[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:44

hahaha, ieder zijn expertise, ik ken idd alleen springhengsten, voor de rest ben ik een leek :D
Hopelijk 2 drachtige dames binnenkort voor je noivadapaz!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:46

Ik weet ook alleen wat van springhengsten, voor de rest moet je er ook niets over vragen. :+
Overmorgen wordt mijn merrie gescand, ben zelf op concours dat is wel een beetje jammer.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:36

:= ik weet inmiddels wel van springen dat het paard een goed springpaard is als ie zijn schoft omhoogdoet (heeft een mooie naam) en zijn hals mooi vooruitstrekt _O- verder gaat mijn kennis niet. (jaarling staat in opfok bij mensen die veel springen)

Spannend Evelien!

(overigens komen er mooie foto's voorbij, dat kan ik ook wel waarderen)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:23

EvelienH schreef:
Klopt, ik heb ze ook liever brutaal dan bang. Ben ook wel weg van Eldorado, als we het dan over brutaal hebben. :P Veulens zijn alleen niet al te knap....

Nou Ons veulen van dit jaar wel hoor :P
(als je Eldorado vd zeshoek bedoeld natuurlijk, er schijnt ook nog een eldorado te zijn, maar dat is een fries ofzo??)

Hier worden de merrie's over t algemeen ook met springhengsten gedekt..

Hier is Dupona gister ook weer weggebracht, eigenaar dacht dat ze wat hengstig was...

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:06

Ik heb het inderdaad over Eldorado van de zeshoek. :) Heb je een foto van jou Eldorado? Ben wel benieuwd. Vond de meeste veulens niet zo heel knap maar dat vind ik de hengst zelf ook niet. Maar springen! Niet normaal. Hij zal bij mij zeker niet afvallen omdat hij niet zo mooi is, ben wel erg beniewd hoe de eerste 3 jarigen het gaan doen en of ze echt zo groot zijn als ze allemaal verwachten en of hij zijn kwaliteit vererft.
Laatst bijgewerkt door EvelienH op 27-07-11 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:07

Hoeveel zijn er nu drachtig bij jullie Joyce?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:16

Upona zoiezo
Idorine word als t goed is rond de 4e augustus gescand.
Dupona is gister weer weggegaan, gister de hengst erbij gehad en leek hengstig dus..(en op scan 15 dagen was al niks te zien dus..)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:29

EvelienH schreef:
Ik heb het inderdaad over Eldorado van de zeshoek. :) Heb je een foto van jou Eldorado? Ben wel benieuwd. Vond de meeste veulens niet zo heel knap maar dat vind ik de hengst zelf ook niet. Maar springen! Niet normaal. Hij zal bij mij zeker niet afvallen omdat hij niet zo mooi is, ben wel erg beniewd hoe de eerste 3 jarigen het gaan doen en of ze echt zo groot zijn als ze allemaal verwachten en of hij zijn kwaliteit vererft.

Dit is de Eldorado x Concorde merrie:
Afbeelding
En samen met de Hopalong Cassidy xx x Ginus Merrie (links dus)
Afbeelding

Foto's zijn al van 1 maand geleden, zal morgen eens nieuwe maken. Gicardi (de hopalong) verhaart nu zo leuk haha

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:58

Oke leuk.. hopelijk 3 veulens volgend jaar dan. Fab is wel drachtig gescant al 3x op een rij eerste keer drachtig.
Heb men hengst wel te koop staan voor een goed huisje.. Maar als er geen leuk huisje is dan blijft hij gewoon en wil ik volgend jaar weer dekken met hem als het een leuk veulen is.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:19

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:56

Citaat:
Noviadapaz: basculeren dus

Precies! Leuke uitdrukking.

Nou ik zit een beetje in mineur. Gisteren met merrie naar DA geweest, was mooi hengstig en advies was vrijdag insemineren, moest ik even overleggen met de hengstenhouder wanneer het sperma er kan zijn. Bel ik die vent op zegt ie dat ik laat ben en dat ie een afspraak moet maken met het dekstation (hij moet met hengst naar het dekstation) en dat ie niet kan beloven dat het er morgen is! Heb er gewoon slecht van geslapen....Vanmorgen moet ik even bellen of het gaat lukken of niet. Verdorie zeg, heb een aantal mails gestuurd naar de een en naar de ander (dus niet dat ze er niet voorbereid worden maar ik kan toch verder ook niet aangeven wanneer mevrouw hengstig genoeg is?!?!) Sorry, moest het even kwijt....

