[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:44

In principe in september nog 1 keer scannen voor een mogelijke gustregeling. Voor 1 oktober moet een gustverklaring dan worden overlegd aan de hengstenhouder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 18:11

Wat zijn de voorwaarden? Bij levend vuelen garantie zou ik dan niet meer scannen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:16

Geen levend veulen garantie helaas, dus zal er niet aan ontkomen om nog eens te scannen denk ik :(

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 19:22

Hier idd levend veulen garanties dus ik scan na de 30 dagen niet meer. Al wil mijn dierenarts vaak met 60 dagen nog scannen, en me ook nog een geslachtsbepaling scan aansmeren vaak :’)
Maar dat sla ik over.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:57

Zo even beetje bijgelezen.

Toch nog veel die ook nog druk bezig zijn en het niet zo soepel gaat zie ik, gets wat vervelend. Zo'n rot gevoel, hadden wij vorig jaar dus zo'n jaar. -O-
Daardoor qua kosten ook een heeeel duur veulen nu, denk dat ik excl dekheld de 1500 wel heb aangetikt, om en nabij...
Nouja uiteindelijk voor een goed doel, leergeld zullen we maar zeggen. Maar hoop dat we dit jaar voor heeel wat minder redden. Y;(

Muronia, gaat al hard zeg jeetje!
Am ook al een aantal mooi drachtig dus.

Haha Quir dat is een strakke planning zo te horen volgend jaar mei :')

Moner, sperma van 2 hengsten mengen, dat heb ik nog nooit gehoord haha! Moet je daarna wel verplicht dna onderzoek doen zeker?

Duimen wisanda dat het vruchtje blijft zitten!

Jenny & AM, dit veulen is erg goed gelukt, meer dan tevreden over! Wat ik nu zo zie exact de - punten van de merrie verbeterd en de - punten vd hengst niet geërfd. Máár we gaan dit jaar toch voor Miami Turfhorst, mijn 2e keus vorig jaar. :D Wel gegarandeerd een vosje dan dus, maar dan bestel ik graag een donkere vos en 1 met veel wit graag. :')

Sharon, lastig maar in principe heb je het belangrijkste gehad. Je hoeft niet perse nog eens te scannen. Maar veel doen het wel nog voor 1 Okt voor eventuele gustverklaring. Volgens mij had ik vorig jaar op dracht gedaan, hartje opgeschoven richting half sept ofzo, meteen vd gust verklaring. Was toch de laatste poging toen en de merrie vond het scannen en opvoelen ook niet geweldig na al een heel seizoen.. heb toen in december nog wel een keer laten scannen toen de dierenarts de tanden kwam doen. Puur voor mijzelf dat ik wist dat er nog wat in zat.

Bij ons kun je ook een scanpakket doen geloof ik, maar ben je dus wel verplicht om iedere keer naar de praktijk te komen voor alles. Ik had dat vorige jaar niet afgesloten vandaar ook deels de hoge kosten, de voorrijkosten iedere keer al steeds.

T is zo'n dropje zo mak, heerlijk begin van mijn dag zo vanmorgen <3

Maar zit uiteraard ook al wel een karaktertje in hoor :+

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:47

Magic lover, wat een leuk veulen.
Over de kosten heb ik niet zoveel zorgen, ik weet nog niet wat het precies wordt maar mijn dochter is DA, ik betaal de onkosten.

Het blijkt dat sperma vruchtbaarder wordt door concurrentie, werd vroeger en ook nu nog veel bij koeien toegepast.
In de fryso heeft een verhaal gestaan over het mengen van sperma, veel Friese merries en hengsten zijn verminderd vruchtbaar en in het artikel hadden ze ook een merrie gebruikt die ze al jaren niet drachtig kregen.
Mijn Sterre is ook (na drie jaar) drachtig geworden van een combinatie Alwin en Tiede. Kostte wel extra vanwege
het dna onderzoek. Dankzij de medewerking van de Nieuwe heuvel in Lunteren. Helaas loop ik nu tegen een hengstenhouder aan die het niet begrijpt.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 06:17

Dat is wel handig Moner een dochter die DA is!
En wat interessant met die sperma concurrentie. Wat jammer dat het nu niet lukt. Is het niet een optie om dan weer via de Nieuwe Heuvel 2 hengsten te combineren? Ah ik lees verder terug dat je al even bezig bent met deze hengstenhouder.

Wat leuk Magic Lover ik zit helemaal niet in het kwpn maar ik vind dat zo’n gave hengst! En wat een leuk filmpje!

