[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:30

Ik heb nog een knapper voorbeeld van doorkleuren.
Reedhill's Salt 'n Pepa als veulen:

Afbeelding

Als jaarling (de "witte"):
Afbeelding

Helaas zo geen foto meer als 3-jarige, maar die lijkt nu een few spot. Donkere benen, verder helemaal wit, is helemaal doorgemarmerd. Geen stip meer te zien.

En als je goed kijkt ken je de voorbrenger dus. :+ De eigenaar van Evita. :D

Team_Sublime

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:35

Aaah okee ik snap het. Harstikke bedankt voor de uitleg.

Roletta staat hier inmiddels ff met fleece dekentje om. Ze is behandeld nu tegen de luis en ben nu har stal aan het uitschrobben. Hopelijk is het snel weg :)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:49

Gefeliciteerd met t knappe hengstje *\o/*
Hoop dat mijne er ook zo snel en makkelijke uit floept straks haha.

Wat apart joh, dat ze zo ontzettend kunnen veranderen van kleur/patroon! Wel mooi!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:14

Mooi zeg, die verkleuringen! Zo hebben wij nog een appaloosa fries staan van één jaar, die is nu donker grijs met wat witte stippen. Wordt nu al aardig licht in de ogen, zou me niks verbazen dat die ook nog helemaal door kleurt!

Jakkes Marielle... Hopelijk komt hij snel op kracht!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:17

Wat apart ja die stippels, dat dat nog zo kan veranderen.

Ik reinig trouwens nooit omgeving hoor met luis. Die dingen overleven maar een paar uur als ze niet op een paard zitten.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:19

Ik zit echt ontzettend in de knoop met namen zeg. Moet dit jaar met de L beginnen.. Gelukkig hebben we nog tot half mei :') . Zul je zien dat ik een geweldige naam tegenkom en dat het dan totaal niet bij het veulen past.. :o

MonDos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:26

Goedemiddag dames,

sorry dat ik zomaar binnen kom vallen :o
Vorig jaar heb ik ook meegepraat/meegeleeft in dit topic aangezien ik toen heb geprobeerd mijn merrie drachtig te krijgen wat helaas niet is gelukt.

Dit jaar willen we het opnieuw proberen en gaan we voor de natuurlijke dekking ipv KI.
Graag zou ik wat ervaringen willen horen hoe dit bij jullie is verlopen.
Mijn merrie toont haar hengstigheid goed, maar is het dan nog raadzaam om eerst een cyclus te scannen?
Hebben jullie je merrie naar een dekstation gebracht of gewoon naar de eigenaar van de hengst?
Hoelang heeft de merrie daar gestaan?

Ik krijg al pijn in mn buik als ik eraan denk om haar achter te moeten laten :+ :o

Kortom ik ben opzoek naar wat ervaringen/verhalen van mede bokkers :D

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:34

Amai wat een kleurbommetjes, het lijken wel totaal verschillende paarden :wow:

MonDos: welkom!
Mijn merrie is gedekt door de hengst van de toenmalige eigenaar, dus geen idee hoe dat precies verlopen is. Waarschijnlijk gewoon samen in de wei gegooid :Y)
En dit jaar mag ze op date met mijn eigen hengst. Aangezien ik zelf geen ervaring heb met hengstigheid herkennen (mijn vroegere merrie toonde daar nooit wat van), zal ik ze denk ik ook gewoon samen op de weide gooien uiteindelijk. Dan moeten ze het maar zelf zien uit te zoeken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:38

Hier ook de merrie naar de hengstenhouder gebracht en dat was zeker niet makkelijk. :o
We gingen wel elk weekend heen, maar ik voelde me erg k*t.
Uiteindelijk krijg je er wel iets prachtigs voor terug, dus dat was het zeker wel waard!
Kim heeft daar een maand gestaan ongeveer.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:47

Mopjemop sterkte met Mickey! Ik ga voor je duimen dat de ab aanslaat en hij opknapt.

Vrouwke gefeliciteerd!! Wat een knappe kerel <3 <3 wauw!!

