[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:41

Wat een interessante onderwerpen hier! En prijzen ook, jemig. Wat zou mijn bonte extra harige, maar wel erg coole, arabier waard zijn qua dekgeld? Hij dekt nu Tinkers en cobs a 500 euro :=

Ik fok vooral op gezondheid, correct exterieur/beweging, in combinatie met rastype, bruikbaarheid en maat. De eisen die ik aan mijn merries stel (en hengst) zijn zelfs een pak strenger dan van de stamboeken. Enerzijds ben ik daar trots op, maar het maakt het ook best enorm lastig. Ik ga dit jaar ook een gokje wagen door opvolger voor mijn hengst te fokken uit een merrie die (nog) niet rontgenlogisch gekeurd is. Helaas is dat niet bruikbaar bij de Tinkers. De genetische testen doe ik wel allemaal, alleen mijn hengst twijfel ik over 1 test. Niet omdat ik denk dat hij hem niet haalt, maar omdat de test behoorlijk duur is, terwijl in Europa pas half beschikbaar is én zowel mijn hengst als zijn nakomelingen voor zover ik weet geen klachten hebben. Dan denk ik, stel er komt wat uit, wat dan? Hij is verder ver boven gemiddeld qua gezondheid (en 21 dit jaar dus dat is wel wat) en op rontgen/genen/aandoeningen die je kan zien zo goed gezond. Zou ik dan stoppen met fokken? Dat vind ik een onwijs lastige vraag. Wanneer is een paard echt helemaal gezond? Naar mijn idee vrijwel nooit. En wat is acceptabel qua fokkerij en wat niet? Als ik dan zie hoeveel er gefokt wordt met oa artrose en zomereczeem maak ik me wel eens zorgen waar het heen gaat met de paardenwereld?,

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:42

YildizArabs: proficiat!!! Nu maar wachten...

Ik ben al rond aan het mailen voor een plek om de merrie te stallen voor de bevalling :+ Ze is nog niet drachtig gescand maar ik ben nogal graag voorbereid :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:50

Even ego ;( ...

Maar Fairy (onze nieuwe c welsh merrie) heeft net afgeslagen!

Wij gaan aftellen tot de eerste scan en duimen dat ze drachtig is !!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:22

Ik kan niet meer volgen op bokt :o het dekseizoen is weer volop bezig, en dat is vrij pittig met 3 hengsten :P

Ik ga hier dus terug proberen in te pikken!

Jade is inmiddels ook drachtig gescand *\o/*

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:32

Tinniie. Gefeliciteerd *\o/*

Jeanine. Spannend

Yildizarabs. Heel mooi veulentje ja :j

Caily. Gezondheid vindt ik ook heel belangrijk. Zeker als er zoveel problemen zijn met een bepaald Ras. Vind ik echt dat hier extra rekening mee gehouden moet worden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 01:05

Caily schreef:
Wat een interessante onderwerpen hier! En prijzen ook, jemig. Wat zou mijn bonte extra harige, maar wel erg coole, arabier waard zijn qua dekgeld? Hij dekt nu Tinkers en cobs a 500 euro :=

Ik fok vooral op gezondheid, correct exterieur/beweging, in combinatie met rastype, bruikbaarheid en maat. De eisen die ik aan mijn merries stel (en hengst) zijn zelfs een pak strenger dan van de stamboeken. Enerzijds ben ik daar trots op, maar het maakt het ook best enorm lastig. Ik ga dit jaar ook een gokje wagen door opvolger voor mijn hengst te fokken uit een merrie die (nog) niet rontgenlogisch gekeurd is. Helaas is dat niet bruikbaar bij de Tinkers. De genetische testen doe ik wel allemaal, alleen mijn hengst twijfel ik over 1 test. Niet omdat ik denk dat hij hem niet haalt, maar omdat de test behoorlijk duur is, terwijl in Europa pas half beschikbaar is én zowel mijn hengst als zijn nakomelingen voor zover ik weet geen klachten hebben. Dan denk ik, stel er komt wat uit, wat dan? Hij is verder ver boven gemiddeld qua gezondheid (en 21 dit jaar dus dat is wel wat) en op rontgen/genen/aandoeningen die je kan zien zo goed gezond. Zou ik dan stoppen met fokken? Dat vind ik een onwijs lastige vraag. Wanneer is een paard echt helemaal gezond? Naar mijn idee vrijwel nooit. En wat is acceptabel qua fokkerij en wat niet? Als ik dan zie hoeveel er gefokt wordt met oa artrose en zomereczeem maak ik me wel eens zorgen waar het heen gaat met de paardenwereld?,

