Ik geef mijn volwassen paarden nooit ivermectine, ik zie de voordelen daar niet van in. Ivermectine pakt geen ingekapselde bloedwormlarven aan, terwijl dat nu juist zo belangrijk is, vooral nu, nu alles uit de winterslaap komt. Ik gebruik dus alleen moxidectine.
Woogy: Jaaaa, eindelijk wat schot in de zaak!! Hoop dat ze je nu niet te lang meer laat wachten hoor!
Cynthia; Nou, die is zeker al goed op weg. Heeft al meer dan mijn merrie die nu aan de tijd is Fijn! Ik zie je morgen
Linda; ook weer wat schot in de zaak bij Jupi, zou nou toch ook wel door mogen zetten. Al is het weer er niet zo gezellig voor.. das dan wel jammer.
Kabayo; ik vond het al zo vreemd met dat op eieren lopen; toen nog niet de link gelegd met je merriebrok. Hopen dat ze snel weer helemaal fit is. Overigens is een kilo merriebrok voor een merrie met jouw uitgerekende datum wel een hoop denk ik, zeker als je het pas 7 dagen voerde naast andere brok. Maar goed, je weet nu wat het is dus kun je doorpakken. Sterkte met je knappe dame.
@Juval; helaas zijn die lijsten er niet met A-hengsten. Je zou op FB even de groep op kunnen zoeken: "Welsh Pony Stallions at Stud Holland" daar komt regelmatig wat voorbij van advertenties die de beheerder deelt. Je hebt dan niet alles, maar vaak wel wat recenter materiaal.
Fotsy; je moet ook niet proberen of je een kijkgaatje door de stenen heen kunt maken voor straks. Heb je er veel last van?
Ice en Skaay; ik kan het bericht zo snel hier niet vinden maar ik begrijp dat we jullie mogen feliciteren met een goedkeuring! Bij deze!
DustinLover, ja ik ontworm mijn drachtige merries ook gewoon met Equest.
Cynthia82
Geplaatst: 18-03-17 21:23
Polleman, voor zover ik weet, mag je drachtige merries wel Pramox geven. Die hebben ze namelijk afgelopen najaar ook gekregen. Dat is de reden dat ik me afvraag of ik ze nu in het voorjaar wel weer moet geven, niet vanwege de dracht Maar ik ga maandag wel bellen voor die Nematel (pyrantel). Ik wil gewoon een Ivermectine.
Zou idd equest geven nu in het voorjaar. De ingekapselde bloedwormen komen massaal uit nu het warm is geweest vorige week. Strongid p is pyrantel net als Nemantel. Equimectin of eqvalan is ivermectine. Volwassen paarden hebben (bijna)nooit spoelwormen en dus ook ook weinig zin om met pyrantel te ontwormen
Mijn veulen vorig jaar heeft Noromectin gekregen. De Strongid-P was voor moeders.
hinte
Geplaatst: 18-03-17 22:05
Vulina, Oh bah, dit wil je echt niet vinden in de mest van je veulen.
Hier is Gipsy in november ontwormd met Equimax en de niet drachtige met Equest pramox Net weer mest onderzoek gehad en ze waren alle 3 schoon dus geen wormen kuur. Nu in juni weer mest onderzoek. Geen idee hoe het beleid met veulens is, zal het eens na vragen.
Arianne, Jij had toch stamboek opname vandaag? Goed gegaan?
suffie
Geplaatst: 18-03-17 22:07
Ice Chrystal, gefeliciteerd met de goedkeuring van Moun
Zijn dat ook strips uit China Ceasar ? Als het nog niet echt aan het zakken is vind ik het zo moeilijk de kleur af te lezen.. wat maken jullie hiervan? Ik zou zeggen tussen 7,5 en 7?
Siptje
Geplaatst: 18-03-17 23:26
Tinniie schreef:
Zijn dat ook strips uit China Ceasar ? Als het nog niet echt aan het zakken is vind ik het zo moeilijk de kleur af te lezen.. wat maken jullie hiervan? Ik zou zeggen tussen 7,5 en 7? [ [url=m/RXeakZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier toen straks een melktest tussen de 6.5 en de 6.8, dus is wel aant zakken .
Ice, gefeliciteert met de goedkeuring van Moun
linda2008
Geplaatst: 18-03-17 23:35
Yeah ML, aan het zakken wat goed!!
Caesar, aahh wat lief
Fotsy
Geplaatst: 18-03-17 23:38
Jep ga mee met stipje, 7.3
Oh Caesar zit nog niet echt schot in, wel hoger dan 8 kan het al niet zijn want is ph niet standaard 8 Grote keuzemogelijkheden wel Wat lief de twee veulentjes, zoeken ze al wat toenadering?
