[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:18

AniekR schreef:
Nog meer mensen met ervaringen met tweelingdracht trouwens?
Het verhaal van suffie is in ieder geval positief. Hengstenhouder vertelde me gisteren er ook niet te druk om te maken, dat ze er tegenwoordig zo handig mee zijn. Maar ik heb in m'n hoofd zitten dat het toch nog wel eens mis gaat met één vruchtje wegknijpen :o

Twee jaar geleden had Lara ook twee vruchtjes op 16 dgn, daar is uiteindelijk Dunja uit geboren. Ook toen heeft de DA er een weg kunnen knijpen. Mijn DA drukte mij wel op het hart om echt op 16 dgn te scannen als je weet dat je merrie een dubbele eisprong heeft gehad, dan zijn de kansen om een vruchtje weg te kunnen knijpen het grootst. Spannend hoor, drie merries tegelijk scannen, het zou leuk zijn, scheelt je volgend jaar veel waaktijd!

Ik lees dat meerdere raar opkijken van het longeren, kun je je voorstellen hoe ik keek toen "oude" Venderbosch dat tegen mij zei. Ga maar even longeren, meestal helpt dat wel. Ik ga altijd scannen bij de Radstake, die DA daar heeft echt enorm veel ervaring en het is ook altijd giga druk.

Wat een leuke combi's worden er weer gemaakt voor dit jaar, Floris vind ik op papier een prachthengst, maar hij mag van mij nog iets meer wit hebben voor een Gelderse :+

Wordt Ilona dit jaar niet meer gedekt Inowa? Fijn dat Pepper in een keer heeft gepakt.

Als ik het zo lees zijn er veel merries die snel oppakken dit jaar, dat was vorig jaar wel anders :j

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:37

Sssssttt suffie er is nog maar zo weinig drachtig gescand.. Niet te vroeg juichen :=

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:49

Suffie: Ylona word nooit meer gedekt.
Ze is door de drachthormonen bevangen geraakt van de winter en als ze niet drachtig is en niet zoogt word ze ook bevangen.
We moeten dus even kijken wat we met Ylona gaan doen.
Voor nu mag ze zolang ze het red Bella zogen maar daarna is het toch beslissen.
Ze moet ook niet gaan lijden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:51

Quir, mijn Harmony heeft maar weinig wit (zie Profiel), maar we gaan het gewoon zien volgend jaar wat voor mooi bontje eruitkomt :P

Gefeliciteerd Inowa!

Ohhh Seven, niet showen hier hoor!
Ik wil dolgraag een hond en ben gek op boxers, alleen gaat helaas niet met een fulltime baan :(

Volgens mij zijn er trouwens toch aardig wat drachtig.

Weten jullie wat levend veulen garantie nou exact in houdt?
Garantie dat ze drachtig wordt Of garantie dat er een levend veulen geboren wordt?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:55

Je kan die merrie toch ook gewoon op een paddock zetten en gewoon niet teveel voeren? Luna is erg zwaar chronisch hoefbevangen en moet een goed beleid doet ze het perfect op de paddock en kan ze gewoon mee gaan wandelen samen met de rest

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:04

Luna2006 schreef:
Je kan die merrie toch ook gewoon op een paddock zetten en gewoon niet teveel voeren? Luna is erg zwaar chronisch hoefbevangen en moet een goed beleid doet ze het perfect op de paddock en kan ze gewoon mee gaan wandelen samen met de rest

Nee dat kan hier niet,ze word alsnog bevangen en op een paddock lukt niet ivm gevoeligheid voor zandkoliek.
Ze loopt nu ook op een stuk met zo goed als geen gras en krijgt 2x daags 3/4 schep pavo podo lac en veel hooi.
Brok mag ze echt niet meer hebben en kuil ook niet en nu merk je al dat ze echt schraal word.

Ik heb ook geen zin om een pony te laten lijden alleen omdat ik ze niet kwijt zou willen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:27

Fijn om alle positieve verhalen te horen over het wegknijpen. De DA komt inderdaad over 14 dagen (15 dagen na het insemineren) om te scannen en een evt. 2de vruchtje weg te knijpen. Lies zit dan ook op 15 dagen en Shadylah op 17 dagen, dus die zullen dan ook gescand worden.
Volgens mij had ik nog iemand over die dag gehoord, maar de 30ste wordt ook bij ons de grote dag :):)

Knolselder schreef:
Aniek, wat moony zegt is missschien wel optie? Aanhouden tot je zeker eenn leuke opvolger van de andere hebt?
Of ga je op latere leeftijd misschien helemaall niet meer willen verkopen :P

Hihi zal ik je een verhaal vertellen over iemand die ooit twee jonge pony's nam met de gedachte om uiteindelijk één als volwassen pony aan te houden om mee te gaan fokken? O:)
Nou heb ik al vaker gespeeld met de gedachte om Lies dan te verkopen. Met bijna 4 jaar is ze ook eerst de sport in gegaan, maar toen ze terugkwam was er toch meer mogelijkheid voor mij om twee aan te houden en mee te gaan fokken. Vind het nu na 6 jaar eigenlijk wel zonde om Lies te verkopen zonder er nafok van te hebben :o

En Sultan, mijn hengstveulen is al verkocht gelukkig. Maar met het merrie'tje wordt het toch wel lastig dit jaar.
Balen dat je er geen goed gevoel bij hebt bij Fairy. Met een bepaalde reden dat gevoel, of echt onderbuik?