Maquavinci is over 69 dagen veilig, bij haar eerste dracht beviel ze precies op de 320 dagen. Dus ik ga dit weekend maar vast de "kraambak" klaarmaken en controleren of alles in orde en aanwezig is. De camera nogmaals proberen aan te sluiten en niet onbelangrijk eens voor namen gaan zitten.. God wat heb ik moeite met namen bedenken deze keer...
Het gaat ineens snel!!

En als het gepakt heeft dan is mijn kat rond dezelfde tijd uitgerekend, dit gaat vandaag weer mee naar huis :D

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:51

Ik heb mijn merrie ook naar de hengst gebracht ze heeft hier 10 dagen gestaan. Ik heb haar gebracht op de datum dat ze normaal gesproken hengstig zou worden. Maar ze was nog niet hebgstig. Echter daar aangekomem kreeg ze een box naast de hengst en bam die zelfde dag nog hengstig haha.

Ze is om de dag gedekt voor 10 dagen lang daarna is ze door de houder terug gebracht naar huis

Ik ben 1 x wezen kijken. Maar dit was voornamelijk omdat ik die week ervoor een trap tegen me hoofd kreeg van een ander paard en ff uitgeschakeld was

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:57

leuk dat doorkleuren bij appie's

MonDos, Bo is 2 jaar achter elkaar natuurlijk gedekt.
Eerste jaar heeft ze er 8 dgn gestaan. Voor ons 10 minuutjes rijden met de auto en gingen om de dag even heen.
Bo laat zich niet vaststaand dekken, dus die liep los. Hengst netjes aan de lijn. Ging allemaal netjes en rustig aan.
Nu konden we bij haar een duidelijke regelmaat zien altijd, stipt om de 3 weken. Ze zou toen donderdags hengstig moeten worden en we hebben haar toen op zondag alvast heen gebracht. Al stond ze de andere dag al direct knetterhengstig en is gedekt.
Helaas waren er bij het scannen 2 vruchtjes, en na eentje wegknijpen is de andere ook losgelaten.

Vorig jaar hebben we bij haar wel van te voren gescand op eisprong. Dit vanwege de hengst.
Op advies van de da toen op zaterdag haar naar de hengst gebracht (via omweg eerst langs de kliniek om voor de zekerheid het ei af te spuiten). Daar 2x achter elkaar gedekt op 1 dag.
Na 15 dgn drachtig gescant. Gelukkig nu wel 1 vruchtje ondanks er wederom meerdere eitjes waren.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:08

Wij dekken een aantal KI (KWPN) en de appaloosa gaan natuurlijk. Hengst komt aan huis, ik scan van te voren en 2 dagen er na. Vaak is één keer dekken voldoende, enkele keer 2de keer.
Laatst bijgewerkt door Vulina op 02-03-16 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:11

lindamusters schreef:
Ik zit echt ontzettend in de knoop met namen zeg. Moet dit jaar met de L beginnen.. Gelukkig hebben we nog tot half mei :') . Zul je zien dat ik een geweldige naam tegenkom en dat het dan totaal niet bij het veulen past.. :o

Lastige hè! Wij hadden van de week ook al een paar zoals, gekscherend natuurlijk; Lot op :')

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:12

Pepper word altijd spontaan hengstig als ze in contact komt met de hengst....heeeeel erg makkelijk!

Afgelopen jaar op maandag heen gebracht en nog voor we goed en wel thuis waren kregen we bericht dat ze al gedekt was.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:44

Ik scan van te voren, als het follikel groot genoeg is wordt er voor een rietje gezorgd. Op dat moment wordt de follikel ook afgespoten, en dezelfde dag wordt er geinsemineerd, dit alles gebeurd thuis.
Helaas is het zo dat ik vlakbij het koeriersbedrijf woon, waardoor sperma als laatste bij mij afgeleverd wordt. 's Avonds om 20 uur is geen uitzondering. Daarom maak ik ook de afspraak met de hengstenhouder om het sperma zelf te halen. Vorig jaar was het zelfs zo dat de hengst nog moest springen toen ik kwam, hartstikke vers dus.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:57

