[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:52

AM, fijn dat het ene vruchtje netjes is blijven zitten!

Moner, interessant dat sperma mengen. Een kennis van me heeft dat ooit ook eens laten doen.
Ik zou er zelf nooit aan beginnen, zou ook absoluut niet kunnen bij de Arabieren trouwens. Maar goed, als het voor jullie werkt is het jammer dat de HH niet mee wil werken. Al kan ik het me dus wel voorstellen.

Juval, wat naar die hoefbevangenheid, hopelijk knapt ze snel weer wat op. Fijn dat ze nog wel drachtig is!

Baudyh ben heel benieuwd. Nog nooit van gehoord, dus ik vind het heel interessant om te volgen.

Nieky, de merrie met een groot ei die niet hengstig toont, moet die voor het eerst gedekt worden, of heeft ze al vaker veulens gehad?

Rakizah was helaas zoals verwacht niet drachtig. Maandag weer scannen.
Aleeyah had donderdag een ei van 2,5 bij 3,5, dus dat was niet groot genoeg om voor vrijdag te bestellen.. Maar waarschijnlijk te groot om tot dinsdag af te wachten, dus dat wordt waarschijnlijk niks -O- Maar goed, we gaan maandag weer scannen, hopelijk remt het slechte weer de hengstigheid een klein beetje. Enige voordeel nu even aan dit weer :')

Ik zag dat jullie het over prijzen van scannen etc hadden. Dit jaar heb ik hier even mazzel, heb een nieuwe DA zonder ervaring, dus die doet nu het meeste kosteloos zodat ze zelf ervaring op kan doen. En daarbij weet ik dat het een groter risico is, omdat ze de ervaring nog niet heeft.

Afgelopen jaren was het op de kliniek een scanpakket van zo'n 200 euro dacht ik. Daarbij kwam dan bij diepvries nog 100 euro per cyclus, plus uiteraard evt medicatie etc.
Bij de DAP thuis zat ik ook rond de 95 euro voor visite + scannen. Wel rekende ze dan als je 2 merries liet scannen minder voor het scannen, waardoor ik voor 2 merries op 105 euro uitkwam. Dus dan probeerde je echt alles zoveel mogelijk tegelijk te plannen.

EdkingEnzo schreef:
Hoi allemaal!

Ik kom me heel voorzichtig hier melden. Ik ben sinds kort eigenaresse van 2 PRE merries na het grote verlies van mijn liefste PRE ruin.
Het was al jaren mijn droom om een veulentje te fokken, en nu lijkt dit misschien te gaan lukken!
Zena mijn PRE merrie heb ik afgelopen woensdag voor het eerst laten scannen thuis. Puur om even te kijken hoe het er uit zag. Ging gelukkig allemaal goed en zag er prima uit, niet hengstig.
Vandaag is ze hengstig gespoten en hopelijk kunnen we volgende week insemineren :D

Nog even een vraag hier, is het normaal om per keer te moeten betalen voor het springen van de hengst? Als je dus meerdere keren zou moeten insemineren? Dus extra kosten naast het dekgeld en los van je eigen dierenarts voor het scannen?

Welkom! Hopelijk gaat het allemaal lukken.
Bij de Arabieren is dat standaard. Toevallig dit jaar eens een hengst waar de eerste 2x erbij inzit, maar dat had ik tot nu toe nog nooit mee gemaakt. Uiteraard deze merrie in 1x drachtig en de andere niet :+
Uit Italië vandaan betaal ik voor mijn ene merrie echt een vermogen, afname + verzenden.
Bij de andere stal was het vorig jaar iets goedkoper (nou ja, minder duur :+ ), dus hopelijk is dat dit jaar ook nog zo.

Libera

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 02:47

Hier is de LFG (levend veulen garantie) dat je gratis mag terugdekken als het veulen niet staat en drinkt of binnen 24 dood gaat. Je betaald het volledige bedrag wel gewoon voordat er ook maar iets verstuurd word. Naast het dekgeld betaal je dan inderdaad nog “collection fees”, dus inderdaad per sprong betalen bovenop het dekgeld. Meestal rond de $175-250 per keer. Gust verklaring doen ze hier vrijwel niet aan omdat je toch al vooruit betaald hebt…

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 08:49

Juval oh bah dat is echt niet leuk. En geen idee hoe dat kan komen dan? Hopelijk doen de pijnstillers hun werk snel.

