[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:50

Toen ik aan het bijlezen was kwam ik deze vraag nog tegen, alweer heel wat pagina's terug maar zal hem toch ff beantwoorden.

jolandje schreef:
sorry kom ik weer, maar wat is de bedoeling van een leasemerrie? wat moet ik me daar nou bij voorstellen? :o?

Het idee is dat je de merrie least (bijv omdat de merrie niet te koop is, maar de eigenaar er geen veulen uit wil fokken dat jaar. Ook makkelijk als het een zeer dure merrie betrefd die je zelf misschien niet eens zou kunnen betalen) en dan dus zelf de hengst uit kiest, en dus gewoon je eigen combinatie fokt net als met een eigen paard. Ook zijn alle kosten voor de leaser, wat natuurlijk logisch is. Wat wel verschilt per lease (paard/eigenaar) is of het paard bij jouw thuis komt te staan of bij de eigenaar blijft. Asfoura staat dus gewoon bij de eigenaresse, en wij gaan het veulen ophalen zodra het afgespeent is. En tussendoor natuurlijk wel zeer regelmatig kijken ;) Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, vraag anders gerust.

Dwyne

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:58

Klinkt ideaal zo'n leasemerrie! :) Ben benieuwd wat jullie eruit krijgen straks!

Hier nog mensen die naar de HK gaan ? Ik ga zaterdag de hele dag kijken. Ben benieuwd!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:00

het gaat veel te snel hier..

Zag iets over Maiden merries.. M'n maiden van vorig jaar ging 8 dagen over, nog langer als dr moeder ooit gedaan heeft..
Mams van dr ging als maiden ook over.. zegt dus helemaal niets..

Joto.. Paulien gaat hard, spannend! Dan mag nu ook wel weer beetje de lente komen vind je niet.. is lekker straks voor die kleine

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:08

spannend bij joto!

sjanty droeg als maiden 6 dagen langer dan het jaar erna. (345 en 339 dagen)

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:16

vriest het zo erg bij jullie ??
Hier schijnt het zonnetje en 8 °

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:23

jongens wat kletsen jullie weer veel.
Nog steeds geen nieuws van SA ?

Zuhra begint het nu zwaarder te krijgen merk ik. Normaal is ze de hele dag lekker vrolijk en speels, zoals een jong paard hoort te zijn. Maar de afgelopen paar dagen staat ze eigenlijk alleen nog maar te slapen. Het veulen houd daarbinnen volgens mij zijn eigen bokswedstrijd, niet normaal hoe hard die nu al kan schoppen. Merrie kan niet eens meer stil blijven staan als hij echt zijn best doet, dan moet ze na een flinke schop opzij stappen om niet te struikelen. Arm beest moet nog tot 1 april! Alhoewel ik nu stiekem toch wel denk dat ze die datum niet gaat halen. Ze heeft nog helemaal geen uier ofzo (maidenmerrie) maar al wel een gigantische buik. Rijden heb ik gelukkig al lang geleden opgegeven, half december was het laatste ritje. Nu mag ik al blij zijn als ze met vrij longeren 20 minuten lang door wil lopen. Meestal is ze na een minuut of 10 alweer moe. Ik ga haar zaterdag maar weer lekker lang poetsen en foto'tjes maken.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:26

Hier vriest het niet maar het is zo nat buiten en daar word ik ook wel gek van

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:33

Je kan ook mest op het ijs gooien. Hebben wij ook wel eens gedaan.
Ok het ziet er niet zo netjes uit, maar je paard kan wel normaal over het erf (en jij zelf ook)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:09

Zo, ik zit naast de paarden te internetten :D Heb Paulien haar neus in me nek hangen haha.

Nu nog cam online gooien.

Ze had vanmorgen behoorlijk hars, maar is nu weer droog.
Naar buiten wordt nog niks, tis levensgevaarlijk, straten vriezen nog.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:17

Word spannend bij jou Joto! Mogen we allemaal meekijken met de cam?

Voor alle verjaardagen, mijlpalen en mensen die weer thuis zijn die ik gemist heb, gefeliciteert!

Ik had het ff helemaal gehad met paarden, en dus alleen wat bijgelezen steeds.

Farita is nogsteeds niet zuiver, en eigenaresse laat thank god de DA nog een keer komen. Hoop dat die er wat van kan bakken, want ik vertrouw het echt niet. Tis zn rare kreupelheid. Niet echt wat te vinden aan het been, ene dag is ze bijna goed, andere dag weer heel slecht...
Farita verhaart ook als een malloot atm, maar dat komt doordat Else de deken er op heeft gelegt (snap nie helemaal waarom, maar ok). Dinsdag 20 min staan roskammen, halve emmer vol haar, en ik had nog wel 20 min kunnen staan!

Gelukkig begint het hier nu goed te dooien, vannacht volgens mij ook niet meer gevroren, dus hoop dit weekeind iig een blokje om met dr te kunnen wandelen, ipv steeds in die saaie stoffige binnenbak.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:23

Bonnie is vandaag 300 dagen drachtig en ze begint iets te uieren....

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:59

Nu ff thuis, voedsel zoeken :D Moeten nog even driver e.d. installeren.

Ik heb geen idee wat en wie er mee kunnen kijken, weet niet in hoeverre dat de snelheid van het beeld beinvloed, want als ik het pas 10 min later doorkrijg, schiet het niet op haha.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:03

Al_Zawraa schreef:
Toen ik aan het bijlezen was kwam ik deze vraag nog tegen, alweer heel wat pagina's terug maar zal hem toch ff beantwoorden.

jolandje schreef:
sorry kom ik weer, maar wat is de bedoeling van een leasemerrie? wat moet ik me daar nou bij voorstellen? :o?

