[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:57

Even een tijdje in de meeleesmodus gezeten. Dus gefeliciteerd met alle inmiddels drachtige dames!

Al Zawraa.. :(:) k*t zeg..het zit jou dit jaar ook niet mee he?

Ik heb vandaag ook weer even contact gehad met de hengstenhouder, want mijn merrie is na 2 maanden nog steeds niet hengstig geworden. Aangezien er bij de laatste scan ook niets zat, stond ik toch voor een raadsel, maar ben nu weer wat gerustgesteld. Het schijnt dat als ze kort drachtig zijn geweest het tot 100 dagen kan duren voordat het lichaam zelf weer door heeft dat er geen dracht is. De komende weken nog even afwachten en duimen voor een hengstigheid dus en anders is het dus helaas pindakaas voor ons dit jaar.
Op zich vind ik het niet heel erg nu, want we zijn ontzettend lekker aan het rijden en dat is ook wel fijn als we dat kunnen doorzetten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:01

Mijn veearts vertelde dat dat geld voor een dracht langer dan 35 dagen.. Is hengstig spuiten een optie?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:03

Ok, hmm, dat zei ze er bij mij niet bij. DA vroeg idd ook of ik haar hengstig wilde spuiten, maar ik heb toen in eerste instantie nee gezegd, omdat ik het lichaam de tijd wilde geven om zichzelf te 'hervinden' zeg maar. Hengstenhouder was het daar wel mee eens, maar nu we 2 maanden verder zijn..ga ik de optie steeds meer overwegen idd.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:48

Wat zouden jullie doen: mijn merrie heeft last van dr tanden en moet dus naar de tandarts. Maar, nu is ze 72 dagen drachtig en de meningen lopen uiteen of je een drachtige merrie wel moet verdoven? Wat zouden jullie doen, wel of niet verdoven?

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:58

Hoe nodig moet ze? Ik heb er toen voor gekozen te wachten tot de tandarts kwam die het zonder verdoving (met veel geduld) doet. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik niet op de merrie reed en ze alleen op het weiland stond.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:01

Casca schreef:
Wat zouden jullie doen: mijn merrie heeft last van dr tanden en moet dus naar de tandarts. Maar, nu is ze 72 dagen drachtig en de meningen lopen uiteen of je een drachtige merrie wel moet verdoven? Wat zouden jullie doen, wel of niet verdoven?

Toevallig heb ik onze DA hier donderdag nog over gesproken. Hij vertelde dat die kleine hoeveelheid verdovingsmiddel geen probleem is.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:10

Balen AZ!! Ik duim voor je dat deze ronde wel lukt!

Ik ben aan het wachten tot nog 1(of 2) merries hengstig worden, die moeten voor de laatste ronde.. Dan is het hopelijk klaar :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:51

Balen zeg AZ.. Succes voor alle anderen. Mijn merrie is gelukkig in december aan haar tanden behandeld en hoeft voorlopig niet, dus geen verdovingen als alles goed is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:47

Succes AZ!

Tjinta, dat zal ook wel weer meteen rust geven, of niet? :j Volgend jaar pas verder en nu lekker ontspannen aan het werk +:)+

Jibbel, 100 dagen, dan zou je nog een maand tot anderhalve maand kunnen moeten wachten als ze nu op 2 maanden zit? Als je nog wilt dekken dit jaar, dan zou ik toch ook kiezen voor hengstig spuiten, dan loop je toch weer een maand in.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:17

Jeetje AZ het zit je niet mee een goede reis met je mooie dames en nu drachtig terug hoor.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:31

Roma: is het geen idee om ze met een b-keus natuurlijk te laten dekken? Gewoon om ze weer drachtig te hebben zodat ze misschien volgend jaar beter kunnen pakken??

Pony zit op bijna drie maanden en zou vandaag haar eerste enting krijgen. Poephoofd kliniek had de afspraak verkeerd opgeschreven en uiteindelijk hebben we 45 minuten staan wachten. Eerste keer dat Pony en Arie echt gescheiden werden en het stel was super. Ietwat zenuwachtig maar niet zo erg als tante Pris die hysterisch rondjes rende terwijl ze zichzelf schor gilde...Gelukkig werd baby er niet door aangestoken ;) Afspenen gaat vast geen probleem worden

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:18

Jibbel als je het nog wilt proberen dit jaar, zou ik toch voor hengstig spuiten gaan. Dat zullen we bij Aziza waarschijnlijk ook gaan doen.

Woogy, wat fijn dat de baby zo makkelijk is! Dat scheelt idd veel voor het afspenen.

Ja Gelske dat hoop ik ook! Al was Mausi de laatste keer ook drachtig toen ik haar ophaalde, en hier niet meer. En Aziza eigenlijk hetzelfde.. Maar ik denk dat ik ze nu gewoon laat staan tot ze iig 60 dagen drachtig zijn, als dat mogelijk is. Ik weet door Aziza dat dat geen garantie is, maar geeft toch meer zekerheid dan ze eerder ophalen.

Woogy schreef:
Roma: is het geen idee om ze met een b-keus natuurlijk te laten dekken? Gewoon om ze weer drachtig te hebben zodat ze misschien volgend jaar beter kunnen pakken??

Nee dat gaat niet, want dan moet ik ook nieuwe dekkingen aan schaffen, en ik heb momenteel niet zomaar het geld om weer even €3000,- of meer neer te gaan leggen. En daarnaast staan er in Nederland sowieso geen hengsten die aan mijn eisen voldoen, dus dan moeten ze alsnog naar België of Duitsland, dus wegbrengen moet ik ze evengoed.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:28

Super Sat Arie zich rustig liet scheiden van mams :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:29

De dekkingen van dit jaar volgend jaar gebruiken? Kunnen ze door die hengsten niet natuurlijk gedekt worden??

