[HK][Barncam] Foalcamobessus Eyespoppingoutus 2009 #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:44

Steffi_H schreef:
wat is er dan gebeurt?

veulen zat vast, uiteindelijk doodgeboren. Moet je ff teruglezen voor het hele verhaal ;)

Steffi_H

Re: [HK][Barncam] Foalcamobessus Eyespoppingoutus 2009 #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:44

ah oke.. da's erg jammer

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:45

BraveSpots schreef:
De vorige bevalling die ik had gezien vond ik nog en stuk erger kwa bemoeienissen dan deze hoor.
Daar lieten ze in eerste instantie zelf het veulen niet bewegen ofzo. Maargoed :).

Dat was vast een stal die aan imprinting doet. Daar kijk ik dan ook nooit naar, dan gaat bij mij de cam uit. Maar ieder zijn ding en vind je het niks dan kijk je gewoon niet :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:47

Nicole288 schreef:
Ze helpt altijd, dus nu ook neem ik aan

ik vind haar wel cool, net zo'n verloskundige die de hele dag niets anders doet, met groot gemak en ervaring ;) .

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:48

ik heb daar al hele indrukwekkende goede dingen zien gebeuren. In mijn geheugen gegrift staat de red bag bevalling die ze in haar eentje deed terwijl de merrie bleef staan. Wat zal ze kapot zijn geweest, maar het veulen was er op tijd uit

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:50

die mensen weten wat ze doen en ik denk niet dat ze veel risico's nemen met zo'n goede paarden.. Alé, ik denk niet dat ze zullen staan trekken enzo als dat veel risico inhield (hoewel aan mij verteld is dat je enkel mag trekken met een perswee). Maar voor zo ver ik zag perste ze ook niet echt mee.. of wel?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:53

Zo komt ze ook over, Nicole. Ervaren, rustig, hup ff het veulen ter wereld helpen.
Ze lijkt de paarden door en door te kennen; misschien weet ze dat deze merrie niet echt een goede perser is (of persweeen heeft).

Is het altijd dezelfde vrouw die het doet?

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:54

Nog highs?

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:55

sieger95 schreef:
Nog highs?

voor zover ik zag niet nee

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:55

spartel spartel, moeders geeft zetje met neusje en veulie vliegt de andere kant op :+

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:57

Wat doen ze dan precies met inprinten bij een veulen?

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:19

die nageboorte hangt er wel lang aan al hé..

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:31

Hee! :)
Ik doe vanaf vandaag ook weer mee en probeer zoveel mogelijk te staren! :D

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:52

Eydis, je was me voor ik wilde dat ook net gaan vragen.
Dacht al wat bedoelen ze met inprinten, dus ik lees mee

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:23

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:27

okay. weer wat geleerd. dankje Daphne

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:28

even opgezocht van internet:

Methode Miller
De methode van Miller baseert zich ten eerste op habituatie, (Een prikkel net zo lang aanbieden tot er geen reactie meer is.) het veulen net zolang aanraken tot het deze aanraking volkomen accepteert. Het resultaat is dat een paard zich zonder problemen (angst, stress, verzet) laat aaien, oren nakijken, de mond laat openen, tong laat vastpakken, ontwormingen laat geven, neussondes ingeven, thermometer inbrengen, etc.
Door met allerlei voorwerpen over zijn lijf te gaan leert het paard niet bang te zijn voor verschillende geluiden zoals ritselende plastic zakken, papier.

Ten tweede kenmerkt deze methode zich door sensibilisatietraining (gevoelig maken): het veulen leert in zijn vroege jeugd te wijken voor druk, pootjes te geven, netjes mee te lopen aan een touw en vast te staan, wat voor een heel leven groot voordeel geeft.

Valkuilen
Als je deze training wilt doen, moet je het zorgvuldig doen. Ofwel met een ervaren trainer erbij of het boek goed lezen en dit zoveel mogelijk volgen. Het gevaar van een slechte imprint is dat je het veulen veel stress geeft en juist angstgedrag aanleert...
Bij habituatie moet je de prikkel zodanig aanbieden dat het veulen niet meer reageert op de prikkel. Soms kun je geen reactie zien maar is het er wel!! Je zou dan stoppen met de prikkel aan te bieden terwijl het veulen er nog niet klaar voor was.

Als je te vroeg stopt met de habituatietraining heb je kans dat het dier heeft geleerd om die prikkels juist erg te vinden. Stop dus pas als je zeker weet dat er geen reactie meer is!
Miller biedt in zijn methode dan ook een grote hoeveelheid prikkels aan. "You can not overdo the stimuli, but you can do to few". Heb dus nooit haast als je dit gaat doen. En ben zeker van jezelf!

De moeder van het veulen moet het natuurlijk goed vinden dat je aan haar veulen komt. Als dit niet zo is kan iemand de merrie vast houden, maar beter is het om mams erbij te hebben zodat het veulen door haar gerust gesteld wordt.

