[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:29

AnniekSlijk schreef:
Bedankt voor de antwoorden. Ik weet eigenlijk niet waarom ze het toen wel gedaan hebben. De vorige cyclus van m'n merrie was het ei gewoon gesprongen dus dan lijkt het me niet nodig. Maar ik denk dan, toen werd ze drachtig en nu niet. Maarja misschien beetje paranoia van mezelf. (T is nog maar de eerste poging)

als het ei te lang blijft hangen op een bepaalde grote dan spuiten ze dit vaak af, eitje zal toch niet meer groeien of dan duurt het te lang en is het niet meer goed. Ik geloof er wel niet in dat je dan meer kans hebt op dracht, als je het ei bijvoorbeeld te vroeg zou afspuiten, is het ook niks want baarmoeder is niet klaar. en sommige hengstigheden geven een ei van 5cm en sommige maar 3.8cm, welke is een goed? volgens DA is maar 1 op de 3 echt goed.

super Mijnlieverd, alleen jammer van bibi, zou het veulen aan de voet er iets mee te maken hebben?

voor veertien dagen heeft scannen geen zin, dan zit het ei meestal nog in de leiders en is er dus niks te zien in de baarmoeder, je kan dan enkel zien of de baarmoeder er klaar voor is of niet maar dan moet je al goeie DA hebben en goeie scan.

das handig memere maar dan moet je ze wel lang missen

spannend murosch

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:34

cyclus van 18 dagen? :') hadden mijn merries die maar... :')

Ik ben nu bij de tweede merrie dus ook steeds bang dat ik de volgende hengstigheid mis loop :( (omdat ik het gevoel heb dat ze echt niet drachtig kan zijn van 4 weken dekken met die rare cyclus)

edit, Fotsy, mijn DA heeft ook eerst gecontroleerd of alles oke was om het ei af te kunnen spuiten. Hij heeft het helemaal niet gehad over grootte van het ei (lijkt me ook dat dat per merrie verschilt). Baarmoeder schoon en goed hengstig, mooi ei/follikel en al zachter aan het worden (rijpend) en daarom was alles in perfecte conditie om het eventueel af te spuiten zodat we meer zekerheid hadden dat het ei ook daadwerkelijk "los zou laten".

En ik bedoelde ook niet om de ene merrie dan éérder te scannen dan 18 dagen, ik bedoelde meer of je dan juist wacht met scannen tot de laatste merrie ook op 18 dagen zit? (maar dan zit de eerdere merrie dus al verder als het goed is)

Memere

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:41

Joy had een cyclus van 18 dagen haha, bij de rest weet ik het niet :+

Maar als ik zou moeten wachten om alles te scannen zou er tussen de 1e en laatste merrie zo'n maand tussen zitten, te groot risico vind ik om niet te scannen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:46

Mijn merrie had op eerste dag hengstigheid 4 cm, 1,5 dag daarna 4.8 en is toen eerste keer geïnsemineerd. Vrijdag eisprong controle en ei bleek er nog te zijn, alleen nu 5,5 cm, dus nog een keer geïnsemineerd.
T was dus een beetje gokken wat t juiste moment was bij mijn merrie.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:27

inowa, Gefeliciteerd met pepper! Prachtig hengstje hoor!
En je veulentje is om bij weg te smelten....

Hier nog nooit van levend veulen garantie gehoord.
Wel gust reductie

AniekR, Wat een ontzettend lief filmpje!

Fotsy , Heerlijk om ze zo uit je raam te zien lopen.
Hier staan ze ook aan huis mag dus niet klagen, maar moet er wel voor naar achteren lopen.
En ook die van mij staan alleen maar mooi te wezen....

mooney, Nee, in principe ga ik selecteren op wild kleur mits het veulen correct is natuurlijk.
Maar moet eerst maar eens zien hoe het gaat lopen.
Ik wist toen ik Gipsy er bij kocht dat ik niet alle veulentjes kan aan houden.
Volgend jaar kan Hinte ook gedekt worden en dan zal er toch verkocht moeten worden....

Jarmo, Jammer!

Setteli, Gefeliciteerd met Jazzy !

Cynthia82, Succes vandaag!
Knappe hengst!

