[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tanjaatjuhh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:29

Vind sowieso dat mestonderzoek zulke bullshit , net of bij het mesten wormen te vinden zijn en ook elke keer. Ik laat juist na het ontwormen de mest testen. Laat ze 2 dagen na de wormenkuur maar kijken of er wat doods uit gekomen is. Laatst had ik bloedworm er in zitten. Vonden ze voortijd niet na de kuur in overvloed. Dus equest een maand later er weer in en nu schoon.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:47

jeetje wat een boel wormen polleman, ocharme beestje zat echt vol, zal vast buikpijn gehad hebben ook

ik begrijp de theorie achter het mestonderzoek ook niet echt :o maar lees dat het bij jullie in nederland standaard is. Maar wormen leggen toch een cyclus af? zo dacht ik eens gelezen te hebben dat er zijn waar sporen/eitjes of zoiets in de longen terecht komen, worden opgehoest om vervolgens te worden opgegeten en pas dan in de darmen ontwikkelen tot wormen, dan heeft zo een mestonderzoek niet echt veel zin en zit je paard wel met een stevige vervelende hoest en misschien zelfs schade aan de longen.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 19-03-17 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:48

Mest onderzoek is voor volwassen dieren wel aan te raden, ze zoeken niet naar wormen, maar naar eitjes.

Pris wacht erop tot ik ophoud met zeuren hehe :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:22

Levende wormen komen zelden mee met de mest. Dat zou niet erg handig voor ze zijn :D Dus als je levende wormen in de mest vindt, is het echt erg met de besmetting, want dan is het zo druk in de darmen dat de wormen zich niet goed meer vast kunnen bijten.
Na een kuur hoef je ook geen dode wormen te vinden, dood verteren ze nl, dus dat hangt dan een beetje af of ze voorin of achterin de darm zaten. Achterin verteren ze niet.

Wormen hebben geen darmen, of liever gezegd, wormen zijn één grote darm. Wat daar dan wel aan structuur uit komt zou ik zo gauw niet kunnen zeggen. Jonge wormen kunnen het ook niet zijn, wormen leggen tenslotte eieren en zijn niet (eier-)levendbarend.

Tenslotte: alleen longwormen kennen een cyclus via de longen. Meeste andere wormen gaan via opname van eitjes (in het gras) door de mond. Dat is trouwens ook de reden waarom paarden instinctief geen mestgras eten en vaste mestplekken kennen.
Koeienhorzeleitjes gaan via de huid (gelukkig vrijwel uitgeroeid, want bij paarden sterven die dan in de huid af), paardenhorzels worden zoals bekend opgelikt en komen dus ook 'gewoon' via de darmen tot ontwikkeling.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-03-17 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:23

Wormen... ieeewl! -O-

PH verhaal is interessant :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:30

Ibbel: als je naar een spoelworm kijkt zie je inderdaad ook die kluwen witte strengen zitten. Helaas een ouder paard met een hele zware wormbesmetting gehad en mestte emmers vol spoelwormen en lintwormen uit. Sommige waren zelfs 50 cm lang ;(

Horzellarven leven in de maagwand en worden volgens mij als pop uitgemest waarna ze uitkomen als ik het goed heb onthouden?

Is er iets te doen aan horzels zelf? Mijn kids afgelopen zomer zoveel mogelijk schoon gekrabd en bijgehouden, maar hadden toch flink larven in de maag die afkwamen na ontwurming. Heb zoveel mogelijk van die vieze horzels doodgeslagen als ik ze zag, maar is er iets wat ze weert? Of vangt?

Nou kwam ik laatst een wurm tegen die ik zelf niet ken. Was meer geel/oker van kleur. Leek rond maar bij nader bekijken leeg er een soort geul aan 1 kant te zitten. Was denk ik een halve cm dik en een cm of 10-15 lang. Iemand een idee wat dat voor wurm kon zijn?
Laatst bijgewerkt door Woogy op 19-03-17 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:34

Nee, aan horzels is niets te doen. Althans, je kan je paard wel in een mist van pyrethrum hullen, maar dat gaat ze toch niet allemaal doden.
Larven komen er idd als pop uit, en om vervolgens verder uit te komen in het hoopje mest. Het afkoelen van de mest zal wel de trigger daartoe zijn.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:35

Woogy schreef:
Ibbel: als je naar een spoelworm kijkt zie je inderdaad ook die kluwen witte strengen zitten. Helaas een ouder paard met een hele zware wormbesmetting gehad en mestte emmers vol spoelwormen en lintwormen uit. Sommige waren zelfs 50 cm lang ;(

Horzellarven leven in de maagwand en worden volgens mij als pop uitgemest waarna ze uitkomen als ik het goed heb onthouden?

