[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZonnetjeX

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:46

Wat jammer Yfkelover :(:)

Naar aanleiding van jullie berichten de hh even gebeld (die doet niet aan appen enzo) en hem op de hoogte gebracht. Kreeg alleen maar terug 'ja...' 'ja...' 'is prima', had niet veel meer verwacht ook :+
Maar ach, ik heb ze iig netjes op de hoogte gebracht *D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:00

yfkelover gets dat is jammer. Helemaal omdat je zelf het gevoel had dat het wel raak zou zijn.

Ik heb de hh ook op de hoogte gehouden van alles. Vanaf het moment dat ze hengstig was, de dag dat ze geinsemineerd moest worden, dat hei ei weg was en de echo-foto met het vruchtje. Wel zo fijn voor hem ook om te weten hoe het ervoor staat.

Griep trekt eindelijk weer weg hier, wat een lang irritant virus was dit, bah. Maar dat hebben we dan maar weer gehad voor dit jaar zullen we maar denken. Voor het overige niks nieuws, we zitten op 26 dagen, dus het duurt nog wel even tot de 6-weken scan.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:34

Jammer Yfkelover! In ieder geval wel op tijd voor de volgende ronde? Op naar een nieuwe kans!

Ik wacht even op een kloppend hartje voordat ik de HH inlicht. Heb nog steeds een merrie die zowat in me kruipt als ik eraan kom, dus denk dat het nog wel goed zit. Wat een beetje extra progesteron toch al niet kan doen met je paard, haha. Ik vind het heerlijk, normaal is ze wat schrikkeriger en houdt ze wat meer afstand, nu hangt ze continu in mijn nek te friemelen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:10

Wat jammer YL! Gelukkig nog mooi op tijd voor een nieuwe ronde...

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:51

Ik heb geen haast maar zou zo blij geweest zijn ze heeft een veulen gehad dus komt wel goed

\ik heb trouwens de hengstenhouder wel een foto gestuurd toen ze het veulen van Dallas kreeg

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:57

Hier vanmorgen gescand op 17 dagen maar helaas er was geen vruchtje en geen ei te zien. Maandag gaan we opnieuw scannen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:08

Wat jammer voor jullie maar nog een ronde nog een kans

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:09

Vervelend dat het vruchtje er niet meer zit Yfkelover en angelpam. Het is nog niet te laat, maar ik kan me teleurstelling goed voorstellen.

Ibbel, staat de merrie dan op een zandbodem om te bevallen? Is dat niet een probleem met schoon likken als het veulen onder het zand zit? En heeft de merrie, met later het veulen, op dat stuk dan ook de mogelijkheid om in een schuilhok te gaan staan?
Het veulen staat bij jou vanaf het eerste moment dus ook gelijk in weer en wind buiten zonder problemen? Doe jij dan nog een deken om? Of zet je ze met extreem nat weer toch binnen?

Jumpyhorse, gaat jouw merrie dan als enige naar binnen en is ze daar dan niet onrustig van? Of gaan de andere twee dan ook tijdelijk op stal? Zet je ze later wel weer bij elkaar in of apart tot het afspenen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:22

Uh? Had hier blijkbaar ontstipt

Fayola is drachtig en zal ergens eind maart begin april het veulen krijgen. Mijn moeder heeft de datum ergens.
Zilver word dit jaar ook gedekt. Wou dit jaar de sport in maar een mooie kans gekregen om toch dit jaar nog te dekken
Zilver en ElvisBP27
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:28

AndreaB schreef:
Jumpyhorse, gaat jouw merrie dan als enige naar binnen en is ze daar dan niet onrustig van? Of gaan de andere twee dan ook tijdelijk op stal? Zet je ze later wel weer bij elkaar in of apart tot het afspenen?

Ja ze gaat dan als enige naar binnen, maar ze geeft er niet om. Ze is ook in die stal geboren, dus ze kent m wel, en ze heeft er ook een tijd gestaan met peesblessure. Echt een makkelijke merrie op dat vlak. Zodra veulen geboren is gaan ze overdag op de wei bij de ponys en als het goed gaat ook dag&nacht met schuilstal.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:26

Oh wat balen zeg yfkelover en Angelpam! Hopelijk de volgende ronde wel raak..

