Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:55

(reactie op bericht Pauk)
Gelukkig maar. Als er een goede reden voor is, is het niet anders natuurlijk. Het moet ook wel kunnen hoor, maar als alles gewoon goed gaat en er is geen reden om ze eerder bij moeders vandaan te halen, doen wij het eigenlijk nooit eerder dan 4,5 / 5 maanden.
Vorige week hebben we dus ons veulen naar de opfok gebracht, die dus ruim 5 maanden was. Moeder en kind waren voor het eerst uit elkaar. Mams heeft nadat we met de trailer wegreden geen kick meer gegeven. Twee dagen later zijn we nog bij het veulen wezen kijken en die stond er alsof hij er al maanden stond.
Als ze er aan toe zijn, dan is de overgang ook wat minder groot.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:04

RUBYWHITE schreef:
Eerlijk gezegd heb ik mij er nog niet in verdiept om met het veulen naar de keuring te gaan Bloos Het veulen is NRPS geen idee hoe dat verder in zijn werk gaat. Overigens zeggen keuringen mij niet zoveel, zit meer op de sportprestatie`s Bloos Daarom twijfel ik nog of ik haar opnieuw zal laten dekken of over sla. Eigenlijk wil ik haar wel graag in de sport hebben.

Ik kan het altijd nog beslissen natuurlijk, maar even kijken hoe de dracht verder gaat, de bevalling en wat eruit komt Clown

Ben al wel aan het dubben voor een hengst voor mijn andere merrie (Oklahoma)...ik vind het zooo moeilijk een hengstkeuze Bloos

@ mbkaatje!
Welkom!

Ik had dit jaar een NRPS veulen (op 24 juni dus) Voor dat zij geboren werd was de sluitingsdatum van de keuring al geweest, en de late veulenkeuring was ze net te oud voor......

Voor mij was het ook eerst kijken hoe de hele dracht zou gaan, en ook hoe de bevalling zou verlopen... En natuurlijk hoe ze met het veulen om zou gaan... Alles is perfect verlopen, dus laat ik dr van het voorjaar weer dekken.... Heb alleen nog geen idee met welke hengst......

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:33

Veulenkeuringen zijn wel leuk, maar zeggen mij ook niet zo veel. Veulens kunnen nog zoveel kanten op als ze ouder worden.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 13:46

Bij de fokker worden de veulens meestal afgespeent met 4,5/5 maanden. Ze blijven dan tot het voorjaar bij hem op het land en dan gaan ze de opfok in of worden ze verkocht. Zodra het veulen van Wild eraf is straks, komt zij weer terug bij ons.

Ik heb geen bijzonder nieuws over Wild, wel over Um. Die heeft gister met wandelen zulke rare sprongen gemaakt (ze schrok) dat haar wond opensprong en ze erg moeilijk liep. Ze stond weer te trekken met haar been. Vanmorgen was het wel weer beter, maar ik kan duidelijk merken dat dit een stukje achteruitgang is. Het blijft een doenderige kleuter..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:34

2 jaar terug moest ik afspenen op 3 maand,maar ik heb het toch getrokken tot 4 maand en 1 week..Mijn merrie moest namelijk naar de kliniek,en voor de behandeling moest het veulen gespeend zijn.

Maar ik dacht toen: Als dat veulen geen goede start krijgt..en bij de merrie mislukt het ook,dan heb ik niks meer..
Uiteindelijk mislukte het inderdaad bij de merrie,en was het zelfs kantje boord,maargoed,ze is nog altijd bij me,en buiten haar blijvende hartstoornis kerngezond.

Dit jaar wil ik het langer proberen,gewoon,zo lang mogelijk,als de merrie het trekt natuurlijk,en het veulen schikkelijk blijft.

Hollybollie: Mooie hengst zeg! Lijkt me ook goed bij haar te passen op het eerste zicht!!

Djesseka: wat jammer dat die wonde nu weer open is..jonge dieren zijn zo moeilijk kalm te houden..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:47

Maseike: Die camera van de kliniek staan dan dus online, kunnen wij dan ook meekijken?

Hollybollie: Wow wat is ze knap! En ze scheelt 2 dagen met Palona, dan zitten we straks samen op de veulentjes te wachten Lachen
Stoere hengst ook!

Pretty: Dat is ook leuk zo, moeder en zoon naast elkaar Lachen Is ze nu drachtig van dezelfde of een andere hengst?

Frenia: Contact met baby nr 2 is dus ook gelegd, wat leuk!

Djesseka: Wat gezellig zo samen op de foto. En idd, dat is een mooi buikje, daar moeten ze naartoe Ja
Zal eens kijken op Upona er van gediend is als ik daar op haar buik klop.. Palona zal het wel goed vinden denk ik, maar die wordt door Upona steeds aan de kant gezet omdat zij alle aandacht voor zichzelf wil.
Vertel Umeda eens dat ze zich wel een tijdje rustig moet houden.. Zonde dat het weer opengetrokken is Ach gut

Neon: Gefeliciteerd met de 103 dagen dracht Knipoog OK dan!