Voor pssm 2 bedoel je?

Ik heb dat ook. De hengsten zijn nu vrijwel allemaal wel 5 panel getest. Sommigen testen wat uitgebreider, maar bijna nog niemand pssm2 of ze maken het iig niet bekend.

Het is rond de 300 euro als je het met haren doet, maar ja. Ik heb mijn merrie ook niet meer dan 5 panel en twijfelde nog. Aan ene kant; het is eng wat er allemaal speelt, maar het einde is ook een beetje zoek.
Mijn merrie is 28 en echt heel fit en gezond (* klopt ff af ) Haar zoon van 22 heeft wat meer te lijden gehad onder trainingen, maar is verder ook goed. Ik zou ze weleens willen testen, omdat ik voor de cijfers wel erg nieuwsgierig ben. Dus uitgebreid, want zijn ook nooit 5 panel getest vanwege leeftijd.

Ik denk dat je niet alles in de fok kan voorkomen, maar er ook heel veel mis gaat in het paarden houden. En dat begint echt al met de veulens bij de merries. Vaak geen ideale situatie, vroeg afspenen, verkeerde voeding, etc etc etc.

Ik vind karakter heel belangrijk, maar daar kom je lastig achter. Sommigen gebruiken ene hengst om te showen en verder is het net een fiets. Een ander heeft 1 of 2 hengsten en wil er ook lekker mee rijden, keer mee naar het bos, contact maken etc.

MelissaV schreef:
YildizArabs: proficiat!!! Nu maar wachten...

Ik ben al rond aan het mailen voor een plek om de merrie te stallen voor de bevalling :+ Ze is nog niet drachtig gescand maar ik ben nogal graag voorbereid :)

Beter op tijd, dan te laat. Ik denk dat bij Lelymare je bijv ook echt wel op tijd moet zijn.

Tinniie, Gefeliciteerd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 03:12

Het grootste ding met pssm2 is voor mij ook dat ze die test maar niet laten valideren, dan krijg ik als wetenschapper toch het idee dat er stront aan de knikker zit. Echt te gek voor woorden, de duurste test qua DNA testen en dan is het onderzoek niet eens terug te lezen en gecheckt door anderen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 05:54

Gefeliciteerd tinniie en zag nog een kloppend hartje *\o/*

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 06:42

Gefeliciteerd Tinniie *\o/*

Spannend Jeanine, duim dat ze drachtig is!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 07:55

Gefeliciteerd tinnie! *\o/*

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:07

Gefeliciteerd Tinnie!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:36

Gefeliciteerd voor de drachtige merries!
Hier nog 5 dagen tot de scan, voel mij net een klein kind wat aftelt tot een verjaardag :+

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:39

Ha ha, kan me er iets bij voorstellen pradadaan :D

Nog 2 weken en de hengstigheid daarna gaan we hier ook insemineren, wachten duurt gewoon lang :7

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:12

Tinnie: gefeliciteerd!! *\o/* Ben benieuwd wat voor veulens hij gaat geven

Pradadaan: Jij gaat ook maandag scannen? Spannend!

