[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:22

Hier is de merrie leeggescand die normaal als 1e ging zijn.. ze is op dit moment terug bij de hengst sinds zaterdag, heb ik ook gemeld in het topic hihi :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:25

Mijn 2017 merrie is momenteel 300 dagen dus ben wel benieuwd wanneer ze gaat. En dan moet ze nog naar de hengst, wordt een laat veulen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:37

Ik moet nog even een mail sturen dat Jazzy in de OP kan! *\o/*

Voor mij wordt Jazz-vrij wel heel moeilijk, maar ik zoek er daarom juist fijne pony's bij uit :D

Ik heb gisteren voor het eerst sinds 2 jaar weer op Jazzy gezeten. En toen was het ook alleen maar rondstappen. Eigenlijk 3 jaar geleden dat ik echt gereden had. Ik wil het toch weer eens proberen.
Eerst gelongeerd en toen, terwijl iemand haar vast had, rondgestapt en ongeveer 15 meter gedraafd.
In het begin was ze heel erg gespannen, maar gelukkig ontspande ze wel snel.
Dressuurrijden wordt het niet meer, maar als ik alleen maar buitenritjes kan maken, ben ik al heel blij. En mocht het toch niets worden, is het ook goed.

Sinds ongeveer een jaar staat ze zonder ijzers. Ze liep zonder altijd heel gevoelig, echt heel sneu, dus stond ze altijd op ijzers. Ik heb ze vorig jaar een paar dagen voor de geboorte van Dotan weg laten halen. Ze liep toen gelijk weer zo gevoelig, echt niet leuk om te zien. Maar na de geboorte van Dotan liep ze weer goed en dat bleef ze doen. Dus zonder ijzers. Maar helaas loopt ze nu toch weer een stuk minder. Heb het even aangekeken, maar ze gaat toch weer op ijzers (alleen voor). Haar hoeven groeien heel slecht. Sinds vorig jaar oktober is ze nog maar 1x bekapt en toen was het ook alleen maar een beetje netjes maken.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:56

Dames, vanaf nu kom ik weer gezellig mee kletsen hier. Het is ook vrij druk in het DBT2016 waar ik nog in zit en Fiore stond toch 2 weken mooi te wezen en vooral niets te doen, dus ik had hier ook weinig te melden. Maar.... ze wordt nu eindelijk hengstig en morgen wordt ze waarschijnlijk voor het eerst gedekt! *\o/*

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:05

Leuk Cynthia82! Welke hengst heb je voor haar in gedachten?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 06:10

linda2008 schreef:
Sara, voor muis bedoel je? Welke hengst heb je voor haar gekozen?
Edit; alec toch? Bedacht me ineens dat je het al eens had gezegd haha sorry!

Sara, bedacht me ineens... Je had het over een grotere hengst? Bentley? Maar die had je toch voor marley en niet voor muis? Of ben ik nu in de war?

Cynth, wat leuk!! Haha Fi had er nog geen zin in? :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:14

Setteli, ze wordt gedekt door de Welsh Cob hengst Black Marvel :)
Afbeelding

Linda, hou op echt! Over hard to get gesproken :Z
Dat trage zal wel in de familie zitten ;)
Hoe is het met jouw Sloeries?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:26

Memere wat jammer, op naar de volgende ronde

Spannend voor Fi ineens, hard to get :P

Setteli wat leuk dat je terug aan het rijden bent gekomen. Super, zou ik beter ook doen, Flo begint vet te worden. :o

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:35

Fi speelt hard to get _O-

Sloerie1 is 13 en 14 mei opnieuw gedekt, daarna netjes afgeslagen dus nu is het aftellen naar het scannen begonnen :)
Sloerie2 nog niet opnieuw hengstig gezien na de laatste dek op 4 mei, maar cyclus zou ook nog niet rond horen te zijn en ik heb geen hengst om te schouwen op dit moment dus dat is afwachten...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:21

Setelli gefeliciteerd!

Cynthia82 fijn dat ze hengstig wordt! Die van mij is nog hard to get aan het spelen, die zit komende donderdag op twee weken dus ik hoop dat ze Fi gaat imiteren dan :p .

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:15

TJolieke schreef:
Ik meld me hier ook heel voorzichtig. Mijn 22-jarige merrie Marlet (v. Hamlet) had in 2010 haar laatste veulen en is afgelopen woensdag naar de hengstenboer gegaan. Vanavond een telefoontje gehad dat we haar weer op kunnen halen omdat het ei inmiddels weg was. Dus morgen ophalen en binnenkort scannen of er een vruchtje is. Ze is geïnsemineerd van de gelderse hengst Floris BS.
Ik ben geen fanatieke poster maar lees wel graag ervaringen mee.