Memere, Jammer!

Esther28, Spannend!

mijnlieverd , Gefeliciteerd met Hope!
Jammer van Bibi

Myrthee_, Ook voor jou weer spannend.
Fijn dat haar mond is genezen.

Murosch, Succes vanavond! Jammer dat je 1ste keus niet door kan gaan.
Kan mij voorstellen dat je het prettiger vindt dat je merrie bij het hengstje in kan lopen,
Volg je gevoel dat is het altijd goed.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:47

Marley 21 dagen cyclus dus is heel lang

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:12

Levend veulengarantie ook nog niet eerder gehoord en idd gustreductie.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:45

Dekvoorwaarden zijn eigenlijk echt belangrijk hé. Toch voor wanneer het mis gaat.

Zo is het bij levend veulengarantie toch ook wel weer belangrijk wat daaronder verstaan wordt. Meestal is het voldoende dat het veulen levend ter wereld komt.
Maar wat indien het veulen misvormd ter wereld komt of zodanig ziek of gehandicapt is dat het onmiddellijk of zeer spoedig sterft of moet ingeslapen worden?

Ik sta ervan versteld hoe weinig mensen de dekvoorwaarden goed bekijken. (of althans die indruk krijg ik wel, spreek me gerust tegen als ik het mis heb en de meesten wél de kleine lettertjes bekijken :+ ).

Maar mss is dat wel beroepsmisvorming :o

Hier is veulentje 2 helemaal gezond na een hobbelige start (bloedtransfusie nodig gehad). Dit was het laatste veulen voor seizoen 2016. Op naar seizoen 2017, maar eerst er eventjes tussenuit :D

Hopelijk twee hengstige merries bij terugkomst die onmiddellijk willen pakken O:)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:05

Crines, dit jaar mag ik lekker mijn eigen dekvoorwaarde verzinnen ;) hahaha
nee maar je hebt gelijk, het lijkt mij heel belangrijk maar krijg soms ook de indruk dat niet iedereen er goed van op de hoogte is....

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:18

Linda wat een prachtige hengst :~ :~ :~ waarom hebben ze die nou niet in 1.70 formaat :D

hinte ik hoop ook dat mijn gevoel er naast zit :o

inowa gefeliciteerd met pepper!! Wat een prachtig veulen heeft ze nu!

AniekR fijn dat je hengstje al is verkocht! Dat heb je snel gedaan!
Niet echt redden voor mijn gevoel, behalve dat er veel stress is (geweest) in de kudde. Wish was daar de baas, maar nu sinds een week niet meer. Van de nieuwe leider mogen Wish en Fair niet meer bij elkaar in de buurt komen terwijl het dikke vriendinnen waren… Maar daarvoor twijfelde ik eigenlijk al hoor, ik durf gewoon niet meer te denken dat ze wel drachtig is denk ik :P

Suffie respect dat je 62 pagina’s hebt teruggelezen! Wow! Eigenlijk nog best een klein rijtje zo.

Setteli wat leuk dat je weer op jazzy gereden hebt! Waarom zit dressuur er niet meer in als ik vragen mag?

Cynthia en?? Is Fi voor het eerst gedekt?

Mijnlieverd gefeliciteerd met Hope!! Jammer van bibi, maar wie weet volgende ronde. Er moet er toch 1 zijn die niet in 1x drachtig wordt :P

Fairy heeft een cyclus van 21 dagen. Op 16 april en 7 mei geïnsemineerd. Als ze nu weer niet dachtig is zal de 28 mei wel weer aan de beurt zijn :P
Luna 21 dagen is toch gemiddeld? Wish heeft een onregelmatige cyclys van soms wel 4 weken ofzo….