Nou Linda, zo kan hij toch ook prima gepresenteerd. Knap hengstje hoor, leuk koppie er op!

Quir, nou leuk hoor. Mocht je je D-pony daar nog willen dekken en volgend jaar, ik "ken" twee mensen met Welsh hengsten daar ;)

Hinte, ja zeker fijn om daarna er nog wat in bevestigd te worden.
En valt op zich nog mee hoor. Elke keer met hengst schouwen en dekken is denk ik minstens zo veel gedoe.
Hier is de DA donderdag, zaterdag en vandaag geweest om te scannen en zijn de merrie's vrijdag en zondag geïnsemineerd. Natuurlijk wel alle geluk dat ze met zijn drieën tegelijk vielen. Nu duimen draaien voor over 2 weken, dan scannen en met een beetje pech weer opnieuw beginnen, maar ook dat heb je bij natuurlijk dekken.

Marouschka, leuk dat je er ook weer bij bent en top dat Pepper al weer drachtig is.
Balen van Ylona, maar als ze zowel gust als drachtig bevangen wordt... Tja lastig, snap je overwegingen ook. Inderdaad kijken wat het meest eerlijke is voor je pony, ze moet wel een paard-waardig bestaan kunnen leiden.
Is Podo-lac ook niet al te rijk voor haar?

Suffie, ik ga hem ook onthouden hoor, met dat longeren, voor over 14 dagen. Weet niet of onze DA er bekend mee is, staat hier in de omgeving wel bekend als één van de beste wat betreft drachtbegeleiding.
Of alles het goed oppakt durf ik nog niets over te zeggen. Hier leken ze alle drie goed hengstig te zijn, maar het moet allemaal nog wel pakken.

Silly1972, levend veulen garantie is als het goed is een levend veulen garantie... ;) Anders is het bij gust gewoon je geld terug, toch? Het schijnt bij de Arabieren veel voor te komen en dan gaat het echt om een levend veulen. Geloof zelfs dat ik hoorde dat je dan ook pas betaald, maar dat kan ik mis hebben.

Wij moesten even bijkomen vanmiddag hoor :o

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:33

Nee betaald heb ik al.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:35

Dan zal je waarschijnlijk terug mogen komen als je volgend jaar geen veulen hebt, gok ik? De hh kan je dat het beste vertellen denk ik.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:46

Aniek: zolang bella nog veel drinkt is het niet te rijk maar ze gaat vanaf morgen ook weer op de wei en dan krijgt ze niks meer bij

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:10

Aniek, wat een lief filmpje!

Quir, welkom! Ik was al aan het kijken geweest in je kraamstal topic. Knappe merrie. Toto dus voor deze keer?! Die van mij is drachtig van Toto.

Silly, ik heb nog helemaal niks betaald. Moest je vooraf betalen?

Ik kan helaas niets zeggen over mini's en tweelingdracht met beide geen ervaring. Ik vind het wel leuk om er over te lezen, leer ik weer wat bij. Moest wel flink bijlezen vandaag

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:30

Ik heb betaald paar dagen na insemineren toen ik de factuur kreeg

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:54

Silly1972 schreef:
Nee betaald heb ik al.

Als je bijv. dekt bij Team Nijhof, krijg je ook garantie: Samen staan we sterk, daarom bieden wij u als fokker ook “een levend veulen garantie”. Mocht uw veulen niet levend geboren worden, dan kunt u voor het gust-tarief verder dekken, mits u het dekgeld in het jaar van dekking voldaan heeft.

