[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:51

Fijn dat het zo goed gaat met Eli! Heb je nog reactie gehad van degene die die paarden verplaatst hebben?

Je moet een mod pben geloof ik
Ik heb het nog niet gedaan, eerst de 40 dagen scan maar afwachten haha
Laatst bijgewerkt door salatiga1995 op 27-05-19 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:51

Je kan eventueel ook petraaken een pbtje doen, of een andere mod.

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:54

Mirjam, fijn dat het goed gaat met Eli. Wond ziet er ook netjes uit :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:59

Raven mag vandaag of morgen naar huis *\o/*

(ik zit telkens op mobiel dus is het moeilijk om op vorige berichten te antwoorden)

Blij dat het voor jullie allemaal ook goed gaat ondanks de tegenslag soms!

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:44

Ik wacht ook op de 6weken scan

Hier krijgt ze gewoon wat de rest krijgt, in de ochtend maisvlokken en wortels en in de avond luzerne en basisbrok. Als ze drachtig is bouw ik de basisbrok af en komt merriebrok in de plaats

Man o man overmorgen scannen :') weet vrijwel zeker dat ik morgen niet slaap
Laatst bijgewerkt door jumpyhorse op 27-05-19 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:49

@ Renske: zolang er geen hechtingen kunnen knappen en geen peesletsel is zou zo’n wond en een dik been voor mij geen reden zijn het paard op stal te houden.
Wei is schoner dan stal. De wisseling tussen wei en stal meteen de windverzorging doen, spoelen en een vette wondspray (dermiel) om een harde korst te voorkomen. Open houden en vanuit de diepte laten genezen.
Ik denk dat bij wat beweging de zwelling van het onderbeen snel afneemt.

@ Mirjam, dat been ziet er erg netjes uit!

Kees krijgt op dit moment geen supplement, sterker nog ze stond tot 5 dagen voor de inseminatie nog op merriesupport om de hengstigheid wat af te vlakken. Maakt haar minder plakkerig aan het been.
Nu krijgt ze gras, hooi en onderhoudsmuesli. Zolang ze voldoende paardengras krijgen (veelzijdig paardenmengsel geen saai raaigras) is de voeding voldoende gevarieerd om tekorten te voorkomen.
Ik de winter krijgt ze Pavo Podo supplement, niet de complete brok daar wordt ze veel te ver van.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:56

Spannend 2a54z! Super dat ze snel naar huis toe kan!

Super SophievdV! Nu nog even tandenbijten tot donderdag!

Oh das echt een leuke AstridJ! Houd je de veulentjes aan of zijn ze (beide of eentje?) voor de verkoop?

Oh Murosch, succes met uitzieken!

Gefeliciteerd CP! Die is erg mooi!

Oh Renske, hier ook veel beterschap gewenst! Hopelijk gaat de zwelling er snel van af.. Succes met DA straks!

Ja Cio, hier 4 (2 merries en 2 ruinen) en dan hengst apart. De merries zijn de baas en hebben op 7 jaar nog NOOIT een trap naar mekaar gegeven. Meestal is een paar oren in de nek van Domino genoeg om iedereen te doen schuiven. Prisca staat 2de in rang. De ruinen hobbelen er achter aan..

Succes met scannen woensdag Mirjam! Eliana ziet er ook goed uit!

Ik weet dat Domino een pak stinkt als ze hengstig is. Man. Ieuw..

Gefeliciteerd met Wild AMH!

Succes morgen Jumpyhorse!

Zo, Domino staat apart met dikke klieren in kaken, tong, hals én koorts… straks DA… :(

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:02

Mannen he, ideaal om te koppelen _O- zonder ballen.

Ik voer de laatste 3 maand van de dracht pas merriebrok.

En ook ik ga voor beweging met wondjes. Met flinke wonden die gehecht zijn ofzo snap ik even boxrust wel maar ik hou van gewoon het land op en dat ze zelf bepalen wat ze lopen, of niet.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:29

Beterschap voor Domino Evelien. :(:)

Helemaal op stal vind ik idd ook geen optie.
Weet alleen niet of ik haar los durf te laten, ze kan nogal eens uit haar plaat gaan. :=
Maar we gaan het straks met de dierenarts overleggen. Even zien wat zij er op dit moment van vind.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:34

Wat denk je dat er gebeurd als ze uit haar plaat gaat?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:24

Zo, diva word 10 mei gescand op dracht. #duimennn

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:42

corinadrenth schreef:
Zo, diva word 10 mei gescand op dracht. #duimennn

10 mei pas? :P

Ben dan toch bang als het niet goed gaat ze dadelijk verder van huis is.

