[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:45

Wat een kleuren zijn er! Ik houd het bij zwart, vos en bruin :Y) En soms met stippen *D

Morgen weer eentje dekken, appaloosa, dus natuurlijk, 1ste poging en maiden merrie. Andere merrie mag zondag voor dracht gescant, weer andere merrie had een nog te hard ei van 4,5 dus wellicht zondag ook gedekt. Andere merrie nog steeds geen teken van hengstigheid, zondag weer kijken en anders hengstig spuiten.
Heb ze wel eens vlotter drachtig gehad...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:47

Chimello, ik mis bij je onderste combi precies een paar kleurtjes, smoky grullo , buckskin of heb je ze samengevoegd?
Ik ben echt benieuwd welke kleurbommetjes jij volgend jaar gaat krijgen :D
Heb nog eens op je site gekeken, je hebt nog een dun? Campion. Waarom laat je haar niet van Guess dekken?

Vulina, jij hebt het ook lekker druk dus :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:52

Brown is At en bay is A. Alleen is er momenteel genetisch gezien geen verschil tussen bay en brown omdat een brown paard alsnog als bay getest wordt. Er is geen test die het At gen kan vinden. Er was een test maar die is uit de markt gehaald vanwege foutieve resultaten.
Maar voor mij is brown meer bruin... :P

En toevoeging: Campion wordt door Guess gedekt, in de hoop een dubbel dun merrietje te fokken. Ze draagt wel maar 1 dun gen. Ik moet dat nog aanpassen op de website, staat nu inderdaad een andere hengst bij.
Laatst bijgewerkt door chimello op 14-05-15 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:54

Ja, maar wel leuk!

Zag trouwens ook nog iemand iets posten over paarden die al een hele tijd hoesten?? Kan nooit goed zijn lijkt mij. Begreep dat dat paarden van anderen zijn, is er wel naar gekeken?

Mooi beestje Woopy!

Leuk hengstje Luna, mooi kleurtje! Verder weinig verstand van shetlanders :)

Ook weinig verstand van kleuren haha, al die kleurkansen, wauw! En sommigen weten het nog uit hun hoofd ook!

Ik hoop uit mijn zwarte (Gribaldi) merrie een zwart veulen te krijgen, vader (Charmeur) is vos..
Was vos niet dominant?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:02

Oh ja, ik zie indd dat er kleuren missen wat raar ik had het zo gekopieerd van de calculator!

Als jouw merrie geen vos draagt kun je sowieso geen vos krijgen. Als de hengst agouti draagt heb je wel nog altijd kans op een bruine (agouti zie je niet op vos). En als de moeder een vos gen draagt heb je nog altijd kans op een vos veulen. Vos is recessief, en toont dus alleen in dubbele vorm. Een vos gen kan dus niet vos geven met een zwart gen, dan wordt het paard zwart. Die kan namelijk wel Ee of EE zijn en vos kan alleen ee zijn. (Zwart = hoofdletter E, vos = kleine e)

Dus als de kleuren niet bekend zijn van de hengst/merrie, kun je altijd nog een beetje spieken door naar de opa/oma te kijken. Als de vader uit een bruine komt is er dus kans op agouti. Als de vader uit twee zwarte komt (die beide een vos gen dragen) dan zit er geen agouti in. Maar het blijft moeilijk als je niet test want echt zeker weet je het vaak dan niet.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:15

Hoe ik hem heb gezien lijkt hij mij echt 100% heeft rechte beentjes, rechte tandjes, wel een redelijk sterke dish.
Ga misschien toch ook nog eens kijken bij sampson. Zag gister dat hij heel gunstig staat voor prijs. En qua hoogte dichter bij marley

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:18

Chimello;
Merrie zelf is zwart, aanstaande vader is vos.
Moeder is zwart, moeder daarvan bruin en vader is bont (Samber).
Vader is zwart, moeder daarvan zwartbruin en vader is zwart.
Van beide is er 2 generaties verderop vos.

Moet eerlijk zeggen; Ik hou van vos :D Liefst met veel wit. Maar zwart is over het algemeen gewilder..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:30

Je merrie is zwart, en ouders daarvan zijn zwart? Of bedoel je dat de vos vader van het veulen zwarte ouders heeft?
Heeft de vader een bruin ouderdier? Zo niet dan is er geen agouti. Als jouw merrie haar ouders een generatie verder vos hebben, dan kan je merrie vos dragen.
Ik vind vos ook heel mooi bij sportpaarden, en zwart eigenlijk ook. Dus hoe dan ook zal het vast een mooi veulen worden ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:33

Oke, even ingaand op de kleurengenetica.....

Mijn merrie is zwart, komt uit een zwart overo/tobiano vader (komt uit bay/tob/ovr x sorrel/overo) en een zwarte moeder (komt uit bay x black/solid).
In haar verdere lijn zitten veel blacks en bays en een enkele sorrel/chestnut.