Dat gustgeld is meestal €200 tot €250.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:00

Ahh oké, aak zoiets wel zijn dan ;)

Ga er gewoon vanuit dat alles gied gaat :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:32

levend veulen garantie heb ik ook en paar sprongen inbegrepen, dus we blijven dan gewoon proberen, vorige keer, drie jaar :') (maar was ze helemaal waard <3 )

suffie ik vind persoonlijk dat er nog niet zoveel drachtig zijn ;) maar het is nog best vroeg ook

aniekr oh spannend die eerste scan dan, zou super zijn dat ze alle drie oppakken he
ken ook zo een verhaal van 1paard naar zes in drie jaar tijd 8)7 gelukkig doet gek zijn geen pijn, alleen slecht voor mijn portemonnee :D

linda deze keer echt op kleur dan, net geschoren zeker :D er lijkt eentje op de grond te liggen ook ;) , knappe hengst

ben ook helemaal niet thuis in Jazz paarden, mini's, dressuur of springen :o maar doe mijn best om te volgen

tweelingendracht pfff, vrienden van ons hadden eens een tweeling, allebei levend geboren en zijn ondertussen 3jaar, maar vaak gaat het niet goed.

peppertje ook weer van de partij

mooney ja volgens mijn trainer kennen paarden geen gemis, dus je kan ze dit niet kwalijk nemen he
al hebben ze een super geheugen dus herkende ze je niet, ik krijg altijd een leuke hinnik.

hier staan ze allemaal rond het huis, als ik mijn raam uitkijk, zie ik dit <3 , echt luxe hoor en dat besef ik alle dagen, dus respect voor diegenen die altijd ver moeten rijden, heb dit zelf ook tien jaar gedaan voor we verhuisd zijn

Afbeelding

hier staan ze eigenlijk alleen maar mooi te wezen en hoeven dus niks te doen, verwende nesten >;)
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 16-05-16 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:35

Bij mini's is levend veulengarantie bijna standaard :)
Meestal betalen wij enkel stalgekd indien de merrie geen levend veulen ter wereld brengt en terug moet.

Ahzo Aniek, been there done that, zoiets :')
Mabon al verkocht? Dat ging snel!

Jammer van Ilona, Inowa... ik begrijp het wel. Een leven op de paddock is voorr vele paarden ook geen optie.
Als mijn oude shet ooit dat probleem heeft, sta. Ik voor hetzelfde dilemmaa dan. Mijn oudde shet gaat aaan de diarree en valt erg af als hij constant op zand staat. Zijn manen, staart en hoefzolen worden dan ook flinterdun.

Sterkte ermee.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:37

Fotsy, ik geef niks om kleur, ik vind die bleekscheten vaak juist lelijk :o en onhandig!
maarja we zijn tegen hem aangelopen en spontaan verliefd geworden. En inderdaad net geschoren :') hahaha

Levend veulen garantie = garantie op een levend veulen. Maar de voorwaarde ervan kunnen wel erg verschillen.

Aniek, heeeeeerlijk filmpje!! Ik neem aan dat je zo 3 uur hebt gezeten omdat je het zielig vond om op te staan ;) hihi! Als ik dat zo zie mis ik dat wel hoor! Vorig jaar had ik ook zo'n "schoothond" maar dit jaar een die me gewoon doodeng vind... Ach het zal misschien nog wel komen, en anders word Pippa gewoon een paardje om naar te kijken ;) haha

Inowa, oeii lastig hoor... sterkte met de uiteindelijke beslissing :(:)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:44

bleekscheetjes _O- :') genetisch zijn ze best interessant als ze dan nog goed karakter hebben en goed in elkaar zitten maar dat heeft mijn hengstje ook, alleen heb ik er totaal geen klik mee en das zo jammer.
Ik ben absoluut niet voor vos en heb er nu zelf al een jaar, twee staan waar ik niet kan van scheiden, ze zijn zo enorm leuk en ik heb er echt een band mee.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:54

Tja ik zie juist graag een mooie vos, vooral met veel wit :~ (dan bedoel ik dus niet bont) maar bij de mini's zijn die juist zeldzaam :')
Ach, als je een goede band met een paardje hebt, dan zie je de kleur niet meer vind ik. Mijn grullo bonte merrie blijft voor iedereen speciaal, maar ik zie dat niet meer zo... ze is gewoon mijn vriendinnetje en die had ook pimpelpaars of schimmel mogen worden, het kan me niks meer schelen welke kleur ze heeft... <3
Bovendien heeft elke kleur zo zijn charme, het paardje moet gewoon de juiste uitstraling hebben.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:58

:P ja he das waar, toch raar hoe je dan altijd dieper gaat kijken naar een paard/pony, ongeacht het kleur. Je moet gewoon een beetje verliefd zijn op het totaalplaatje, vind ik, tenslotte spendeer je er toch heel veel tijd mee door.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:29

Nou Fotsy, 6 gaat mij niet lukken hoor. Dan moet ik er inderdaad nog een baan bij zoeken vrees ik.
Maar heerlijk om ze zo vanuit je huis te zien. Waar ik ze heb staan ben ik ook altijd jaloers op het uitzicht vanuit huis. Ooit wil ik dat ook! (en dan maakt ééntje meer of minder inderdaad ook niet meer het grootste verschil ;) )
En daar staan de pony's ook alleen maar mooi te zijn. Al zal er binnenkort wat gelongeerd worden, met oog op de keuringen enzo. Maar die paar weken per jaar kunnen ze wel aan ^_^

Mabon inderdaad een paar weken terug al verkocht :o Ging lekker vlot inderdaad.

