[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:09

oohhh help :)... dus ik heb ook kans op vos... nog spannender.... :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:15

43.75% - Gray (Black)
43.75% - Black
6.25% - Gray (Chestnut)
6.25% - Chestnut

Dit krijg ik als ik merrie met vosfactor ingeef...

46.88% - Gray (Black)
46.88% - Black
3.13% - Gray (Chestnut)
3.13% - Chestnut

Dit als de merrie factor ongekend is...

93.75% - Gray (Black)
6.25% - Gray (Chestnut)

Dit is de uitslag met homozygote schimmelhengst...

:D

ben benieuwd...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:56

Ik mis het bruine in het verhaal van je percentages. Volgens mij komt de hengst uit een stam met vooral bruinen en schimmels, dikke kans dat hij onder het schimmelkleurtje bruin is. Je merrie is heel donkerbruin, ook die heeft agouti. Ik zie hier vooral veel kans op zwart, maar ik denk dat je vooral veel kans op bruin hebt als kleur (met eventueel schimmel eroverheen).

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:02

ja, ik ben niet zo goed in kleuren berekenen..dacht dat ik het zo goed deed... 8)7

De vader van de hengst is cassini II, met alles schimmel langs vaderskant tot overovergrootvader...
moeder van de hengst weet ik niet, vader van de moeder van de hengst (calvados II) was volgens mij ook schimmel....

hmmm bruin is nu eigenlijk wel het laatste wat ik wil eigenlijk... :o

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:03

dus bruin geboren... schimmel wordend bedoel je neon? Daar kan ik mee leven... :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:18

Moeder van Cassini II is bruin, Cor de la Bryere (vader Calvados II) is ook bruin. ;) Dus van beide kanten kan Centurio bruin meegekregen hebben.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:31

hehehehe.... nog meer verrassingsmogelijkheden dus... nu ben ik pas benieuwd!!! :D

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:28

Ik ga maar een ander ras fokken, kan ik ook wachten op een ander kleurtje :+
Heb nu altijd een vos, het enige spannende is het geslacht en wat voor aftekening het heeft :+

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:50

:D je weet in ieder geval wat je krijgt. Ik heb bij beide kans op 50% schimmel, zijn heterozygoot. Noiva 's vent is zwart, geen idee of hij agouti draagt maar eigenlijk grootste kans op bruin. Kara wordt gedekt door een valk dus ook kans op crème. (als het allemaal lukt dan )

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:30

Ojee kleurtjes! Dat vind ik altijd hele leuke discussies!
Mijn merrie is koffievos-roan. De hengst is valk, maar weet niet of hij een vosgen graagt en weet ook niet of hij homozygoot of heterozygoot voor agouti is. Dus de mogelijkheden voor het veulentje zijn; zwart, bruin, vos, zwartroan, bruinroan, vosroan, valk, palomino, smokey, valkroan, palominoroan of smokeyroan. Dus ik ben heeeeeellll erg nieuwsgierig. Bovendien heeft mijn merrie een blauw oog, dus ben benieuwd of ze dat doorgeeft. Sowieso heeft ze vrijwel geen aftekeningen en de hengst wel. Dus wordt één grote verrassing haha.
Mijn merrie is ook nog donker, dus zijn kan alle kleurtjes ook nog donkerder maken...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:40

Noiva's date heeft geen agouti, agouti is het gen wat van zwarten bruinen maakt. ;) Agouti toont altijd op zwart, en aangezien de hengst zwart is en niet bruin kan hij geen agouti dragen. :)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:47

Ik kom me afmelden.

Bonnie en Floor zijn niet drachtig
Floor is vandaag gescand en had een afgestorven vruchtje in de baarmoeder dinsdag als ze weer hengstig moet worden wordt de baarmoeder gespoeld.

En als ik ze nu nog een keer laat dekken komt het veulen eind juni mooie tijd maar dan moet ik het afspenen in november geen mooie tijd. Dus helaas geen veulens voor mij volgend jaar.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:50

He, Karin dat is balen!

