[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:47

Woogy gefeliciteerd!

Alles moet nog maar pakken met 8 merries. Is een merrie extra bijgekomen. Die stond op het land wat ik huur in de zomer maanden en die mensen wilde er vanaf en het liefste dat ik haar kocht. Dus voor een leuk prijsje overgenomen en nu bij de hengst neergezet

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:48

Proficiat Woogy en Rienne !! En spannend afwachten voor Juval!
Luna, goed dat je haar dan een jaartje laat bekomen. Ik ken totaal niks van mini's maar vind Alec wel een super knappe hengst :P

DL jij gaat het inderdaad druk krijgen volgend jaar als alles pakt :D

En whoehoew, Fi ontmaagd! :D

Vervelend Aniekslijk, hopelijk toont ze toch snel hengstig!

Murosch, spannend! ik had hem al gezien in je KG topic :) Hoe oud is Helga?

Zo raar hier dat ze bij ons allebei al een tijdje drachtig zijn. Natuurlijk heel leuk dat het meteen pakte, maar het dekseizoen lijkt nu pas vollop bezig :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:10

Helga is 23. Ze heeft al 9 veulens gehad maar dat is wel een paar jaar geleden. Ze is nu 2 jaar bij ons en heeft daarvoor een jaar ergens gestaan als weidemaatje en in die tijd is er niet met haar gefokt.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:19

Vraagje aan iedereen. Ik wil zondag met Liby maar het bos. Ze moet dan welgeteld 5 minuten de trailer op, maar dit vind ze niet heel grappig. Aangezien ze drachtig zou kunnen zijn, zal er ook de kans bestaan dat ze door stress verwerpt (ondanks dat ze vaak met 2 tellen in de trailer staat). Zou ik dat wel of niet doen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:21

Myrthee, hoe groot die kans is, durf ik niet te zeggen. Maar als ze bij een HH stond en weer naar huis moest, moest ze ook op de trailer. Dus ik zou me er niet al te veel zorgen om maken en gewoon blijven doen wat je anders ook had gedaan (je moet wel kunnen blijven genieten en niet gaan leven om je merrie stressloos te houden ;) )

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:25

Ik las over hengstig tonende merries tijdens dracht.. Zelf geen ercaring mee, maar zo eene hebben wij inderdaad ook op stal gehad.. Heb me er toen niet in verdiept, dus geen idee over hoe en wat..

Las ook dat iemand de DA meegenomen had naar de hengstenkeuze.. als hij hetzelfde ras fokt..

Tja en met op de trailer gaan.. Is t geen mogelijkheid om erop te oefenen? Rust erin te krijgen?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:32

Myrthee_ schreef:
Vraagje aan iedereen. Ik wil zondag met Liby maar het bos. Ze moet dan welgeteld 5 minuten de trailer op, maar dit vind ze niet heel grappig. Aangezien ze drachtig zou kunnen zijn, zal er ook de kans bestaan dat ze door stress verwerpt (ondanks dat ze vaak met 2 tellen in de trailer staat). Zou ik dat wel of niet doen?

Ik laat mijn merrie de eerste paar maanden met rust, aangezien ze 20 is en ik alles wil proberen te voorkomen dat ze verwerpt. Nu maakt ze zich niet zo snel druk om iets maar ik zou het risico niet nemen tenzij het echt een koele kikker is en alles goed vind. Volgende week wil ik weer eens rijden maar ik moet niet weg ervoor.

Kun je er niet te voet naar toe omdat het maar 5 minuten op de trailer moet?

En wow 8 merrie's, ach dan hebben de veulens maatjes genoeg :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:39

Onze Priska is ook een mega stressmuts en die moest op de 17de dag op reis met Masje samen, de 18de dag de showring in en weer naar huis. En echt gestresst dat ze was hahaha maar baby zit nog netjes op z'n plek. Kan uiteraard niet garanderen dat dat voor jouw merrie ook geldt.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:04

Myrthee_ schreef:

Ik was bij Fiore bang dat ze haar eventuele vruchtje zou verliezen door de trailerrit van de hengst naar huis.
Toen ik dit met mijn veearts besprak, gaf hij aan dat een merrie geen vruchtje verliest bij kortdurende stress, maar alleen bij langdurige stress is dit mogelijk.
Ik zou dus lekker gaan :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:19

Ik heb parel gisteren ook weer ingespannen voor een 10 kilometer ritje.. Ik hoop uiteraard dat ze het (eventuele :p) vruchtje niet verliest.. Maar ik moet haar de eerste tijd wel nog gewoon kunnen mennen.. :j

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:29

Liby is niet zo'n stresser, als ze eenmaal op de trailer staat is ze weer relatief rustig. Alleen er in is een drama.
Oefenen heeft geen zin. Zodra ze de trailer ziet word ze onrustig. Wel al geprobeerd naar de laadklep te lopen, laten ruiken, wachten tot ze zucht en gaat kauwen en dit aantal keer herhalen. Maar zodra ze er op moet wil ze niet. Dus wil nu vooral de ritjes op de trailer belonen met iets leuks dus het bos.
In de drie jaar dat ik haar heb is ze maar een keer vrijwillig de trailer in gelopen. Op de terugweg van de keuring. Toen wilde ze graag naar huis denk ik.

Waar het met de trailer 5 minuten is, is het een uur stappen. Wat me iets te veel is. Twee uur heen en terug en een uur bos..
We gaan het maar gewoon proberen :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:47

Hier gaat het dagelijkse leven gewoon door; lessen, buitenritten, trailerritten en Lara is ook nog mee geweest op vakantie. Een behoorlijk lange rit, overnachten in een vreemde stal en ritten van zo'n 35 km daags.

