[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:19

Nieky : dat zijn er toch weer 4 tenminste! Jammer van Roosje en mss Ashley dus ook nog drachtig! Best wel goed 4 of 5 van de 6!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:25

Dais Ik heb nog nooit eentje überhaupt hoeveel spoelen :'). Ze zal mss ook nog oxy gespoten krijgen erna? Maar eerst maar eens hengstig worden en dekken :+

We zitten nu op 13 merries dus ben zeker niet ontevreden *\o/*.
Ashley, Tina en Noortje moeten dan nog gescand. Wellicht als Roosje gespoeld wordt. En roosje dan terug gedekt. Ik hoop toch dat of Roosje of Noortje drachtig wordt. Allebei zou helemaal super zijn. Als Ashley niet drachtig is en niet hengstig wordt slaan we een jaartje over met haar.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:41

Al bij zl een mooi resultaat Nieky! Gefeliciteerd!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:51

Spoelen doen ze niet bij vocht in de baarmoeder. Spelen doen ze bij een vuile baarmoeder. Bij bacteriën in de baarmoeder. Om de baarmoeder schoon te krijgen.
Bij vocht spuiten ze inderdaad alleen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:55

Ja, voor spoelen kan het ook handig zijn om eerst een swab te nemen zodat je weet waarmee je moet spoelen.
Ik heb het 1x moeten laten doen bij een merrie. Die werd de ovulatie daarna gewoon drachtig.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 02:20

Voor vocht is meestal wel een reden. Meestal spuiten ze idd Oxcitocine. Ik spoel het liefs wel voor de zekerheid, zeker na meerdere rondes. Maar tegenwoordig willen de meeste dierenartsen een swab gedaan hebben. Wat ik ook wel goed begrijp. Ik had een dierenarts die deed spoelen met breedspectrum antibiotica en daarin Oxcitocine. Echt super handig,kon ik zelf doen en hoef je geen Oxcitocine te spuiten.

Nieky. Gefeliciteerd met de drachtige merries *\o/* duimen dat Ashley gewoon netjes drachtig is. Jammer van roosje, hopelijk nu wel drachtig na het spoelen

Ellyc. Nog een ronde. Duimen op dracht

Jazzejam. Dat de eitjes maar goed groeien. Hopelijk zaterdag dekken, mijn duimen draaien heel hard

Angelpam. Klinkt goed. Fingers crossed

Kimwilliam. Al wat vernomen?

Annash. Beterschap en gefeliciteerd!

Sanet. Gefeliciteerd!

Het was eerst niet de bedoeling om Nigrante te dekken. Ik had even een momentje dat ik toch heel graag zou willen proberen voor een merrie veulen. Helaas is het hengstig spuiten niet aan geslagen,jammer maar helaas. Gaan we ons focussen op trainen en hopelijk na afspenen ook op wedstrijd

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 05:43

AM, sorry ben een leek op dit gebied maar hoe bedoel je proberen voor een merrieveulen? Zijn daar tegenwoordig ook al dingen voor dat je een merrie of hengst krijgt? :')

Hier zijn de plannen een beetje veranderd…Dinsdag ochtend de dames naar de fjorden hengstenhouder gebracht aangezien ze naar verwachting woensdag of donderdag wel zo ver zou zijn. Gisterochtend was het ei mooi groot en de baarmoeder voelde dit keer ook goed aan. Maar nu komt het… Madam is schijtsbenauwd voor de hengst :+ We hadden t er van te voren nog over en het is nog gebeurd ook haha. Gisteravond weer gescand en t ei was weg.. Heel snel gesprongen dus schijnbaar. Weer geprobeerd maar mevrouw is echt bang dus vanuit de hand dekken ging m niet worden. Hengstenhouder had zelfs merries uit t land geplukt om te kijken of dr 1 hengstig was om t goedje maar gewoon op te vangen en dan te insimineren maar helaas niks hengstig… Ze heeft haar eigen dekbok nog niet binnen dus word het nu wat lastig. Keuze gehad om de volgende cyclus nog te proberen en dan gewoon direct insimineren of leeg laten en volgend jaar vroeg in t seizoen brengen zodat we dr cyclus beter kunnen volgen ipv hengstig spuiten. Hebben voor het tweede gekozen. Jammer maar hadden eigenlijk sowieso al niet verwacht dat ze naar de hengst ging dit jaar omdat ze erg slecht was in de winter. We halen Jut en Jul deze ochtend weer op!

Betekent wel dat ik toch wat serieuzer opzoek moet gaan naar drachtige merries aangezien ik niet maar 1 veulentje wil (mocht de welsh drachtig zijn)…. Wat een straf _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:24

Ze kunnen tegenwoordig inderdaad al van te voren bepalen of je hengst of merrie krijgt (nooit 100% zeker). Shockemohle doet dit op station in duitsland, kost €500 extra.

