[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 06:59

Skyla schreef:
Oh jeetje jullie doen mij schrik krijgen. :+ Bij deze merrie zal het normaal iedere keer inseminatie worden tenzij er ooit een eigen hengst komt. Manlief wilt een eigen hengst maar ik wissel graag af en heb naar mijn mening daarvoor merries tekort.

Maar nu 29 juni had ze een follikel van 43mm, wat dus niets geworden is aangezien de hengst echt niet haar smaak was. :') Nu zit ik in twijfel wat ik nu ga doen. Inseminatie centrum raad aan haar donderdagavond al te brengen om dan vrijdagnamiddag al een eerste keer te gaan scannen, ik dacht eerder te wachten tot maandag. Of ben ik dan al te laat?
Rietjes worden vandaag verzonden en zou 2-4 dagen duren eer het er is.
Hengstig toont mevrouw steeds amper tot niet.

Ze zou vrijdag dan op 13 dagen na de laatste hengstigheid zitten. Dat is vrij snel. Ik weet niet hoe vlot haar cyclus tot nu toe loopt? Ik denk dat ze haar op tijd willen hebben omdat het seizoen op het laatst loopt en ze niks willen missen. Misschien het zekere voor het onzekeren nemen en maar vrijdag brengen alvast.

Sperma dat 2-4 dagen onderweg is? Vers of diepvries? Vers leeft gemiddeld 48 uur nadat de hengst gesprongen heeft dus dan zou het meeste al dood zijn voordat je de merrie insemineert? Dat lijkt me niet echt wenselijk.

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:23

Blossom niet drachtig :\
Sterre wordt morgen weer geïnsemineerd.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:13

AM: 1 vruchtje over, gefeliciteerd!

Mirjam: balen van blossem, duimen voor een succesvolle cyclus bij Sterre!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:20

Wat jammer Mirjamalvaro!

Hier ben ik totaal 3 x 50 euro kwijt geweest 1 x 220 en 1 x 240 aan veearts kosten. Dus dik 600 euro buiten het dekgeld om. Valt mij opzich mee. Ik had ook al een leuke deal voor het dekgeld I.v.m. dat ik mee mocht met de lichting van de fokker waarvan ik vroeger mijn merrie heb gekocht. Die probeerde me al jaren haar te laten dekken.

Ik zou haar ook op tijd brengen Skyla!

Hopelijk gaat het nog lukken Retlaw! Wel fijn dat je veearts zo betrokken is!

Is inderdaad best vlot gegaan AM horses super fijn voor je!

Wow bizar de kosten Quir!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:46

Mirjamalvaro. Wat balen! Gaat nog niet zo vanzelf dit jaar

Skyla. Is dit diepvries? Nu 11 dagen na die scan. Is nog vrij vroeg. Maandag zou ze 16 dagen zijn. Lijkt me vroeg zat. Maar als het vers is en zo lang over doet om te verzenden. 2 dagen snap ik wel. Maar 4 dagen is niet te doen met begeleiding. Is het niet mogelijk om dan voor een andere, hengst te gaan? Die beter beschikbaar is.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:17

Het gaat inderdaad niet zo soepel dit jaar. :=
Nu hopen dat deze ronde wel pakt bij de dames. En Chablis braaf hengstig is over 2 weken. :+

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:34

Sperma is diepvries gelukkig. Ik weet niet of het effectief 2-4 dagen onderweg is of dat ze maar bepaalde dagen uitrijden ofzo. Het is echt mijn eerste keer dus ik heb eigenlijk geen idee hoe alles verloopt.
Ze heeft hiervoor bij de hengst gestaan dus eind juni was de eerste keer dat ze gescand werd omdat ze maar niet hengstig leek te komen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:51

Oh net bericht gehad van het inseminatie centrum dat ze de rietjes al ontvangen hebben. Dat was snel. Nu duimen dat ze gauw en mooi hengstig wordt.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:54

Be-luna is weer niet hengstig na 2x hengstig spuiten.
Ik ga haar morgen ophalen. Het is denk ik voor mij einde verhaal.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:27

Fijn skyla

Vienna, al regumate kuur geprobeerd?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:07

Wat balen vienna!

Zag nog meer berichtjes waar het maar niet wilt lukken... balen zeg!

Wij zitten met 1 combi op het wachtbankje en zijn er nog 3 ah dekken. Hopelijk alle 3 bijna tegen het einde aan, dan kunnen we begin augustus scannen

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:44

Regumate nog niet geprobeerd, maar ik ga haar morgen wel ophalen en bedenken wat we nog gaan doen.
Wordt nu wel laat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:03

Mirjam balen! Hoeveelste ronde was dit? Succes met Sterre.

Skyla oh gelukkig diepvries. Ik zou dan gewoon maar vrijdag brengen. Dat is vroeg maar je wilt het niet per ongeluk missen dus dan maar liever op tijd. Kunnen ze haar meteen goed opvolgen.

Vienna wat balen zeg. Ik hoop dat ze in haar eigen omgeving nog hengstig wil worden. Stress van een vreemde omgeving kan bij sommige merries ook wel tegenwerken.