Hier vandaag wezen scannen voor de 40 dagen en we hebben een mooi kloppend hartje!! *\o/* *\o/*
Ik ga nu ook m’n hengstenhouder wel op de hoogte stellen dat ze drachtig is :D
Dat is ook Boeve trouwens! Hele fijne service, goed contact en dus in 1x raak hier :)

Hier gaan ze met veulen niet meer in de kudde, staan lekker op hun eigen stuk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:28

AndreaB schreef:
Ibbel, staat de merrie dan op een zandbodem om te bevallen? Is dat niet een probleem met schoon likken als het veulen onder het zand zit? En heeft de merrie, met later het veulen, op dat stuk dan ook de mogelijkheid om in een schuilhok te gaan staan?
Het veulen staat bij jou vanaf het eerste moment dus ook gelijk in weer en wind buiten zonder problemen? Doe jij dan nog een deken om? Of zet je ze met extreem nat weer toch binnen?

Ja, op zandbodem, en ja, de merrie zal vast wel wat zand binnen krijgen. Als ze in de wei zou bevallen is dat hetzelfde (ik zit op zandgrond), en op stal zou ze vlas oplikken. Ik ben er als het goed is bij met een handdoek, en is het veulen eenmaal handdoekdroog en staat het, dan valt het met het zand ook wel mee. Een sandclear kuurtje ergens in de weken na de geboorte doet de rest wel, als ik denk dat er extreem veel zand is opgelikt.

Eén van de redenen dat ik pas in mei begin met dekken, is dat ik geen vroege veulens wil, omdat het dan te vaak butweer is.

Ze hebben idd een schuilstal, maar veulens lopen - zeker de eerste dagen - niet zelf stallen in en uit, omdat ze geen *piep* kunnen zien bij overgangen van licht naar donker, dus die gebruiken ze niet. Dekens bij veulens is de grootst mogelijke onzin, in mijn ogen - of je moet veulens in januari hebben (en dan nog), en dat doe ik dan ook niet. Als het zeikt van de regen gaan ze voor de nacht naar binnen, maar ook alleen maar de eerste week. Daarna redden ze zich vaak al prima qua warmhouden.

Ervaring: is het koud ten tijde van de geboorte, dan heeft het veulen vaak al veel meer vacht bij de geboorte. Heeft het veulen een nat voorjaar meegemaakt, dat blijkt-ie beter tegen het koude najaar opgewassen dan wanneer een veulen alleen maar goed weer heeft gehad.

Bottomline: mijn ervaring, ze kunnen een hoop hebben, maar dan moet je ze wel de gelegenheid geven zich aan te leren passen aan butweer. Binnenzetten of dekens op helpt daar allemaal niet bij. Als je later geen koukleumpjes wilt hebben, moet je ze een beetje spartaans op laten groeien.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:40

Ik sta er hetzelfde in Ibbel.
Ik had dit jaar een januari veulen. Die stond met 2 weken oud gewoon in de blote kont in de sneeuw :+
Is ook met een veel dikkere vacht geboren dan mei veulens.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:41

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:22

Fijn dat het inmiddels beter gaat met de gewonde paardjes hier.

Faline, leuk een eigen stal/kennelnaam! Ik heb toen ook echt lang nagedacht, maar ik ben nog steeds heel blij met mijn stalnaam (en logo :D)

Eef, hoe is het met Domino?

Gefeliciteerd, lovejou!!! Prachtige combi!

Murosch, ben je inmiddels opgeknapt? Ah, ik leest het al, het gaat de goede kant op :)

Welkom Ibbel!

Gefeliciteerd met Auri, Faline!!! *\o/*

Fotsy, hoe was de scan bij jou?

Vulina, ook gefeliciteerd! *\o/*
En tegelijkertijd balen van Wiroos :(

Wat een mooie scan, Mirjam! :)

Gefeliciteerd, Jumpyhorse!!

jeannaa, zit jij niet in het verkeerde topic? :) Dit is het DBT2020, dus voor veulens die volgend jaar geboren worden. Jouw merrie krijgt al bijna haar veulen.

Oooo, Yfkelover, wat balen :(

O nee, Angelpam! Wat balen!!! Dan lopen we dit jaar dus niet gelijk op :( Niet dat ik al weet of Fi drachtig is, maar zo niet, gaat ze niet dit jaar weer terug. Dan wacht ik een jaartje.

