[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:09

Duimen dat er toch wat handige jongens of meiden tussen zaten mirjam!

Welkom Jelske!

Wij zijn vandaag ook heen geweest te scannen. Ukje vh eerst op de trailer, wat een ontzettend braaf dier. Dierenarts was ook verbaasd hoe braaf ze alles deed en al aan touwtje mee wandelde voor een week oud :+

Afbeelding

Afbeelding

Aanvankelijk dacht ik dat het misschien nog wat vroeg was en heb vorige week nog serieus zitten overwegen om het scannen naar donderdag te verplaatsen. Maar goed dat we gegaan zijn, alles zag er goed uit. Mooi hengstig en al een mooi ei, morgen mag ze erbij. Dag 7 vandaag, dus ze is er vlotjes bij. Hopelijk donderdag dan goed nieuws dat het ei weg is. Voor de merrie na vorig jaar zo ontzettend veel scannen en doen wel fijn als het dit jaar echt minimaal zou kunnen. Duimen!

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:53

Ik meld me hier ook voorzichtig aan, Qalenza zou in de loop van volgende week terug hengstig moeten worden, veulenhengstigheid was zo'n 1,5 week geleden gepasseerd, was toen zeer boos naar onze hengst aan huis

Afbeelding

Dit zou de combinatie worden:
Qalenza
Afbeelding

X

Utamaro d'ecausinnes
Afbeelding

Momenteel heeft ze nu ook een veulen aan de voet van Dourkan Hero Z

Afbeelding

unofficial79

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:23

Ik meld me ook maar voorzichtig.
Vandaag is onze merrie voor ronde 2 geïnsemineerd. De 1e poging is helaas niet gelukt. Ook deze keer is ze zo hengstig, dat de baarmoedermond aanvoelt als snot. Of het een goed teken is geen idee, maar het goedje erin houden is wel een uitdaging. Het is echt erin brengen en met haar gaan lopen. Zodat ze niet meteen kan gaan plassen.

Zijn er mensen die dit herkennen en eventueel tips hebben?

Donderdag ochtend gaan we scannen of het ei weg is en anders moeten we nog een keer deze cyclus .

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 06:22

unofficial79 schreef:
Ik meld me ook maar voorzichtig.
Vandaag is onze merrie voor ronde 2 geïnsemineerd. De 1e poging is helaas niet gelukt. Ook deze keer is ze zo hengstig, dat de baarmoedermond aanvoelt als snot. Of het een goed teken is geen idee, maar het goedje erin houden is wel een uitdaging. Het is echt erin brengen en met haar gaan lopen. Zodat ze niet meteen kan gaan plassen.

Zijn er mensen die dit herkennen en eventueel tips hebben?

Donderdag ochtend gaan we scannen of het ei weg is en anders moeten we nog een keer deze cyclus .

Wij hebben een Ierse volbloed merrie aan huis staan, die heel hengstig toont, dus plassen, knipperen met vulva, maar meermaals in meerdere cyclussen opgevoeld en gescand en niks hengstigs vanbinnen, geen follikels, geen hengstige baarmoeder, niks... de eerste hengstigheid dat ze goed toont was 29 juni ook... Dus lekker laat.. Nu toont ze terug heel hengstige, maar we laten haar Gust dit jaar, vorig jaar ook Gust gebleven

Afbeelding
Zelfde ochtend en avond gescand, niks hengstigs op scan te zien vorig jaar...

Weet niet of het wat gelijkaardig is als bij jou uiteraard

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:10

Ze is meerdere keren gescand en komt wel gewoon in cyclus. Had er nu ook een flink ei op zitten. Alleen met insemineren is dat de baarmoedermond zo zacht is , dat het een kunst is om het goedje erin te houden. Met het uithalen van de pipet (neem aan dat je t zo noemt) komt ook een deel weer mee naar buiten.
Dit wordt haar derde veulen, maar dit hebben we nog niet eerder gehad.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:15

Zo'n zachte baarmoedermond is eigenlijk heel gunstig. Betekent dat de baarmoeder super hengstig is en dat je qua timing waarschijnlijk erg goed zit. Het is alleen wat lastiger om de opening van de bmm goed te vinden als hij erg week is. Normaal gesproken hoort het niet meteen met het insemineren allemaal terug te lopen, dan zat de inseminator waarschijnlijk niet goed. Dat er iets uit loopt is niet erg maar als je de spuit leegdrukt en je voelt het meteen tegen je vingers aan lopen dan insemineer je niet goed.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:46