Nou Linda, het gras was nog een beetje nat van de buien steeds, dus op den duur kreeg ik wel natte billen, heb ik Raisa's hoofdje heel voorzichtig op de grond gelegd en ben ik binnen koffie gaan drinken O:)
Het is inderdaad heerlijk zo'n veulen. Snap dat je het jammer vindt dat Pippa dat niet zo heeft, maar gelukkig is ze een plaatje om naar te kijken! Mabon en Raisa zijn allebei gek op knuffels.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:37

Hier ook geen ervaring met tweelingdracht, hoop ook geen ervaring ermee op te doen.

Knolselder: Oeh, bijzondere kleurtjes zijn dus gegarandeerd met jouw combi's. Hengst oogt nog wat puppy, maar dat mag ook als hij jong is. Wijze kop zit erop.

hinte. Ja voor mij is het wel fijn, gewoon heel even weer kunnen tutten met haar. Kirsten is ook mijn 'sportpony' waar ik bijna dagelijks mee in de weer ben, dus ik was zelf een beetje mijn ritme kwijt nu ik alleen mijn pensionado heb om te verzorgen.
Leuk om te lezen hoe je zo het Shetlander wereldje in bent gerold. Zou je een merrie van Gipsy ook aanhouden als het geen wildkleur is? Of selecteer je daar uiteindelijk wel op?

Haha suffie, ik heb juist het idee dat het nog niet zo vlot. Maar ik zit natuurlijk zelf ook te wachten, dan onthoud je de anderen die ook nog wachten misschien wat meer dan degene met drachtige merries. Maar het is nog vroeg in het seizoen, komt nog wel.

AniekR wat een heerlijk filmpje zeg <3

Fotsy: ligt ook aan de mate van gemis denk ik, mijn ruin is weleens in hongerstaking gegaan toen ik Kirs voor een dagje even weghaalde (moesten een demo geven op evenement). Maar Pas is nogal van de hongerstaking, doet hij ook als hij geen deken op krijgt als het hard regent (stomme Arabier :') ). En dat is een soortgenoot, geen mens.
Kirs is hooguit boos als ik een weekendje weg ben, doe ik ook bijna nooit. Maar die is ook heel zelfstandig aangelegd, trekt haar eigen pad wel. In principe alleen maar fijn dat ze zich goed thuis voelt daar. Herkennen deed ze me wel inderdaad (mag ik ook wel hopen, ze kent me al haar hele leven), maar hinniken doet ze alleen als ze eten wil dus dat bleef uit.
Heerlijk uitzicht heb je zeg! 'Als ik later groot ben' wil ik ook de pony's aan huis. En wat is Tori klein als hij zo tussen de rest staat.

linda: Hier ook juist een vossenfan (met veel wit inderdaad). Ik vond vliegenschimmels altijd heel stom, drie keer raden wat hier in de wei loopt als eerste paard _O- . Gelukkig heeft hij maar weinig 'vliegjes'. Mooi kleurtje is leuk, maar de klik is inderdaad vele malen belangrijker.
Omdat het niet hier hoort even mijn 'lelijke' knappe vliegenschimmel vandaag.
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57D9B90E

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:54

Fotsy schreef:
suffie ik vind persoonlijk dat er nog niet zoveel drachtig zijn ;) maar het is nog best vroeg ook

linda2008 schreef:
Sssssttt suffie er is nog maar zo weinig drachtig gescand.. Niet te vroeg juichen :=

Omdat ik toch best nieuwsgierig was, heb ik nog een keer het hele topic doorgelezen (62 pagina's :o ) en alle namen opgeschreven van posters die een drachtige merrie gemeld hebben, dus niet de aantallen. Dit zijn de posters uit dit topic, maar er lopen meer topics, zoals "nakomelingen van" en daar heb ik ook al heel wat drachtige merries gespot. Sorry als ik iemand in het rijtje hieronder heb gemist.

Marije
Inowa
Memere
Mijn Lieverd
Suffie
Ice Crystal
Setteli
Sultan 15
Tinnniie
Liaan
Silly 1972
Knolselder
Woogy ?
Carmuh

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:08

Zo lijkt het al een hele lijst, maar ik gok dat het slechts 2 procent is van alles wat we gezamenlijk graag drachtig zouden zien worden... ;)

Jarmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:18

Verdorie... Onze merrie is nog steeeds hengstig! :( Voor de derde keer geinsemineerd, ik hoop nu echt dat het lukt hoor... Woensdag avond weer kijken of ze nog hengstig is...