Janine: Nu spannend afwachten :D

Qua stalling net voor de bevalling had ik inderdaad gekeken naar Lelymare, maar dat is echt te ver weg voor ons helaas. Heb hier nu 3 plaatsen gemaild, Twinkeling in Lichtaart, Bemi Hoeve in Hoogeloon en Zuuthoeve in Lier. Is allemaal op max 60min rijden en lees goede dingen op de websites.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:32

Citaat:
Qua stalling net voor de bevalling had ik inderdaad gekeken naar Lelymare, maar dat is echt te ver weg voor ons helaas. Heb hier nu 3 plaatsen gemaild, Twinkeling in Lichtaart, Bemi Hoeve in Hoogeloon en Zuuthoeve in Lier. Is allemaal op max 60min rijden en lees goede dingen op de websites.

Het adres waar wij gebruik van maakten is helaas gestopt dus ik haak graag even aan in de zoektocht. Onze stal zit vlak bij Breda.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:03

Simpie, bodegraven?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:34

simpie94 schreef:
Citaat:

Het adres waar wij gebruik van maakten is helaas gestopt dus ik haak graag even aan in de zoektocht. Onze stal zit vlak bij Breda.

In Molenschot zit Care4Mare. Sinds dit jaar zit DiereNartsen daar ook. Aangezien ik al jaren gebruik maak van DiereNartsen rondom merriebegeleiding heb ik daar dus recent Nyhla voor opvolging diepvries KI gehad. Ik was blij verrast over het vriendelijke personeel, de ruime stallen en de relaxtheid van mijn merrie toen ik haar kwam ophalen. De bevallingsboxen leken wel voetbalvelden zo groot! Wat mij betreft een aanrader

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:03

Brengen er veel mensen hun merrie weg voor de bevalling?

Ik heb het de 2 voorgaande keren wel gedaan (op aanbod van de DA toen), maar dit jaar blijft ze lekker op stal in een stal met camera.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:06

Wij doen het zelf :) In geval van nood woont een bevriende dierenarts een kilometer verderop, dus die kan er met 5 minuten zijn. Maar dat is gelukkig meestal niet nodig.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:06

MelissaV schreef:
Tinnie: gefeliciteerd!! *\o/* Ben benieuwd wat voor veulens hij gaat geven

Pradadaan: Jij gaat ook maandag scannen? Spannend!

Janine: Nu spannend afwachten :D

Twinkeling is super, dit is het dekstation waar wij met de hengsten gaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:11

Bij ons op stal is er inmiddels ook aardig wat ervaring met veulenen aangezien de eigenaren zelf ook elk jaar wel een aantal veulens hebben. Ik vind het juist fijn om het een keer dichterbij huis te doen zodat ik er misschien deze keer wel een keer bij kan zijn :)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:11

wij zitten in zuid oost groningen. en bieden ook afdracht aan
Laatst bijgewerkt door corinadrenth op 05-05-21 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:29

Volgens mij zit je in zuid oost :o

De validatie van de pssm2 test doet me niet zoveel, er zijn imo teveel paarden die positief testen en dan met aanpassingen in dieet en levenswijze ineens een stuk fitter worden, om het toeval te noemen.

Dat bepaalde vormen van pssm2 nog niet testbaar zijn in europa, maakt het wel lastig. Als een dier nu vrij is getest, wat zegt dat dan? Dat hij de testbare vormen niet heeft, maar zeker als de klachten zijn, vind ik dat geen vrijbrief om te gaan fokken etc :o

En andersom, het Tinker ras is absoluut niet gezond, ook veel CPL, artrose, IR, SME, en nog aantal recessieve aandoeningen. Is een heterozygote vorm van pssm dan reden tot uitsluiting? In de ideale wereld natuurlijk wel. Maar daar zitten we niet. In Amerika (waar ze trouwens ook veel dingen doen die ik niet kan begrijpen -lijnteelt-) zeggen ze percentage pssm in het ras is zo hoog, een heterozygoot dier combineren met een vrij getest dier, kan. ivm bloedspreiding voor de toekomst. Dat is wel iets om over na te denken. Al heb ik wel alle merries en een hengst weg gedaan die n/p1 waren. In het geval van de merries heb ik wel dieren uit dezelfde bloedlijnen die vrij zijn, dus dan is het imo gewoon een stukje selectie wat bij het fokken hoort. 5 panel wordt dan weer niet getest, ik durf niet te zeggen of dat in het verleden wel is uitgezocht, of dat dat, net als met FIS, gewoon kwestie van kop in het zand steken is bij de stamboeken.

