[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:29

Caily, het is echt een lastige kwestie. Bij de quarters en paints weet ik ook dat ze bepaalde bloedlijnen graag willen behouden en een beetje gokken/hopen op gezonde paarden of iig symptoom vrij.

Maar eerst was 5 panel test voldoende en nu zijn er meer varianten waar nog minder op getest wordt. Er komen nog veel positieve paarden uit, dus ik ben ook bang dat het heel lastig wordt om alles volledig uit te roeien. Ook omdat de ontwikkeling niet stil staat en er steeds weer nieuwe varianten bij komen of iig bekender worden.

Wat betreft verplaatsen, is het de bedoeling dat ze thuis blijft. Maar de situatie kan veranderen. En we moeten hier wel wat aanpassen en dan gedrag van merrie en de rest gewoon bekijken.

Mijn ideaal is het niet. Wij hadden 4 paarden van 20+. Die wil ik echt nog lang niet kwijt, maar dacht wel; als er een paar wegvallen, wil ik 2 merries drachtig en samen met de veulens.
Mn ruin van 23 is dan ruim een maand geleden overleden, maar de rest gaat goed en ze is dus straks enige drachtige merrie.
Maar ze is nu 14, dus wil niet wachten. Ze heeft al een veulen gehad en is jong en fit, maar je kan de toekomst niet in kijken.

Ze hangt ook vreselijk aan dr moeder en broer, anders hadden we haar wel in een kudde merries en veulens gezet tegen die tijd.

Qua bevalling, ben ik er zelf wel vaker bij geweest, maar ik slaap heel waaks, dus weet precies hoe dat gaat. Ik slaap en waak weken niet en val dan om. Precies op dat moment gaat ze het veulen droppen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:47

Caily: Oef dat is echt een lastig verhaal ja, ik denk dat je bij zoiets echt je gevoel moet volgen en goed moet blijven kijken dat ze inderdaad niet met pijn op de wei staan. Zit hier af en toe ook in dubio met mijn pony van 18 die ook niet helemaal rad loopt.

Superpony: Indd, ik zie ook genoeg bloedlijnen waar de paarden niet eens 5 panel N/N zijn en daar wordt toch meegefokt. Ik zou dat persoonlijk nooit doen, net zoals een doof paard, dat is ook niet mijn keuze.
We hebben bij mijn merrie echt gekeken naar een goed en braaf karakter voor een non-pro, gezond paard en natuurlijk de bouw van de hengst. Mijn merrie is groot voor een quarter en in het algemeen een tikkie lang, dus specifiek ook gezocht naar een hengst die dat kan verbeteren, en ik vermoed dat dat met Spark wel het geval is.

Tinnie/ Weet jij toevallig hoe het daar zit of ze merrie en veulen ook los zetten? Hoor er verdere inderdaad veel positieve verhalen over.

De bevalling thuis doen is voor mij aankomend jaar geen optie, ik heb zelf 0,0 ervaring met fokken en voor de merrie is ook alles de eerste keer :D + dat ik geen internet heb aan de wei, dus ook geen degelijke camera kan hangen. Voor mij voelt het veilig om haar uit handen te geven, als alles naar wens verloopt doe ik het volgend dekseizoen misschien wel zelf :o

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:49

Citaat:
In Molenschot zit Care4Mare. Sinds dit jaar zit DiereNartsen daar ook. Aangezien ik al jaren gebruik maak van DiereNartsen rondom merriebegeleiding heb ik daar dus recent Nyhla voor opvolging diepvries KI gehad. Ik was blij verrast over het vriendelijke personeel, de ruime stallen en de relaxtheid van mijn merrie toen ik haar kwam ophalen. De bevallingsboxen leken wel voetbalvelden zo groot! Wat mij betreft een aanrader

Toevallig in het voorjaar daar rondleiding gehad, maar toen ivm inseminatiebegeleiding. Niet wetende dat de merrie (gelukkig) uit zichzelf mooi hengstig werd. Inderdaad super aardige mensen daar.
Ze doen helaas geen bevallingen daar (meer). Werken samen met de Bemi hoeve.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:50