Magic_Lover. Dat is mooi vlot. Hopelijk meteen raak. En wat een dropje <3

TJ_Stables Ohh spannend, ik hoop het voor je

Afgelopen weekend sloeg mijn merrie haar veulen zo onderuit. Daarna moest ze er niets meer van hebben. Ik het uier onderzoeken, had ze haar flink gebeten in de speen. Het gaat nu een stuk beter, het heelt goed. Blijkbaar heeft het veulen wel wat geleerd :\

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:54

Heeft iemand dit ook weleens gehad trouwens?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:55

SharonIndezz schreef:
Hier nog steeds een merrie die zich als hengst gedraagt, gisteren tijdens een buitenrit met een andere merrie wilde ze continue snuffelen, en begon ook te brullen etc… denk als ik haar der gang liet gaan, dat ze zou “dekken” hopelijk zijn het allemaal goede tekenen, want ben elke dag onzeker dat ze niet meer dragend is. :( kost mij jaren van m’n leven zo :+ , geweldige hobby paarden :')

Wanneer heb je een controle gepland staan?

@magic_lover: wat een dotje <3 Dan maar duimen op een voorspoedig verloop!

unofficial79 schreef:
Ze is meerdere keren gescand en komt wel gewoon in cyclus. Had er nu ook een flink ei op zitten. Alleen met insemineren is dat de baarmoedermond zo zacht is , dat het een kunst is om het goedje erin te houden. Met het uithalen van de pipet (neem aan dat je t zo noemt) komt ook een deel weer mee naar buiten.
Dit wordt haar derde veulen, maar dit hebben we nog niet eerder gehad.

Je zou de veearts kunnen vragen of het zinvol is om haar een stukje dicht te zetten.

@Phileine83: := Klinkt als een tamelijke bengel.

Wat ik eigenlijk gisteen nog bij mijn post had willen schrijven:
In hoeverre houden jullie rekening met inteelt en verwantschap bij jullie stamboeken? En in hoeverre biedt het stamboek hulpmiddelen om dit te monitoren?

Bij het KFPS is verwantschap en inteelt immers al jaren een aandachtspunt. Voor mijn paring heb ik daar ook rekening mee gehouden door zowel het inteeltpercentage (op de 5e generatie) terug te brengen als het verwantschap niet teveel toe te laten nemen - in dit geval zelfs af.

Jelske heeft zelf een inteeltpercentage van 1.37% en een verwantschap van 17.4%. Door de keuze voor Hilbert zal het veulen een veel lager inteeltpercentage hebben, namelijk 0.39% en het verantschap is voorlopig geschat op 17.17%.
Nu is het verwantchap natuurlijk ook verranderlijk door het verloop van de populatie en de paringen die gemaakt worden, maar vooralsnog heb ik gestuurd op een lagere verwantschap dan mijn merrie.

Qua fokdoelen/inteelt had ik bijvoorbeeld een sterkere keuze kunnen maken door voor de hengst Kanne te gaan, maar die heeft in zijn eerste twee seizoenen (nog niet definitief goedgekeurd en dus nog een deklimiet van 180 dekkingen per jaar) zijn dansboekje al helemaal vol. Sterker nog, de reserveringen voor volgend jaar gaan ook al hard wat ik begreep. Ik heb hier dus de overweging gemaakt om een kleinere stap te maken in het nastreven van mijn fokdoelen door voor een relatief minder populaire hengst te gaan in het kader van de bloedspreiding.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:20

Phileine83 schreef:

Ja heb het zelf op camera
https://vm.tiktok.com/ZGetc7gSX/
Maar meer omdat hij haar getrapt had _O-

Was ik ook effe van verschoten

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:57

@jelske, ik heb nog geen controle gepland staan, ze is vandaag precies 70 dagen, twijfel over wanneer ik dat nogmaals wil doen, merrie vind scannen/opvoelen afschuwelijk, mocht ze nu leeg blijken probeer ik het niet meer opnieuw (dit seizoen) dus denk dat ik in sept nog scan/controle voor evt gust verklaring

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:04

Wat Muronia al aangeeft. Hoe zachter hoe beter. Het hoort er niet uit te lopen dan is de pipet niet ver genoeg in de baarmoeder geplaatst, eigenlijk helemaal niet waarschijnlijk kwam deze vast te zitten in de plooien van de bmm. Hier moet je doorheen, dan kan het niet terug lopen

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:36

AM_Horses schreef:
Wat Muronia al aangeeft. Hoe zachter hoe beter. Het hoort er niet uit te lopen dan is de pipet niet ver genoeg in de baarmoeder geplaatst, eigenlijk helemaal niet waarschijnlijk kwam deze vast te zitten in de plooien van de bmm. Hier moet je doorheen, dan kan het niet terug lopen

Dan denk ik dat er iets niet goed gaat. Wat is nu wijsheid: Mocht er morgen nog een ei zitten door iemand anders laten insemineren of nog een keer door deze. Vorige cyclus was precies hetzelfde probleem.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:42

unofficial79 schreef:
AM_Horses schreef:

Dan denk ik dat er iets niet goed gaat. Wat is nu wijsheid: Mocht er morgen nog een ei zitten door iemand anders laten insemineren of nog een keer door deze. Vorige cyclus was precies hetzelfde probleem.