Luna jij ook nog bezig, bewust wat later dit jaar of wou het niet meteen lukken? Ben ik even kwijt.

Bij Elonia komt de 100 dagen ook in zicht. Nog een weekje. Zitten we gewoon al bijna op 1/3 van de dracht :oo

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:18

Jullie gaan snel muronia :))
Zowel bij Sterre als Blossom wordt het nu de 2e ronde. Sterre gadna de 1e ronde dat bloedei, dus start 2e ronde duurde een cyclus langer.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:37

Skyla. Ooh super. Met 16 dagen lijkt me het vroeg genoeg om haar naar dekstation te brengen.

Muronia. Schiet al op. Rosa is ook al 92 dagen, Wild Thing 78 en zirkonia 22 :')

Vienna. Wat balen! Als je de eerste kosten toch al kwijt bent. Zou ik idd nog 10 dagen regumate proberen

Luna. Ook nog druk bezig. Fingers crossed

Mirjamalvaro. Echt balen dat het nog niet gelukt is. Nu is bij jullie het seizoen ook veel korter dus minder kansen.

Seizoen gaat hier eigenlijk toch wel heel goed. De meeste in één keer drachtig. Enkele komen terug,maar dat hou je altijd.
Gisteren weer twee merries drachtig gescand waaronder één merrie die vol met cyctes zit. Dierenarts noemde haar rot van binnen :') vruchtje met hartslag zit precies tussen cyctes in. Lijkt positief. Vorig jaar zat het tegen een cycte aan en verloor ze het.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:08

Muronia, al bijna op een derde. :))
Schiet wel op zo!

Vienna ik zou haar even in haar eigen omgeving tot rust laten komen, soms zorgt de stress er ook wel voor dat ze niet hengstig worden. Hopelijk helpt het als ze thuis is en zou dan nog zeker een keer proberen! Juni veulen is nog niets mis. :D

Hopelijk de laatste nu ook drachtig Luna!

Zou ook op tijd brengen Skyla, dan hebben ze ook even de tijd om beetje op te volgen omdat diepvries best precies komt. Liever iets te vroeg brengen dan te laat toch.

Altijd fijn als het zo gaat Annet!

Hier ook een goed seizoen, alle merries zijn drachtig, nu hopen dat alles mooi blijft zitten. Wordt een druk midden mei. (1 begin mei die 2 weken over gaat, 1 half mei die altijd rond de uitgerekende datum gaat en 1 eind mei die 2 weken te vroeg gaat _O- ). En dan nog een veulentje uit een merrie in Nederland. :):)

Mijn hengst doet het ook top. *\o/*
Dus volgend jaar ook nog een hoop "pleeg veulentjes" haha. Zo benieuwd naar al zijn veulens! Hij heeft echt hele leuke merries gekregen en die van Zaquira is de eerste! <3

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:15

Ik lees mee, maar reageer niet zoveel, op de telefoon moeilijk om alles te onthouden en te reageren(oude hersenen)

Wat jammer van de drachten die maar niet tot stand willen komen.
Doe je er alles aan en het lukt maar niet, skyla, Vienna en redlaw, hopelijk gaat het toch nog lukken
Marjolein bij jou gaat het ook niet vlekkeloos.
Ik heb een merrie twee jaar geleden drachtig gekregen door het sperma van twee hengsten te mengen, er zou zo competitie ontstaan.

Had dit ook vooraf voor de eerste inseminatie aan de hengstenhouder gevraagd, nu doet hij moeilijk en wil dat niet en zelfs een wissel naar een andere hengst is lastig. Het op een whatsapp zijn positieve antwoord op mijn vraag vooraf en zegt nu dat het een miscommunicatie is.
Sterre is nu dus weer geinsemineerd voor de derde keer met dezelfde hengst.

Antje is ook opnieuw geinsemineerd, ze had koliek gehad een week na de inseminatie de vorige keer.
Nu was er vorige keer de opmerking van de inseminator dat hij dacht dat het veel te vroeg was, omdat de baarmoedermond te stug en gesloten was, het ei was na 48 uur wel weg.
Nu had hij weer die opmerking en het ei was ook nu weer netjes weg. De DA vond het verstandig om haar toch te spoelen, omdat hij dacht dat ze haar baarmoeder, door die geslotenheid dan minder makkelijk kan schoonmaken en verbaasde zich over de stugge sterkgesloten baarmoedermond, hij kon er nauwelijks in komen.
Hebben jullie dit eerder gehoord?
Ze was echt goed hengstig, plaste er lustig op los.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:33

Nou wij kunnen ook eindelijk overspringen van het '24 naar het '25 topic :wave: :+

De nacht van maandag op dinsdag is onze kleine dan eindelijk geboren met nét aan 350 dagen :D.
Afbeelding

Hele snelle, voorspoedige bevalling. Zo'n mak en lief veulen meteen en de merrie doet het ook echt bizar voor de ¹e keer. <3
Gister de dierenarts gehad voor een kleine check, die was ook super tevreden.