Maar AM zal bedoelen dat ze dan hoopte op merrieveulen, gok ik. Zoals ik al 4 jaar hoop bij Eli. :')

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:34

Je kunt tegenwoordig ook filly plus gebruiken, naar ik mee gaat dat bij het insemineren erbij en heb je daardoor verhoogde kans op een merrieveulen. Had Al Zawraa dat niet gedaan vorig jaar en nu een merrieveulen?

megan: dat is balen dat je niet kunt dekken omdat ze bang is voor de hengst!
Laatst bijgewerkt door jennyk op 16-06-23 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:35

Knolselder heb je nog een vervolgafspraak staan om te kijken of ze toch wel of niet meer drachtig is? Ik hoop het wel voor je.

AM jammer maar het is niet anders, dan maar bij je originele plan blijven met haar. Fijn dat Liezella goed drachtig is.

Sanet gefeliciteerd!!

Annash gefeliciteerd!!

Angelpam mooi zo, succes met wachten nu.

Jazzejam klinkt niet verkeerd, nu afwachten hoe het doorzet.

EllyC dan nog 1 keer insemineren en hop op het wachtbankje.

Nieky op zich mooie score tot nu toe! Zou je niet voor en na het dekken spoelen in dit geval? Als het sperma in een baarmoeder met vocht belandt, sterft het meteen af zo heb ik het geleerd.

Dais oxytocine heeft alleen nut als er maar heel weinig vocht zit. Dan kan die samentrekking van de baarmoeder dat eruit persen. Als er meer vocht zit, is spoelen de enige optie. Ze spoelen dan met NaCl (zoutoplossing). Bij een ontsteking of bacterie spoelen ze gericht met een antibioticum.

Megan balen maar het is dan niet anders. Dat is een beetje de pech die je kan hebben met natuurlijk dekken, merrie moet het wel willen.

Veroon zit vandaag op 30 dagen, alweer bijna een maand, dus nog maar 10 te gaan. Kunnen we al beginnen met aftellen? :')

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:40

Gefeliciteerd niecky, mooie score. Hopelijk worden de anderen ook nog drachtig.

500 euro voor een geslachtsbepalingecho?? Wat bizar veel geld.. het is gewoon hetzelfde als gewoon scannen, maar dan met een beter apparaat..
Of gebruiken zij een andere (betrouwbaardere) methode?
Ik had dit vorig jaar gedaan (was gratis omdat ze nog in de oefenfase zat), maar uitslag was wel verkeerd..

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:55

Ik denk niet dat ze een “pretecho” bedoelen maar eerder zoals jenny zegt fillyplus of coltplus. Heb t even opgezocht en het bestaat echt! :D ik vind de prijs op de site nog wel meevallen…

https://www.emlabgenetics.com/product-page/fillyplus-25

En ach ergens had ik al wel verwacht dat ze bang zou zijn. Tiss een schijterd op gebied van andere paarden en durft in de kudde ook nooit wat te flikken :+ Nu maar lekker spieren kweken en dan een keer voor de kar doen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:30

Ik heb FillyPlus nu 3x gebruikt en 2x een merrie en 1 hengstveulen. Dus ook daarmee is het niet helemaal waterdicht :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:53

Wat balen Megan! Moeilijk op deze manier. Hopelijk heeft ze volgend jaar de dekbok.

Muronia, binnen een kleine 2 weken heb ik 2 merries die gescand kunnen worden, dan zal ik April nog eens meenemen. Of ik neem ze dinsdag mee met de trailer, dan moet ik iets gaan terugbrengen. Maar moet die trailer normaal gesproken niet mee.

Ik denk dat ze in Duitsland dan wel echt onder de microscoop het ‘juiste geslacht’ eruit halen en in de eicel injecteren ofzo?

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:09

Angelpam: Spannend, hopelijk 3 juli een mooi ei!

Jazzejam: Hopelijk ontwikkeld 1 ei zich goed door en krimpt de andere.

EllyC: Dat is wel ideaal nu dat je kan thuiswerken in zo'n periode, hier kost het gewoon vakantie uren :\

Niecky1993: Hopelijk is Ashley niet hengstig dit weekend, en gefeliciteerd met de andere 4. Wel erg balen van Roosje, hopelijk trekt het vocht weg of is spoelen genoeg. hier hadden we vocht ivm een bacterie in de baarmoeder.

AM_Horses: Balen, wil je er in de toekomst nog wel een veulen mee fokken in de hoop er een merrie af te halen?

Meganvr: Jammer dat ze zo benauwd is van de hengst en heel veel succes met de zoektocht.

Muronia: Wat gaat de tijd snel, weet nog dat je het bericht poste met de aftrap dat ze dragend was.