Jee Caily dat is inderdaad een heel lastig verhaal. Eens met MelissaV dat je hierbij je gevoel moet volgen en goed moet blijven kijken naar je merrie. Maar dat blijft toch lastig als het je eigen paarden zijn vind ik.
Voor een ander is het vaak toch makkelijker omdat het vaak wat verder van je af staat.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:05

Mijn merrie blijft gewoon thuis. Ik denk dat dat het fijnst is voor haar. Ik heb wel ervaren fokkers onder de speeddial staan, mocht ik hulp nodig hebben.
Vrijdag komt de dierenarts voor de eerste keer scannen, volgens mij zit ze nu mid-cyclus.
Ik vind het wel spannend. Om ons heen een hoop pech met merries en veulens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:21

Het kan heel raar lopen. Ik weet nog ons eerste eigen veulen. We stonden in pension en we hadden haar drachtig gekocht. Ze was natuurlijk gedekt en rond eind Mei uitgerekend. Dus we waren nog een beetje bezig met een rondje rijden toen we zagen dat ze wel erg rap veranderde, begon te kegelen etc.
Net naar de hele grote stal verhuisd waar nog een camera opgehangen zou worden.

Was het opeens begin April en een hele nare, rare dag. Mijn tante werd gecremeerd die dag en 's ochtends de telefoon dat mijn oma was overleden in haar slaap. Ze was 87 en mijn tante 50 en ze had het niet aangekund, waar ze al die dagen sterk leek.
Pal daar achteraan belde stal heel blij; je hebt een hengstveulen. Dus ik reageerde echt boos en geirriteerd.
Stom genoeg was de afspraak dat hij verkocht zou worden en daar altijd spijt van gehad. 5jr geleden eindelijk terug kunnen kopen na 2 eerdere pogingen en hij is zo speciaal. Baal alleen van al die gemiste jaren. Heb hem wel gezien en gevolgd, maar had hem een leuker,beter leven gegund.

Melissa, ja, doof is nu natuurlijk iets wat vaak voorkomt met de witte koppies.

5 panel is 1 ding. Was ik eerst blij dat paarden 5 panel n/n waren, is dat nu niet meer genoeg en zie je zoveel testen erbij komen, en zoveel variaties dat ik bijna bang word om nog te fokken zonder al die andere testen.
Maar ik zie heel veel mensen die lekker blij, vrolijk en onbezorgd fokken en dan ben ik wel jaloers. Gewoon de hengst kiezen die je aanstaat, 5 panel n/n en gaan..........

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:35

Spannend Sanet, ben benieuwd wanneer je kunt insemineren.

Pfoe Superpony dat was inderdaad een nare dag in April toen -O-
Balen ook dat je het veulen van toen niet een beter leven hebt kunnen geven als wat je voor hem
gewild had, maar vanaf dat je hem terug had heb je hem in ieder geval nog kunnen geven wat je
hem toen al had willen geven. Daar maak je die jaren niet goed mee, en het gevoel misschien ook niet, maar hij is vast blij dat hij het nu goed heeft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:12

Toch wel gaaf dat hij uiteindelijk bij je terug is gekomen superpony!

Tja, ik weet niet wat onbezorgd fokken is hoor. Er zijn ook mensen die niks testen of bekijken en gewoon zeggen paard mankeert niks en hengst ook niet dus zal wel loslopen. Ik kan daar zelf echt niet bij en zou me constant afvragen "wat als?" Helemaal als er een keer wel wat is en je dat had kunnen voorkomen. Dat zijn dus ook zorgen. Of gewoon niet nadenken :+ Dan toch liever wat testen door en fokdieren moeten selecteren. Ik fok nu eenmalig met een merrie die niet op rontgen is geweest. En ondanks dat (wat ook mijn reden is om het te doen) dat absoluut niet gebruikelijk is om te doen bij de Tinkers (dat de hengst op rontgen is geweest is al heel wat), denk ik al, ojee.... terwijl de nakomeling hoe dan ook op de rontgen gaat voordat ik ermee verder ga fokken, mocht het een hengstje worden, geschikt om pa op te volgen. Ik heb wel een jonge hengst gehad die niet goed bleek, was genetisch en recessief, maar wel op 2 afwijkingen. Ik heb hem verkocht naar iemand die hem wilde ruinen en alle informatie gegeven die ik had. Hij heeft een enorm goed leven. Maar vanwege de unieke bloedlijn en prachtige paard om te zien, én geen gezondheidsklachten, vraag ik me ook wel weer eens af, zijn we wel goed bezig allemaal? Wat als ik niet zo uitgebreid had getest, hem op mijn genetisch gezonde merrie had gebruikt en zo misschien wel die bloedlijn gezond veilig had kunnen stellen?