Is er iets te doen aan horzels zelf? Mijn kids afgelopen zomer zoveel mogelijk schoon gekrabd en bijgehouden, maar hadden toch flink larven in de maag die afkwamen na ontwurming. Heb zoveel mogelijk van die vieze horzels doodgeslagen als ik ze zag, maar is er iets wat ze weert? Of vangt?

Nou kwam ik laatst een wurm tegen die ik zelf niet ken. Was meet geel/oker van kleur. Leek rond maar bij nader bekijken leeg er een soort geul aan 1 kant te zitten. Was denk ik een halve cm dik en een cm of 10-15 lang. Iemand een idee wat dat voor wurm kon zijn?

Mep ze alleen dood met een elektrische vliegenmepper als ik ze zie :+ bremsenbremse op de benen en hals spuiten helpt hier ook redelijk goed.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:37

Dus gewoon doodslaan en de eitjes afkrabben en op tijd wurmenspuit erin batsen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:39

Die larven zijn van die enge aliëns als ze er uit komen brr , eerste keer dacht ik wtf is dat voor eng ding :brr:

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:39

Heb de foto nog, iemand enig idee wat dit voor wurm is?
Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:40

spoel of lintworm?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:43

Lintworm sowieso niet, was 1 geheel en lintwurmen bestaan uit segmentjes

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:47

jeetje het wordt hier met de dag creepie :+ wormen, aliens, zie nu allerhande films voor me verschijnen :D
bedankt ibbel voor de uitleg, dus als je een worm vindt in de mest, is het eigenlijk niet goed.
Vandaar dat ik nog nooit iets in Flo's mest heb gevonden, al wijst haar bloedonderzoek vaak op een parasitaire infectie.

woogy lijkt me een spoelworm die zich net heeft volgegeten _O-

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:53

Interessant verhaal over de PH. Ik heb er tot nu toe goede ervaringen mee. Zodra de PH 6 was, hadden we binnen 24 uur veulens :) Ik heb trouwens vorige keer nog wel eens de melk getest na een paar maanden. Weet even niet meer wat de PH toen was.

Oef Kabayo spierbevangen, wat vervelend zeg. Sterkte voor jou en Lady!

Fotsy ELsa maakt ook een mooie sprong met haar uier! Sterkte met je hand, ziet er pijnlijk uit, wat heb je gedaan?

mijn lieverd, eindelijk aan het zakken!! Belle zal wel eerder gaan dan Wish als ik het zo lees.

Woogy volgens mij gaat ze zich klaar maken en heb jij heel snel een veulentje :)

Oef en al die wormen.... gatver. Volgens mij zag ik het al voorbij komen, maar welk ontworm schema houden de meeste van jullie aan?

Wish is nog rustig. De PH was gisteravond tussen de 6,5 en de 7 en dan meer naar de 6,5 toe. Vanmorgen weer meer naar de 7 toe. Van ons mag ze het nog wel een paar dagen ophouden. Volgende week vrijdagavond lijkt ons wel wat :D

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 13:57

Ik denk ook een spoelworm. Al kan die niet in volwassen/oudere paarden voorkomen dacht ik gelezen te hebben. Dus zeg tot een jaar of 2 kan nog wel.

Laatst geprobeerd alle wormen op te zoeken die bij paarden voor kunnen komen met de te behandelen ontwormingsmiddel. Als je het allemaal leest wordt je gewoon bang.

Laatst bij een lezing geweest over oa wormen. Het beste schijnt om na het weiden van paarden de schapen erover te laten gaan. Deze zijn de stofzuigers van het land. Helaas heb ik te weinig land om zoiets toe te passen. |(

Ik heb dus nu wel ontwormt met equest pramox en de equimectin bij mijn drachtige merrie. Maar schijnt dat pramox nu ook wel gegeven mag worden bij dragende merries.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:04

Vroeger werd inderdaad gemengd beweid om de besmettingsdruk laag te houden - toen er nog geen wormmiddelen waren. Eerst de koeien, dan de paarden, en tenslotte de schapen. Al die eieren overleven niet in de verkeerde gastheer, dus op zich een puik middel.

