[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:22

Fiore is hoogstwaarschijnlijk niet drachtig. Vandaag is dag 16, de veearts zag helemaal niets.
Als ze ergens volgende week hengstig wordt, weet in het echt zeker. Mocht ze niet hengstig worden, laat ik de veearts nog een keertje komen. Maar ik ga er vanuit dat ze echt niet drachtig is.

Jammer, want ik geniet altijd enorm van de veulentijd, maar voor Fi zou dit het vijfde veulen achter elkaar worden zonder jaartje rust. Dus nu verplicht een jaartje rust is ook echt niet erg voor haar. Ik had haar natuurlijk al een jaartje rust beloofd als ze een merrie zou krijgen.

Ladygiroc

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:28

Seizoen is ook niet echt denderend begonnen qua weer.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:27

Ah nee, wat jammer! Maar dan probeer je het dus niet nog een keer?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:35

Gebruik die 2 woorden ‘einde dekseizoen’ niet aub, dat geeft me stress _O-

Hier die 4 vroege merries gelijk van de eerste x drachtig wat ik niet verwacht had. En sindsdien dus raar. Poppy had ook geen activiteit. Bizar.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:43

Cynthia. Wat jammer -O- een jaar rust is ook niet erg.

Ik heb vooral bij veel nieuwe merries die nog gedekt moeten de problemen met hengstig worden. Waren vandaag toch weer twee merries drachtig gescand van White Dream. Aantal terug komers valt mee. Een merrie die drachtig was, maar bij hartslag scan weg, die is van de week ook terug gedekt. Druk genoeg heeft hij het in ieder geval

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:45

stress factor als ik einde dekseizoen hoor of lees en zeker nu we eindelijk er goed voor staan :=

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:24

Wat hier terug hengstig komt dek ik niet meer. Dan loopt het enorm achter op de rest. Mijn eerste veulen is begin maart, telkens een 20 tal dagen tussen de veulens in.
Hopelijk over 10 dagen nummer 5 en anders hebben we 4 veulentjes

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:40

meganvr schreef:
goldenarrow schreef:
Ik heb FillyPlus nu 3x gebruikt en 2x een merrie en 1 hengstveulen. Dus ook daarmee is het niet helemaal waterdicht :)

En hoe gaat dat dan? Als in hoe gebruiken ze t? Mocht je t weten natuurlijk haha

Je voegt het toe aan het sperma, wacht 15 minuten en insemineert de merrie. Het dood de spermacellen van het ongewenste geslacht waardoor de kans groter is op een veulen van het gewenste geslacht.

Madrona is vandaag drachtig gescand *\o/* *\o/* *\o/* Eindelijk!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 14:47

Gefeliciteerd GA!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:55

Hier stoppen we als het juli word.
Ik heb er nog 1 die drachtig moet worden. Daar moet ik 25 juni mee scannen op dracht. Als die dan niet drachtig is maar wel weer hengstig proberen we nog 1 x.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:10

goldenarrow: dat is goed nieuws, gefeliciteerd!

Cynthia: zou jammer zijn als ze echt niet drachtig is

Hier moet Alinka nog gescand worden op dracht eind juni. Picture is hoogstwaarschijnlijk met veulen verkocht zelfde eigenaar als Cappuccino, een buurvrouw van ons.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:30

Nieke: Yey zijn er weer 4 bij :) Fijn! Hopelijk ashley ook voor jou. Hoop voor jou dat de andere ook lekker drachtig zijn.

AM_Horses: Jammer van dat het niet door gezet heeft. Maar dan volgend jaar maar proberen dan. White Dream is echt zooo knap. Wie weet mocht ik ook nog eens dekken dat het hem word. Hij staat allesinds op mijn lijstje. ;)

Muronia: Wanneer was je scan weer? Ik vind dat het toch wel al rap gaat. Al één maand voorbij!

DreamGuide: Welkom. Wow wat een mooie hengst! Ik kan je helaas niet helpen. Dit jaar nog maar mijn 2de veulen dus helemaal geen ervaren fokker hier :)

mirjamalvaro: Balen zeg dat ze toch niet drachtig is, wel leuke hengst! Ik wens je al veel succes voor maandag.

Cynthia82: Jammer dat ze niets vonden. Hoop toch voor jou dat ze stiekem drachtig is. Maar jij kent je paard het beste. En eens een jaartje overslaan is ook wel eens goed.

goldenarrow: Gefeliciteerd!!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:51

Ik zit op het wachtbankje. Bij deze hengstigheid kan ik er niets meer voor doen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:14

Het is toch spannend voor een paar. Ik duim!