Oke superpony, ik begrijp je punt, onbezorgd zou lekker zijn. Goed doe je het toch nooit. Vooral dicht bij jezelf blijven en vanuit daar gaan bouwen denk ik...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:40

Je hebt in Doetinchem nog Stoeterij de Wiellijksche Stede/Nafiesa Arabians zitten. Is een kennis van ons, zij doen ook merriebegeleiding (ook van andere rassen dan Arabieren :P ).

Wij testen altijd op SCID/LFS/CA/OAAM. Volgens mij wordt die laatste niet altijd in het buitenland getest, de rest vaak wel. Helaas zijn die testresultaten niet altijd terug te vinden bij de hengsten, dus dat moet je altijd wel actief even vragen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:15

Jeetje jullie gaan veel te hard haha, kan het niet bij benen.... zit op telefoon meestal.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:31

Jeetje we gaan weer snel zeg ! Ik zal snel weer even een bijleespost maken als ik niet op mn telefoon zit!

Even ego maar vandaag nogmaals gescand voor de zekerheid voordat we haar hengstig zouden spuiten omdat er maandag alleen nog wat vocht te zien was..(ze dachten dat het het aan het oplossen was..) leek er vandaag toch een klein vruchtje te zitten := heel bijzonder.. dus nu gaan we vrijdag weer scannen dan zou ze op 30 dagen zitten (ei is destijds afgespoten en was er na 2 dagen ook echt af.. dus we rekenen dan ook vanaf dat moment dus latere bevruchting is niet mogelijk zou je zeggen)

Met 16 dagen leek het op een vruchtje van 13 dagen
Met 19 dagen leek het dubbel zo groot en begon het met vervormen
Met 26 dagen leek er alleen een blaasje met vocht te zitten
En vandaag dus op 28 dagen toch klein embryo nog geen hartslag te zien

Hebben hier meer mensen ervaring mee dat het zich niet zo snel ontwikkeld ? Ik was er eigelijk vanuit gegaan dat ze het aan het oplossen was nadat de dierenarts dat zei

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:58

Wij hebben het een keer gehad in 2017. Was eerste veulen van die merrie. Op 35 dagen duidelijk drachtig, daarvoor was het elke keer vaag. Om de dag gescand, merrie bij de hengstenhouder gelaten die dat zelf kon doen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:51

Oh wow dat is apart loveyouuu.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:13

YildizArabs, wat een onwijs knap veulen heb je daar! Gefeliciteerd! *\o/*

Janine, dat wordt duimen!

Gefeliciteerd Tinniie! *\o/*

Pradadaan, dat is al bijna! :):)

Ik doe de bevallingen ook altijd zelf. Nu 8 gehad, dus inmiddels wel wat ervaring (maar wat is ervaring als alle bevallingen goed zijn gegaan?), maar ik vind het veel te bijzonder om uit handen te geven en ik ben er veel te territoriaal voor :+ Mijn paard, mijn veulen, ik doen!

Je maakt het wel spannend zo loveyou _O-

Hier komt het steeds dichterbij. Volgende week vrijdag scannen, Ben benieuwd waar ze dan zit in haar cyclus. Idris is vrijdag- op zaterdagnacht geboren, die vrijdag daarna begon de veulenhengstigheid. Exact 21 dagen later stond ze een beetje met haar staart omhoog naar de buurvrouw te loeren, maar weer een week later tilde ze heel overdreven haar staart op als ik haar daar kriebelde en zag ik haar één keer knipperen en wat vocht verliezen. Maar toen de boer met de andere paarden voorbij liep, werd ze heel boos. Dus ik ga toch maar uit van die week daarvoor en dan zou ze volgende week vrijdag weer op 21 dagen zitten. Ik ben benieuwd!