Ik ga er vanuit dat ik een bruine krijg, merrie is bruin en hengst ook. Hopelijk eentje met een mooie witte kop, veel wit is niet lelijk als het maar niet aan de benen is. :D

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:59

EvelienH schreef:
He, Karin dat is balen!

Ik ga er vanuit dat ik een bruine krijg, merrie is bruin en hengst ook. Hopelijk eentje met een mooie witte kop, veel wit is niet lelijk als het maar niet aan de benen is. :D

Als beide een vosgen dragen kun je nog een vos krijgen en als beide heterozygoot agouti zijn kun je nog een zwarte krijgen. Weet je of beide ouders op kleur getest zijn of welke kleuren nakomelingen ze hebben gehad?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:04

Van de hengst heb ik alleen nog maar bruine nakomelingen gezien en voor de merrie wordt dit het eerste veulen maar in haar afstamming zitten vooral veel bruine paarden. Wel saai eigenlijk. :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:17

zie een leuke dicussie over kleuren...weet iemand wat bij winoa de kansen zijn?

winoa is een bruin geboren schimmel en haar beiden ouders zijn ook bruin geboren schimmel.
winoa heeft 2 zonen gehad,een van een vos hengst en de ander van een schimmel hengst.
beiden hengstveulens waren bruin geboren schimmels.

nu is winoa drachtig van een palomino hengst met een vos vader en schimmel moeder dacht ik.
hengst heeft al diverse kleuren gegeven van valk,schimmel,vos,palomino en gellof zelfs roan

namen zijn hier overigens ook allemaal aanwezig,zowel voor winoa als pepper
hengstennaam voor winoa haar veulen is heel gaaf!

hier een foto van winoa van gisteren...
Afbeelding

Afbeelding

en het rijden gaat ook echt super met winoa!
Afbeelding

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:33

Paulien, balen dat het niet gelukt was!! Ik hoop dat het nu wel lukt!!

Manueeltje wat heerlijk he, zo'n hartje zien kloppen ;-)

Hera wat een mooie hengst, gelukkig dat het met je ouwetje "meeviel" ik hoop voor je dat ie snel beter loopt!!

Karin, das echt heel erg balen...

Tja, kleurtjes....
Donna is zwart, Donna haar vader (Viper) is zwart, Donna haar moeder is bruin.
Donna is gedekt door een vosroan sabino, weet de kleuren achter hem niet.

Izz is bruinpanterbont en haar moeder is vos, haar vader is zwart (?) panterbont.
Izz is gedekt door een valkpanterbonte hengst, zijn moeder is palomino en zijn vader bruinpanterbont (als ik het goed heb)

Wat kan er uit komen??
Ach het maakt eigenlijk niet uit :o Als het maar gezond is ;)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:04

_Karin Wat balen zeg!

Och jeej.. Kleurtjes..Niet mijn vak gebied..

Ik hoop toch net als voorgaande jaren op zwart :D, en 2 gevlekte zou ook wel leuk zijn :o

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:55

@inowa; voor Winoa weet ik het niet zeker, daarvoor heb je nog een paar onbekende factoren. Ik kan hieruit niet opmaken of ze homozygoot of heterozygoot schimmels is. Als ze homozygoot schimmel is (van beide ouders schimmelgen meegekregen) dan worden al haar veulens schimmel, ongeacht welke kleur ze geboren zijn. De hengst heeft 2 vosgenen (haar veulen krijgt dus sowieso een vosgen) en één verdunningsgen (50% kans dat hij de kleur van jouw veulen verdund en dan krijg je smokey, valk of palomino). Haar veulen wordt, als hij schimmel wordt, heterozygoot schimmel, want van de hengst krijgt hij geen schimmelgen. Dus nog even afwachten óf laten testen op schimmel en wel/niet vosdrager. Pepper is sowieso vosdrager en heterozygoot schimmel.

