot schimmel, dus 50% kans op een schimmelveulen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:09

Wat ik begrepen heb ik de merrie Hera zwartbruin, wel agouti dus. :)
Alleen worden er verdomd veel dieren onterecht als zwart neergezet. ;)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:16

Oke ja had idd alleen naar het papier gekeken. Ja sommige palomino's worden ook als vos neergezet en mijn koffievosroan was tot vorige week op papier een bruinroan.
Misschien moeten de schetsers hierin meer begeleiding krijgen? (niet rot bedoeld, maar het gaat best vaak fout)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:19

Dit hoeft niet aan de schetsers te liggen. Deze database wordt ingevuld naar wat mensen doorgeven en niet naar wat er geschetst op papier staat. Als ik doorgeef dat Neon paars met groene stippen is komt dat zo in zo'n database te staan.
Maar schetsers zitten er ook wel eens naast, dat klopt. Vorig jaar heb ik Pepa opnieuw moeten laten schetsen omdat zijn aftekeningen niet klopten. Onze enige echte zwarte staat als bruin geschetst. En zo hebben we bruinen als zwart geschetst staan. :+

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:25

ja, de fokker die ze ingegeven heeft heeft ze als zwarte ingegeven, neem aan dat ze zwart was bij geboorte, maar ze is wel degelijk zwartbruin, zoals je kan zien op de foto's van mij een paar pagina's terug... :)
Ja, van de hengst weet ik zijn geboortekleur niet, HH weet het ook niet , oldenburg reageert niet op mijn mail met de vraag naar zijn geboortekleur...
Ik ga er dus maar vanuit dat ik elke kleur kan verwachten bij geboorte en dan ik 50% kans heb dat hij/zij in een schimmel veranderd :)

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:40

Ik vind het ook reuze interessant hoor die kleurengenetica enz.
Maar heb nog niet de tijd gehad om me er in te verdiepen (ik weet niet of iemand me iets kan aanraden??)

Vandaag kort dagje op stal (omdat mijn nichtje haar verjaardag vierde!! Alweer 4 jaar pfff, We hebben echt zooooon gave taart voor haar gemaakt!!) Grootste gedeelte van de tijd besteed aan onze stalkat zoeken. Hij is al een paar dagen niet geweest, en dat is niets voor hem |( Maak me een beetje zorgen ;(

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:37

Ach jee kat kwijt, dat is niet leuk...
Gefeliciteerd met je nichtje!
Tja en kleuren, ik heb veel geleerd van bokt en door te kijken wat er uit kruisingen kwam. Maar als je nog meer wilt weten, vraag 't gerust, misschien kan ik je wel helpen het wat eenvoudiger te maken. Al weet ik ook niet alles hoor. Maar als je basis snapt (wat ik hierboven heb beschreven) dan ben je al een eind. Factoren zoals roan, bont, verdunning en schimmel zijn dominant. En dan moet je weten wat het doet in de homozygote en heterozygote vorm en met vererven enzo.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:43

Hera schreef:
ja, de fokker die ze ingegeven heeft heeft ze als zwarte ingegeven, neem aan dat ze zwart was bij geboorte, maar ze is wel degelijk zwartbruin, zoals je kan zien op de foto's van mij een paar pagina's terug... :)
Ja, van de hengst weet ik zijn geboortekleur niet, HH weet het ook niet , oldenburg reageert niet op mijn mail met de vraag naar zijn geboortekleur...
Ik ga er dus maar vanuit dat ik elke kleur kan verwachten bij geboorte en dan ik 50% kans heb dat hij/zij in een schimmel veranderd :)

Ja inderdaad, jammer dat ze niet reageren. Wat voor kleuren zijn zijn nakomelingen? En heeft Hera meerdere nakomelingen? Zoja, welke kleuren zijn die?

Wij hebben op stal een merrie die is bruin en die heeft één voskleurig veulen en één zwartgeboren schimmel gehad (uit een schimmelvader). Daarvan weten we dus dat de merrie een vosfactor heeft en slechts heterozygoot agouti is, anders was haar zwarte veulen ook bruin geweest. Dus zij is EeAa. Misschien een leuk voorbeeld.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:06

Hengst heeft zijn eerste dekjaar en hera haar eerste veulen, dus geen informatie :D pff.. ik maak het wel moeilijk e! :D