Een deel van de imprinttraining is dat het veulen "overheerst" wordt. Jij hebt het vast en je laat het niet eerder opstaan dan dat jij klaar bent. Daarmee leert het veulen ook een bepaalde dominantie.
Een belangrijke regel in het verdere leven van het paard is dat jij het paard mag aanraken, maar het paard jou niet. Zo hou je de dominantie duidelijk.

Een gevaar is dat sommige mensen denken dat ze door de imprinttraining een speciale band met het veulen hebben ontwikkeld. Waarbij ze een soort knuffeltje hebben gecreëerd. Dat is dus absoluut niet de bedoeling van deze training en zelfs uiterst gevaarlijk.
Door het geknuffel, het verlies aan leiderschap, kan het paard ranghoger komen te staan en door zijn gebrek aan angst gevaarlijk worden. Blijf altijd consequent in de "don’t let them touch you, you touch them" regel.

Zonder imprint kan een paard deze prikkels natuurlijk alsnog leren accepteren. Het paard heeft meerdere leerfasen en er gelden vele leerprincipes. Zoals het associëren, conditioneren, etc. Als je een paard elke keer een snoepje geeft als je zijn achterhand aanraakt, vinden ze dit uiteindelijk ook niet meer eng.
En we weten allemaal dat paarden die nog nooit mensen hebben gezien met de juiste training mensen als zeer vertrouwd kunnen gaan ervaren. Maar de imprint bij jonge veulens is een interessante manier om het paard een stressloze start in het leven te geven.

je moet dus heel goed weten wat doet het is niet mijn ding maar ieder voor zich.....zo vlak na de geboorte maar vanaf dag 1 met het veulen bezig zijn vind ik wel weer heel belangrijk maar de eerste uren zijn voor mams :D

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:55

oke ik heb een poging gewaagd :D
weet niet of ik de spannenste heb maar heb mijn best gedaan :P

Lightning, is a 1/4 boer and 3/4 alpine and is 3 years old (geit)

well all im not sure what lightning has planned but she has all the signs and isnt in any distress so, we are just waiting to see if maybe soon?? i took her for a walk whil i had the cam off and maybe that helped and maybe it didnt LOL maybe she is wanting easter kids?? keep watching, she cant be prego forever right?
http://www.marestare.com/cam.php?alias=shadow

Summer van dana01:

day 323..... no changes what so ever on Summer today... i think she will wait until next week, i was suppose to go on a short vacation......
not leaving until she has her foal so i guess.... i am not going anywere...

unless she is working with me and gets that foal out by tomorrow

OK.... it is Summer we are talking about....

well.... it has to come out someday right?
http://www.marestare.com/cam.php?alias=nikitadz

ABBY :

Sorry - texasproud
Was adding time and Name to cam
Chero - help yourself - hope you have a speedy recovery from your surgery.
We thought for sure ABBY would go the other night - when we had our spring SNOW!! - cold today - below freezing.
Thanks for the eyes.

BLF
en een opmerking van een ander vandaag

Dear Abby ,
You really look uncomfortable there. The advise I have for you is lay down ...and PUSHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH..you will see you will feel alot better to let it all out .....

http://www.marestare.com/cam.php?alias=borderline

Jody :

Jody is I.D. x T.B. liver chest, and a maiden, she has been very chilled through all her pregnancy so far, no idea what we have in store ?? she will be 320 days , on the 8th April, and is starting to get a small bag
she is foal to McJonnas, Cremello Warmblood, so guaranteed 100% palomino
The cam will switch between, Mak n Eboni & Jody , until Jody is looking closer, then she will get spot light position
Please if you see anything a miss , do not hesitite to call,

Cam link : http://www.marestare.com/cam.php?alias=bickramside

Fries:

Hey all,

Not my mare, but my friends' She is a 10 year old full papered star Friesian mare sired by Laes, in foal to Gerryt 360. She is due April 24th, but her previous owners say that she usually foals two weeks early.
she has an in-and-out stall/paddock
Her camera link is here:

http://www.marestare.com/cam.php?alias=blackhorse

Dream Due 4/7.@ McGuire Ranch. Eyes Please. Low Alert!
« on: April 06, 2009, 03:44:25 pm »

--------------------------------------------------------------------------------
Here we are again another mare to foal. This is Dream a mare I have raised > I own her dam which will be foaling later this month and her sire is my grulla stallion. This mare is bred to a stallion named Red Otoole. He is a cutter still showing in youth NCHA at age 16yrs.

This is dreams second foal. She went 348 days with her first foal and waxed and showed all the signs at 7 am so we will see if she keeps the pattern. She needed a lot of help with the first one so I need eyes to make sure she foals okay.

http://www.marestare.com/slcam.php?alias=mcguire

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:59

Goed gedaan!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:59

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:00

sorry hondjesspeeluurtje haha.
Laatst bijgewerkt door vuurtoren op 08-04-09 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:01

Was die ene niet een hondje?

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:01

Waren het geen hondjes dan?
En weg waren ze!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:04

ja het waren jack russeltjes :) (dacht ik )

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:05

Oh dacht dat er een kat en een hondje waren.. haha