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:50

Ja maar ook als ik de dekkingen van dit jaar volgend jaar gebruik, zal ik voor dit jaar nog nieuwe dekkingen aan moeten schaffen.. Dan zal ik daar dus ook nog geld beschikbaar voor moeten hebben, plus dat het dekseizoen bij de meeste hengstenhouders vrijwel over is, terwijl ik hier door kan dekken zo lang als ik zelf wil, dus vandaar ook dat ik bij deze hengst blijf. De hengst die ik nu uitgekozen heb, dekt niet natuurlijk, maar via directe inseminatie kan het wel, dat gaan ze nu dus ook doen nu ze daar heen gaan.

De DA daar is ook zeer ervaren, en de hengstenhouder ook, dus heb wel heel veel vertrouwen in de mensen daar. Het is alleen jammer dat het zo ver weg is. En voor Mausi denk ik sowieso dat het beter is, aangezien ze daar begin dit jaar direct drachtig was van vers, onverdund sperma.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:56

Directe inseminatie zou ik dan sowieso doen :j Setel is ook vers geïnsemineerd en dat is gewoon puur dus maakt wel echt verschil.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:15

Intussen hebben je meiden zoveel gekost dat je de hengst bijna kon aankopen ;)

Hoop dat het nu wel gaat lukken en duim weer mee.

Ik werk het liefste via natuurlijke dekkingen, blijf ervan overtuigd dat het mentale aspect van de merries ook parten kan spelen

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:22

Jibbel veel succes, kzou ze eventueel toch hengstig spuiten want kan zijn dat haar cyclus niet zelf meer op gang komt, bij die van mij heeft het maanden geduurd.

AZ veel succes. Er is toch wat voor te doen hoor.

Tjinta leuk dat je toch op een andere manier kan genieten van de niet drachtige merrie, krijgt ze ook haar aandacht.

Woogy super veulentje, zo al zelfstandig.

Kan je merrie haar tanden nog laten doen als ze drachtig zijn en geen verdoving nodig hebben, bij mijn paarden gaat het altijd vlot zonder verdoving.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:25

Hangt van de merrie af een merrie van ons krijg je alleen drachtig met KI en de ander alleen met vers of een natuurlijke dekking en de anderen twee maakt niet uit vers verdunt natuurlijk diepvries. Het voordeel bij KI is dat het ei word gevolgd bij natuurlijk is het vaak wachten tot de merrie afslaat en dan weet je nog niet wat er binnen gebeurt. Ik denk zelf niet dat de kansen echt groter zijn soms heb je gewoon de pech lijkt wel en de anderen keer gaat alles met gemak. En ja fokken is niet alleen gokken maar ook dokken maar ja als je dan toch al zo veel kwijt bent wil je gewoon resultaat en dan maakt wat erbij komt vaak ook niet meer uit.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:29

dat is absoluut zo :) maar als ik kijk naar mijn eigen merrietje hou ik het zolang mijn keuzes goed gaan bij natuurlijke dekkingen, gun haar ook haar pleziertje ;) Gekheid, is een idee wat ik heb ontwikkeld en hou daar graag aan vast.

Eerlijk gezegd doen wij nooit zo veel aan de tandjes. Pony is jaren geleden voor het laatst gedaan en heeft nergens last van, voel wel geregeld aan d'r kiezen en kijk wat in d'r mond. Zolang ze geen indicaties of complicaties hebben, doe ik er niks aan en laat ik het natuurlijk slijten en werken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:41

Setel heb ik ook alleen laten behandelen omdat ze proppen maakte, verder doe ik het niet speciaal jaarlijks ofzo pas als ze weer last krijgt :j

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:45

Denk dat dit misschien nog niet zo slecht is van de tandjes eens zo te laten, als ze zienderogen geen last hebben niets doen, is eindelijk ook maar een geldklopperij.

Woogy is de hengst van jou? Of dekt hij veel merries? Want kan bij mij ook het gedacht zijn maar het idee dat hij al op 100den voor haar heeft gezeten, geef ik toch maar de voorkeur aan KI. En als je soms hoort van merrie die de praam opkrijgen is hun plezierke er ook af. ;)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:52

Woogy schreef:
Intussen hebben je meiden zoveel gekost dat je de hengst bijna kon aankopen ;)

Gelukkig is dat niet zo :D
Als ik die hengst zou willen kopen denk ik dat ik heel wat meer mee mag brengen :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:57

Fotsy schreef:
Denk dat dit misschien nog niet zo slecht is van de tandjes eens zo te laten, als ze zienderogen geen last hebben niets doen, is eindelijk ook maar een geldklopperij.

Woogy is de hengst van jou? Of dekt hij veel merries? Want kan bij mij ook het gedacht zijn maar het idee dat hij al op 100den voor haar heeft gezeten, geef ik toch maar de voorkeur aan KI. En als je soms hoort van merrie die de praam opkrijgen is hun plezierke er ook af. ;)

Mannen zijn players ;)
De twee gebruikte hengsten zijn geen massa dekkers maar snap wat je bedoeld ;)

Pony vind het dekken een heel leuk spelletje en staat luid te hinniken als ze weet dat ze mag, lijkt wel enthousiaster dan de hengst ;)

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:11

hier is gister de geweest om te scannen en het hartje klopt *\o/*
hoop dat dit jaar alles goed gaat.
Voor degenen waar het nog niet gelukt is, succes nog!!!!