@ balou-lover; Donna heeft sowieso het vosgen, want river was palomino (vos+verdunning). Die moet ze van haar moeder hebben gehad, want Viper heeft geen vosgenen, die is homozygoot zwart. Ze heeft ook geen agouti (wat van zwart bruin maakt), want dat zie je altijd. Zij heeft dus een zwart-gen en een vos-gen om door te geven aan een veulen. De hengst is vosroan-sabino. Roan is altijd heterozygoot, dus 50% kans dat je veulen roan is. Hij is vos dus kan alleen maar vosgenen doorgeven. Het hangt dus af van wat Donna meegeeft. Geeft zij zwart en hij vos, dan wordt het veulen zwart (of bruin als de hengst agouti draagt, maar dat toont niet op vos), geven ze beiden een vosgen, dan wordt het veueln vos. Met sabino weet ik niet precies hoe dat vererft. Je kansen zijn dus zwart, bruin en vos, al dan niet met roan, al dan niet met sabino

Voor izz; Izzy en de hengst hebben sowieso van één ouder het vosgen meegekregen. Ze hebben ook beide agouti, wat van zwart bruin maakt, al weet ik niet of dit homozygoot of heterozygoot is (dus of ze het sowieso doorgeven of niet). De hengst heeft een verdunningsfactor, er is 50% kans dat hij dit doorgeeft. Van panterbont weet ik niet hoe dit vererft. Een heleboel mogelijkheden dus.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:29

Karin wat jammer dat het niet gelukt is.
Een dood vruchtje. :(:) Dat moet er dan nog uitgespoeld worden?
(ik dacht dat het in het begin altijd geresorbeerd werd, of is de merrie al langer drachtig geweest?)
Maakt ook niks uit, Sterkte joh!

Kleurengenetica. Geweldig leuk <3 maar niet simpel.

Ik kan me bij Pauk aansluiten... krijg Vos en niks anders.
Had ik dit jaar kans op een Palomino... nee hoor ik krijg vos. :')
Volgend jaar 100% vos. Alleen de aftekeningen kunnen verschillen.
Vader heeft Sabinogen <3

Nu we het toch erover hebben mag ik misschien wel een paar algemene kleur vragen stellen.
Ik meende dat als een paard het schimmelgen draag dit altijd zichtbaar is. (je kunt dan dus toch geen schimmelgen dragen en een ander kleurtje dan schimmel tonen?)

En je krijgt toch nooit een verdunning als beide ouders die kleur niet vertonen?
(vraag nav de tekst van winoa drachtig van palominohengst met vos vader en schimmel moeder. Dan zou de moeder een palominoschimmel geweest moeten zijn???)

Inowa dat lijkt me trouwens een gave mogelijkheid Palominoschimmel... als dat kan in ieder geval.
Winoa zelf vind ik echt onwijs gaaf!! Daar komt beslist wat moois uit.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:56

Als een paard een schimmelgen draagt zie je dit altijd. Dus als de ouders geen schimmel zijn, kunnen ze dit ook niet onzichtbaar doorgeven. Het veulen van winoa kán (mits winoa het vosgen heeft én doorgeeft) een palominogeboren schimmel worden. Dus palomino bij de geboorte en langzaam schimmelen. Het kan dan weer geen palomino-roan worden, in de volksmond ook wel palominoschimmel genoemd, wat voor verwarring kan zorgen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:00

Een verdunning is áltijd zichtbaar, tenzij daar schimmel overheen gaat. Van een schimmel kun je alleen als veulen zien wat eronder zit, óf aantonen met DNA onderzoek. Schimmel is een effect over een basiskleur heen. Het paard heeft dus gewoon een kleur (en dat kan alles zijn) maar wordt eigenlijk heel snel grijs. Als ik het me goed herinner, correct me if I'm wrong, is schimmel eigenlijk oorspronkelijk een DNA'foutje', het snel verouderen van de vacht. Maar weet dit niet zeker.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:02

balen karin!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:50

interessant verhaal allemaal....ik gok zelf op gewoon schimmel en bruin geboren.
dat komt ook het meeste voor in winoa haar bloedlijnen.

kan me niet herinneren of er veel vos zit in winoa haar voorouders..zal ff gaan uitzoeken hoeveel het er zijn de eerste 4 of 5 generatie,s

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:58

Ik zou het om die reden handig vinden als ze het vanuit het stamboek verplicht stellen, of adviseren, om bij schimmels de geboortekleur te vermelden op het geboortebericht. Dan krijg je over een paar generaties veel beter overzicht.