Gefeliciteerd met de drachtige merries!!

Ik doe de bevalling ook zelf, veel te bijzonder om uit handen te geven.

Mijn ene merrie is gisteren behandeld, ben heel benieuwd of dit aanslaat. De andere leek gisteren een goede dag te hebben, dan durf ik weer te duimen dat het muntje de goede kant op gaat vallen. Beide dames staan hengstig, de volgende cyclus gaan we gebruiken bij beiden. Wel interessant; mijn hengst staat aan de overkant van de sloot, dus ca 3 meter van de merries. Hij showt zich toch best regelmatig even. Maar een van de twee merries reageert daar dus echt 0,0 op. De andere is echt een slet :+ De undercover merrie doe ik dus schouwen met neus contact etc en dan toont ze wel goed hengstig.
Laatst bijgewerkt door Caily op 05-05-21 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:40

Ik heb het even gemist Caily, wat is er met jouw merrie(s) aan de hand?

Hopelijk in ieder geval alles goed bij de volgende hengstigheid zodat je kunt insemineren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:18

Ik dek natuurlijk :P

De ene is hier nog niet zo lang en zit wat in de knoop qua gezondheid. Kreeg er niet helemaal grip op, maar heb nu goede hoop. Gaat wel om relatief onschuldige dingen en niet erfelijk, dus dekken geen bezwaar. Maar is het is wel vervelend omdat ze van een in andere probleem valt. Maar waarschijnlijk is er dus toch wel een verband.

De andere staat kreupel. Dat is een heel lang verhaal.

3 jaar geleden begon het gedoe, toen was ze 5, waarschijnlijk over belasting. Mijn ervaren paard was niet fit, dus ik nam haar met 8 maanden onder het zadel mee op endurance. Dat is (te) vlot voor een Tinker, thuis liep ze de afstanden wel, maar de stressfactor van de wedstrijd erbij was teveel. Maar kan best zijn dat ze toe vanbinnen al niet goed was, bij de vorige eigenaren was ze nogal onhandelbaar en sprong ze geregeld over omheiningen, staldeur, ijzeren hek, werd ook liggen bekapt, etc. (vreselijk sneu, ze komt van een goede fokker in NL die veel tijd voor veulen abc neemt, maar vorige eigenaren hadden 0,0 ervaring, verkeerde mensen om zich heen, en dan is een Tinker met sterk karakter best heel lastig). Daarna is ze gaan vechten met een kudde genootje (haar moeder nota bene), heeft ze een zenuwbeschadiging (met gevolg 2 weken lang hanentred) gehad door een naald/spuit die iets aangetikt heeft. Tussen deze dingen door wel periodes kunnen rijden thuis, maar elke paar maanden kwam ze terug.

Najaar 2019 is toen beschadiging aan een kniebandje gevonden, heel schema mee gekregen, maar herstel bleef wat achter. Ze was toen drachtig dus ik heb gezet ik zet haar op de wei en kijk als veulen eraf kan wel weer. Eigenlijk knapte ze toen vrij snel op, in de wei zag je niks meer, ook in draf niet.

Najaar 2020 was veulen maand of 4/5 toen ben ik haar weer gaan oppakken en voelde het zoooo goed. 2 a 3 maanden heerlijk kilometers gemaakt. Heel blij, wij allebei trouwens. Deze merrie is stiekem een Arabische mustang.

In de winter weer weg gezet, slecht weer, korte dagen, mijn oude merrie in laten slapen waardoor zij alleen met 2 veulens over bleef. Laat dat rijden maar even...

Tegen het voorjaar nu weer op gaan pakken, snel was het weer mis. We zijn ook verhuisd en de veulens (en nieuwe merrie en hengst) achterlaten op de nieuwe locatie vindt ze enorm spannend. Ze is echt de spin in het web voor de kudde zeg maar en dat voelt ze. Gelukkig kan ik haar heel goed coachen dus eigenlijk kwamen we er best goed doorheen.