Crines dat klinkt alsof je besloten hebt om toch te dekken? :P ga je op vakantie?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:26

@ sultan, ze heeft een lichte vorm van KS, maar reageert heel heftig op alles wat haar niet zint/dwars zit (misschien toch dat Jazz bloed :+ ). Dus rechtoe rechtaan en niet te veel vragen denk ik dat voldoende is. Hoewel ik wel besef dat met wat loswerken het voor haar beter is. Maar ja, als ze dat niet accepteert.... Dus ik zie wel hoever ik kom, mocht het niet lukken, dan is dat jammer, maar geen man overboord. Ze zit voor de rest prima in haar vel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:52

Crines enige wat in de dekvoorwaarden staat.is garantie op een levend bont veulen, dus tja.
Maar ik ga het wel bij ze navragen, heb daar niet aan gedacht tijdens het gesprek, denk er nu ineens aan
:P

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:38

Oohla heeft afgeslagen *\o/*

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:46

Yeah :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:50

Yeahh :D

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:22

Het begin is er, leuk!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:26

Top, Knolselder!

Ik heb vandaag helaas geen tijd gehad om bij te lezen, maar ik krijg net een bericht van de hh dat Fi vandaag ontmaagd is *\o/*

Het ging heel rustig en goed, alleen was madame natuurlijk weer eens ongeduldig :D

Ben benieuwd hoe lang ze het volhoudt!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:29

Hele dame geworden dan haha!

Pff ik hou het nergens nog bij, jullie gaan allemaal zo snel.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:32

Top Knolselder!

Cynthia, spannend!!

Mijn troela was vandaag een beetje uit haar doen. Normaal vind ze naast de fiets lopen prachtig en wandelen door de wijk ook. Maar vandaag liep ze met een verveelde kop en had ze geen zin.
Als overbezorgde baas had ik drie opties: ze is niet lekker/spierpijn, ze heeft gewoon echt geen zin, drachtig?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:35

hier zijn de voorwaarden wel heel duidelijk crines, levend veulen binnen de 24uur en enkel dezelfde merrie, als die iets overkomt, ben je de dek kwijt uiteraard, ik vind het persoonlijk heel mooie voorwaarden en dan nog eens sprongen inbegrepen, eigenlijk verdient de HH er veel te weinig aan, je moet tenslotte toch ook veel moeite doen.

Flo heeft met heel mooi weer een duidelijke kortere cyclus maar is langer hengstig, dus komt eigenlijk op hetzelfde neer, ze wil gewoon wat langer genieten :P anders altijd mooi 21 dagen en ook vaak swinters.

Ben zo een beetje aan het rondkijken naar een andere hengst moest de mijne al weg zijn voor mijn pony en daar ook levend veulen garantie binnen de 24 uur en enkel bij die merrie.

ocharme Fi :')

Oohla is die die op date is he :o super

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 00:16

1 van de 2 die op date is ja :) hopelijk komt ze niet alleen naar huis, dan moeet ze ook niet meer weg :P

Garanties zijn overal anders.. ik vind dat naargelang omstandigheden dat er wel eens eenn mouw aan gepast kan worden.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 00:42

sultan15 schreef:
Crines dat klinkt alsof je besloten hebt om toch te dekken? :P ga je op vakantie?

Ah ik heb het er nog eens met mijn VA over gehad ook.
En ik denk dat ik misschien wel de klik kan maken nu het niet meer mn eerste veulens zijn en ik op voorhand weet dat ze zullen moeten vertrekken of dat er andere paarden moeten vertrekken...
Imperiosa wil ik sowieso dekken. Daar ben ik al over uit. Die is goed uit deze dracht gekomen en ik heb ze per slot van rekening echt gekocht met het oog op een match met mijn hengst.

Ja ik ga op vakantie. Mijn eerste dagen verlof sinds oktober 2015. Dus ik heb er wel ff nood aan :o Maar ik ga de paardjes echt super hard missen. Morgen vlak voor vertrek nog even uitgebreid knuffelen

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:13

Mag ik mij hier ook aanmelden? :)

Mijn merrie is 4 mei drachtig gescand van Don Fascination. Op 15 april is ze geïnsemineerd dus is ze op 15 maart uitgerekend (denk ik)
Topic staat in mijn onderschrift.

Wel leuk zoveel veulens weer

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:01

welkom rienne, en gefeliciteerd!

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:13

Ik heb een sprankje hoop.....
Trees netjes afgeslagen na anderhalve week en 3 keer te zijn gedekt.
Vorig jaar duurde en duurde het maar.

Gipsy voor de 3de keer gedekt en nog mooi hengstig.