Hengst is vos tobiano, komt uit een vos tobiano vader ( komt uit vos x palomino) en een vos tobiano moeder (komt uit vos x koffievos).
In zijn verdere lijn zitten bays, duns, buckskins en sorrel/chestnut.

De hengst is homozygoot tobiano dus veulen word sowieso bont en als ik het vlug uitreken zijn dit mijn kansen:

32,5% bay tobiano
32,5% black tobiano
25% vos tobiano

Toch?

Gisteren tegen manlief gezegd dat ik wss haar ga laten testen op kleur en op overo.... Zegt hij: Waarom? Er komt n bont veulen uit en met zo'n ouders kan dat niet anders dan mooi zijn en tja, wat maakt n kleurtje nu uit.....

Moest toen wel even heel hard lachen want enerzijds heeft hij gelijk maar als ik Jill haar kleurgenetica weet kan ik daar in de toekomst rekening mee houden als ik verder ga met dekken (volgende hengst staat al op mn lijstje voor evt volgend jaar, n perlino :D)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:41

Tenzij ze ook overo draagt splitst elke kleur zich ook nog eens op in tobiano en tovero

En ze zou mogelijk ook homozygoot zwart kunnen zijn, vos valt dan af.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:43

En als de vader geen agouti gekregen heeft kan bay ook afvallen. Het kan wel als je zegt dat er buckskins in de lijn zitten. Dus het zal een verrassing blijven ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:54

Niets mis met een verassing :D

Overo, tovero, tobiano..... Pfft, te lang geleden dat ik met genetica bezig geweest ben.

Mijn merrie is een robicano dus ook dat zou terug kunnen komen in het veulen (toch? Of ben ik nu echt even :o? ).
Testen ga ik haar sowieso want nu ben ik wel nieuwsgierig wat ze kwa kleuren etc is (pech voor manlief, daar gaan weer wat verdiende centjes :P).

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:14

Dustinlover schreef:
Wat een kleuren kansen heeft iedereen...

Luna weet je zeker dat deze 100% goed is??? Als ik er zo naar kijk zou ik zeggen dat hij dwerg eigenschappen heeft namelijk.

Even inspringen zonder echt bij te lezen,sorry. :o
Luna ik ga in deze mee met Rowan. Hij lijkt me ook dwerg eigenschappen te hebben. Korte beentjes,rug,veel dish,..
Bovendien is Marley een mooie fijne merrie,met fijne lange beentjes. Daar ga je toch geen mindere hengst op steken? Ook al is het zonder stamboek,zoek dan tenminste een hengst die ook mooie lange beentjes en nek heeft. Ook binnen het stamboek zijn er genoeg te vinden voor echt niet veel geld.
Dit zou ik zo zonde vinden van jouw merrie. :o

Sorry,moest er even uit. En neem het op als een compliment op jouw merrie.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:38

Daarmee dat ik nu ook terug wat twijfel... Ben net bij Sampson gaan kijken (denk dat die niet meer voorgesteld moet worden) en die is in het echt ook wauw. Leuke gangen, hoge beentjes en mooi hoofdje.
Alleen is die van prijs wel boven budget...

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:48

Kleurkansen zijn voor ons dit jaar redelijk simpel vergeleken met sommige hier. :D
50% kans op champagne en dan alleen nog afwachten op welke basis.

Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:13

Leuk Faline, waar hoop je zelf op?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:21

Allereerst een gezond veulen natuurlijk maar qua kleur Amber of classic :D Liefst een merrie, maar als het een champagne hengst is ben ik er niet minder blij om :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:52

Okidokies, Mashje zijn vader is bruin en z'n moeder is een vosje. Hij heeft tot nu toe vossen en een schimmel gegeven...Ga dus maar helemaal nergens van uit :) Mama heeft ene veulen gehad van een schimmel en dat is ook een schimmel geworden. Ik ga dus uit van vos, bruin of schimmel... :)

Vind het grijze hengstje z'n hoofd wat groot en dus inderdaad wat dwergkenmerken

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:24

Of zwart woogy. Dat kan ook nog :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:33

behalve als pa AA is? wat waarschijnlijk niet zo is maar toch :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:45

AA is?
Zag inderdaad in de kleur berekening dat zwart ook kan, maar mijn naam is niet Annika dus ik heb zulke mazzel niet ;) Zij fokte zomaar een fraaie zwarte uit een vos hengst en bruine merrie...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:46

AA is homozygoot agouti (bruin) dan zou hij altijd bruine of vos nakomelingen geven en geen zwarte.
En ja mooie actie he van Annika :D wat is de geboortekleur van Pris?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:47

AA is Homozygoot agouti.
Aa heterozygoot agouti.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:52

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:03

Ik gok dat ze bruin geboren is maarja blijft lastig bij schimmels :) leuke foto trouwens.