Chubby: Ai, dat klinkt niet fijn, succes/sterkte donderdag. Foto’s van de koploper van het topic zijn altijd welkom natuurlijk! Ja Jouw onderschrift is ook fijn, dat lijkt echt nog kort als het er zo staat!
Hier komen de eerste veulens (ook nog een tinkermerrie van iemand anders drachtig) ook in maart, hoe doen jullie dat als het nog slecht weer is met de veulens? Geloof niet dat hierachter al eerder zulke vroege veulens geboren zijn.

Rubywhite: Ik vind Mei niet laat voor een veulen? Als ze in de veulenhengstigheid of zelfs die keer daarop pakt wordt het niet later dan deze keer.

Haha en dat zijn er meer met me eens Lachen

Ik keek daarop natuurlijk even in je profiel naar Oklahoma en je ziet echt meteen dat het een Samber is, haar hoofd lijkt veel op mijn bonte ruin! Compleet met de scheve bles. Leuk! En die van mij is ook groot, 1.75m.

Pauk denkt precies andersom zie ik, maar hier gaan de veulens dan ook niet naar keuringen.

More: Gezellig, weer iemand erbij! Ben benieuwd naar de foto’s.

Saffier: Wat was er met Gerina dan? Had ze het zwaar met rijden of gewoon in het algemeen?

Mbkaatje: Jouw merrie was haast meteen weer drachtig dan! Dan schiet het wel lekker op he? Is net het veulen eraf en zit je merrie alweer bijna op de helft van de dracht!

Marije: Dit jaar kwamen er toch ook een stel in april bij jou? Alleen Macy was (veel) eerder toch? Laat je ons wel weten wanneer je waar bent, dan kunnen we je nog op de cams zien Lachen
Leuke foto’s van de veulens! (onderschrift) En ik blijf Copper toch ook wel erg gaaf vinden, wat een krachtpatser Ja

(Edit: de helft van mijn bericht vergeten te kopiëren)

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:18

@ Nicole288: Het valt me nog mee hoe braaf Um is. Normaal kan ze geen dag op rust en ze is nu na 4 dagen nog steeds te hanteren, dus ik ben allang blij! (Anders was het vast niet zo gezellig als nu, om 's morgens om 7 uur te wandelen en koelen. Haha.)

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:10

@ Nicole288....ja jullie kunnen dan ook kijken als jullie dat graag willen zien Lachen ik moet dan de link geven en dan kunnen jullie ook mee kijken!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:15

Maseike: Leuk! Gaan we doen dan!

Djesseka: Ja, dat bedoel ik, je kunt zo;n paard moeilijk aan zijn verstand peuteren dat ie zich gedeisd moet houden. Maar ze doet het braaf dus, way to go Umeda OK dan!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:37

Hollybollie schreef:
Hoe lang laten jullie het veulen bij de moeder lopen?

Zolang de moeder het allemaal nog prima vind Ja
Ik houd het veulen zelf dus maakt het mij niet zo veel uit, uiteraard wordt het als
Vinga hem/haar beu is afgespeend. Bij ons op stal staat een tinkermerrie die 2 weken
eerder dan Vinga moet veulenen dus hebben de veulens een maatje aan elkaar straks.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 10:50

@ Maseike: Dat is wel gaaf zeg, dat we mee kunnen kijken!

@ Nicole288: Gelukkig houdt Um zich nog erg netjes, ja. Gister en vanmorgen ook weer lekker gewandeld.

@ Dreeke: Er is niets zo leuk als twee veulens die samen spelen. Dat wordt genieten!

Vanmorgen op stal geweest voor Umeda. Been ziet er iets beter uit, al blijft het wondje nog wel erg vies. Ook wil de zwelling bij haar sprong niet minderen. Ik weet het niet met d'r. Het wordt niet beter en niet slechter.

Wild was gisteravond al wat hangerig en warm en ze was met rijden niet vooruit te krijgen (heeft ze nog nooit gehad!). Ook was ze erg bezweet, dus heb een zweetdeken omgedaan en ben een eindje gaan wandelen. Ze was echt sloom en hing met haar hoofd tegen m'n schouder, terwijl ze normaal lekker om zich heen kijkt (als ze naar links loopt, kijk ze naar rechts, zo ongeveer). Vanmorgen leek ze wat fitter, maar ik zag dat ze nauwelijks gemest heeft vannacht en ze at haar hooi ook niet echt. Temperatuur was 37,9 (normaal 37,6), dus dat is nou weer niet echt zorgwekkend. Ik weet niet wat het is.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:56

Wel vervelend hoor, naar ongelukje geweest, maar ik hoop toch dat ze snel weer opknapt. Hou haar goed in de gaten in ieder geval, maar ik denk dat dat een overbodige opmerking is en dat jullie dat zeker doen.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 11:58

@ mbkaatje: Het is zeker een naar ongelukje geweest van Umeda. Nu Wild Rose ook niet lekker is, beseffen we maar al te goed hoe fijn het is als je beestjes gezond zijn.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:00