Da is net geweest, ze heeft nog ontstekingsremmer gehad en nu is het stappen en koelen.
Zwelling zou morgen weg moeten zijn.
Als zwelling weg is mag ze weer de wei op.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:52

salatiga1995 schreef:
Fijn dat het zo goed gaat met Eli! Heb je nog reactie gehad van degene die die paarden verplaatst hebben?

Je moet een mod pben geloof ik
Ik heb het nog niet gedaan, eerst de 40 dagen scan maar afwachten haha

Nope, behalve dan dat het bij verzekering gemeld is nadat we ze op stal gezien hebben. :=

Ach Domino :(:)

Renske weer stappen, dat is wel fijn.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:01

De wonden zien er goed uit Mirjam en Renske! Renske misschien een stukje wei afzetten van ± 5x5 m, dan kan ze niet echt uit d'r plaat gaan.

Hier geef ik Roxy nog merrie support (monnikspeper+zwavel) van de paardendrogist, heeft Jaycee ook gehad omdat ze erg prikkelbaar was rond de hengstigheid. Ik geef het Roxy omdat het juist ook een goede cyclus, de hengstigheid en de vruchtbaarheid bevordert. Zo staat het in ieder gevallen de omschrijving bij de paardendrogist:
Helpt de hormoonhuishouding in balans te houden
Bij een onregelmatige cyclus
Bij gedragveranderingen tijdens of voor de hengstigheid
Bij merries die slecht hengstig of lastig drachtig worden

7 jaar terug heb ik Roxy een tijd Pavo fertile gegeven en dat jaar is het juist niet gelukt om haar drachtig te krijgen. Ze had toen dat hele jaar een hele rare cyclus van eitjes die maar 3 cm werden en heel snel afkwamen. De jaren erna niets gegeven en had ze eitjes van rond de 5 cm die lang bleven zitten en was ze meteen drachtig.

Vroeger voerden de boeren de merries die drachtig moesten worden veel wortels. In wortels zit beta-caroteen (wat ook in Pavo Fertile zit) wat zorgt voor een goede cyclus, betere hengstigheid en vermindert de kans op vroeg embryonale sterfte.

De supplementen werken vooral ondersteunend. Het is niet zo dat een merrie gegarandeerd een goede cyclus krijgt of meteen drachtig wordt.

marije1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:21

wat een verbetering in de wonden van Eli! Wat fijn! Wel jammer dat ze nu nog niet gereageerd hebben!
lekker dat Raven naar huis mag!
beterschap voor Domino!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:27

Beterschap voor Domino! Hoop dat het “gewoon” een virus is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:02

Beta caroteen zit ook in gras. Van beta caroteen maakt het lichaam vitamine A. Merries met een tekort aan vit A zijn verminderd vruchtbaar.

Echter, beta caroteen wordt alleen omgezet indien nodig. Al het overige wordt gewoon uit geplast. Als je merrie dus geen tekort heeft aan vit A dan is zo'n prachtig supplement zonde van je geld.

Vit A is trouwens een vetoplosbare vitamine en een overvloed is giftig. Daarom zit het er in de vorm van bèta caroteen in.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:23

SophievdV schreef:
Beta caroteen zit ook in gras. Van beta caroteen maakt het lichaam vitamine A. Merries met een tekort aan vit A zijn verminderd vruchtbaar.

Echter, beta caroteen wordt alleen omgezet indien nodig. Al het overige wordt gewoon uit geplast. Als je merrie dus geen tekort heeft aan vit A dan is zo'n prachtig supplement zonde van je geld.

Vit A is trouwens een vetoplosbare vitamine en een overvloed is giftig. Daarom zit het er in de vorm van bèta caroteen in.

Klopt.
Ik dacht ook eens gelezen te hebben dat een teveel aan vitamine A voor misvormingen kon zorgen bij het ongeboren vruchtje.