Insemineert degene die ook je merrie scant?

Want bij mij doet de veearts dit gewoon

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:44

Waar zit je ergens? Mocht het Groningen of Drenthe zijn dan kan ik je wel helpen? Ik insemineer ook (zie onderschrift).

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:05

Ik zou ook voor een ander gaan.

Ik insemineer ondertussen een aantal jaar. Je verhaal klinkt dat de inseminator vrij onervaren is?
Duimen dat ei er nog zit, zodat er nog een goede kans is.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:16

Ooohhh ik probeer steeds alles mee te lezen, maar het overzicht ben ik helemaal kwijt. Doe alles op m'n telefoon en dat maakt het niet makkelijker :(

Jelske, ik vind verwantschap en bloedspreiding erg belangrijk. Volgens mij is dat bij het KFPS echt een hoofdpijndossier. Jouw merrie moet je echt koesteren met de wat oudere lijnen!

Zelf heb ik een appaloosa merrie, en het hengstenaanbod in de grote maat is eigenlijk bijna allemaal terug te brengen op 1 hengst. Peru's Scen Tao. Daarom heb ik destijds bij mijn merrie gekozen voor een Amerikaanse appaloosa, dan zat ik qua bloed helemaal vrij.
Dat veulen is inmiddels 3, en gisteren weer gescand door de dierenarts. Inmiddels 82 dgn drachtig van Spotilas v. Totilas.
Ook weer vrij bloed binnen het Nederlands Appaloosa Stamboek. Op die manier probeer ik wel echt meer spreiding te krijgen

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:57

Muronia schreef:
Waar zit je ergens? Mocht het Groningen of Drenthe zijn dan kan ik je wel helpen? Ik insemineer ook (zie onderschrift).

Ik stuur je een pb.

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:50

TJ_Stables schreef:
Phileine83 schreef:

Ja heb het zelf op camera
https://vm.tiktok.com/ZGetc7gSX/
Maar meer omdat hij haar getrapt had _O-

Was ik ook effe van verschoten

Ahh ik kan het filmpje niet zien helaas (omdat ik geen tiktok heb?).

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:26

Nou hier zit het kwakje er ook weer in, merrie was heel mooi hengstig zei die, en Miami bevrucht ook goed volgens hem dus duimen maar! Morgenavond scannen of eitje weg is, zou mooi zijn.

Unofficial, oei lastig! Misschien dan idd toch eens een ander proberen, ik weet idd ook niet beter hoe zachter de baarmoeder hoe beter.

Verwantschap houd ik deels wel rekening mee, ook reden dat ik niet verder met een tuiger fok. Ondanks dat het qua bloedlijn wel intressant zou zijn volgens sommige. Ik durf het niet aan met al die inteelt en lichamelijk problematiek daardoor, dus dan maar leuke dressuurhengst. Wat dat betreft wel weer fijn want je kan natuurlijk alle kanten op door het vrije bloed. :)

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 23:07

Ook ik heb iig bij 1 de keuze gemaakt om te gaan voor het laagste inteelt percentage.
Nu kijkt het stamboek er verder niet naar begreep ik, maar ik vind het wel belangrijk.

Daarnaast toch weer wat zenuwen met Cupra. Zie foto.

Ze is gecheckt en alles lijkt goed. Geen koorts en volgens de VP deskundige kun je er anders niks aan houden als het nu toch mis zou gaan. Ze is nu 99 dagen drachtig.
Wel zei ze komt dit vaker voor bij merries die het veulen kort na geboorte verloren zijn.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sabbuh op 17-07-24 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 23:49

Jeske, ik kijk er wel naar, maar mijn merries zitten ondanks hun leeftijd hoog in het verwantschap, Jasper en beart, dan is het sowieso moeilijk om het percentage naar beneden te krijgen. Ik probeer ook te verbeteren, met oudere merries heb je niet zoveel kansen meer.
Het probleem is ook als een hengst veel gebruikt wordt, zijn verwantschap stijgt, kijk maar naar Omer.

Bij het KWPN kijk ik ook naar inteelt, zeker omdat er daar veel keuze is.

Hopelijk zijn de inseminaties gelukt.