En meteen aankomende dinsdagmiddag ingepland voor te scannen, duimen dat alles er goed uit ziet en we de veulen hengstigheid meteen kunnen gebruiken. Dus dan begint het seizoen voor ons ook weer.

Lees later vandaag de laatste pagina's even weer bij hier!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:46

Moner. Dit had ik precies zo met zirkonia. Heel hengstig tonen. Baarmoedermond zo dicht als het maar kon. Het is me uiteindelijk gelukt om erin te komen. Resultaat reactie vocht, wat niet weg kon door de dichte baarmoedermond. Gespoeld en Oxcitocine gespoten. En drachtig van een 2ling. Echt niet verwacht maar gewoon gelijk drachtig. Zo heb ik ze liever niet, maargoed resultaat is er

Magic_lover. Welkom. Leuk dat je weer gaat dekken. Voor welke hengst ga je?

Quir zo leuk! Op naar allemaal knappe veulentjes <3

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:47

AM dan heb ik nog hoop, dat het gaat lukken.
We zitten met twee merries op het wachtbankje voor de eerste scan.

Twee merries drachtig gescand met kloppend hartje.

Fardau(Ampère x Scandic) drachtig van Dynamic dream

Nieta fan D' ald Loop ster pref drachtig van Kees 531
Beide uitgerekend voor eind april

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:49

Hier ook weer gescand vandaag...
De een niet drachtig maar wel een heel mooi ei, dus morgen insimineren.
De andere helaas 2ling dracht. 1 afgeknepen, maar de kans is heel klein dat de ander overleeft, ze zaten echt heel dicht bij elkaar.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:14

Wisanda: duimen dat het toch goed is gegaan en de andere blijft zitten! Duimen voor een succesvolle ronde voor de andere!

Magic lover: welkom! Duimen dat je de veulenhengstigheid kunt gebruiken en ze gelijk drachtig wordt! Zelfde hengst als de vorige keer?

moner: gefeliciteerd! Succes met de andere 2 op het wachtbankje!

Quir: gefeliciteerd! Dat zal dan een drkke maand worden voor je! Wel fijn voor de veulens als ze zo dicht op elkaar zitten, dan hebben ze allemaal leuke vriendjes!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:04

Bedankt voor de felicitaties :D

Ciara_Lady, spannend, ik hoop voor je dat het gaat werken!

Nieky, zal je altijd zien dat de verkeerde merries hengstig worden -O-

AZ, gefeliciteerd met Mishrikah *\o/* Ik snap je trots, zo'n merrie heb ik ook. Al 7 keer drachtig, waarvan één keertje maar in de tweede ronde, omdat het ei niet heel mooi was, maar we voor de zekerheid toch geinsemineerd hebben. En inmiddels alweer voor het 6e jaar achter elkaar. Hele fijne fokmerries zijn dat <3

Ik heb ook een mooie rekening gekregen. Fiore is één keer gescand op hengstigheid, één keer om te kijken of het ei weg was en twee keer geinsemineerd, maar de eerste keer dat de veearts kwam insemineren, werd Finesse in elkaar getrapt op de wei toen de veearts net aankwam, waarbij ze in paniek over het hek sprong en bleef hangen, dus die kosten kwamen er ook nog eens bij. Mijn rekening is nu iets van €670,- en daar komt nog het scannen op dracht bij. Op zich niet super hoog, maar wel als je er van uitgaat dat ze dus maar twee keer gescand en twee keer geinsemineerd is -O- en het ongeluk van Nessie niet was gebeurd als Fi niet geinsemineerd zou worden (Nessie ging namelijk even op de wei bij andere paarden zodat ze niet alleen zou staan)
De voorrijkosten liggen hier ook hoog: €54,69 en scannen is € 42,22 en insemineren is €46,26

AM, gefeliciteerd met Zirkonia *\o/*

Wat vervelen Vienna :(

Gefeliciteerd met je veulen Magic lover! *\o/*

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:15

Wat ontzettend balen dat het bij sommigen nog niet wilt lukken. Hopelijk worden jullie merries toch nog mooi drachtig, of in geval van Retlaw kom je er achter wat er aan de hand is.

Hier heb ik een scanpakket. Betaal €180 volgens mij voor het hele seizoen scannen. Heb mijn merrie wel enkele dagen bij de hengsthouder achter gelaten. Dat kostte me €98 dit jaar.
Wel een aantal keer heen en weer gereden, maar rij op gas, dus dat misschien €150 euro in totaal geweest tot nu toe. We gaan volgende week ergens weer scannen om te kijken of alles nog goed gaat. Zitten dan rond de 3 maanden.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:42

Iemand die mijn vraag kan beantwoorden?

Merrie is tot nu toe 2 x gescand, een keer dracht, tweede keer hartje, dat was dus beide goed in orde, wanneer moet ik de volgende scan laten doen? Of kan het evt ook op andere manier? Bloed oid? Aangezien de merrie scannen/opvoelen vreselijk vind, vorige keer was ze ook gevallen, dus vind het heel eng om nog eens te scannen :=