[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:34

Ik heb wel een tijdje getwijfelt tussen Eldorado en MM, omdat ik eigenlijk geen zin had in diepvries. Nou is de kwaliteit van de diepvries van deze hengst zo goed dat ik het uiteindelijk toch wel aandurfde. Er waren meerdere merries met 1 rietje drachtig, dat komt eigenlijk nooit voor en helemaal niet met diepvries. :)
Nu hopen dat er een veulen uitkomt begin juni 2012.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:44

Ja, DV wil niet altijd een slechtere kwaliteit geven, das waar!
Ik hoop het ook, ik hoop in april op een zwart merrietje (dat dan ook zwart blijft) maar ik voel het, het gaat een schimmelhengst zijn :D

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:48

Schimmels kunnen wel mooi zijn maar het is zoveel poetsen. :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:51

Ik heb al een schimmel, exemplaar van 1.80m, en het is idd het poestwerk waar ik steeds tegenop zie. Ik vind schimmels prachtig, maar je hebt weinig voldoening van al het werk qua kuisen je erin stopt... daarom liefst geen schimmel meer... maar als het zo is... dan is het zo :D

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:51

oke, dat is nog een hele toer met diepvries. Ik zal het in mijn gedachten houden want als ik wat hengstenmateriaal uit Brazilie kan aanboren... :9

hmm ja die schimmels....heb er twee en één ervan (noiva) is een echte smeerpijp (schaamde me bijna toen ik met haar bij de DA was, er zit een 5* stal naast en daar waren ze hun rondjes aan het rijden op hun mooi gepoetste paardjes, kom ik daar aan met eentje die de modder in d'r oren had zitten ahem :o )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:01

Mijn merrie is vorig jaar aan huis begeleid door Bessemeind, en daar heb ik vorig jaar ook het sperma laten winnen van mijn hengst. Helaas hadden ze het dit jaar te druk om mijn merrie te doen (we zitten eigenlijk net te ver uit de buurt). Bij Bessemeind hebben ze ook het diepvries-sperma van de hackney-hengst Equalizer liggen, en ik heb van veel hackneymensen gehoord dat hun echt top zijn met insemineren van diepvriessperma, direct raak.
noivadapaz, Bessemeind ligt misschien wel uit de buurt van jou, maar Dendrofleur had vorig jaar haar merrie ook naar daar gebracht om op station te insemineren van mijn hengst. Die woont een gehuchtje verder dan jou. :) Het is zeker het overwegen waard als je aan sperma uit Brazilie kunt komen, het is echt een top-adres. En zoals hier ook eerder werd gezegd, merries komen ook lekker buiten.
Charaz heeft vorig jaar haar merrie Azra daar ook gehad.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:02

Cassano is ook een vettig ventje hoor, altijd mest op zen kop en oren... en laat hij dat nu net het minst leuke vinden om te laten wassen... }> maar ach hij is gelukkig :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:39

even vraagje nu we toch over kleuren bezig zijn... hoe weet ik of de hengst die ik heb gekozen Homozygoot voor schimmel is?
Zijn vader is cassini II, en zijn moeder is van Calvados II, beide schimmels. De kleur van de moeder weet ik niet...
De merrie is zwartbruin, vader is zwartbruin, moeder donkerbruin en vader van moeder weer zwart.

Hoeveel kans hou ik dan om een schimmel te hebben? Volgens kleurecalculator 50% voor zwart en 50% voor schimmel... mits centurio niet homozygoot is... maar dit weet ik dus niet...

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:11

dat moet je de eigenaar even vragen.
Daar moeten ze dan op getest zijn willen ze dat zeker weten.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:18

Mijn kleurenkansen:

82.03% - Bay Sabino
12.50% - Chestnut Sabino
5.47% - Black Sabino

Het is vosxvos maar Mendy draagt waarschijnlijk ook bruin bij zich :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:06

Hera, als je het echt zeker wilt weten, moet de hengst inderdaad getest worden. Maar je kan ook naar zijn nakomelingen gaan kijken. Als er nakomelingen zijn die geen schimmel zijn is de hengst niet homozygoot. Mocht de hengst veel nakomelingen hebben en die zijn allemaal schimmel (ook uit niet-schimmel merries) heb je een grote kans dat de hengst homozygoot is, al hoeft dat natuurlijk niet.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:13

AGarcia schreef:
Mijn kleurenkansen:

82.03% - Bay Sabino
12.50% - Chestnut Sabino
5.47% - Black Sabino

Het is vosxvos maar Mendy draagt waarschijnlijk ook bruin bij zich :)

Uit vos x vos komt sowieso vos, geen twijfel over mogelijk. Het gen dat voor de kleur bruin zorgt (agouti) toont alleen op zwart. En vossen hebben geen gen voor zwart. Dus ze kunnen altijd agouti doorgeven aan hun nakomelingen, maar nooit bruin worden. Hoop niet dat dit te ingewikkeld is?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 00:03

Hier is Dupona vandaag weer gedekt, ben benieuwd
Ook onze appaloosa merrie is gedekt, met onze eigen hackney hengst.. Ben benieuwd of dat gelukt is

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 08:50

@al Zawraa: het is zijn eerste dekjaar, dus qua nakomelingen weet je nog niks :)
@bimmetje: ik had al een mail gestuurd naar oldenburg international, maar krijg er geen antwoord van, daar is hij gekeurd, en de HH wist het ook niet...
Het wordt denk ik een surprise dus...