Ik geef nu een supplement mineral mix breeding, 50 Mg tussen de normale korrels maar dat doet niks aan de vruchtbaarheid want mag je ook aan veulens en niet drachtige geven.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:53

Dat geneest al mooi Mirjam. Wel vreemd dat ze niets van zich laten horen.

Ik zou bij zwelling ook kiezen voor ongedwongen beweging. Beweging doet wonderen om een zwelling weg te werken.

Evelien, vervelend om een ziek paard te hebben. Beterschap voor Domino.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:44

Net tig pagina’s bijgelezen. Ik ben geopereerd vandaag dus tikken met links( ben rechts) is best lastig. Ik had vorig jaar een operatie aan mijn arm gehad waarbij er een plaat met schroeven in waren gezet. En die hebben ze er nu uitgehaald. Dus verplicht niks doen deze week.
Onze merrie is zaterdag geïnsemineerd , zondag was het ei er nog, ei er af gespoten. Word straks nog geïnsinueerd en dan wachtbankje.
Dus nu 3 op het bankje

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:05

Beterschap Baudyh! Dat is niet niks! Y;(

Dat van beta-caroteen en dat vit A giftig kan zijn wist ik inderdaad. Ik voer ook nooit veel wortels aan drachtige merries omdat het schijnt dat ook dat verkeerd kan uitpakken.
Ooit een dood geboren en misvormd veulen gezien van een merrie die tijdens de dracht heel veel wortels had gekregen. Of er een link is dat is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar ik doe sindsdien wel voorzichtig met wortels :=

Wel apart Mirjam, dat er nog geen normaal gesprekje mogelijk is geweest na dat alles. :n Ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als ik zoiets had veroorzaakt bij het paard van een ander :=

Renske, ik vind dat ophokken ook maar niks hoor. In sommige gevallen waarbij ze echt zo weinig mogelijk moeten bewegen zou ik het wellicht wel doen, maar anders niet.
Heel veel aandoeningen worden juist niet beter van het ophokken en het kan inderdaad helemaal mis gaan als ze dan na een tijdje wel weer vrijheid krijgen. -O-

Morgen zit Auri op 16 dagen, dus dan die scannen. Weet niet waarom precies, maar gevoelsmatig verwacht ik dat ze niet drachtig zal zijn := Hopelijk valt het mee en is ze wel gewoon mooi vol.
Rose is waarschijnlijk uitgedekt, sloeg de hengst vandaag af. Nina is vandaag voor de 2e keer gedekt :D
Voor de rest ben ik bezig met een stal/kennel-naam... en dat wil nog niet vorderen }:0 #inspiratieloos

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:42

Bedankt iedereen! DA is net weg.
Het zou óf een overgevoeligheid aan pollen, gras,... kunnen zijn (wat ik raar zou vinden na al die jaren)
óf begin van droes. Daarom gaat ze even alleen en goed in de gaten houden en elke ochtend en avond temperaturen.
Verder vond hij haar niet optimaal in vorm en zou hij graag haar bloed eens laten trekken... en in augustus ook ppid laten hernemen. Ze zat op de grens vorig jaar maar is toen beter geworden...

Heel veel beterschap gewenst Baudyh!

Wat beta-caroteen betreft, hier krijgen ze al tamelijk veel wortels, dus hopelijk werpt het zijn vruchten af..

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:42

Weekend weg geweest, dus oppervlakkig meegelezen.

De wonden van Eliana zien er goed uit, gefeliciteerd nog met de dracht! Toch nog iets positiefs in al deze ellende.

@ Renske, dat ziet er inderdaad best gezwollen uit. Ik kies ook het liefst voor (beperkte) beweging, geloof niet in stalrust (op uitzonderingen van zwaar peesletsel en breuken na dan). Doorbloeding is erg belangrijk voor herstel en dat verminderd enorm wanneer ze op box staan.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:09

Hallo allemaal
Eindelijk weer even tijd om te reageren ! want wat zijn er al weer een berichten bij gekomen de laatste tijd!