Ik doseer ook zoals vulina voor de ontworming, ponyveulen de helft.
Hier ook gefeli met moun.
Hoe staat het bij jou suffie? Waar blijft die valk nu toch
Ml dus toch aan het zakken
Linda alles rustig
Woogy?
Sultan, carmuh?
suffie
Geplaatst: 18-03-17 23:45
Fotsy, die valk krijgt een speciale aftekening denk ik, want het gaat er voor vannacht niet op lijken......
Woogy
Geplaatst: 18-03-17 23:50
Onze Pris doet nog even helemaal niets, staat met 38,0 nog heerlijk te eten met haar dikke buik. Wel is de merrie van de buren bevallen, een zeer knap vos hengstveulentje. Vader is welsh hengst Ties en moeders is een new forest x. Alles top prima gegaan en de kleine boef heeft ook al gedronken.
Tinniie, ik zou zelfs meer richting 8 gaan in mijn inschatting...Maar die is niet altijd even betrouwbaar
Ik ga gewoon op de temperatuur af. Merrietje van de buurtjes is standaard 38,0 en was sinds vanmorgen ineens 37,2 tot 37,4.
Sorry dat ik hier weer aanhaak, maar ik liep 25 pagina's achter
Ibbel
Geplaatst: 19-03-17 08:51
Een pH van 8 lijkt mij vrijwel onmogelijk in alle lichaamsvochten. De gewone pH van zoogdieren ligt tussen de 7.2 en 7.4 (= licht basisch). (En off-topic: daarom zijn al die alternatieve sites die beweren dat een 'verkeerde' pH de oorzaak is van allerlei klachten, van allergieën tot reuma, en van Crohn tot kanker ook zulke enorme bullshit. Waarbij dus gezegd wordt dat pH 7.4 al niet goed is, 'want je lichaam moet licht zuur zijn'. Als je je pH al zou kunnen verlagen in je bloed heb je een groot probleem, acidose is levensbedreigend, maar dat kan dus gewoon helemaal niet. En dat zou je dan moeten testen in je urine, wat al helemaal geen afspiegeling is van je bloed-pH. Maar dit geheel ter zijde Overigens wél de reden dat die pH-strips zo makkelijk te verkrijgen zijn )
Overigens kan je op basis van zo'n onnauwkeurig teststripje eigenlijk helemaal niets zeggen over de daadwerkelijke pH-waarde, dan moet je het echt met een goede pH-meter meten, want vergeet het verschil tussen nauwkeurigheid en scheidend vermogen niet. Nauwkeurig zijn dit soort strips niet. Het scheidend vermogen is wél goed. Maw, je kunt van de relatieve verschillen uitgaan dat die kloppen, maar de absolute waardes kunnen er rustig een halve punt of meer naast liggen.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 19-03-17 08:53
Fotsy schreef:
Oh Caesar zit nog niet echt schot in, wel hoger dan 8 kan het al niet zijn want is ph niet standaard 8
pH is de zuurgraad, neutrale pH is 7. Normaal (chemisch) gezien kan een pH tussen de 0 en 14 liggen (hoewel waardes onder de 0 en boven de 14 mogelijk zijn), waarbij het onder de 7 zuur is, en boven de 7 basisch. Boven de 7 heb je meer OH- ionen dan H3O+ ionen, en de schaal heeft een logaritmisch karakter. Bij een pH van 8 heb je al 100 keer zoveel OH- ionen als H3O+ ionen. Boven de 8 is zeker wel mogelijk.
Bedankt voor de info dus de standaardmelk is dus 7.4? Mijn da wist dit niet en iemand op bokt had eens 8 gezegd. En inderdaad nauwkeurig zijn die strips niet maar het enige dat je moet kunnen aflezen is of de ph daalt of niet, het zijn maar indicators natuurlijk.
Ibbel
Geplaatst: 19-03-17 09:25
pH strips zijn niet overschat, ze zijn niet nauwkeurig. Ze meten wél de verschillen goed, dus ze hebben wel een gecalibreerd scheidend vermogen van 0.5 punt of van 0.3 punt.
pH van lichaamsvocht is 7.2/7.4, dus je mag er wel van uit gaan dat wat er in eerste instantie uit de uier komt (wat nog geen melk is) rond die pH van 7.2/7.4 zit.
Aangezien die pH zakt voor de geboorte, neem ik aan dat melk uiteindelijk dus juist een tikkie zuur is. Of dat alleen bij de geboorte is vanwege de antistoffen oid, geen idee, dan zou je nog eens moeten testen na een week en een maand. Kan best dat uiteindelijk de 'gewone' melk idd licht basisch is. Er zit tenslotte een hoop Ca in.