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:00

dat is idd balen zeg!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:04

das wel balen ja! Gelukkig komt mijn hengst van een hengstenhouder die alles zelf doet, dus ik kon op elke dag s avonds sperma krijgen...
Hmmm hopelijk lukt het voor je, ik duim!!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:34

Lijkt allemaal met een sisser af te lopen gelukkig. De hengst is onderweg! Pak van m'n hart. Dus morgen insemineren en duimen!! *\o/*

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:39

Gelukkig!!!! Ik duim morgen voor je!!
Had nog nooit van braziliaanse gangenpaarden gehoord tot nu dus :) zijn jullie niet ongeveer de enigste in deze regionen die daar mee kweken?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:22

Gelukkig maar noivadapaz!
Gefeliciteerd Hera! *\o/*
Joyce, inderdaad een mooi veulen met een stel goede benen eronder.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:31

Thx EvelienH!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:42

Wat een opluchting. Moet het sperma vanuit het buitenland komen of zo? Ik kon altijd voor 10 uur sperma laten winnen op de dag van bezorging, voor 10 uur winnen kan het gewoon dezelfde dag bezorgd worden. In het hoogseizoen kon het dan nog wel eens druk zijn, maar dan ging ik de avond ervoor, zodat het zo vers mogelijk ook was.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:54

Bij mij was het ook een drama met het sperma, het moest uit Duitsland komen en die schijnen alleen aan de Duitse markt te denken. Gelukkig werd mijn merrie drachtig met de 2 rietjes die er al wel waren. Ik heb uiteindelijk meer rietjes gekregen dan normaal omdat het allemaal zo'n gedoe was. Er liggen er nu dus nog 3 in de diepvries, misschien voor volgend jaar ofzo. Het grote voordeel van diepvries, je kunt het jaaaaren laten liggen. :)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:57

Zeker een opluchting. Het sperma moet uit Duitsland komen. Deze hengsten staan twee jaar in Europa en zullen dan waarschijnlijk weer teruggaan naar Brazilie. Ze zijn hier ter promotie van het ras en er worden dus allemaal demonstraties ed mee gereden, ze hebben ook elke dag op de Equitana gestaan. Goede reclame want het zijn echt prachtige dieren! Ik weet niet of deze link het doet maar ze staan hier onder hengsten: http://www.eamm.de/eng/home.htm
Hij is nu dus met Apolo do Salto op pad.

De hengsten staan bij een trainer en die moet dus met de hengsten op pad om ze te laten springen bij het hengstenstation (zo'n 60km verderop) dan wordt het allemaal verzonden. Het is inderdaad niet al te gemakkelijk allemaal.

Wel grappig want de MM is het op 3 na grootste paardenras, er zijn er zo'n 350.000 van in Brazilie. Er wordt mee gefokt in Brabant (daar zit de grootste van NL met zo'n 15-20 paarden) en ik zit dan in Noord-Holland als geloof ik de enige. (zo professioneel ben ik overigens niet, ik heb drie merries en een hengstjaarling als eerste fokproduct :+ )

Gefeliciteerd Hera! Altijd fijn als het er nog zit.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:58

oei, ik zie dat de link alleen naar de beginsite verwijst, moet je nog naar horses en dan stallions.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:01

Diepvries lijkt me ook makkelijk maar helaas doen ze alleen met vers. (misschien straks eens kijken of ik diepvries vanuit Brazilie kan krijgen, dat hebben ze in de VS ook kunnen krijgen maar dat gaat dus niet zo eenvoudig vanuit brazilie)

Mijn VA die insemineert alleen niet met diepvries, kan dat kloppen?? Ik heb echt geen idee, is toch ook een heel procede voor om het te ontdooien etc??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:05

Meestal kun je het beste dan naar een KI station gaan die ook vaker DV insemineren, een DA heeft er niet veel ervaring mee en zal ongetwijfeld niet de tijd hebben om meerdere malen per dag de merrie te scannen op ovulatie.
Bessemeind staat bijvoorbeeld heel goed aangeschreven, heb hele goede ervaringen gehoord over KI en diepvriessperma daar.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:21

Bessemeind is inderdaad super! Mijn merrie is daar ook begeleid. Voor diepvries moet de merrie om en rond de eiersprong 4 keer per dag gescand worden, 2 keer overdag en 2 keer snachts (!). Dit is niet te doen als de dierenarts aan huis moet komen. Wat ook erg fijn is dat de merries gewoon op de wei komen, een vriendin van mij had haar merrie naar van Uytert gebracht en die heeft gewoon 4 weken op stal gestaan! 8)7

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:28

hier gelukkig met vers gedekt, om 18u werd het sperma afgenomen en dan kwam de HH zelf nog dekken dezelfde avond. Altijd heel vers, soms zelfs nog warm... :)
Diepvries heb ik over getwijfeld omdat ik eerst met Griseldi wou dekken, maar omdat de merrie ondertussen verkocht was, was dat een heel gedoe en daar toch maar van afgestapt. En toen kwam centurio in de picture en toen was ik direct overstag :D