[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:59

Leorah: ik liet binnenkort toch nog een keer scannen ergens waar ze een opvoelbox hebben. Straks zit er geen vruchtje meer in en wacht je volgend jaar op een veulentje wat er niet is.

Onze merrie werd ook niet meer hengstig 2 jaar geleden maar toch zat er geen vrucht meer in. Het lichaam zat nog wel in de dracht, daarom werd ze niet hengstig. Ik zou echt laten scannen om het te kunnen uitsluiten.

Kan best zijn dat ze wel gewoon drachtig is hoor, en dat het niet te zien was op de scan omdat ze zo onrustig was.

Ik zou het persoonlijk wel willen weten, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:56

Ik wil het ook wel weten, maar ik laat nu sowieso niet meer dekken en over 3 weken moet mn wedstrijdpaard sowieso inge ent worden dus dan moet de da sowieso komen. Dan laat ik amika nog een keer scannen. Dan zijn de stallen ook af en hoeft het niet buiten op het land. Ik wil er ook echt geen jaar over in onzekerheid zitten, ben ik veel te nieuwsgierig voor haha.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:16

Leorah die onzekerheid echt niet leuk.

AZ petje af voor je doorzettingsvermogen.

Hier -O- slecht nieuws, weeral, het wordt een gewoonte, baarmoeder ziet er drachtig uit, maar enkel kiste te zien, hij heeft zitten zoeken, vond geen eitje, zit nu op veertien dagen na inseminatie, nog geen komende hengstigheid te zien, maandag nieuwe scan.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:51

Leorah, ik zou dan inderdaad gewoon over 3 weken nogmaals laten scannen. Dat scheelt je in kosten, en als je toch niet nog een keer wilt dekken, maakt het daarvoor verder ook niet uit.

Fotsy, wat enorm balen zeg. Op zich is het niet raar dat er op 14 dagen na de inseminatie nog geen aankomende hengstigheid te zien is hoor, ik ga voor je duimen dat er maandag wel wat te zien is.

Hier weer nieuws gehad vandaag.
Mausi is al klaar, ze hadden woensdag het ei afgespoten en die was er vandaag af, dus nu maar duimen. En Aziza doet raar :+ Of in ieder geval, ze doet van alles wat ik nog nooit bij haar gezien heb. Ze toonde niet hengstig toen we haar wegbrachten, en toch was de baarmoeder nu mooi hengstig en zaten er 2 follikels van bijna 5! cm. Nu toont Aziza altijd super goed hengstig, en moet dan altijd keurig op de 5e dag geïnsemineerd worden, nu dus niet. Ze heeft nog nooit 2 follikels gehad, en ook nog nooit 1 van bijna 5 cm. Misschien is haar lichaam toch een beetje van slag na het verliezen van haar 'veulentje'? Maar goed, de follikels zagen er ook niet helemaal helder uit, maar de DA kon zo niet zeggen wat dat kon zijn. Dus Aziza is ook geïnsemineerd, en ze gaan zondag weer scannen, dus heel benieuwd hoe het er dan uitziet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:35

Nou AZ ik hoop echt dat het toch nog is gelukt voor dit jaar, na alle moeite (en geld) die jij er in hebt gestoken zeg! Respect hoor.

Fotsy potverdorie dat is beroerd joh, zouden cystes een oorzaak kunnen zijn voor het verwerpen? Amika had ook een cyste vlak naast het vruchtje op de 18 dagen scan. Over die cyste heb ik de DA niet gehoord toen ze nu dus op 2 maanden is gescand. Of die weg is nu? geen idee.

Ik heb Amika vandaag eens flink geobserveerd. Ik vind haar eerder wat bozer de laatste tijd dan richting hengstig. Zo ook vandaag, fanatiek met haar staart (vliegjes), maar zodra het andere paard aan haar wil neuzen of te dichtbij komt meteen oortjes plat en zwiepen met de staart (geen vliegjes). En zo is ze eigenlijk sinds de laatste hengstigheid 8 juni.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:40

Fotsy baarmoeder die er drachtig uitziet maar nog geen vruchtje en dat op veertien dagen is toch nog niet defitief foute boel?

AZ dat klinkt ook niet verkeerd toch?
Mausie al klaar en mooi Sperma op tijd erin... fijn.
Nu nr 2 nog... ik duim.

