Het schijnt zo te zijn dat 1 op de 6 merries de vrucht tussen de 18 en 42 dagen verstoot. Zo zegt mijn DA het, hoewel ik dat getal ten zeerste betwijfel als ik hier op Bokt lees. Mijn merrie heeft 3 jaar geleden ook inderdaad de vrucht verstoten tussen de 18 en 42 dagen. Ik laat dus ook altijd een 2de keer scannen. En helaas heb ik het vermoeden dat ze ook nu weer de vrucht verstoten heeft. Nu heb ik haar nog nooit hengstig gezien, maar ik zette haar binnen, klein plasje en dat naknipogen. Bovendien hield ze constant haar staart was scheef. Morgen haar eens bij de hengst zetten, eens kijken of we wat kunnen zien. Inmiddels staan er 2 andere hengsten op stal, wie weet reageert ze daar wel op. (Op de hengsten die ze al haar hele leven kent reageert ze niet, want die zijn altijd lief .)
Dat is leuk, zo'n snelle reactie! Ik wilde idd een tweede keer gaan scannen, maar de hengstenhouder raadde het me af ivm risico op verwerpen... Volgens hun kan je merrie terplekke gaan verwerpen, omdat je zou ''prikkelen'' met een scan. vandaar dat ik het nog niet had gedaan.. Morgen toch maar even de veearts bellen voor een afspraak!
Sorry, maar daar heb ik nog nooit van gehoord al zeg ik niet dat het onmogelijk is. Maar je moet toch altijd een reden bedenken voor het afstoten van een vruchtje, dus dan is dit wel heel makkelijk gezegd.
Scannen brengt inderdaad een risico mee, maar dat risico is niet heel erg groot. Toch hebben wij 4 jaar geleden gehad dat de merrie de vrucht verstoten had na het scannen. Vrucht was toen ik meen 9 weken oud. Maar die merrie was zeer lastig met scannen en deed gigantisch persen. Ik neem toch liever het risico van scannen dan bijna een jaar wachten op een veulen, dik dekgeld betaald, en merrie blijkt niet dragend te zijn. Bovendien heb je nu nog een kans om overnieuw te dekken.
neonlight, sylke had dat ook een tijdje na de eerste scan, het kan ook gewoon van de zwangerschaps hormonen zijn, maar jij kent je merrie het beste.
met een scan kan je inderdaad een verwerping opwekken, je zit toch daar bij die baarmoeder in de buurt "te porren" verder vraag ik me ook af wat die straling allemaal doet, maar toch weegt dit denk ik niet op tegen het wel scannen en zekerheid hebben.
En tinkermerrie Hes is alweer niet drachtig, nu al de vierde ronde zei eigenaresse. Ze had een groot ei en was super hengstig dus vanmiddag weer meteen gedekt, ze staan nu samen in de bak.
Zaterdag zimi scannen op 16 dagen, die had na het ovuleren aan de andere kant nog een ei van 4 cm zitten, dus heel goed opletten met scannen. palona woensdag op 18 dagen en mss upona dan ook op 6 wkn
Hoop voor je dat Neon niet verwopren heeft, Neon, Terra heeft het dit jaar ook gedaan, tussen de 18 dagen en 6 weken, en werd toen na de dekking iets bijgevoerd voor vruchtbehoud.
Ik hoop het ook......ik heb haar ook nog nooit hengstig gezien, maar het leek er nu wel wat op, maar ze toonde niet veel. Dinsdag weet ik waarschijnlijk meer.
Alonna heeft verstoten tussen dag 19 en dag 25, zo iets was het.. Hopelijk blijft he tnu wel zitten..
Dat veulen dat hier een bult had is helaas weer gegroeid en staat onder behandeling van de DA hier.. Helaas is het dusdanig ernstig dat het tegen de luchtpijp aandrukt en als het groter wordt of ze krijgt het benauwd moeten we met spoed naar de kliniek..
Gelukkig ziet het dr nu wel gunstig uit want het is vannacht niet groter geworden..
Farita is net weer gescant, en normaal drachtig. Het 2e iets wat toch een cyste, dus goed nieuws! Het vruchtblaasje was al verdubbelt in grote afgelopen 2 dagen, gaat echt hard!
een scan is gewoon geluidsstraling, dus.... schadelijk door straling is het in iedergeval niet
hmm, ik heb altijd geleerd dat ze nog steeds niet helemaal wisten wat die geluidstraling dan doet, ze denken wel dat het helemaal niet schadelijk is. of zit ik er nu even helemaal naast?
Onze 5-jarige merrie had ook een bult onder de keel die tegen de luchtpijp aan drukte toen ze veulen was. Ze stond te piepen, knorren, snurken op stal. DA erbij, en zijn vermoeden was een insectensteek. Na een paar dagen was het ook over. Edit: bult was hard en zo groot als een tennisbal/vuist.
Een paar dagen? Aura staat dr al mee sinds 8 juni (waar dr dus al een DA naar gekeken had) op de AB reageerde ze toen positief en is het verkleind en nu zonder AB weer groter.. Ze staat niet te piepen knorren of snurken op stal, als dit wel het geval is moet ik dus met spoed naar de kliniek.. Maar ik heb eerlijk gezegd niet nagedacht over een insectensteek.. Zou dat ook nog kunnen als ze dr al zo lang mee staat
Om eerlijk te zeggen heb ik geen flauw idee meer hoe lang ze er mee stond. Maar geen weken zoals jouw veulen. Maar toch zou ik een insectensteek niet uitsluiten. Misschien een wesp waar de angel is achtergebleven of iets dergelijks?
een insecten steek is niet eens zo'n raar idee, maar dan wel van een flink vervelend beest als het zo lang blijft zitten. en er is geen droes in de buurt pauk?
veulen van upona heeft een bult onder de kaak, DA zei dat het of een reactie is op een luchtweginfectie (dat is het dus niet) of droes maar dan zou ze ziek/sloom zijn (dat is ze dus ook niet) of een reactie van de lymfeknopen op bijv een insektensteek. Het is nu wat minder dik, was eerst een balletje dat er onderuit stak, nu zit het nog tussen de kaken zeg maar
neon: dat is toch niet te hopen! 1 op de 6 vind je veel lijken? Ik heb het ook altijd zo gehoord. Bij mijn Lita was het nog erger, die was op de 6 weken scan nog heel mooi drachtig met een beweeglijk veulentje en na 10 weken werd ze hengstig en was het weg.