Nog 3 dagen wachten dan de dracht scan van Antje, spannend

Wat een pittige moeder, het veulen krijgt flinke klappen

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:48

Hier alleen gekeken naar het inteelt. Blijf qua verwantschap sowieso wat hoog zitten. Heb een oudere merrie die nog hoog in het inteelt zit. Met de keuze voor Tymen kom ik op 0,20. Ik wilde ook wel een hengst die me aansprak. Dus dit voelde voor mij als de beste keuze.

Spannend Moner! Veulen is straks heel wat gewend dus.

Oh kan me voorstellen dat je daar zenuwen van krijgt Sabbuh. Hopelijk valt het mee.

Duimen Magic lover!

Dan zou ik inderdaad daar voor gaan SharonIndezz

Oh jee ik snap wel dat de merrie daar niet van gediend is Phileine

Spannend hopelijk lukt het allemaal Unofficial.

Leuke combi TJ_stables

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:27

Oh helemaal vergeten te melden hier,

Hilde was de vorige keer weer niet hengstig, besloten om de vorige hengstigheid over te slaan en een swab te nemen. Ik wilde eerst zeker weten of alles goed was.
Niks aangetroffen. Dus afgelopen vrijdag is ze weer geïnsemineerd, mooie hengstige baarmoeder en maandag was het ei netjes weg. Dit gaat onze laatste ronde worden voor dit jaar dus hopelijk meer geluk nu.
Veearts gaat op vakantie als ze op 14 dagen zit na inseminatie, voor die tijd scannen heeft niet veel zin en aangezien het de laatste ronde is ga ik pas halverwege augustus met haar weer naar de kliniek.
Extra lang wachten nu of het deze keer wel gepakt heeft of niet. Hopelijk wordt ons lange wachten beloond.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:45

EdkingEnzo Welkom. Heb je foto's van je combinaties? Met insemineren heb ik geen ervaring maar ik weet dat bij sommige hengsten expliciet staat dat je de kosten per sprong moet betalen.

Al_zawraa De merrie met de grote eitjes , Saartje, heeft vorig jaar een veulen gehad, dat was haar eerste veulen. Toen netjes in 1x drachtig bij de eerste hengstigheid. Wat fijn dat Rakizah toch drachtig is *\o/*

Muronia leuke plannen met Elonia :j ze is idd erg groot :D

JennyK Wij schouwen altijd voor het dekken. Booster staat dan in een stal waarbij hij met het hoofd naar buiten kan dus hij kan de merries vrijuit besnuffelen en aflikken :+ . Maar zelfs als we saartje met d'r achterkant bij Booster zijn neus parkeren toont ze niet hengstig. Ze knippert niet, piest niet en blijft ook niet staan als ze afgesnuffeld wordt. Ze is ook niet boos maar Saartje is gewoon een heel gemoedelijk paard wat niet snel lelijk doet naar een ander :')

Wisanda2003 wat balen zeg dat het 2de vruchtje ook weg is -O-

Mirjamalvaro wordt een drukke week voor je :=

Jelske welkom en gefeliciteerd met de dracht. Mooie combi zo en interessant van de draag merrie. Bevalt ze dan wel bij jou of hoe werkt dat?

Sharonindezz met zo een apart gedrag zou je zeggen dat ze nog netjes drachtig is. Hier worden sommige ook echte hengsten als ze drachtig zijn :+

Magic_lover Fijn dat het zo vlot is gegaan allemaal. Nu duimen dat ze ook zo vlot drachtig is.

Tj_stables welkom weer :j . Hopelijk is ze netjes drachtig

Unofficial79 welkom. Ik heb verder geen ervaring met insemineren maar denk idd niet dat het de bedoeling is dat het er terug uit komt.

Phileine83 auw kan geloven dat de merrie dat corrigeert als die zo bijt := . Maar is natuurlijk altijd even schrikken als je ze ziet slaan naar het veulen.

Sabbuh is ze ook gescand ter controle? Ik heb hier overigens een paar merries die wat uier hebben zodra ze drachtig zijn. Maar die hebben dat dan vrijwel meteen en niet pas na bijna 100 dagen.

Hennos Balen dat het niet gepakt heeft. Hopelijk deze ronde wel.

Hier heeft niks geholpen bij Saartje om d'r hengstig te krijgen. Dus we gaan het laten voor wat het is. Na volgende week ga ik een week op vakantie dus heeft het weinig nut om nu vanalles te gaan proberen als we dan toch niet kunnen dekken

Tina is gisteren voor de 3de x gedekt maar dit was de laatste x gok ik. Toen hij klaar was begon ze meteen te bokken naar hem dus denk dat ze er klaar mee was :+

Ik vind het nu op het einde van het seizoen maar stroef gaan kwa hengstig worden enz. In april/mei stond alles hengstig meteen en nu wordt loopt het zo stroef. Zou dat met het rare weer te maken hebben?