Maar helaas herhaaldelijk ná het rijden kreupel gezien in de paddock. Op een keer werd het de dagen daarna alleen maar erger en heb ik haar zelfs apart gezet op dag 4 na ons laatste ritje. Dat apart staan ging goed, tot madam weer kon lopen en de boel begon te slopen.

Dus ze loopt nu bij de rest in, ze is de baas en rustig groepje, maar ik zie dat ze slecht is. In draf kreupel, tijdens het grazen niet op het been willen staan. Als ze mij ziet, op een afstandje van mij gekke bekken (vrijheidsdressuur) gaan trekken, ipv naar me toe komen wat ze anders deed als ze me zag. Als haar dochter de schuilstal in gaat, niet komen kijken waar ze is, maar gaan hinniken, etc etc. Zowel dierenarts als vriendin als ik zelf hebben een dikke kogel gevoeld, en dat dat de plek is waar we zoeken moeten, roep ik al vanaf begin. Maar met uitverdoven komt er niks uit. Röntgen is goed. Scannen wil niet, ook al scheer ik de sokken, de huid rondom het kogen gewricht is bij een sokken paard gewoon te dik. Dus dan moet ze naar de MRI, en daarvoor moet ik naar de andere kant van het land én paar duizend euro lichter.

Gezien het gecompliceerde karakter en gevolgen van de uitslag, besloten dat niet (op dit moment) te doen. Boxrust is met dit paard geen doen, dan wordt ze ronduit vals (terwijl nu is het gewoon een leuk dier, maar erg gesteld op haar keuze vrijheid), dure operaties etc begin ik niet aan. Inspuiten is al geprobeerd maar amper/geen effect. Dus als het met "laten lopen" niet beter wordt, is het gewoon klaar.

Paard is 8 en zijn dus nu 3 jaar op en af aan het klooien. Ik heb een lijst gemaakt met wat ik voor haar minimale kwaliteit van leven vind. En dat is een pijnvrij weide leven in kudde als fokmerrie. Om even kort samen te vatten. Maar als ik dus zie dat ze met grazen een been ontlast, gaat dat de grens over. Dat heeft ze nu wekenlang gedaan, maar gisteren dacht ik ineens, verdomd, ze graast "normaal". Kan best zijn dat het vandaag of morgen weer minder is, dus juichen durf ik nog niet. Maar het geeft wel hoop, want straks komen er meer goede dagen, en wie weet...

Opvallende is dat ze dus in de periode van dracht en met veulen wel goed was. Dus voor mijn gevoel moet ik dat proberen. Inslapen van drachtige merrie heb ik eerder mee gemaakt. Dat is rot, maar kan ik beter accepteren. Als ik zo schrijf kan ik me helemaal niet voorstellen haar te laten gaan, ze is niet alleen voor de kudde de spin in het web, voor mij ook. Ze kwam hier met enorm veel vals gedrag, vechten tegen mensen. Ik wilde geen paard meer na inslapen van mijn eerste eigen fokje die toen bijna 3 werd. Ze kwam als trainingspaard maar is nooit meer weg gegaan. We hebben elkaar geholpen zeg ik altijd. En zij zou 40 worden, als goedmaker voor mijn te vroeg overleden fokje. Maar haar laten lijden kan ik ook echt niet aanzien. Ze krijgt nu ook allemaal rare bij verschijnselen, zoals oog ontstekingen en onverklaarbare jeuk. Hebben nu de lever detox gegeven, en het weer is nu erg nat, gek genoeg knapt zij juist op. Dus zou je toch zeggen gevoelig voor vliegjes. Ook daar heeft ze 2020 toen ze met veulen liep geen last van gehad. Maar ergens gaat dus wel iets behoorlijk mis, maar niemand kan vinden wat... Heb al 3 (of 4?) klinieken gehad.