Oh leuk ook een Gelder. Mijn merrie door Henkie.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:21

Jeetje wat gaan jullie hard zeg. Ik kan t allemaal niet bijhouden. Merrie was na vrijdag 2e insemineren, zaterdag ineens niet meer hengstig..goed teken toch :D
Nu op naar de 16 dagen scan :o

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:52

Ff tussendoor Hope is drachtig gescant net!!! *\o/*
Bibi is helaas weer niet drachtig -O- _-:( , dus we gaan t nu voor de 3e keer proberen, ze is hengstig en zit nu een follikel van 3,1 cm.

Maar moet toch zeggen dat 3 van de 4 in 1x drachtig toch erg netjes is *\o/* :j .

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:08

Sorry, even een ego vraagje tussendoor, zal later even bij lezen, maar zit nu op m'n telefoon.

Zolex is nog steeds niet opnieuw hengstig dus we wachten nog even door.

Maar m'n vraag is, wat is de rede dat sommige van jullie het ei afspuiten. Dat ze de vorige keer gedekt werd, werd het ei ook bij haar afgespoten, maar de Hh is niet zo van het ei afspuiten. Wat zijn de voor (en na) delen van het afspuiten?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:17

Dat durf ik niet te zeggen AnniekSlijk. Twee jaar geleden is het bij Liby ook gedaan, maar dit jaar niet. Dus geen idee..

Mijnlieverd vervelend dat ze nog steeds niet drachtig is. Maar 3 vd 4 in een keer is heel netjes!

Esther, wat fijn! Spannend he, dat afwachten tot je iets weet.

Linda, dat is fijn zeg!

Cynthia spannend hoor!

Setelli, ik zag het op facebook voorbij komen! *\o/*

Memere vervelend dat je eerste nog niet drachtig is. Gelukkig kan ze snel terug op date!

Jarmo, vervelend dat je merrie nog steeds hengstig is.

Liby is gedraagt zich weer, niet meer hengstig. Dus nu het spannende afwachten. Gister ook voor het eerst weer met bit gereden. Oooh wat was ik blij. Mond is eindelijk volledig genezen. Top dier <3

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:18

Hier besloten om af te spuiten omdat we al 3 keer een lege merrie hadden en we laat in het seizoen zaten. Was de laatste kans om drachtig te raken want ze ging op training voor de merriekeurinf

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:32

AnniekSlijk, ik heb dit keer ook het ei af laten spuiten omdat mijn merrie een heel onregelmatige cyclus had. Ze was 4 weken hengstig, toen 4 dagen niet en toen weer hengstig, dus toen hebben we het voor de zekerheid afgespoten zodat het echt niet anders kon dan dat het ei "zou springen" (zoals ze dat zo mooi zeggen).
We waren bang dat we anders weer 4 weken tevergeefs zouden gaan dekken omdat om wat voor reden ook het ei niet zou springen/los komt of hoe je dat ook noemt.

Het ei afspuiten was mijn DA heel nuchter in, gebeurd bij veel rassen niet anders omdat je niet anders kunt met het precieze insimineren met KI etc.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:36

Bedankt voor de antwoorden. Ik weet eigenlijk niet waarom ze het toen wel gedaan hebben. De vorige cyclus van m'n merrie was het ei gewoon gesprongen dus dan lijkt het me niet nodig. Maar ik denk dan, toen werd ze drachtig en nu niet. Maarja misschien beetje paranoia van mezelf. (T is nog maar de eerste poging)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:32

mijnlieverd schreef:
Ff tussendoor Hope is drachtig gescant net!!! *\o/*
Bibi is helaas weer niet drachtig -O- _-:( , dus we gaan t nu voor de 3e keer proberen, ze is hengstig en zit nu een follikel van 3,1 cm.

Maar moet toch zeggen dat 3 van de 4 in 1x drachtig toch erg netjes is *\o/* :j .

Beiden spannend dus.. :D

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:38

mijnlieverd: Jammer dat ze nog niet gepakt heeft, is dit de laatste poging bij Bibi?