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:41

Wow, ik houd het even niet bij. Wat een pagina's erbij! :wow:

MelissaV De Bemihoeve kan ik je zeker aanraden! Ik heb 3 jaar geleden een veulentje daar gekocht en in de opfok laten staan. De merrie die ik nu heb, heb ik 2 jaar geleden bij hun gekocht. Héle fijne mensen! Ik heb er ook over gedacht om Havanna naar hun te brengen om te bevallen. Ze zijn zo kundig en hebben veel aanwezig als er iets mis zou gaan. En een DA heel dichtbij. Vond ik een hele fijne gedachten, met dat hun Havanna kennen hoe ze is met de bevalling. Uiteindelijk heb ik er (voor nu) toch voor gekozen om haar thuis te houden, omdat ze erg snel spanning heeft en ik het toch ook wel erg bijzonder vind om zelf mee te maken.

Lovejou wel bijzonder dat ze nu toch wel drachtig lijkt te zijn. Hopelijk gaat het allemaal gewoon goed en zit er toch gewoon een mooi veulentje in!

Gefeliciteerd voor de mensen die er drachtig hebben!

Pradadaan ik snap je wel hoor. Dat wachten... Duimen dat ze mooi drachtig is. :)
Ik ben aan het aftellen dat Havanna weer hengstig wordt na het oepsje van vorige cyclus. 15 mei zou ze als het goed is weer hengstig zijn. De tijd gaat nu ineens zo langzaam :')

Cynthia begin je de komende cyclus dan ook of wacht je er nog 1?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:06

Ik begin de komende cyclus. Ik hoop dat ze 14/15/16 mei geïnsemineerd kan worden. Dan is ze rond 21 april uitgerekend. Mocht ze dan voor de derde keer voor dag 326 kiezen, wordt het 7 april. Wel nog wat vroeg, maar dag 326 is best vroeg en wie zegt dat ze dat een derde keer doet? Half april is voor mij ideaal, dus een cyclus later kan weer wat aan de late kant zijn.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 23:13

Hier heeft de eerste merrie alweer afgeslagen :) dus nu 17 dagen duimen draaien.

Tevens vandaag de test uitslag ontvangen van de pssm2 panel (van mijn hengst) en die is NEGATIEF <3 dus bij alles n/n! Zo blij :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 02:00

Loveyou, dat is wel apart. Afwachten maar.

Mukiwacobs, gefeliciteerd met je geteste hengst. Dat is super goed nieuws. Ff duimen voor de merrie.

Mijn man is bezig met renovlies en de merrie gaat er echt achter. Ze was 2 dagen bloedchagerijnig. Maar ze heeft wel vaker een humeurtje.
Zondag stond ze veel te plassen en te knipperen. Maar daarna niks meer gezien. En eerlijk, was het ook rot weer, heb ik noodzakelijke gedaan en had ze de deken op.
Staat ze vandaag toch dr broer te versieren, die duidelijk wel wil, maar vergeten is hoe verder..........Gelukkig :o

Dan heeft ze deze cyclus dus weer een iets ander beeld dan de vorige keer. Maar we hebben het genoteerd. Zou wel goed uitkomen als we eind Mei kunnen beginnen, want dat was de planning.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 06:19

Cailin is nog steeds heel interessant voor mijn ruin. Hij staat nu al een half uur opgewonden te likken. Dat heb ik hem nog nooit eerder zien doen.
Vorige week woensdag had ik haar eerste hengstigheid gezien, vrijdag geinsemineerd.
Ze knippert niet meer maar zoekt het wel heel erg op en geniet er duidelijk ook van.