Leorah dat zou ik precies zo doen, als de DA komt voor enten nog een keertje scannen.

:o ik had vandaag ook eigenlijk Cantate nog even moeten laten scannen, ben ik helemaal vergeten.
Maar precies als hierboven, maakt nu niet zo heel veel meer uit, als ze haar vruchtje verloren is dekken we niet meer opnieuw.
morgen bel ik even voor maandag.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:12

Leorah, cysten, volgens mijn DA in kliniek zou dit de oorzaak kunnen zijn van verwerpen en natuurlijk volgens hem is de plaats waar ze zitten ook belangrijk, hoe dichter bij eierstokken ofzoiets, hoe slechter.

Tjinta kweet het niet, even weeral down, en inderdaad beeld was echt raar, de vorige keren zag je duidelijk grote zwarte vlek, haar baarmoeder en leeg, nu was het precies zoeken waar is die baarmoeder gebleven? Enkel heel klein zwart vlekje te zien in de verte, en hij zei dat dit de cyste was.

Maandag opnieuw en dan denk ik dat ik zoals AZ ga doen, merrie bij hengst brengen ook al is dit voor mij twee uur afzien met de paardenremork. Ik ben namelijk schrikkepuit met auto, laat staan met remork erachter en dan nog autostrade, brrrr, en mijn man heeft geen rijbewijs maar wat moet, moet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 22:50

Mag ik vragen waarom ik veel lees over eieren die worden afgespoten? Waar is dat goed voor? Hoe gebeurd dit?
Houdt het in dat de eisprong kunstmatig wordt ingesteld?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:25

woogy dat is om het eitje sneller te laten rijpen kunnen ze beter eisprong inschatten en als het niet wilrijpen dus te lang duurt word het ook gedaan :j

nog bokkers die pech hebben... jeetje hopelijk krijgt iedereen hun paard dragen och zonde als het niet ukt altijd na alle moeite -O-

ik leef al helemaal naar de nieuwe veulentijd toe :o
tjinta hoe gaat het met jullie hengstenkind?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:37

Op 14 dagen kan je nog niks zien aan vruchtjes. Dat kan op 18 dagen ook niet. Dus ik zou me dan nog geen zorgen maken hoor.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:53

Wat balen Fotsy -O- en AZ ik duim ook voor jou, gek dat Aziza alles anders doet dan anders, misschien de hele hormoonhuishouding van slag.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:23

Fotsy, 14 dagen na inseminatie is ook wel erg vroeg om te scannen, waarom heeft hij dat zo vroeg gedaan? Maandag is ze dan 17 dgn, dan maar eens opnieuw kijken, het klinkt zo nog niet alsof het niet toch gepakt kan hebben.

Bij Poon is het ei er ook afgespoten, dat bleef maar groeien en kon wel even een duwtje gebruiken.
Ik keek er daarom een beetje raar tegenaan in het begin, maar ze is wel netjes drachtig geworden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:45

dus als ik het begrijp wordt de eisprong geforceerd? Dus eigenlijk...van het punt van hengstig spuiten, insemineren tot eieren afspuiten is er niks natuurlijks meer aan het fokken? Ik verbaas me steeds minder waarom merries steeds moeilijker drachtig worden

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:50

Tja... Ik ben voor zo natuurlijk mogelijk! Ik geloof dat dat het beste is! Maar er zijn veel mensen die erbij zweren! Als mijn merrie naar hh gaat zeg ik er duidelijk bij dat ze niet mogen spuiten en spoelen ect tenzij het echt moet maar dan ook eerst mij bellen!!!
En ik doe bij Waika onverdund sperma erin..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:19

Ik kan me niet voorstellen dat de merrie er beter op wordt met zoveel gerommel. Lijkt mij een stuk belangrijker om een regelmatige cyclus te hebben, dekken op de meest gunstige tijd en afwachten wat er gebeurd.
Als een ei niet wil springen of resorberen is er iets mis met de huishouding van de merrie en moet dat probleem eerst opgelost worden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:31

Hier hengstig gespoten vorig jaar en idd ook het ei eraf gespoten in 1 keer drachtig!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:49

Hier nog nooit iets hoven te doen om men merries drachtig te krijgen :D ook niet met insemineren :) nog niet eens hoeven scannen van te voren