Ik heb hier met 16 dagen gedaan, daarna met 7 week en ik ga op advies ook van de veearts niet nogmaals scannen.

Oh bah dat zijn wel zure kosten Cynthia.

Hopelijk blijft er toch 1 zitten Wisanda. Wel jammer.

Wat goed nieuws quir voorspoedig seizoen!

Klinkt ook goed allemaal Am_horses

Wel fijn Mirjam dat je toch nog een rondes kan doen ondanks het bloedei.

Jeetje alweer 100 dagen Muronia wat snel!

Wat balen Vienna. Wordt nu inderdaad wel wat laat in het seizoen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:55

Nou Sterre is gisteren geinsemineerd, ei netjes geovuleerd dit keer. Joepie
Blossom wordt morgen geinsemineerd en maandag gecontroleerd.
Eindelijk gaat het volgens plan. :')

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:17

Mirjamalvaro. Wat fijn! Duimen draaien

Moner. Ik was er ook niet mee bekend. Toch bizar dat de vruchtbaarheid van het ras minder is geworden. Jammer dat de hengstenhouder hier niet in mee wilt werken. Wellicht de nieuwe heuvel nogmaals proberen? Of ben je gelijk heel dekgeld kwijt van de hengst die je nu gebruikt?

Magic_lover. Miami is leuk. Van welke hengst was dit veulen?

Hier scannen we alles nog een keer eind augustus of september. Ook vooral voor mezelf. Niet dat ik aan het wachten ben voor niks.

We doen bij onze hengst ook geen levend veulen garantie. Omdat er helaas te makkelijk over gedacht wordt. Wanneer is het wie zijn fout? Er zijn nog fokkers die de bevalling missen en het veulen in het vlies gestikt is. Wie zijn fout is het dan? Mocht er iets gebeuren, komen we altijd met een tegemoetkoming.

Cynthia. Dat is even minder. Gelukkig was de dierenarts erbij toen finesse in elkaar werd geslagen.

Hier zijn de voorrijkosten ook over de 50 euro. Dan ben je toch al snel 100 kwijt elke keer. Even dichtzetten. Oxcitocine, chorulon. Loopt allemaal goed op. Laatste weken heeft me ruim 2k gekost de dierenarts |( waardeloos, ik hoop nu even klaar met alle dierenarts bezoeken

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:59

Jaa ben helemaal blij nu.
Ze blijven wel samen daar tot maandag. Ze hebben daar nu ook door dat ik een nogal hechte kudde heb. Ze willen alleen elkaar en andere paarden zijn stom. :')

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:46

Hier scannen we alles ook nog half sept.
Ik hoor sommige zeggen dat ze niet meer scannen omdat ze levend veulen garantie hebben.
Maar ja je merrie de hele winter als drachtige merrie voeren terwijl ze het niet is lijkt me ook slecht voor je portemonnee.

Ik wacht op de chipper. Ze staan op stal maar dat is met dit weer niet erg. Wat een schijt weer zeg.
Gelukkig had ik vanmorgen om 7 uur al 5 ton voer binnen en zat het om 8.15 uur in de schuur.
Niks is erger als ze het in de regen komen brengen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:37

Ik voer mijn drachtige merries niet anders dan de andere paarden…

Ja ok in de laatste paar maanden. Maar dan weet je wel of ze leeg zijn of niet

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:06

Gelukkig hoeven we niet van hengst te veranderen of hengstenhouder, wat sowieso niet handig is omdat je bij friezen altijd het volle pond betaalt en het volgende jaar korting krijgt. Alle discussie met de hengstenhouder voor niets.

Sterre is drachtig gescand, nu op het wachtbankje voor het hartje. Heb deze keer wel regumate gegeven, heeft ze blijkbaar toch nodig.
Nu Antje nog en dan zou ons seizoen weleens zeer succesvol kunnen zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:27

Super moner

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 22:29

Super Moner! En goh zo leer je nog eens wat wbt het sperma mengen.

Mirjam ook voorzichtig positief nieuws! *\o/*

Och jeetje AM, ik duim met je mee :(:)
Dit veulen is van Dante US.
Dante Weltino x Sir Donnerhal I x BH Don Schufro.

Inderdaad wat een vreselijk weer vandaag. Hier het spul vandaag ook niet eruit kunnen doen helaas. Uni barst van de energie zag ik vandaag al dus die zal morgen wel even flink willen uitspetteren :+

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 01:56

Echt balen inderdaad dit weer Magic lover!

