[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:17

Amika is niet meer drachtig |( . Ze is vanmorgen nog een keer gescand voor de zekerheid en zou nu bijna 2 maanden drachtig moeten zijn, maar er was niks meer te zien |( |( . Ze is ook nog niet weer hengstig geweest, dit komt echt totaal onverwacht. Op 18 dagen was er een mooi vruchtje te zien en nu dit. En ja, wat moet ik nu.. nog een keer proberen of niet? Volgens de DA zit er een vrij groot ei en ze denkt dat ze volgende week weer hengstig gaat worden. Ik ben echt even helemaal van de wijs op dit moment. ;(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:32

Leorah schreef:
Amika is niet meer drachtig |( . Ze is vanmorgen nog een keer gescand voor de zekerheid en zou nu bijna 2 maanden drachtig moeten zijn, maar er was niks meer te zien |( |( . Ze is ook nog niet weer hengstig geweest, dit komt echt totaal onverwacht. Op 18 dagen was er een mooi vruchtje te zien en nu dit. En ja, wat moet ik nu.. nog een keer proberen of niet? Volgens de DA zit er een vrij groot ei en ze denkt dat ze volgende week weer hengstig gaat worden. Ik ben echt even helemaal van de wijs op dit moment. ;(

Meid... :(:) Laat het even bezinken.... Je hebt nog een week om te beslissen...

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:35

Bah wat balen Leorah! :(:) Kan me voorstellen dat je er even doorheen zit.

Als de DA zegt dat er een mooi groot ei zit en alles lijkt verder goed, waarom niet? Het is wel wat lastiger als je volgend jaar je veulen in de opfok wilt doen. Als je rond de normale leeftijd afspeent zit je toch wat later en zijn de meeste koppels al ingedeeld. Maar dat is ook niet overal zo natuurlijk, maar wel iets lastiger.

Ik zou persoonlijk gewoon nog proberen, en als het pakt dan heb je begin juli een veulen. Valt nog mee toch?

Succes met je beslissing en sterkte!

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:52

Ik vind het erg lastig, we waren niet van plan om het veulen te houden en als ze dan nu wel drachtig zou worden, kan het veulen pas rond december afgespeend worden en dat is ongeveer de meest beroerde tijd om een veulen te verkopen lijkt me. Maar aan de andere kant, we waren er zo mee bezig en het was voor ons het eerste eigen gefokte veulentje waar we erg naar uitkeken, en nu opeens is alles weg.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:26

Wat vervelend Leorah! Echt balen, dat is mijn grootste angst, dat mijn merrie straks ineens niet meer draagt. Ik zou er gewoon voor gaan, een tweede keer!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:40

Gatver leorah, wat schrikken en balen..

Qua verkoop zou je het veulen dan toch ook in februari - mrt te koop kunnen zetten? Dan zit je net voor het weideseizoen en wordt het inscharen door kopers makkelijker.. Neemt niet weg dat het rot is, je verheugt je op een veulen en stelt je in op een periode...

Succes met je beslissing!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:56

Als je het puur voor de verkoop doet zou ik het niet doen. Dan hou je aan het eind van de streep niks over en neem je wel alle risico's met je merrie.

Of je moet het veulen goed kunnen verkopen, maar in deze tijden zou ik er niet teveel op rekenen. Of je moet net geluk hebben.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:27

Als je nu zou dekken, heb je een juli veulen. Als je het dan met een paar weken te koop zet dan moet dat wel gaan hoor. Er zijn veel mensen die een veulen ook gewoon thuis houden :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:30

Ja we houden merrie en veulen gewoon thuis en nee ik wou geen veulen om dikke winst te maken. Helemaal geen winst zelfs, we willen het veulen alleen niet zelf houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:17

Puur uit interesse en niet om te veroordelen maar als je het niet met winst wil verkopen en niet wil houden, wat is dan het idee achter fokken?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:25

Ik denk dat een laat veulen verkopen mss wel wat lastiger zou kunnen zijn, omdat mensen die het kopen het meestal toch ook zullen willen inscharen bij een opfok.
Persoonlijk zou ik nu denk ik stoppen en volgend jaar in het voorjaar weer beginnen. Voorjaarsveulens (en moeders) krijgen eigenlijk ook een 'betere' start dan hele late, die krijgen al dat malse voorjaarsgras nog mee.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:35

Ach Leorah wat een vervelend bericht!!

Hier heeft Annisse dus ook geresorbeerd.
Wij proberen het wel nog een keer, maar voor ons hoeft het veulen niet perse weg.
Maandag wordt ze gescand of we kunnen insemineren.

