[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:38

Mijn merrie is ook gescand met 80 dagen en rond de 280 dagen, dus later scannen kan altijd. 40 dagenscan is heel gebruikelijk vanwege verwerpen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:39

Wow, volgens mij zien sommige dierenartsen fokkers als leuke melkkoe :P
Hier is het na 1 scan op dracht/tweeling check gewoon klaar.
Alleen 1x in de winter als er toch geënt wordt, neemt de DA het scanapparaat mee en doen we er een paar uitwendig scannen maar dat is meer voor de lol en uit interesse omdat je bij mini's met uitwendig scannen veel meer kan zien als bij grote paarden.
DA vindt dat ook gewoon leuk om te doen en vaak kost het niets.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:40

Denk eerder dat baasje zelf steeds wilde scannen als de merrie weer eens hengstig was?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:05

Waarom zou het echt niet later kunnen, heeft de DA dat ook verteld? Ik laat na 40 dagen ook nog een keer scannen, maar dat is ook ooit op 60 dagen geweest. Normaal gezien is de drachtlengte geen probleem voor te scannen.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:09

Nou ik heb dus vandaag wel beide merries weer laten scannen, ze waren wat aan het miepen de laatste tijd, en wat de staart omhoog aan het houden.

Olga op 2 1/2 maand nu, Daisy op 2 maand, en beiden nog mooi drachtig en goed kloppende hartjes !! Moet wel zeggen dat ik dit jaar voor het eerst zo vaak heb laten scannen, heb toch een pakket dus betaal niets meer voor een keer extra scannen :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:27

ik zit in dubio,

merrie 35 dagen drachtig geweest, toen verloren. Hengstig gespoten, gedekt, na dat het ei eraf was nog een week hengstig geweest. Dinsdag gescand, niet drachtig, ei van 3,5 cm. Donderdag weer gescand, ei groot genoeg, baarmoeder hengstig, maar ze sloeg af. Dekken natuurlijk dus dat is niet handig.

Bij hengstig tonen weer scannen, dat was vandaag, sloeg niet af, gescand, ei is weg, baarmoeder niet meer hengstig, maar toont wel hengstig. Zat vocht in dus waarschijnlijk is ze het vuil eruit aan het werken.

Nu 3 opties.
- Stoppen voor dit jaar, jammer van de gewonnen dekken.
- Zaterdag hengstig spuiten, dekken en ei eraf spuiten, al ben ik bang dat ze door het hengstig spuiten haar hormoonhuishouding verstoort is.
- Monikspeper gaan voeren, dit zorgt voor normale cyclus, en dan over 2 weken scannen waar ze staat en hopen dat het weer normaal wordt..

Wat zouden jullie doen?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:09

Ik zou voor optie 2 gaan, zo laat in het seizoen. Pakt het niet kan je volgend jaar met een schone lei beginnen.

Mijn oudje is vandaag ook terug geïnsemineerd. Arany had er vandaag geen zin in, hij had het te warm denk ik. Dus haar er vlak voor gezet, zat hij er natuurlijk echt op :-p dat was interessanter dan de bok haha.

Twas nog niet helemaal prijs, hem er af gehaald en toch naar de bok begeleid. Maar misschien is dat mentaal wel goed geweest voor haar, dat ze denkt 'echt' gedekt geweest te zijn.
We zullen zien...

Ik heb ook een pakket waar alle scans inzitten. 121€ voor een heel jaar (+10€ per dag stalling als ze daar staat) heel schappelijk dus!

Verder is het zo druk geweest, op deze moment worden er 4 tegelijk gedekt, in totaal nu 13 merries dit seizoen. Ik ben echt zoooo benieuwd wat dat weer allemaal gaat geven. Allemaal super leuke merries, palominos, buckskins, smoky black, tobianos, overo, zwarte, grullo, roan... :-)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:05

Bonny-ct kan je niet via ki dekken?
Of dekt die hengst echt alleen maar natuurlijk?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:19

set_elkol schreef:
Denk eerder dat baasje zelf steeds wilde scannen als de merrie weer eens hengstig was?

Klopt :') :D

OnzeToppers schreef:
Robynn schreef:
Op stal hadden wij ook een merrie die braaf elke 3 weken hengstig gedrag vertoonde :j
Toch een mooi veulen uit gekomen :j
De eigenaar heeft wel elke maand een scan laten doen :D

Elke maand een scan??? Onze paardenarts gaf aan dat het niet langer kon wachten met de 2e scan; ze is dan 32 dagen drachtig.

Nog nooit van gehoord :)
Je kan net zolang doorscannen als je zelf zou willen :j

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:52

Afgelopen woensdag Noumea gescand en donderdag geinsemineerd en het ei afgespoten, zaterdag weer gescand en t ei was keurig weg :).
Nu weer dagen aftellen tot dat we weer kunnen scannen om te zien op ze drachtig is.
Hoop zo dat het gelukt is deze keer :).

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:28

Bonny zou ook voor optie 2 gaan!