Mocht ze drachtig zijn dan is dit toch wel raar gedrag. Ik lees meestal dat ze juist meer afstand nemen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 06:24

Hoeft niet hoor, mijn merrie is heel erg blijf van mijn lijf naar andere paarden, ook lekker op zichzelf. Als ze hengstig is kunnen we dat altijd zien omdat ze gaat groomen, dat doet ze anders niet.
Ze is gisteren drachtig gescand ( *\o/* ) en sinds het insemineren schreeuwt ze moord en brand zodra een kuddegenoot ook maar op het punt staat om te vertrekken. Doet ze normaal altijd als ik met haar dochter weg ga, maar nu dus ook bij de ruin van mijn stalgenoot.

Dus die wordt van dracht soort van aanhankelijk. Vorige keer is dat me niet zo opgevallen, maar het ging nu ook allemaal veel voorspoediger.

Mijn andere merrie had nog steeds geen ei, dus die scannen we volgende week weer. Scannen ging gelukkig een stuk beter, dus dat is mooi.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 06:26

Caresse is duidelijk nog niet hengstig op het moment, dus als ze daar nou nog even 2 weken mee wacht zit ze precies volgens planning :D

Spannend Cynthia, hoop dat het lukt deze ronde.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:28

mooney schreef:
Hoeft niet hoor, mijn merrie is heel erg blijf van mijn lijf naar andere paarden, ook lekker op zichzelf. Als ze hengstig is kunnen we dat altijd zien omdat ze gaat groomen, dat doet ze anders niet.
Ze is gisteren drachtig gescand ( *\o/* ) en sinds het insemineren schreeuwt ze moord en brand zodra een kuddegenoot ook maar op het punt staat om te vertrekken. Doet ze normaal altijd als ik met haar dochter weg ga, maar nu dus ook bij de ruin van mijn stalgenoot.

Dus die wordt van dracht soort van aanhankelijk. Vorige keer is dat me niet zo opgevallen, maar het ging nu ook allemaal veel voorspoediger.

Mijn andere merrie had nog steeds geen ei, dus die scannen we volgende week weer. Scannen ging gelukkig een stuk beter, dus dat is mooi.

Thanks, dat stelt me weer wat gerust. Het is wel heel lief om te zien.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:46

Ik heb hier ook een merrie die de hele tojd aan de omheining bij de hengst staat te soezen. Ze is drachtig gescand.
Maar als de hengst meer interesse toont gaan toch de oren naar achter :D

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:33

Gefeliciteerd Mooney!

Vanmorgen weer met Eeke gescand. En haar ei is nog steeds spoorloos |o

Morgen Elske weer, die heeft wel een ei maar was gisteren nog te klein.

Deze week alle dagen scannen behalve afgelopen dinsdag.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 09:35

Merk toch altijd wel gedragsverandering op als ze drachtig zijn. Maar bij de ene merrie totaal anders als bij de ander en ook per dracht verschilt het.
Heb merrie gehad die enorm “hengst” werd als ze drachtig was van een merrie. Heel bizar, echt naar andere paarden hummen en zich groot maken.

Nyhla, de merrie dus die afgelopen maandag tweede scan kloppend hartje heeft gehad, vind ik ook weer anders drachtig dan de vorige keer. Dit is haar tweede dracht en vorige keer was ze wat meer op zichzelf. Ze is normaal al een hele lieve, knuffelige merrie, maar nu is het echt heel extreem naar iedereen en alles toe! Zit echt bij je op schoot, zo schattig!

Ik weet niet of jullie dat doen maar ik hou van elke merrie een dracht logboek bij. Niet dat ik daar elke dag in schrijf ofzo maar hou wel bij hoe cyclus verloopt, grootte ei en ook op het eind de bevalling etc. Vind toch wel interessant te ontdekken of er overeenkomsten of verschillen zijn, etc.

Bevalling is op de stal waar eigenlijk bijna al mijn paarden zijn geboren en opgegroeid. Stalhouder is koeienboer geweest en elk jaar zijn er wel paar veulentjes. WiFi camera er op zodat ik zelf en eventuele behulpzame vrienden kunnen waken (dikke tip als je zelf ook wat nachtrust kunt gebruiken :D ). Als zover even telefoontje om de boer te wekken en er zelf heen te racen. Omdat de boer praktisch naast de stal slaapt echt ideaal. Zelf zou ik al paar keer zeker te laat zijn geweest bv bij verkeerde ligging.