Gisteren avond laat ben ik gebeld door de kliniek.. Mevrouw was nog niet hengstig en deed het lekker rustig aan dit keer :x ze was hele kleine follikels aan het ontwikkelen maar dat was echt van die dag. ook het gele lichaam aan de andere kant wilde ze nog geen afscheid van nemen 8)7 Overleg gehad met de dierenartsen en besloten haar hengstig te spuiten aangezien ze nu wel erg aar tijd ervoor nam want ze zit nu op dag 20. Ze gaan maandag scannen en naar verwachting dinsdag zal er geïnsemineerd worden ( op mijn verjaardag :# ) tijdens het bespreken zei ik nog van nou dat zou wel leuk zijn dan ben ik jarig dus we moesten lachen begint mevrouw op de achtergrond mee te lachen, hopelijk is ze het ermee eens _O-

wat een draak van een merrie nu al ..... ik hou me hart vast als die richting de uitgerekende datum gaat }:)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:13

Toch mooi? Is je veulen op je verjaardag misschien verwekt :D

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:20

Knolselder schreef:
Toch mooi? Is je veulen op je verjaardag misschien verwekt :D

zeker, de eitjes aangemaakt op de verjaardag van mijn oude overleden pony en dan hopelijk verwekt op mijn verjaardag <3 zou dan een veulen worden met nog net iets specialere emotionele waarde

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:57

Kimwilliam. Dus toch een cycte ipv vrucht. Dat is jammer. Hopelijk snel terug hengstig

Ik had graag een merrie gehad uit Nigrante. Maar we kunnen altijd nog proberen.

Fillyplus heb ik in de fokkerij topic al vaker voorbij zien komen. Wellicht in de toekomst het proberen waard

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:01

goldenarrow schreef:
Ik heb FillyPlus nu 3x gebruikt en 2x een merrie en 1 hengstveulen. Dus ook daarmee is het niet helemaal waterdicht :)

En hoe gaat dat dan? Als in hoe gebruiken ze t? Mocht je t weten natuurlijk haha

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:15

Hi allen!

Ik kom me ook graag melden, eerste veulentje dat ik fok dus ik vind alles nog erg spannend en nieuw, leer graag van de ervaren fokkers hier.

Horonae is 27 mei geïnsemineerd en we zijn woensdag op de eerste scan geweest (wat te laat, maar was een miscommunicatie geweest met DA). Helaas dus een laat geconstateerde tweelingdracht, geprobeert het vruchtje weg te knijpen, maar bij controle vandaag zat hij er nog. Dus vandaag weer gemanipuleerd en dan maandag terug op controle. Heel spannend, meer mensen ervaring met een laat geconstateerde tweelingdracht?

Mama in spé is Horonae (atleet x Jochem)
Afbeelding
Afbeelding

En ze is op date geweest met Kyton (Ferguson x Ferro)

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:53

Moest Blossom dus vanmorgen prikken, kom langs Eli en Eli hengstig. poedersuiker...
En ja inderdaad niet drachtig maar wel perfect follikel om morgen te insemineren. Paniek bij mij... want te laat om te bestellen. Dus hengstenswitch. Dus maar advies gevraagd en ze ging gelijk de grote hengstenstation hier bellen wat ze hadden, wat mogelijk was.
1e hengst werd een nee, 2x Tuschinski in de lijn werd beetje te gek. :')
Dus werd het Blue Horse Baron.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu staan Eli en Sterre op stal daar, of in de wei. Gezellig bij elkaar. Sterre had nog geen groot follikel, dus maandag opnieuw scannen.

Dus maandag scannen.
Blossom cyclus
Sterre cyclus
Eli, ei weg.

:')

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:00

mirjam: balen dat Eli niet drachtig is, wel fijn dat ze morgen al geinsemineerd kan worden met die knappe man! Ze zijn maar druk met jouw dames maandag!

dreamguide: ik heb geen ervaring met tweeling dracht, duimen dat het lukt er 1 weg te krijgen. Anders beindigen ze de dracht denk ik?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:28

Wat jammer van de miscommunicatie dreamguide. Zeker als beginnend fokker vind ik jammer dat er blijkbaar toch niet duidelijk is verteld hoe de procedure is als er 2 eitjes weg zijn.
Het ligt er heel veel aan hoe de vruchtjes aan elkaar zitten. Maar dat het de eerste keer niet lukte is geen goed teken. Maar het ligt ook wel aan de ervarenheid van je DA.
Hopelijk lukt het binnenkort wel.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:38

Mirjamalvaro. Wat balen, was te laat om te bestellen voor hengst naar keuze?

Dreamguide. Welkom, ik volg je op insta. Leuk dat je hier mee komt kletsen. Duimen dat het afknijpen is gelukt

Ik ben dan wel klaar met mijn eigen merries. Maar mijn hengst heeft het nog goed druk. Vandaag weer 2 merries drachtig gescand. Op moment lijken er veel merries niet hengstig of lastig hengstig te worden. Zelf nu ook gehad met Nigrante. Het seizoen begon zo goed.
Ik had nog foto's van hem ontvangen <3

Afbeelding
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:02

Prachtig AM

Vaak zo dat het begin van het seizoen makkelijker gaat dat aan het einde.