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:11

Hengstig spuiten heb ik ook een hekel aan, daar kan je echt de complete cyclus van een merrie mee om zeep helpen als je op het verkeerde moment spuit. Heb dat ook nog nooit gebruikt tot nu toe, of ja, één keer toen Aziza een heel jaar niet hengstig werd, maar toen hielp ook dat niet. En geef ik juist ook dat er de schuld van dat er helemaal geen cyclus meer op gang gekomen is, tot het voorjaar erna dan.
Het ei afspuiten, is naar mijn idee, meer het ei een extra zetje geven om eraf te komen (hier veranderd de cyclus verder niet van), wat vooral met inseminatie erg fijn is. Daardoor is het ei er hoe dan ook af in de tijd dat het sperma nog in leven is. Vooral als het sperma van ver moet komen is dat wel erg fijn, omdat het dan toch lastiger is precies het juiste moment te insemineren, vooral als je een merrie nog niet zo goed kent.

De eerste resultaten van het bacterieel onderzoek van beide merries zijn ook binnen, allebei toch weer bacteriën in de baarmoeder, welke bacteriën precies gaan ze nu nog uitzoeken. Gelukkig waren we voor de zekerheid al gestart met antibiotica, dus dat hebben we in ieder geval goed aangepakt.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:16

Hier ook goede ervaringen met afspuiten van het ei als het er aan toe was. Met 18 dagen alledrie drachtig.

Hengstig spuiten doen we niet gauw ( breng je de cyclus in de war) tenzij het echt niet anders kan.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:47

We zien wel maandag, misschien nog heel klein kansje, +:)+ duimen maar.

Waarom ze in kliniek op veertien dagen altijd scannen weet ik niet maar vorige keer zag je duidelijk geen drachtige merrie en omdat ze zo snel is met hengstig komen, korte cyclus en supersnel werkende eierstokken willen ze er vroeg bij zijn zeker want vorige keer zagen ze bij 17dagen scan al follikel zitten.

Spuiten ik heb dat ook gevraagd en volgens de dierenarts zou dit absoluut geen kwaad kunnen, maar volgens mij ziet merrie er toch van af, die krijgen dan een lichte koliekaanval.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:33

Fotsy zei de DA niks over een gesloten baarmoedermond?

Dat wordt hier al gelijk gezegd bij het opvoelen.
als de merrie hengstig wordt gaat die als eerste weer open/wordt zachter en heb je een indicatie.

Wij hadden voor twee jaar geleden op 16 dagen een gesloten baarmoedermond maar konden wegens een Cyste niet precies zien of er nu een vrucht zat.
Bleek later dus een vrucht te zijn.

Hengstig spuiten doen wij dus ook niet.
Heb nog even overwogen om Annisse te laten spuiten om nog een keertje te proberen maar uiteindelijk gezegd nee.
Ei eraf spuiten hebben we dit jaar dus voor het eerst gedaan.
Ze was drachtig maar heeft het dus niet gehouden, maar dat heeft met afspuiten waarschijnlijk niks van doen.

Ik ben niet tegen wat hulp maar geloof toch dat ik liever de natuurlijke weg bewandel.
Amia is gelukkig drachtig zonder dichtgezet te zijn (terwijl ze dat dus bij haar vorige drachten wel was). *\o/* . Ben ik ook wel erg blij mee.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:10

Dat werd bij mij inderdaad ook verteld, dat ze konden voelen hoe ver de hengstigheid was aan de baarmoedermond :j
Ik vind de natuurlijke weg puur op gevoel ook het beste, heb verder bijna geen ervaring met fokken maar instinctief voelt dat veel beter.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:51

Pony's eerste scan dit jaar was duidelijk zat. Links zit een cyste op de eierstok. Rechts zit iets wat perfect lijkt op een vruchtje. Er zat iets vocht in de baarmoeder, maar omdat deze stijf dicht zit is ze in elk geval drachtig.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:04

tjinta mijn post wel gelezen?
bij opvoelen kunnen ze idd al wel wat zeggen adh baarmoedermond!

waika alweer ruim 4 maanden dragend <3 ben ohhhhh zo benieuwd naar haar veulenkind :D
Afbeelding
Afbeelding

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:14

hee de eerste dikke buik al ;) .