Fijn dat alles toch is gelukt Moner!
Hier gelukkig wel gewoon een leuke deal kunnen krijgen met een hengstenhouder bij de Friezen anders had ik het ook niet gedaan nog denk ik na zoveel jaar leeg.

Fijn dat alles nog geregeld was betreft het voer voor het rotweer Baudyh.

Dat klinkt ook wel heel coulant AM horses.

Fijn dat het ei gesprongen is Mirjam!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 07:50

Magic_Lover wat een heerlijk veulentje <3

Sperma mengen heb ik ook wel vaker gehoord, deden ze vroeger inderdaad wel meer. Balen dat je hh niet mee wil werken moner.

Mirjam hehe, daar lijkt wat schot in de zaak te komen nu. Klinkt als een mooie cyclus dus duimen dat het raak is! Succes met Blossom vandaag.

Precies AM, ik zou voor mezelf ook willen weten of alles nog goed zit en daarom nog eens scannen rond september. Ik heb die 1 x overgeslagen en dat voorjaar voor niks gewacht op een veulen dat niet kwam. Dat gebeurt me niet nog eens.

Gelukt met chippen baudyh? Wat een prutweer gisteren, dat kwam eigenlijk dan wel goed uit. Ik heb nog geen bericht van de chipper gehad hier, zal ook eerdaags wel worden.

Libera nou dat is niet altijd zo duidelijk hoor. De merrie waar ik het net over had leek echt 100% drachtig (had ook wel de 18 dagen en hartslag scan gehad) maar mooi niet dus.

Moner gefeliciteerd met de dracht, wat fijn!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 10:45

Hier slecht en goed nieuws.

Net de veearts laten Komen omdat Smarti helaas toch weer beginnende hoefbevangenheid heeft :( ondanks grasmasker en heel sober voeren... aan de pijnstillers dus helaas.

Goede nieuws, ze is nog wel drachtig!! Dus de hengstigheid was een schijnbeweging.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:47

Ja beide zijn netjes gechipt. Was er inderdaad de perfecte dag voor.

Maandag gaan we scannen met Diantha en gaat haar spiraal er weer uit. Ben benieuwd

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:09

Zo, weer een werkweek from hell achter de rug. Als beloning "even" bijgelezen en eindelijk iets van een goede bijleespost:

Pomski gefeliciteerd! Erg benieuwd naar een "spikkelfjord"!

Retlaw sterkte. 2 jaar is niet niets, je geeft het lig niet snel op!

Nieky, hopelijk worden de goede 5 gauw hengstig!

Al_Zawraa, gefeliciteerd met de dracht!

AM, fijn dat het wegknijpen is gelukt bij Zirkonia!

Mirjamalvaro, duimen voor allebei!

Skyla, ik duim!

Vienna, jammer!

Moner, sperma van 2 hengsten mengen? Nooit van gehoord, lijkt wel roulette zo :=

Magic_lover succes met de veulenhengstigheid!

Wisanda, hopelijk lukt het met de tweeling, hier ook erg dicht op elkaar en iig bij scan 5 dagen later nog oké.

Juval, fijn dat ze nog drachtig is maar balen van de hoefbavengenheid! Rotziekte is dat.

Baudyh, spiraal was voor mij ook nieuw (nou álles was nieuw toen ik aan dit topic begon. :') Stukje bij beetje leer ik bij). Hopelijk hielp het!

Qua situatie hier: Nog één idioot drukke week en dan zou het makkelijker moeten worden. Zeggen ze. :+ Zien is geloven maar dit is niet mijn eerste zomer dus nog even en dan houdt het regenen misschien ook op en kunnen we nog even rijden ook. :D

Laatste status: merrie was drachtig nadat één vrucht was afgeknepen. Hopelijk is het zo gebleven, gezien de drukte en de beslissing dat ik niet voor een 4de ronde ga laat ik haar pas eind juli nog checken. Als het dan nog goed is kan ik eindelijk even de tijd nemen en me in de next steps gaan verdiepen, bijv datum uitrekenen etc. (In de laatste cyclus 2x geinsemineerd, dus welk van de 2 data? :D ).

Er was eerder sprake van kosten, ik ben betrekkelijk goedkoop eruit gekomen dankzij handje contantje -hulpjes (scan & inseminatie). Op het eind dan wel dierenarts voor wegknijpen.Totaal -/+ 500 e (ex dekgeld) denk ik, waarvan de helft 2x d.a en de eerste helft tig x scan & insemineren.