En Cynthia, mirjamalvaro, AM, balen van de niet-drachtige merries. En die ik nog vergeet idem ;)

Gefeliciteerd GA en Annash en de anderen met de dracht.

Wij wachten rustig voort. Een dikke week nog.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 20:30

Ik zit hier ook op het wachtbankje met mijn merries. Als ze niet drachtig zijn overweeg ik nog 1 poging en anders betwijfel ik of ik verder ga. Anders wordt het zo laat ik het seizoen. Maargoed, hopelijk heeft het bij allebei gepakt :)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:36

Spannend voor iedereen die nog op het wachtbankje zit! Ik duim mee dat overal gewoon gezonde veulens in zitten straks. :)

@baudyh, nee ze hadden bij de hengstenhouder en de DA niks gezegd over verhoogde kans op tweelingdracht helaas. Achteraf had ik denk ik zelf beter moeten nadenken omdat ze 5 eitjes klaar had staan en ze daarna in hebben gespoten zodat het ei zou springen bij de HH?
De tweeling ligt iig vlak naast elkaar en zijn al ingenesteld in de baarmoederwand. Zit vandaag op 21 dagen dus ik hou er een beetje rekening mee dat ze misschien het hele proces moeten afbreken.

Tot hoe laat in het seizoen zouden jullie nog laten insemineren? Als het veulen niet de opfok in hoeft en gewoon thuis kan blijven?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:16

Ik doe tot einde seizoen, dus halverwege augustus

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 22:39

GA, gefeliciteerd! Wat fijn dat ze eindelijk drachtig is!

Cynthia, dat zou jammer zijn. Als ze niet drachtig is, ga je niet nog een poging doen? Al is een jaartje overslaan na zoveel veulens ook niet erg.

DreamGuide, wat vervelend dat ze je niet beter geïnformeerd hebben. Al ingenesteld lijkt me idd een lastige opgave, maar ik heb zelf geen ervaring met tweelingdrachten.
Als je het veulen thuis kan houden, en niet afhankelijk bent van andere drachtige merries en evt samen opgroeien van veulens, zou ik gewoon tot einde dekseizoen (eind augustus) doorgaan.
Ik heb zelf ooit zelf eens een merrie gedekt op 10 oktober, ik had een hengst geleased die 11 oktober weer zou vertrekken en had nog niks drachtig. Toen had hij een tijdje niet gedekt, dus nog 1 poging gedaan voor hij wegging en merrie was drachtig :+ Voordeel was wel dat die merrie altijd vroeg beviel, veulen is uiteindelijk op 22 augustus geboren.

AM, wat een prachtige foto's!

Qua begin/eind van het dekseizoen, heb ik de ervaring dat het vaak begin van het dekseizoen makkelijk gaat, dan midden in het dekseizoen lastig en aan het eind weer makkelijker. Al voorspelt dat voor de merries nu dan niet veel goeds :+

mirjamalvaro, jammer dat ze niet drachtig is. Lastig, last minute switchen van hengst, maar je hebt wel een knappe uitgekozen!

Bedankt allemaal voor de reacties laatst op mijn vraag over Rakizah waar bij 15 dagen de baarmoeder wel drachtig leek, maar geen vruchtje. Sorry dat ik niet meer gereageerd heb, maar mijn oma is afgelopen week toch nog vrij onverwachts overleden. Het is allemaal goed zo, ze heeft zichzelf een hele hoop ellende bespaart door er nu tussenuit te knijpen.. Maar het blijft een gemis en verdrietig uiteraard.
Maar wat betreft Rakizah, ze bleek toch echt niet drachtig, was woensdagochtend weer hengstig. Na vorig jaar 1 poging diepvries en dit jaar 2x poging diepvries, en niet drachtig, wilde ik echt geen diepvries meer. Aangezien de hengst in het Midden-Oosten staat, dus last minute van hengst moeten switchen. Gelukkig een hengstenhouder die erg mee dacht, en gewisseld naar een jonge hengst van een andere eigenaar, normaal kan dat laatste dus niet, maar de hengstenhouder ging het toch voor me regelen, echt heel fijn. Hengstje bleek ik in 2020 in Italië als jaarling gezien te hebben kwam ik net achter (er stond ergens een verkeerd geboortejaar, waardoor ik dacht dat het hem niet was), en ik was toen al zeer gecharmeerd van hem.
Dus ze is eind van de middag geïnsemineerd, alles zag er weer super uit, dus hopelijk doet deze hengst/het verse sperma zijn werk!