Even ego :o
Thuis eindelijk klaar met onze verbouwing. Zat nogal wat druk achter aangezien ik nu 33 weken zwanger ben, en alles inmiddels wel eens klaar wilde hebben !
Dus even doorgezet de afgelopen 2 weken ! perfect tijdverdrijf ook want ik zat op het wachtbankje.. vanochtend was het eindelijk zo ver en hebben we kunnen scannen.. had alle mogelijke senarios al bekeken.. heb aan haar geroken :+ gekeken of ze aanhankelijker of juist wat feller was. maar helemaal 0 verschil.. afgelopen week ook de heletijd kleine plasjes doen.. ik had er weinig vertrouwen in..
Maar toch zat er een mooi vruchtje in en is ze dus drachtig *\o/* *\o/* *doet even een dansje* mijn dag kan niet meer stuk! over een aantal dagen maar scannen op een kloppend hartje :D

Afbeelding

Afbeelding

Mirjamalvaro Gefeliciteerd met de dracht van Eliane! haar wonden zien er na omstandigheden ook netjes uit! wel erg bale dat de genen die met de paarden hebben gesleept nog niet echt iets laten horen.. zeker niet netjes

Tiwi leuk die skippers ! Action zei je ? zal eens kijken of ik ze ook kan vinden ! (vast niet heel duur of wel ? *D )

Leuk dat je er bent Myrthe3! Spannend ! nog even geduld voor de komende scan! nog 15 dagen :') hier ook een Maiden merrie dus je bent niet de enigste en ook mijn eerste veulen <3

Vulina das al een hele mooie score zo veel al drachtig zo mooi optijd in het seizoen !

Marije1502 nog even geduld dus ! maar de tijd schiet al mooi op ! dat die van jou ook meer plast.. heel herkenbaar weet wel dat je me weer een beetje hoop hebt gegeven tot aan vandaag dat ze misschien wel niet willig was maar gewoon veel plasjes deed..en gelukkig was dat ook zo en gewoon drachtig!

CP112 spannend ! ben benieuwd of ze drachtig is ! Prachtig veulen heb je !! <3

Zonnetjex wat een pech zeg ! Bale dat ze ook nog een bloedei heeft.. hopelijk lost het zich zelf op en kun je daarna weer verder met insemineren.. gelukkig nog wel mooi vroeg in het seizoen dus op naar de volgende poging dan maar! :j ik heb voor deze ronde Pavo fertile gebruikt weet niet of het daar door komt of gewoon dat het deze keer beter heeft gepakt maar vanaf mijn kant goede berichten

Corinadrenth spannend!

Evelien spannend ! je weet maar nooit misschien heeft het wel gepakt maar fopt ze je gewoon! dat hoop ik ! Die van mij was ook niks anders dan normaal..
Wat chips van Domino hopelijk valt het mee en gaat het snel beter !

2a54z6e45r6r fijn zeg ! nu kan het wachten beginnen

SophieV wat fijn zeg !! hopelijk zet het ei mooi door en gaat het deze ronde gewoon lukken ! :D

fotsy ik heb heel erg mn best gedaan om aan mn merrie te ruiken maar helaas heb ik het niet kunnen vinden of ze drachtig was of niet !

Renske_w wat super vervelend voor jou en je merrie ! zie nu een paar fotos voorbij komen maar dat is toch wel een beste zwelling! gelukkig heeft ze geen verhoging dat scheelt wel ! maar ook ik zou idd kiezen voor ongedwongen beweging op een klein hoekje wei of bak..

Jumpyhorse spannend !! alleen morgen nog wachten dan is het al woensdag !! :D

AstridJ geen idee van dat beta-caroteen wel duidelijk zo weer wat geleerd!!

Baudyh ah beterschap ! spannend 3 op het wachtbankje ! binnenkort de eerste al wel scannen of moet je nog een hele poos wachten?

Faline heel veel succes morgen met het scannen ! en de anderen hopelijk snel op het wachtbankje !

ik hoop dat ik iedereen zo wel wat beantwoord heb. En anders mijn excuses ! nu maar proberen het wat actiever bij te houden :') mn verlof is inmiddels begonnen dus das al een groot pluspunt! *\o/*

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:23

Gefeliciteerd loveyouuuIB
Hahaha niks geroken, je weet dat je bijna met je neus tegen de vulva moet gaan he anders kun je de geur niet opsnuiven :') :')
Spannend voor je eigen bevalling ook.

Oeie Evelien droes dat klinkt niet goed

Ohja ik zou eerder kiezen voor een balans tussen beweging en rust.