Het idee is dat je de merrie least (bijv omdat de merrie niet te koop is, maar de eigenaar er geen veulen uit wil fokken dat jaar. Ook makkelijk als het een zeer dure merrie betrefd die je zelf misschien niet eens zou kunnen betalen) en dan dus zelf de hengst uit kiest, en dus gewoon je eigen combinatie fokt net als met een eigen paard. Ook zijn alle kosten voor de leaser, wat natuurlijk logisch is. Wat wel verschilt per lease (paard/eigenaar) is of het paard bij jouw thuis komt te staan of bij de eigenaar blijft. Asfoura staat dus gewoon bij de eigenaresse, en wij gaan het veulen ophalen zodra het afgespeent is. En tussendoor natuurlijk wel zeer regelmatig kijken ;) Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, vraag anders gerust.

oh da's mooi zeg, dus je fokt je eigen veulen naar keuze met een soort draagmoeder? ben zeer benieuwd wat er uit komt dan, asfoura is beslist een mooie merrie, ik wist helemaal niet dat dit kon, maar lijkt me heel apart

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:03

mabon: heb jij ook al uier foto's?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:11

jolandje schreef:
oh da's mooi zeg, dus je fokt je eigen veulen naar keuze met een soort draagmoeder? ben zeer benieuwd wat er uit komt dan, asfoura is beslist een mooie merrie, ik wist helemaal niet dat dit kon, maar lijkt me heel apart

Ja zoiets ja. Alleen vind ik draagmoeder niet het goede woord. Een draagmoeder heb je bij bijv ET, dan is de merrie niet de moeder van het veulen. Bij leasen fok je dus gewoon een veulen van jouw leasemerrie en een hengst naar eigen keuze.
Bij Arabieren is het heel gebruikelijk om paarden te leasen en te verleasen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:22

mijn merrie heb ik ook eens verleased. Alleen heb ik op een maand voor de uitgerekende datum het veulen "teruggekocht" van de eigenaar,omdat mn merrie totaal onverwachts "einde carriere" was,en ik zo graag een opvolger uit haar wou.
Dit is dan Epos geworden,intussen mijn 5-jarige ruin. Ik kreeg inderdaad een afgesproken bedrag naast alle kosten die vergoed werden,en de merrie bleef gewoon bij mij.

Bonnie dan gaat ze het vast niet uitgooien op 310 dagen deze keer,of ze zou moeten vlug door-uieren!

Joto hé zeg met zo een uier is die van mij ook bevallen binnen de 36 uur.! Spannend zeg!

Maseike prachtige merrie heb je,en inderdaad,die uiers zijn al in gang geschoten!

Quintus ik vind ze ook op elkaar gelijken hoor. Mijn merrie is drachtig ja,voor de 3e x,wel de laatste keer hoor,ze staat al een poosje op pensioen maar straks mag ze helemaal.
Mijn merrie was een echt springkanon,dressuur lag haar minder. Ze kan ook echt zich druk maken om niks,zo sprong ze eens hoogdrachtig over de omheining van 1m30 terwijl de poort naar de wei er vlak naast gewoon open stond. Maarja,het moest vlug gaan :+
Zo een dingen typeren mijn merrie wel. Ze is ook een alphamerrie maar in omgang met mensen gewoon rustig.

Het 3e lammetje is hier intussen geboren,ik had het zien aankomen,ik begin die schapen ook al aardig te kennen. Het was één enorm groot lam en alles is goedgegaan gelukkig.
Tegen dat alle schapen gelammerd zijn,mogen we hier gaan uitkijken naar de veulentjes,en dat zal pas stoppen tegen juli ofzo. Zaaalig :D
Laatst bijgewerkt door pretty op 04-02-10 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:27

Paulien houdt dr uier nu aardig rustig trouwens, leek zelfs iets minder, maar goed kan me snel verkijken hoor.

En ze kan ook binnen een uur veranderen, ze is nog vrij rustig.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:31

Ja,maar voor de echte biest erin schiet,toont het uier vaak minder,en minder hard hé!
Stilte voor de storm zeggen ze wel eens :D

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:33

Haha nou inderdaad, tis alleen dat ze voor haar doen nog te rustig is, normaal begint ze dik een week van te voren al, met onrustig doen, draaikonten, rondjes lopen e.d.

We wachten rustig af :D

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:39

jennyk schreef:
mabon: heb jij ook al uier foto's?

Het is nog niet veel hoor maar ik zie toch wel verschil.
Beide foto's zijn 's morgens vroeg gemaakt.
Afbeelding

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:28

Nou komt niks meer aan het uier, is zelf nog erg rustig, die blijft nog even binnen..
en met de cam schiet het ook niet echt op, afwachten maar weer

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:44

Joto schreef:
Nu ff thuis, voedsel zoeken :D Moeten nog even driver e.d. installeren.

Ik heb geen idee wat en wie er mee kunnen kijken, weet niet in hoeverre dat de snelheid van het beeld beinvloed, want als ik het pas 10 min later doorkrijg, schiet het niet op haha.

Ik ben benieuwd, wat heb je precies een camera er hangen of een webcam?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:46

Ja Mabon,je ziet iets verschil,dat uiertje is in elk geval in gang geschoten!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:48

Bij kraamstal ITP is ook een friesje geboren, niet eentje van het DBT zeker?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:30

Heeft iemand toevallig een camera te huur??