Puur voor de verkoop nu nog weer proberen is denk ik wel een een risico.
Zo laat inscharen gaat meestal niet lukken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:44

vervelend van de niet (meer) drachtige mopjes. Maar als ze nog niet weer hengstig is geweest, is er dan niet iets anders aan de hand of heeft de veearts niet goed gekeken?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:48

Ik heb er een heel stom gevoel bij. Mijn eigen gevoel was er 100 procent zeker van dat ze gewoon drachtig zou zijn, dus vandaar de donderslag bij heldere hemel. De DA kwam hier aan huis om te scannen en heeft dat gewoon op de wei gedaan (de stal is nog niet af). Amika wou niet goed stilstaan, omdat ze nogal lastiggevallen werd door steekvliegen. Op een gegeven moment moest mijn vriend de monitor nog vasthouden omdat ze zo heen en weer liep. Eerst zei de DA dat ze niks kon vinden en dat ze beter wou kijken en een paar tellen later kwam het nieuws dat er geen vrucht te zien was. Ik vroeg hoe het kon dat ze niet hengstig was geworden, daar kon ze geen oplossing voor geven, alleen zei ze dat ze inderdaad niet hengstig was geweest omdat er geen geel lichaam te zien was? En toen vroeg ze wat ik nu wou (ik was overrompeld door het verhaal en wist het even niet) en vertelde ze dat ze best al een groot ei had gevoeld en dat ze dacht dat Amika volgende week wel hengstig zou worden.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:14

Leorah: Dat verhaal klinkt inderdaad twijfelachtig. Misschien heeft de DA de vrucht over het hoofd gezien.

Toch klopt het wel dat wanneer ze wat later in de dracht toch de vrucht verliezen ze niet meer hengstig hoeven te worden (was bij ons 2 jaar geleden ook zo). Merrie zat al bijna op 2 maand dracht, maar helaas was de vrucht er niet meer. Merrie moest hengstig gespoten worden om haar weer in cyclus te krijgen. Gelukkig was ze gelijk die keer weer drachtig.

Als ik jou was zou ik proberen om ergens naar toe te gaan waar ze een opvoelbox hebben (kliniek of HH) ofzo. En daar nogmaals te laten scannen om het helemaal te kunnen uitsluiten. Je moet er ook niet aan denken dat er wel gewoon een vrucht zit en je weer gaat insemineren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:30

ik zou zelf eerst kijken of ze deze week echt hengstig wordt en zo niet volgende week opnieuw scannen en dan inderdaad ergens binnen zonder steek beesten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:35

Gebeurt het wel eens dan, dat ze het gewoon over het hoofd zien? Lijkt me dat je een vruchtje van 2 maanden toch wel zou moeten zien of is het dan nog zo klein? Ik vind het jammer dat het me nu zo onzeker overkwam, wanneer ze overtuigender was overgekomen had ik nu niet getwijfeld.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:36

als ze zo aan het wiebelen was is het veulentje ook druk aan het zwemmen. Veulentje van vorig jaar kreeg ze ook bijna niet op de scan omdat het kleine Pietertje zich het heen en weer zwom.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:39

maar als ze drachtig zou zijn, dan zou er toch geen ei in de eierstok zitten of wel?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:12

nee een ei zou er niet moeten zitten dan dacht ik ook. Na twee maanden is het ongeveer formaat hamster trouwens :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:20

zou toch deze week afwachten. mocht ze hengstig worden zie je het snel genoeg, doet ze het niet einde week nog eens laten scannen

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:45

Ligt het ook aan de apperatuur die de DA hebben. Of zij n alle scan apperaten net zo goed?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:58

Na 35 dagen dracht is het moeilijker om weer goed hengstig te worden ivm de hormonen die de baarmoeder dan aanneemt. Wij hebben nu 2 maal hengstig gespoten en vandaag pas een goed ei (2 weken geleden eerste keer spuiten). Veearts wou toch nog eenmaal proberen :D

Qua opfok, wat ik hier lees, valt dat best mee hoor. Natuurlijk komen de meesten rond Oktober aan. Maar wij hebben elk jaar meerdere late veulens, maar ook vroege (de eersten zijn er nu al). Voor ons is een laat veulen niet erg, al had ik het liever eerder gehad. Er zijn altijd wel een aantal waar hij/zij dan weer bij kan :) In de zomer er na komen ze dan met z'n allen op een heel groot stuk land (minimaal 100 HA).

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:57

Leorah, balen zeg, wat jammer toch.

Maar inderdaad zoals velen hier zeggen hoe later in de dracht dat ze het vruchtje verliezen, hoe langer het duurt dat ze terug hengstig komen. Hier vorig jaar zelfde verhaal.

Als het echt een veulen voor verkoop wordt, zou ik misschien ook twijfelen.
Anders wij gaan toch door.

Succes met de keuze en zou misschien toch ook eens naar kliniek gaan, als er een follikel klaarzit zouden ze dit toch al moeten zien.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:04

Nog een weekje tot jouw scan toch Fotsy, spannend!