Hier is vetje zaterdag op 18 dagen en empty dinsdag. Dus even goed schouwen en worden ze niet hengstig dan laat ik ze scannen :)

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:38

Hier ook 1 scan als bevestiging dat ze drachtig zijn en dan niet weer bij twijfel nog wel een extra scan maar anders wachten tot de kerst dan zie je meestal de eerste bewegingen van het veulen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:10

polleman schreef:
Bonny-ct kan je niet via ki dekken?
Of dekt die hengst echt alleen maar natuurlijk?

Dekken alleen natuurlijk. En dan mag je niet ki dacht ik.
Komt niet vaak meer voor. Is 1 van de weinige binnen het Nrps die nog zo dekken

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:55

welke hengst is het Bonny?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:49

Royal Highness van G. Deen uit enkhuizen. Hun dekken alles natuurlijk

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:50

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:12

Cheytjuh super dat ze alle 2 nog drachtig zijn.

bonny-ct link doet het bij mij niet, en als ik via google zoek naar de hengst zegt die internet gestopt.
Wel jammer dan dat hij alleen maar natuurlijk dekt als je merrie pas naar springen van ei gedekt wil worden,
Maar ik zou voor poging 2 gaan,
Hengstenhouder zij tegen mij dat merries erg in de war kunnen worden kwa hormonen als ze vrucht verliezen maar vaak is dat naar 1 x hengstig worden naar de tijd beter.
en jou merrie heeft nu ook ern hengstigheid gehad naar het verliezen toch?

Mijnlieverd hopelijk lukt het,

Dustinlover wat leuk hopelijk worden ze niet hengstig!
Ga je het anders nog x proberen?

Joysjuh hebben jullien alleen 18 dagen echo?

OnzeToppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:58

Hallo allemaal!

Vanmiddag is Zigiandra wederom gescand (ze is nu 31 dagen drachtig) en het hartje van het wondertje klopt al! Alles is goed, gelukkig geen tweeling en perfect op schema qua groei en ontwikkeling <3. Ik kan niet trotser zijn! *\o/* *\o/* *\o/*

PA zei dat Zigiandra over 3 maanden weer gescand moet worden, om eventueel wanneer het toch misgaat het doorgegeven kan worden aan de 'hengstenboer' voor gust-geld terug. Iemand ervaring hiermee? :o

Groetjes!

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:18

Voor 1 oktober moet je idd een gust verklaring hebben, dan ben je niet al je geld kwijt mocht ze niet meer dragend zijn.. is ze wel drachtig hoef je niks te doen en krijg je vanzelf een rekening..

Hier is dupona gister gedekt en vandaag was het ei eraf.. waarschijnlijk de reden gevonden waarom ze niet drachtig werd.. Ze heeft een bacterie dus zal nu 3 dagen gespoeld worden en Nicole is de Gelukkige om 2 dagen te mogen spuiten :P
Ook bij wusiena is een monster afgenomen en die word morgen gedekt, overmorgen weten we de uitslag van het monster en dan eventueel ook behandelen tegen iets..

Vandaag met Wusiena en Jerdi naar de Steeg gereden om foto's te maken voor de veulen veiling in Borculo.. Ze hebben zich fantastisch gedragen en iedereen was over zowel merrie als veulen erg te spreken, dat is zo leuk om te horen :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:21

Gust verklaringen doen ze bij Arabieren niet aan, je moet het hele dekgeld vooraf betalen en zijn ze niet meer drachtig, jammer dan. Dan kan je het jaar erna wel weer opnieuw proberen, want vrijwel alle dekkingen zijn wel met levend veulen garantie.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:22

ja hoe zit dat eigenlijk Roma, het jaar erop betaal je dan niet weer?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:31

Nee, het dekgeld betaal je gewoon eenmalig, mochten ze dan verwerpen of niet drachtig raken, betaal je het jaar erop niet opnieuw. Alleen bij dekken via KI, komen er natuurlijk dan wel weer afname kosten, verzendkosten, DA kosten enz bij. Maar het dekgeld is eenmalig, of het moet uitdrukkelijk in de dekvoorwaarden vermeldt zijn dat het niet zo is, maar dat heb ik nog nooit mee gemaakt.
Wel weet ik, dat bij bijvoorbeeld Gestuet Rothenberg, de dekking voor 2 jaar geldig is. Mocht je merrie dan na 2 hele seizoenen niet drachtig zijn, of je gebruikt de dekking gewoon niet, vervalt de dekking. Maar goed, als ze weten dat jij er alles aan gedaan hebt om je merrie drachtig te krijgen (zoals ik bij Aziza), dan mag je vaak ook het 3e seizoen nog wel een poging doen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:34

oh goed om te weten :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:50

Bij mijn hengsten ook hoor :j Niet drachtig, dood veulen etc is gewoon gratis terugdekken. Maar heb geen commerciële inslag, ben blij als ze mogen springen :+

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:54

Bij kwpn ben je altijd geld kwijt, gemiddeld 1/4e van de prijs die ervoor staat