Ps wat is levendveulengarantie? Geen veulen geld terug?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:12

Laatste keer insemineren pak je dan als datum

Levend veulen garantie is, zoals t er eigenlijk staat, factuur als je veulen er is. Levend en wel. Zag het bij zangersheide veel. Maar die leveren/springen (?) niet op zondag?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:45

Ik weet de kosten nog niet, tot nu toe ongeveer 300 euro (ex dekgeld), maar daar zit de scan van vandaag nog niet bij. Ik weet niet of ik nog een keer laat scannen, Smarti is er zo gespannen van, ze vindt het echt niet leuk..

Ik heb 320 dagen na de laatste inseminatiedatum gedaan, dan kom ik uit op 22 april. Vorige dracht deed Smarti er ongeveer zo lang over, moet ik even nazoeken hoelang precies.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:35

Annash een heel gedoe en kosten dus := . Hopelijk is ze netjes drachtig en was het niet voor niks.

Al_zawraa Gefeliciteerd *\o/* is Rakizah ook gescand ondertussen?

Am_horse Fijn dat ze netjes drachtig is van 1 vruchtje *\%/* zeker super goed voor een 20 harige fokmerrie. Fijn ook dat alle merries snel drachtig worden. Goeie kwaliteit sperma heeft je hengst *D

Retlaw Heb je de uitslag al van de biopt?

Quir wat fijn dat je ene merrie eindelijk drachtig is geworden. Wat is er nu anders gedaan als andere jaren? Ben wel nieuwsgierig en leer graag bij van zo trajecten :j fijn dat je jonge hengst ook vaak gebruikt wordt om mee te dekken.

Mirjamalvaro Balen dat Blossom niet drachtig is -O-

Skyla Duimen dat ze snel hengstig wordt en deze poging lukt.

Vienna1987 Balen zeg dat het niet lukt -O- . Ga je volgend jaar weet proberen?

Luna2006 jij bent ook nog druk bezig dus :D

Muronia De tijd gaat snel he. Achter 3 dagen Heb ik hier ook de eerste op 100 dagen zitten.

Magic_lover Gefeliciteerd met je veulen en welkom in het nieuwe topic :D leuk filmpje met je veulen

Wisanda2003 hopelijk blijft het ene vruchtje toch zitten. Wanneer moet je weer scannen?

Sharonindezz ik geloof dat je tussen x aantal dagen drachtig bloed kunt trekken om dracht te bevestigen.

Moner Interessant zeg de theorie met 2 verschillende hengsten dekken. Gelukkig is Sterre gewoon drachtig *\o/*

Juval Balen zeg van de hoef bevangenheid -O- . Wel fijn dat ze gewoon drachtig is nog.

Baudyh ik ben heel benieuwd als haar spiraal eruit gaat. Heel boeiend ook om erover te lezen.

Ponytante hopelijk is ze drachtig gebleven van 1 vruchtje.

Kwa kosten is het hier niet te vergelijken omdat we natuurlijk dekken met eigen hengst. Maar wij betalen 35 euro voorrijkosten en 10 euro per merrie scannen :+

Hier is de veearts saartje komen scannen ei van 4.5 en 5.5 maar toont niet hengstig :') . Dus hij heeft gisteren nog iets ingespoten in de hoop dat ze nog hengstig toont. April een ei van 2.8 en verwachten dat ze begin volgende week hengstig wordt. En Tina is vandaag gedekt :D . Dus toch nog wat vooruitgang.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:19

Hoi allemaal!

Ik kom me heel voorzichtig hier melden. Ik ben sinds kort eigenaresse van 2 PRE merries na het grote verlies van mijn liefste PRE ruin.
Het was al jaren mijn droom om een veulentje te fokken, en nu lijkt dit misschien te gaan lukken!
Zena mijn PRE merrie heb ik afgelopen woensdag voor het eerst laten scannen thuis. Puur om even te kijken hoe het er uit zag. Ging gelukkig allemaal goed en zag er prima uit, niet hengstig.
Vandaag is ze hengstig gespoten en hopelijk kunnen we volgende week insemineren :D

Nog even een vraag hier, is het normaal om per keer te moeten betalen voor het springen van de hengst? Als je dus meerdere keren zou moeten insemineren? Dus extra kosten naast het dekgeld en los van je eigen dierenarts voor het scannen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:21

Als het een kleine hengsthouder is gebeurt dit wel vaker. Dan gaan ze met de hengst naar een dekstation om te laten springen en daar moeten ze per keer voor betalen (springen plus verwerking van het sperma). Dat berekenen ze dan per keer door aan de klant.