Ik heb haar nu 1.5 jaar voordat ze drachtig was had ze maagzweren. Maar nooit koliek.
Nu met de dracht 1e keer in december ging vanzelf weer over in februari moest wel de dierenarts komen. en de laatste 2 x kon ik het verhelpen met colosan. Ik heb wel het idee dat deze laatste 2 x echt door het veulen kwam die was heel druk in de buik. Maar ze vind dag en nacht buiten staan wel erg fijn, in de opfok heeft ze vanaf 9 maanden oud tot 3.5 jaar alleen maar dag en nacht buiten gestaan.
Mag ik vragen wat je deze merrie voert qua Krachtvoer?[/quote] Baudyh Ze krijgt 1.5 kg breed & grow en Vitalbix Fiber-Mix. En Hooi Ze staat nu dag en nacht buiten op de wei. En krijgt nu alleen nog 1.5 kg breed & grow want ze heeft geen trek meer in de Fiber-mix. Laatste keer dat ze met koliek was begin april. Dus ik hoop eigenlijk nu dat ze dag en nacht op de wei staat dat het goed gaat.
Hier net zonder enig voorteken is Bert bevallen. Veulen zat net een slag gedraaid waardoor de borstkas niet goed door het bekken wilde. Iedere poging dat ik het veulen terugdeed en succesvol draaide was met de eerste pers gelijk weer teniet gedaan.... vervolgens samen met mijn man (hij trekken ik het veulen proberen te draaien tijdens) het veulen eraf gekregen. Weer een grote maar nu een merrie.
Net de dierenarts gebeld want het blijft me wat te futloos...
Ze begint nu zelf wat aanstalten te maken om te willen staan.
cp112
Geplaatst: 07-05-22 17:03
kleik vreugde sprongetje. Ze is zelf gaan staan. Zuigreflex is er alleen nog niet. Ze had ook een fikse teug vruchtwater binnen dus straks ook even de longen laten luisteren.
Hier gaat het zn gangetje, uier niet voller, ph hoog. Nog even teruggespit in de foto s van de laatste keer. Toen had ze de 15de geen noemenswaardig uier, de 17de in een dag tijd naar zo goed als vol en ph 6 en de 19de vroeg in de ochtend een veulen met dezelde uier s avonds. Dit maar in de gaten houden dus.
Gelukt! Ze drinkt. De DA is geweest en beeb heeft even een shotje gehad ivm haar longen. Verder was alles goed en ze werd met de minuut kwieker nadat ze gedronken had. Im had de biest al klaar staan in de fles maar gelukkig toch niet nodig gehad.
Nageboorte is ook af dus alles is afgevinkt van de checklist Nu nog een naam verzinnen.