Even offtopic: minder goed nieuws, mijn oudste paard is gisterenavond heel erg slecht geworden, we denken dat het hoefbeen (hij is bevangen) zo erg gekanteld is dat het druk en bloedingen geeft aan de kroonrand, hij staat nu op 3 benen, vanavond komen ze foto's maken en als het zo is dan is het einde verhaal.. precies of een oud leven plaats moet maken voor een nieuw... |(

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:24

he bah wat een vervelend nieuws Hera!

En als de eigenaar van de hengst dit niet weet, zal de hengst niet daarop getest zijn.
Dus dan blijft het altijd een verassing ;)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:45

ja, heb het er moeilijk mee, wacht nog maar even de foto af, maar heb er een hard hoofd in... maar ik moet eerlijk zijn tegenover hem... wil hem niet nog een winter vol pijn laten meemaken...

Ja, het gaat een verrassing zijn denk ik! :) altijd leuk!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:58

Sterkte Hera

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:02

Wat naar om te horen hera!

Altijd leuk toch die verrassingen. Vorig jaar kreeg ik een valkhengstje uit mijn schimmelmerrie. Hij was alleen zo licht dat ik niet kon zien of er witte haartjes tussen zaten wat op schimmel zou duiden. Daarnaast had hij wel witte haren langs zijn manen en in zijn staart (eigenlijk net als een fjord) maar geen op zijn oren en rond zijn ogen. Uiteindelijk laten testen en hij is dus niet schimmel (ook niet homozygoot :+ , krijg je bij de uitslag)

Nou merrie is vanmorgen geïnsemineerd. Verhaal: dinsdag geschouwd, was hengstig, woensdag naar de va, had een mooi ei van 4 cm maar nog een vrij harde baarmoeder wat nog wel even tijd zou moeten hebben om zacht te worden voordat er überhaupt iets inkom. Zij had aangegeven vrijdagmiddag waarschijnlijk insemineren maar dat hing even van de hh af. Nou dat verhaal kennen jullie dus vanmorgen sperma gelijk mee. Gevoeld, mooie baarmoeder nu, gescand: ei was verdorie al weg! Uiteraard geïnsemineerd want om met de woorden van een vriendin te spreken: wat moet ik anders doen, het door de yoghurt gooien :+ . Dus nu hopen dat het ei niet zo lang terug gesprongen is. Ik kan er nu niet zoveel meer aan doen behalve hard duimen. Sperma had er overigens niet eerder kunnen zijn en je vertrouwd toch op een va. (ik verwijt ze overigens niets, deze merrie is nog maar een keer en dan natuurlijk gedekt)

Voor de volgende keer ben ik in ieder geval beter voorbereid.

16 augustus scannen (en dan echt! Want ze is altijd heel regelmatig dus dan kan ik het sperma op tijd bestellen haha)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:11

Diane_Basje schreef:
Uit vos x vos komt sowieso vos, geen twijfel over mogelijk. Het gen dat voor de kleur bruin zorgt (agouti) toont alleen op zwart. En vossen hebben geen gen voor zwart. Dus ze kunnen altijd agouti doorgeven aan hun nakomelingen, maar nooit bruin worden. Hoop niet dat dit te ingewikkeld is?

Moest even 2x lezen maar ik heb 'm! :D
Nice, ik krijg een vosveulentje. Hoopte ik dit jaar ook al op nadat ze gezond ter wereld was gekomen. Maar het was een bruintje... :')

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:16

thx diane_basje en noivadapaz! zal morgen even updatetje plaatsen wat er is gevonden...
Pfff noivadapaz ik hoop ook dat het ei nog niet ver was... is een spannende tijd tot 16 aug.
Agarcia: gefeliciteerd met je vosje! :D

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:18

Hera schreef:
thx diane_basje en noivadapaz! zal morgen even updatetje plaatsen wat er is gevonden...
Pfff noivadapaz ik hoop ook dat het ei nog niet ver was... is een spannende tijd tot 16 aug.
Agarcia: gefeliciteerd met je vosje! :D

Haha we beginnen al met de felicitatie's qua kleurtjes :+

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:26

moet kunnen toch! ;)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:28

nou ik krijg een zwarte :D

AGarcia, gefeliciteerd met vosje :P

Charisma