Wat een fijn nieuws, salatiga1995 :)

Mijn merrie blijft op stal (met wei) tot het veulen 2 weken is. Daarna gaan ze 24/7 de wei op. Op dezelfde wei als Daisy en LaVie en twee pony's van mijn vriendin, maar eerst twee weken met een draadje ertussen. Dan kunnen ze wel snuffelen, maar kunnen merrie en veulen ook een stuk verderop wat rustiger staan. Na twee weken, als veulen vier weken is, gaan ze de kudde in, 24/7 ongeacht het weer. Ik ben serieus de enige die niet lekker slaapt als baby slecht weer op z'n kop krijgt ;)

Hier maandag 18-dagen scan. Ik begin het nu ietsje spannender te vinden :)

Vandaag voor het eerst een buitenritje gemaakt met Daisy en Fiore. Ik heb alleen nog met Fiore buiten gereden als er iemand met de fiets of lopend meeging. Wat was dit genieten zeg! Fi was met dr 6 jaar en onervarenheid de braafste pony ever (en zo schattig is mevrouwtje ongeduld niet ;) ) en Dais vond dat ze de hele buurt in de gaten moest houden, want ze was tenslotte met dr kind op stap en die moet je voor ieder grassprietje beschermen :') Kind is 10 cm groter, maar ok ;)
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:28

Wat leuk Cynthia zo mooi weer ook voor een ritje en count me in slecht slapen als beebje in buitje moet staan. Hier gaan ze snachts sowieso altijd binnen want we wonen net naast E40 dus moet toch nog iets kunnen slapen snachts :')

Lief van je dat je het vraagt maar voelde me vandaag helaas ook niet zo goed dus heb me dan even in de zetel gelegd en gaat nu gelukkig veel beter dus scan zal voor morgen zijn of eventueel maandag.

Fijn dat jij nu opknap mt murosch

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:36

Veulen wordt bij ons op stal geboren, vlasstal maar zodra ze gaat veulenen gaat er een dikke laag stro op.
1e dag gaan ze los in de binnenbak, een paar keer een half uur.
Daarna overdag op paddock of wei. Afhankelijk van het gras en het weer overdag op de wei en ‘s nachts paddock of stal. Bij heel heet weer ‘s middags op stal de rest buiten.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:14

Echt balen zeg yfkelover en Angelpam! Hopelijk is het de volgende ronde wel raak :j

Hier lopen ze ook in de kudde. Tegen de tijd dat het aan bevallen toe is zet ik ze ook apart en dan na een paar dagen, wanneer alles een beetje gewend is kunnen ze weer bij de kudde. :j

Dankjewel Cynthia! Ben benieuwd naar jou 18dagenscan! En super leuk met moeder en dochter op buitenrit <3

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:23

Balen yfkelover en Angelpam :(
Salatiga fijn een hartje!

Ik weet nog niet wat ik ga doen als het veulen er is. Ik denk al snel weer in de kudde zetten, dat zijn 2 andere merries.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:24

Ik heb ook alles in groepjes, maar 's nachts in de winter op stal. Dat doen we tot de bevalling aan toe. Daarna eerst naast elkaar in de paddock, dan vaak even per 2 bij elkaar in de wei.

Vandaag Jonne bij een paar anderen op de wei gezet :)Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:25

Prachtig veulen Gea <3

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:52

Die loopt er leuk overheen Vulina <3

Ahh Cyn, wat heerlijk! *\o/*

Yfkelover en Angelpam balen zeg -O-

Salatiga wel een kloppend hartje, super fijn :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:11

Hier gaan ze gewoon gelijk met de kudde mee. :P

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:55

Wat fijn salatiga. Top!

Cynthia ik ben me er van bewust dat het 2019 is en dat ik hopelijk een dezer dagen/weken mijn veulen ontmoet. Daarna hoop ik mee te doen aan ronde 2020.
Ik denk dat er meer mensen zijn in dit topic die nog geen (zeker) drachtige merrie hebben voor 2020 :)

Echt een prachtig Fries veulen Vulina!

Wat jammer angelpam en yfkelover. Gelukkig nog wel wat tijd te gaan.

Op het moment heb ik alleen mijn ouwe ruin hier staan en die kan er weer bij als de eerste dagen zijn verstreken. De eerste dagen is Fleur er niet zo van gediend.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:13

Het was ook niet onaardig bedoeld hoor. Ik mag inderdaad hopen dat je je ervan bewust bent dat het 2019 is :')
Er zijn ook mensen die af en toe iets posten die helemaal geen veulen verwachten.
Maar ik dacht, ik zeg het even, er zitten vaker mensen per ongeluk in het verkeerde DBT.