Baudyh daar ben ik nu ook benieuwd naar, succes maandag!

Ponytante oh jee zo druk? In wat voor tak werk je als ik vragen mag? Merrie is na het wegknijpen nog wel weer gecheckt? Dan mag je er toch vanuit gaan dat het nog goed zit nu.

Ik pak de laatste inseminatiedatum + 340 dagen. Dit is een maiden, dus geen idee hoe ze het gaat doen. Uiteraard hou ik haar op tijd in de gaten.

Nieky hopelijk wil Saartje haar hengstigheid mee gaan werken. Irritant als ze niet synchroom lopen. Fijn dat er toch nog wat beweging in zit bij de laatsten.

EdkingEnzo welkom, hopelijk mag het vlot gaan lukken. Wat grappig dat sommigen nu nog beginnen terwijl anderen op het laatst proberen.

AZ nou hopen dat Aleeyah het even rustig aan wil doen, zal erom gaan spannen. Balen dat je niet voor zondag of maandag kunt bestellen. Jammer van Rakizah,op naar een nieuwe poging.

Ik heb Eloon deze week weer even in het tuig gezet. Het was de bedoeling dat ze deze zomer voor de wagen komt, maar door mijn hernia loopt dat allemaal niet zo vlot. Dit doet ze in ieder geval alvast braaf. Woensdag gaat ze voor het eerst aan de dubbele longe met mijn instructeur. Ik schrik er iedere keer zelf van hoe groot ze is als ik er vlak naast sta (ik ben zelf 1.80 en zij inmiddels 1.73) :oo
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:39

Leuke foto's Muronia, ze doet het braaf zo te zien! Sterkte met je hernia.

Smarti is sowieso hb gevoelig, ze krijgt al arm hooi en staat met een graasmasker buiten. Maar helaas is het gras door het weer deze week denk ik toch te hoog in de suikers. Dus nu maar weer verplicht op de paddock. En meer beweging, dochter heeft nu vakantie, dus ik hoop dat ze wat vaker zin heeft om te rijden.

welkom Edkingenzo, veel succes!

al-zawraa, wat jammer dat rakiza niet drachtig is, en ook balen dat aleeya net het weekend heeft gekozen voor de ontwikkeling van het ei. ik hoop dat het nog gaat lukken.

Kelly_vm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 10:26

Hey allemaal.

Ik lees al even mee maar heb nu zelf een account aangemaakt

Ik heb een jazz merrie waarvan ik achterhand en stap wil verbeteren (karakter wil ik behouden aangezien ze doodbraaf is). Dit jaar heeft ze haar eerste veulentje bij ons gekregen (v Glamourdale) en ben ik super tevreden over! Nu ben ik op zoek naar een hengst om haar mee te dekken.

Zelf had ik ondermeer aan Nalegro gedacht maar vindt hier niet veel info over terug ivm nakomelingen (grootte, karakter, wat hij op merrie verbeterd…) iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt ☺️

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:19

Nieky: Alinka toonde ook niet hengstig, maar was het wel. Echt pas op het moment dat de hengst sprong pieste ze. Als ze dus niet gescand was, had de hengstenhouder de hengstigheid zeker gemist.

Muronia: ze lijkt echt braaf, succes met de lange lijnen. Fijn dat je instructeur dat nu kan/wil doen!

Juval: fijn dat smarti nog drachtig is. Balen van hoefbevangenheid! Dat heeft ze dus eerder gehad?

Hier ook gedekt op levend veulengarantie.
Kosten zijn nu nog vrij laag hier, hopelijk Alinka ook in 1x drachtig (22 juli scannen dan weten we het), dan zitten we bij beide op dekgeld €400, de een €56 en de ander €40 stalgeld, Goldy € 242 kosten voor scannen bij hengstenhouder (van Alinka heb ik daar de rekening nog niet van)en €80 drachtscan van Goldy. Kosten zijn wel eens hoger geweest, ook bij in 1x drachtig!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:34

jennyk schreef:
Juval: fijn dat smarti nog drachtig is. Balen van hoefbevangenheid! Dat heeft ze dus eerder gehad?

ja, 2 keer eerder. In 2018, (net na het hengstigspuiten) en nog een keer in 2021 tijdens een vriesperiode, dat heeft lang geduurd toen. Nu is het gelukkig nog niet zo heftig, we zijn er op tijd bij.
Volgens de dierenarts zou het heel goed zijn als ze een veulen aan de voet heeft, dat schijnt de gevoeligheid voor hoefbevangenheid tegen te gaan omdat de energie (suikers) dan meer richting melk en veulen gaan en niet naar de obesitas....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:36

Kelly_vm schreef:
Hey allemaal.

