AndreaB schreef:Ibbel, staat de merrie dan op een zandbodem om te bevallen? Is dat niet een probleem met schoon likken als het veulen onder het zand zit? En heeft de merrie, met later het veulen, op dat stuk dan ook de mogelijkheid om in een schuilhok te gaan staan?
Het veulen staat bij jou vanaf het eerste moment dus ook gelijk in weer en wind buiten zonder problemen? Doe jij dan nog een deken om? Of zet je ze met extreem nat weer toch binnen?
Ja, op zandbodem, en ja, de merrie zal vast wel wat zand binnen krijgen. Als ze in de wei zou bevallen is dat hetzelfde (ik zit op zandgrond), en op stal zou ze vlas oplikken. Ik ben er als het goed is bij met een handdoek, en is het veulen eenmaal handdoekdroog en staat het, dan valt het met het zand ook wel mee. Een sandclear kuurtje ergens in de weken na de geboorte doet de rest wel, als ik denk dat er extreem veel zand is opgelikt.
Eén van de redenen dat ik pas in mei begin met dekken, is dat ik geen vroege veulens wil, omdat het dan te vaak butweer is.
Ze hebben idd een schuilstal, maar veulens lopen - zeker de eerste dagen - niet zelf stallen in en uit, omdat ze geen *piep* kunnen zien bij overgangen van licht naar donker, dus die gebruiken ze niet. Dekens bij veulens is de grootst mogelijke onzin, in mijn ogen - of je moet veulens in januari hebben (en dan nog), en dat doe ik dan ook niet. Als het zeikt van de regen gaan ze voor de nacht naar binnen, maar ook alleen maar de eerste week. Daarna redden ze zich vaak al prima qua warmhouden.
Ervaring: is het koud ten tijde van de geboorte, dan heeft het veulen vaak al veel meer vacht bij de geboorte. Heeft het veulen een nat voorjaar meegemaakt, dat blijkt-ie beter tegen het koude najaar opgewassen dan wanneer een veulen alleen maar goed weer heeft gehad.
Bottomline: mijn ervaring, ze kunnen een hoop hebben, maar dan moet je ze wel de gelegenheid geven zich aan te leren passen aan butweer. Binnenzetten of dekens op helpt daar allemaal niet bij. Als je later geen koukleumpjes wilt hebben, moet je ze een beetje spartaans op laten groeien.