Mondos: ik heb na 4 KI-pogingen (met diepvries) natuurlijk gedekt met een andere hengst. In 1x raak.
Omdat ik toen gescand had op dracht wist ik dat er een enorm ei klaar zat en dezelfde dag meteen gedekt. Ze toonde toen nauwelijks hengstig bij de hengst, puur geprobeerd omdat we wisten dat er zo'n groot ei zat. 2e keer dekken toonde ze wel heel goed hengstig maar kan allemaal ook zijn geweest omdat ze intussen de arm van de dierenarts gewend was :') na het dekken is ze nog meerdere keren thuis uitgebroken naar bonte paarden, was spontaan verliefd := :')

Was voor mij redelijk om de hoek en omdat het allemaal zo opeens ging was er niet echt een box vrij, dus 2x gewoon heen en weer gereden.

Zelf zou ik denk ik toch vooraf een cyclus scannen zodat je beeld krijgt van het meest optimale moment (maar misschien kan de arts die de KI gedaan heeft je dat evt ook vertellen?).

Als we niet hadden geweten dat dat ei er zat hadden we die eerste keer misschien niet gedekt omdat ze nauwelijks toonde...

jolandjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:00

als onze eigen merries door onze eigen hengst gedekt worden zetten we ze gewoon allemaal samen, Yuma is een hele lieve hengst en behandeld zijn dames heel voorzichtig, schijnbaar vinden de dames dat wel prettig want bijna altijd zijn ze drachtig van de eerste dek :D , bij gastmerries kan hij gewoon aan de hand dekken, of misschien ook wel samen staan, hangt van de merrie af ;)

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:03

Mijn andere drachtige dame, vandaag 269 dagen :) :

Afbeelding

Op deze foto samen met de dame die vorig jaar en t jaar daarvoor niet drachtig wilde worden _-:( :D :

Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:10

Vulina schreef:
lindamusters schreef:

Lastige hè! Wij hadden van de week ook al een paar zoals, gekscherend natuurlijk; Lot op :')

Ach, in nood is je 1e antwoord ook een optie "Lastighe"

:) :+

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:14

Net even foto gemaakt van de uiers van rolly.

Gister stelde het nig niet veel voor maar vandaag heeft ze een groeispurt gemaakt.

Afbeelding

Dierenarts gister vond het een lastige aangezien ze alle tekenen al vertoont zoals de banden die al helemaal verslapt zijn etc alleen haar uiers schoten nog niet op. Maar gaat nu wat meer tempo inzitten

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:44

Vrouwke gefeliciteerd met je veulentje.

en ook nog zieke veulentjes. Hopelijk knappen ze heel erg snel op.

flirtje is vandaag 281 dagen drachtig. Nog lang niet zover als de meeste hier hihihi. En chakira komt zelfs nog 14 dagen later.

MonDos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:46

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties en ervaringen.

Het vervelende is dat ik tussen Utrecht en Rotterdam woon en de hengst staat tegen de Belgische grens aan.
Maargoed ik ga haar hengstigheid goed in de gaten houden en dan ook even contact opnemen met de eigenaresse van de hengst.

iig ontzettend bedankt allemaal! En hopelijk kan ik dit jaar ook gezellig mee komen kletsen :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:00

Hier is mijn merrie 2 maanden bij de hengst geweest was ook een enkele reis van 3,5 uur met de trailer. Eerste keer pakte het niet en heb haar opgehaald na de 18 dagen scan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:09

Vrouwke wat een beauty! Roan blijft stiekem m'n favoriete kleur <3

Mopjemop, ik ben even heel benieuwd naar de wonder van Mickey. Heb toevallig van het weekend een boek over bevallingen en veulens gelezen en daarin stond dat de wonden die in het kuiltje van de sprongen zitten, niet komen door externe beschadiging maar dat de veulens geboren worden met deze gaten. Oorzaak ervoor is niet bekend, maar de huid is dan nog niet volgroeid in de merrie.
Ik hoop zo vreselijk dat ze je kleine knapperd kunnen helpen.