Ik lees al even mee maar heb nu zelf een account aangemaakt

Ik heb een jazz merrie waarvan ik achterhand en stap wil verbeteren (karakter wil ik behouden aangezien ze doodbraaf is). Dit jaar heeft ze haar eerste veulentje bij ons gekregen (v Glamourdale) en ben ik super tevreden over! Nu ben ik op zoek naar een hengst om haar mee te dekken.

Zelf had ik ondermeer aan Nalegro gedacht maar vindt hier niet veel info over terug ivm nakomelingen (grootte, karakter, wat hij op merrie verbeterd…) iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt ☺️

welkom op bokt!

Ik denk dat je vraag sneller wordt beantwoord als je er een eigen topic voor aanmaakt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:37

Ik zou even het dressuur fokkerij topic op zoeken :j

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:50

Net weer gescand, van de tweeling was helaas geen vruchtje meer over, dus maar hengstig gespoten.
De haflinger wat vrijdag was gescand had vandaag nog een ei van 5.7 dus dadelijk nogmaals insimineren

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:21

Juval wat lastig als je er zo voorzichtig mee moet zijn. Wel fijn dat jullie er nu heel vroeg bij waren. Veulen aan de voet zou idd wel goed kunnen zijn maar veulen in de buik lijkt me dan wel heftig met dat extra gewicht.

Kelly_vm welkom op bokt. Voor jouw vraag kun je het beste een eigen topic openen op het fokkerij gedeelte. Dit is niet mijn fokrichting dus ik kan je geen advies geven.

Wisanda wat jammer dat er niet 1 is blijven zitten. Je was er al een beetje op voorbereid maar toch was het mooi geweest. Haflinger klinkt goed nu qua timing. Hopelijk lukt het met beide nu.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:29

Wat jammer wisande.

Blossom braaf geovuleerd.
Planning:
22 juli scan chablis, is ze dan eindelijk hengstig???
29 juli dracht scan Sterre
31 juli dracht scan Blossom
2 augustus hartje scan Eliana.
Ik hoop op een goede week :=

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:32

Even ego :D

Rakizah is toch drachtig *\o/* *\o/* *\o/* Zó blij :D Eindelijk drachtig van mijn eerste keuze hengst!
Ik heb haar 3 haar geleden uit Amerika geïmporteerd, toen is ze daar nog gedekt en kon ik maar uit 2 hengsten kiezen. Het jaar erna werd ze niet drachtig en vorig jaar weer geprobeerd, maar uiteindelijk van hengst moeten switchen. Heel blij met mijn merrietje uit die combi, maar had nog liever een veulen van die andere hengst gehad.
Een paar maanden geleden zag ik dat er een hele gave hengst aangekomen was in Italië, meteen een dekking gekocht en nu dus netjes in 1x drachtig *D Ze is nog niet eerder in 1x drachtig geweest, dus ook daarmee heel blij.

En het slechte weer heeft ons goed geholpen, want Aleeyah had een ei van krap 4x4, dus heb toch sperma besteld
voor morgen. Hopelijk zijn we dan nog netjes op tijd, baarmoeder was niet helemaal top, maar hopelijk trekt die voor morgenmiddag nog wat bij.
En Aleeyah is een beetje mijn extraatje, als die niet drachtig zou worden zou ik dat niet zo'n ramp vinden. De belangrijkste 2 zijn nu drachtig.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:01

AZ: gefeliciteerd! En het ei bij Aleeyah nog niet gesprongen, op naar een succesvolle cyclus!

Mirjam: dat wordt weer een drukke week bij jou volgende week!