Djesseka: klinkt toch een beetje koliekerig. Hoe zag de mest eruit? Ik zou niet teveel voeren en af en toe stukjes wandelen. Verder natuurlijk goed in de gaten houden.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 12:05

@ Nicole288: Ik prijs mezelf gelukkig dat ik vrij ben vandaag! (Weliswaar om tentamen te leren, maar toch.) Heb sowieso gevraagd of het stalpersoneel steeds even wil kijken en bellen als er iets is. Er lagen drie mestballen, die zagen er goed uit. Maar voor een hele nacht is het erg weinig. Ze lag ook wel even, maar dat doet ze sowieso heel veel en ze reageerde goed. Lag ook niet te verkrampen of iets dergelijks. Ik ga onder de middag weer even kijken en wandelen.

[Gut, ik lijk wel verpleegster zo. Haha.]

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:46

@ Djesseka dat klinkt allemaal niet zo tof bij jullie zeg Afbeelding

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:18

Wij verwachten een aantal veulens 1 van Upperville, 4 vanonze eigen Bright Speed{NRPS} en 1 van mijn enige eigen Shire!!!! En daar ben ik het meest mee bezig, die wordt rond 12 mei verwacht!! Vorig jaar het hele jaar bezig geweest om haar drachtig te krijgen en nu eindelijk. Is nu dus 5 maanden drachtig en wordt nu wat dikker en ze is wat sneller moe met het rijden.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 13:36

@ Maseike: Ik ben er zelf ook gewoon een beetje beroerd van. Zolang het goed gaat is het allemaal geweldig, maar als het dan mis gaat.. Konden ze dan ook maar praten, dan wist ik wat er precies was!

@ shirefan: Welkom! Hoe ver zijn de dames? Ben benieuwd naar foto's!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:02

Hier komen ze op rij:
De Uppervile uit een Landeur merrie verwachten we 9 maart,
Dan een Bright Speed uit een K2 rond 12 april,
Dan een Bright Speed uit een Calvados rond 4 mei,
Dan mijn Shire rond 12 mei, de hengst heet Snowhill Jumping Jack, merrie heet Torbay Lady Jane,
Dan een Bright Speed uit een Riverman rond 1 Juni,
En als laatste een Bright Speed uit een Gentleman rond 22 Juni.

Dat waren ze, dat wordt dus nachtdienst voor een leuk doel!!!! Ik ben niet zo'n fotoplaatser maar als ik tijd heb zal ik eens wat plaatsen!!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:09

welkom Shirefan! Waw,dat wordt ook waken deze lente! Knipoog
Het is altijd erg bijzonder,als je eigen favoriete merrie drachtig is,let maar op;dat veulentje wordt voor jou ook héél bijzonder!

Djesseka: Sneu dat Wild nu ook niet lekker is,wat een pech precies de laatste tijd Ach gut

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:32

Het zijn allemaal eigen paarden en allemaal even spannend, maar de shire is echt mijn paard, als je begrijpt wat ik bedoel. Zij is diegene waar ik op rijdt en een speciale band mee heb. Dus ik vind dat op de een of andere manier extra spannend!!
Alhoewel ik ook errug benieuwd ben naar het Upperville veulen!!! Deze hengst hebben we gekozen, omdat we een KWPN veulen bij deze merrie wilden hebben en hem hebben we om zijn karakter gekozen, want deze merrie is niet de makkelijkste!!!
Ze heeft 2 jaar terug een veulen van Bright Speed gehad, was ook een heel leuk veulen, maar we wilden gewoon een KWPN veulen, volgend jaar willen we naar de keuring ermee. De merrie is Z1 dressuur ondanks haar zeer pittige karakter.
We denken erover om haar volgend jaar bij een springhengst te doen, want ze is niet uitgebracht in het springen maar kan dit ook heel erg leuk!!!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:58

Leuk, heb je ook een foto van je shire? Ik neem aan dat ze ook gedekt is door een shirehengst.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:32

Hallo,

Dus de meesten spenen af tussen de 4 en 6 maanden.

Nog een vraagje: wanneer gaan jullie weer rijden na de bevalling?

@Shirefan: Welkom!

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 16:49

@ Hollybollie: Ik heb eens even in jouw profiel gespiekt en keek m'n ogen uit! Wat gaaf wat jij allemaal met Holly doet, zeg!

Om op je vraag terug te komen: Ik geloof dat Um na een week of 6 weer aan de longe ging hobbelen en dat we er na een week of 10 weer opzaten. Ze gaf zelf aan zover te zijn en veulen was oud genoeg om even alleen op stal te staan.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:52

Afhankelijk van de bevalling, maar in principe zou je al wel snel kunnen beginnen. Zelf ben ik nooit (direct) weer gaan rijden. Maar vroeger reed mijn vader 1 x per week carrousel met onze fokmerrie en begon weer na ongeveer anderhalve maand. Volgens mij kan je het rond die tijd wel weer rustig oppakken.