Daarnaast had ik Mishrikah en Laziza afgelopen zondag naar de kliniek gebracht. Ze is dinsdagochtend geïnsemineerd, maar er zat wat vocht in de baarmoeder, waardoor ze een dagje langer moesten blijven, maar woensdag was de baarmoeder gelukkig schoon.

Ik hoop dat 1 van beide merries toch minimaal pakt deze ronde, anders wordt het verschil tussen Aleeyah en de volgende wel erg groot..

Ik zag ergens dat mijn naam genoemd werd over de Filly plus, ik heb mijn merrie idd vorig jaar geïnsemineerd met Filly plus, en had dit jaar een merrietje, voor het eerst in 9 jaar. Maar mijn andere merrie was geïnsemineerd met diepvries, zonder filly plus, en had ook een merrie, dus misschien lag het ook wel ergens anders aan, who knows? Rakizah is nu ook met Filly plus geïnsemineerd (door mijn DA nu omgedoopt tot smurfensperma _O- _O- (het wordt blauw)) en Aleeyah is drachtig met Filly plus.

De behandeling van 500 euro waarmee je kan sexen waarover gesproken wordt lijkt mij iets anders dan de Filly plus? Ik ben er eigenlijk wel heel benieuwd naar, dus mocht iemand meer weten?

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:03

Gefeliciteerd met alle drachtige merries. Ik hoor einde seizoen, ik ben net begonnen, mijn veulens zijn pasgeboren.

Voor Sterre toch de veulenhengstigheid gekozen, ze is geïnsemineerd met Tiede 501 en vanochtend gescand, ei is weg, maar ze is nog een beetje hengstig.
Nu op het wachbankje

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:06

Ik ook moner, hier dus ook begin seizoen :')

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:58

Met degenen waarvan de veulens potentiële blijvers zijn, ga ik nog 1 of 2 pogingen proberen.
2 merries ga ik denk ik verkopen. Die dacht ik volgend jaar te verkopen. Als ik ze nu nog dek wordt dat allemaal te laat. Dan kan ik ze evengoed nu al aanbieden.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:16

Az. Wat jammer dat ze toch niet drachtig bleek. Heel fijn dat er wat geregeld kon worden met de hh en nu met vers kan dekken. Nog gecondoleerd Y;(

Ik vindt het ook zeker nog niet einde dekseizoen. Het is nu echt topdrukte. Vandaag en gisteren zijn er weer merries drachtig gescand. En white dream dekt ongeveer elke dag wel :') zwaar leven

Knolselder. Als je toch al merries op het te verkopen lijstje had staan, is het idd misschien beter om dat nu nog te doen. Wellicht wilt de nieuwe eigenaar dan ook nog een rondje dekken

Moner. Duimen draaien. Zou mooi zijn, als ze nu in één keer drachtig wordt

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 10:50

Cynthia82 jammer dat ze niet drachtig is.

Goldenarrow gefeliciteerd met de dracht.

Dreamguide oliebol wat jammer dat er nu een tweeling zit. Misschien breekt er toch nog een vanzelf af. Wanneer moeten jullie weer scannen?

Moner, fijn dat de merrie weer klaar is. En als je veulens erbij hebt dan begint je seizoen vaak automatisch wat later. Hier zijn we al even bezig dus voelt voor ons wat meer als einde seizoen terwijl die vaak door loopt tot augustus.

Knolselder succes met degene die je wilt verkopen. Zou idd nu aanbieden zodat de nieuwe eigenaar nog kan proberen met eventueel dekken.

Az gecondoleerd met het verlies. Ook al zie je het aankomen valt toch altijd zwaar. Sterkte Y;(

Onze merrie is zover, als het goed is wordt ze vanmiddag geinsemineerd. Vanochtend even langs gegaan, ze was alleen niet lief geweest in de opvoelbox. :=

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:30

Oei Jazzejam, wat deed ze? Hopelijk is ze wat braver tijdens insemineren.

Ik mag echt van geluk spreken met mijn superbrave merries. Ik heb geen opvoelbox, ik houd ze gewoon vast en de dierenartsen doen hun ding en allebei zijn ze gewoon superbraaf :j

Am_horses, wat leuk dat je hengst zo populair is! Grappig om ook 'de andere kant' te lezen als hengstenhouder tussen alle merriehouders hier :D.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 13:13

Het is ook nog geen einde seizoen maar het nadert wel.