Juval: fijn dat je er nu optijd bij bent, dan valt het hopelijk mee!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:14

Gefeliciteerd degenen waarvan de merries drachtig zijn.
Ik denk dat we met Be-luna nog 1x in augustus gaan proberen en daarna gaan we volgend jaar weer proberen.
Ik heb even een vraag afgelopen week kwam Be-luna thuis en ze stond gelijk van haar af te piesen. Die zelfde ochtend was ze nog gescand niet hengstig. De dag erop volgend liet ze niks meer zien. Ook niet hengstig. Ik begrijp er helemaal niets van. Eerder was ze altijd duidelijk hengstig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:40

AI gefeliciteerd

Hier even een aaaarghhhhh #@*%@@&€@&=&/# moment. Sperma zaterdag voor Blossom was dus slecht, maar 65% motaliteit. En onder microscoop dus echt sloom sperma. Zucht.

Sabbuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:33

Mirjamalvaro dat hoeft niks te zeggen.
Mijn merrie is drachtig geworden van minder dan 10% volgens mij bleek het uiteindelijk zelfs maar 6% te zijn.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:49

Met 65% kan het nog prima goedkomen.

Vienna. Is ze wel netjes in cyclus?

Az. Wat goed! Gefeliciteerd *\o/*

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:57

AZ gefeliciteerd en ook nog een kans met aleeya.

Juval, veel Shetland fokkers zeggen: je merrie gewoon ieder jaar drachtig, besteed je geld aan een dekking en niet aan de dierenarts ivm hoefbevangenheid

Marjolein je krijgt een drukke week en hopelijk een succesvolle

Balen wisande dat de beide vruchtjes weg zijn.

Mirjamalvaro dat is echt .... Hopelijk zit er een paar goede jongens en meisjes tussen die het goed doen, je hebt er maar 1 nodig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:11

AM maar die 65% was met verzenden. Sperma volgende dag bij inseminator. En die zag echt traag sperma.
Hopen dat er iig 1 het ei gered heeft :=

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:18

In haar oude cyclus wel.
Voor alle kunst grepen.
De merries waren allemaal tegelijk hengstig hier.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:44

Goedemiddag!
Ik kom dit topic ineens tegen en hoop dan maar dat ik mij hier ook mag melden :)

Wij hebben afgelopen april onze merrie Jelske M. geïnsemineerd en het embryo gespoeld, die vervolgens met succes is teruggeplaatst in een draagmerrie. Dit betekent dat wij ca. 20 maart 2025 een veulentje verwachten.

Jelske is een friese merrie uit 2003 uit Lolke 376, moedersvader Tamme 276, daarmee voert zij oud, relatief onverwant bloed. Wij hebben gekozen voor de hengst Hilbert 529 AAA (Haike 482 x Stendert 447).

Jelske:
Afbeelding

Hilbert:
Afbeelding

En voor de geïnteresseerde: draagmerrie Inaya (Franse draver)
Afbeelding

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:53

AZ. Van harte gefeliciteerd *\o/* *\o/*

Juval. Wat naar die hoefbevangenheid!

Wat rottig voor degenen waarbij het niet lukt .. :(:)
Ik mag wel blij zijn met hoe het hier is gegaan. Op dag 9 in de veulenhengstigheid gescand, dag 10 geïnsemineerd en meteen raak.

AM _Horses. Wat goed van de 20 jarige merrie. Zegt toch wel veel *D

Jelske welkom!

Mirjamalvaro Spannend, ik duim voor je

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:01

Gefeliciteerd voor degene waarbij het toch allemaal gelukt is, voor degene waarbij het niet is gelukt, sterkte, hopelijk volgende keer

Ik probeer jullie bij te houden met lezen/reageren, maar dat lukt helaas niet goed :=

Hier nog steeds een merrie die zich als hengst gedraagt, gisteren tijdens een buitenrit met een andere merrie wilde ze continue snuffelen, en begon ook te brullen etc… denk als ik haar der gang liet gaan, dat ze zou “dekken” hopelijk zijn het allemaal goede tekenen, want ben elke dag onzeker dat ze niet meer dragend is. :( kost mij jaren van m’n leven zo :+ , geweldige hobby paarden :')

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:11

Cioccolato schreef:
Laatste keer insemineren pak je dan als datum

Levend veulen garantie is, zoals t er eigenlijk staat, factuur als je veulen er is. Levend en wel. Zag het bij zangersheide veel. Maar die leveren/springen (?) niet op zondag?

Op zondag is het afhalen na telefonisch overleg, maar aanbod is dan beperkt