Aan paarden werd vroeger als wormmiddel terpentijn gegeven. Middel was erger dan de kwaal.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:09

Ice, Gefeliciteerd met Moun! *\o/*

Kabayo, ohh balen zeg spierbevangen ! Hopelijk knapt ze nu wel goed op !

Ceasar, super schattige foto van die 2 ! <3

Oke is lees heel veel over PH en wormen erg interessant en ik heb totaal niks nuttigs toe te voegen :') :')

Woogy, dat zijn stevige uiers :j

Iellll die foto's worden steeds smeriger ! Ik heb nog nooit wormen gevonden in de mest en ik hang er toch echt elke dag boven :') dus hopelijk houden we dat zo O:)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:23

Hier komen eerst ook de schapen op de wei, die staan er door de winter heen ook trouwens. Paarden gaan ongeveer samen met de koeien op de wei, de schapen blijven dan ook gewoon staan. Vind het wel ideaal hoor. Niet alleen vanwege de wormen, maar 8 paardjes op 7 hectare hebben anders veel te veel te eten. Zelfs met het andere vee erbij moeten we er om denken qua gewicht, tenminste in het begin.
Ontwormen wel standaard begin vh weideseizoen.

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:36

Ik zat heerlijk n broodje te eten en las alle berichtjes over de wormen 8)7
Wel Super informatief. Noor is 4 weken terug met equest ontwormt en had in november equi p gehad nog bij vorige eigenaar.
Noor haar uier groeit wel, nog nix te testen qua ph nog.
Ik zag ook leuke lammetjes voorbij komen, onze 3,schaapjes staan nu ook bij huis voor te lammeren. Laat de lente maar komen!
Kabayo sterkte met Lady, hoe gaat t nu?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:38

Fi heeft echt haast
Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:42

Spoelwormen komen wel degelijk voor bij oudere paarden. Had er 1 in training die een spoelworm mestte. Niets na intworming en kreeg toen een 5 daagse kuur van 40 cc een of ander goedje per dag...gozer scheet emmers spoelwormen uit...emmers.
Uiteindelijk is hij na lang ziekbed ingeslapen en zelfs na autopsie was nog niet bekend waarom hij zo ziek was. Ik weet zeker dat hij aneurisma's(schrijf ik dat zo?) had.
spoelwormen komen dus wel degelijk voor bij oudere dieren

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:57

Kun je nagaan dat de info op dierenartsensites ook niet geheel kloppen. Want daar had ik het op gevonden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:12

dier was overigens 6 en 5 toen hij aan zijn 10 maanden lange ziekbed begon :( Kerel werd mager, strammer, kleur was weg, kreeg schilvers en korstjes op z'n hele lijf, viel af terwijl hij de hele dag door at. kreeg bloedingen, had dan weer vlekken op z'n milt, dan weer op z'n lever, dan weer longbloeding, maar niets te zien of te horen aan de luchtwegen. Had een abces in de darmen die weggehaald is gevolgd door een ontstoken ritssluiting. Hij zou buikvliesontsteking hebben, dan toch weer niet etc.
Uiteindelijk kwam enkel een zware longontsteking uit de autopsie.
Veearts vermoedde zelf ruggenmergkanker, maar vergat dit door te geven aan de faculteit toen hij daarheen ging vanaf hun kliniek. Wat een krachtpatser was dat paard, zal hem nooit vergeten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:24

jeetje woogy wat een lijdensweg

jammere aan internet is dat dingen elkaar vaak tegenspreken en de uitzondering bevestigt steeds de regel.

*\o/* Fi amai zeg, die gaat de 340 dagen niet halen zo te zien, tenzij het zucht is. Voelt het hard aan? Keihard als stenen of kan je er toch een vingerafdruk in drukken?

sultan ach iets met lomp en een muur die in de weg stond en ik beetje te enthousiast kwam afgelopen en mijn hand perse de muur even wou strelen :') zwelling is al beter, pijn begint heviger te worden, voor de rest niks dan goeds, niks dan goeds :+
vrijdagavond _/-\o_ we hopen mee voor je