Heb ik Woogy helemaal gemist, je dacht het al wel, maar nu dus bevestigd. Gefeliciteerd!!
Laatst bijgewerkt door suffie op 18-05-16 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:50

Dat is inderdaad erg zuur myrthe.. Maar ik zou (persoonlijk) mijn hobby niet geheel laten lijden onder "wat als".. Maargoed.. Mijn dekgeld is dan ook niet zo hoog.. :')

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:52

Nine, we gaan het gewoon proberen. Zal vast meevallen :)

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:07

Woogy gefeliciteerd!! Ik laat maandag scannen, ze is vandaag 39 dgn.

Myrthe, mijn dierenarts zei na de 18 dgn scan gewoon alles doen. Dus ook gewoon op wedstrijd, alleen wedstrijden met te veel toeters en bellen raadde hij af. Met de trailer naar het bos moet makkelijk kunnen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:57

gefeliciteerd Woogy!!

wat een leuk hengstje Murosch, veel succes met hem!

ik ben ook wel bang voor de stress, die van mij is echt een stresspaard, heel gespannen. Niet op de trailer of als we zelf met haar bezig zijn, maar als een van de andere pony's weg gaan (ze staat nooit alleen, maar toch, extreme vorm van verlatingsangst)... maar om nu de komende 11 maanden niets meer met de andere pony's te doen wil ik eigenlijk ook niet. We hopen dat ze door de hormonen wat rustiger gaat worden. Die eerste 18 dagen doen we het sowieso rustig aan.. en van de zomer kan ze lekker de wei in. we zien wel.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:29

Ondanks dat ik dit jaar een veulen heb gehad en niet heb mee gepraat in Dikke buiken topic 2016, wil ik nu wel mee kletsen! Mijn merrie is gister gescand en toen had ze een ei van 3 cm en een van 2,5. Morgen ochtend om 8:00 opnieuw scannen en als het dan goed is wordt het zaad besteld en wordt ze 's middags geïnsemineerd :D Ze wordt door Le Matsjo gedekt, dit is een gewonnen dekking bij de nrps hengstenshow :)

xdaniqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:40

Hoi allemaal! Ook ik wil me hier graag melden. Mijn merrie is afgelopen 4 mei gedekt. De 23e moeten we schouwen/scannen. Mijn merrie stamt zelf af van kanjer. Een kwpn hengst geloof ik. Verder zit er waarschijnlijk dravers bloed achter. Haar heb ik laten dekken door een net goedgekeurde IHW'er Tjakko vd Catshoeve. Ben benieuwd wat er uit komt!
Dit word mama:
Afbeelding
En dit word papa:
Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:17

Lisa, gefeliciteerd!

Myrthe, ik zou het zeker niet doen als ze stress ondervind van de trailer!
Een aantal jaar geleden had ik flinke onenigheid met mijn DA over de manier van aanpak en heb ik, nadat mijn merrie een heel jaar niet drachtig geworden was, besloten haar ergens anders te laten insemineren. Dit was wel erg ver weg en niet 5 minuutjes ofzo, maar dat maakt voor mijn merrie weinig uit. Het resultaat was dat ze dat jaar 2x direct drachtig is geraakt, en tot 2x toe het vruchtje is verloren door de reis naar huis. De reis was 1x rond de 60 dagen, en 1x een paar dagen na het insemineren, beide keren kwam het er een paar weken later af..
Dus toen wij moesten verhuizen naar onze nieuwe plek, zijn alle paarden per trailer gegaan, alleen Aziza heb ik onder het zadel verhuist, ik durfde het risico niet nog een keer te nemen.
Nu is Aziza niet zo zeer bang of gestrest op de trailer, maar vooral ontzettend kwaad, misschien dat dat nog verschil maakt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:42

Myrthee_ schreef:

Hoe lang is ze nu drachtig? Ze zeggen dat de meeste risico is in de eerste 45 dagen van de dracht dat ze verwerpen door stress

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:51

Starwien welkom,
Heb je ook foto's van de twee?

Danique, dat lijk mij een stevige jongen zo aan het hoofd te zie :D

Ik ga mijn merrie over 1.5 week vervoeren naar een nadere stal dan is ze 50 dagen drachtig (als de scan goed is), ondanks dat ze best wat stresserig kan zijn maak ik mij niet zo druk.
Ik kan niet alles stil leggen omdat ze drachtig is

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:08

Gefeliciteerd Woogy!

Welkom Starwien en Danique!

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:18

Dankje!
Dit is Starwien
Afbeelding
De hengst, Le Matsjo
Afbeelding
Ook gaan wij dit jaar nog een merrie dekken, ook met een gewonnen dekking. De merrie zelf is een kwpn merrie ( Iglesias x Sultan ) en ze wordt gedekt door nrps hengst Roman Lifestyle W. Het veulen wat er uitkomt wordt mijn veulen :D
Merrie, Unique: ( ik ben niet de vrouw op de foto :) )
Afbeelding
Roman Lifestyle W:
Afbeelding

Van Unique hebben we helaas de eerste hengstigheid gemist, dus we wachten nu op de volgende hengstigheid en dan zal ze naar Roman Lifestyle gaan :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:21

Wij hebben de 30e pas de 18 dagen scan. Maar als ze niet drachtig is van een merrie veulen, dan plak ik haar achter het behang. Pfffff.
Als het weer zo slecht is als dat het hier nu is, ga ik sowieso niet richting het bos.

Spannend Danique!

Starwien, laat je weer Starwien dekken? Spannend hoor!

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:23

Jaa Starwien wordt opnieuw gedekt! Daarna is het wel klaar hoor, dan hb ik volgend jaar 4 paarden en vinden mijn ouders het wel weer mooi :')