Myrthee_ Ze is al terug op date sinds vorige week zaterdag :D

Vandaag word Tzaneen geschouwd, hopelijk een opkomende hengstigheid te zien.. is nu 10 dagen geleden dat ze bevallen is.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:46

ML, in ieder geval gefeliciteerd met de 3 die wel drachtig zijn. Hopelijk volgt Bibi ook snel!

AnniekSlijk, hier raadde de DA het zaterdag aan na donderdag scannen en vrijdag insemineren. Met name voor Roos omdat die twee eitjes had zitten en dan rijpt het vaak wat langzamer. Bij afspuiten krijgen ze dus een hormoon die de folikelrijping en eisprong stimuleert, omdat je anders heel lang aan het insemineren kunt blijven en elke keer extra verhoogt wel de kans op een ontsteking.
Bij Shadylah was het ei na 1x al weg, bij Lies zat er ook nog een ei. Dus die ook gespoten. Daarna zijn Lies en Roos allebei nog een keer geïnsemineerd op zondag en maandag gescand en waren alle eitjes weg.
DA leek nog wat verbaasd/opgelucht, was er geloof ik nog niet zeker van of het zo snel klaar zou zijn ;)

Vorig jaar is alles op het station in België gebeurd, dus weet niet of het toen ook gespoten is. Lies is maar 1x geinsemineerd, dus gok dat het daarna al weg was. Roos 2x, dus mogelijk toen ook, maar durf het niet met zekerheid te zeggen :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:52

mijnlieverd, gefeliciteerd met de dracht! En balen dat Bibi nog niet drachtig is. De derde keer is scheepsrecht toch?

Ei afspuiten doen ze om de eisprong zo precies mogelijk te kunnen inschatten om bij KI (en diepvries) de grootste kans op slagen te hebben.

Ik ga vanavond bij het hengstje kijken en besluiten of we wel of niet voor hem gaan. Ik had ook het liefst mijn eerste keuze gewild, maar dat zijn omstandigheden waar je niks aan kan doen. Nimroos vind ik echt wel een gave hengst, maar gezien mijn merrie 23 is wordt dit definitief haar laatste veulen en wil ik het liefste een hengst waar ze mee samen kan lopen gedurende de hengstigheid om de kansen het grootste te houden. We hebben haar nu 2 jaar en ze heeft al haar veulens gehad bij een vorige eigenaar. Ik heb op dit moment geen trailer dus zit echt ook een beetje aan de regio gebonden qua vervoer.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:06

Aniek, zou wel tof zijn allebei tegelijk drachtig, hoef je maar 1x te waken ;) hihi
Dat scannen om te zien of het ei weg is heeft mijn DA alleen niet gedaan. Gewoon net als bij natuurlijke dekkingen wachten tot merrie af slaat, dan moet het haast wel weg zijn. En nu aftellen geblazen, wat gaan die 18 dagen toch TRAAG he?! :')

Hoe doen mensen met meerdere merries dit eigenlijk? Als merrie 1 nou al op 18 dagen zit, maar merrie2 moet nog anderhalve week. Scan je dan toch al? Of nog niet?
Ik snap dat het goedkoper is om beide merries tegelijk te scannen. Maar anderzijds ben ik zoooooo nieuwsgierig..... :=

Murosch, afspuiten word niet alleen bij KI gebruikt, in mijn geval ook bij natuurlijke dekkingen ;)
Wel jammer dat je niet kunt gaan voor de hengst waar je het liefst voor zou gaan :(

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:15

Hier 3 merries en als ze allen meteen pakken zit er max 1 maand tussen..ze worden allemaal bij de hengstenhouder gescand en zullen erna nog eens gescand worden eenmaal ze thuis staan, dan worden ze allemaal op de zelfde dag gescand. Heb liever gelijk scannen op 18 dagen dan even wachten en een cyclus mislopen, moesten ze slecht tonen.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:28

Dat dilemma heb ik nu ook Linda... Charlie kan volgende wEek gescand, maar wacht ik ook op Fleem en.Oohla? Financieel wel aantrekkelijker.
Aan andere kant een verkochte hengst die mag verhuizen als alles drachtig is en wil dus geen cyclus overslaan.

Hier hebben ze vorig jaar ei afgespoten ivm ki.
Dit jaar omdat ei maar niet wou springen en al op 7 zat. En dan heb ik gelijk een andere merrie ook laten afspuiten, die dus nu drachtig is.
Maar liefst heb ik het ook zo gewoon mogelijk.

Gefeliciteerd ML! 3 in 1x. Wauw!
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 17-05-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt