[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:14

TabeR schreef:
vraagje: vanaf wanneer begon jullie merrie te groeien?
hoe doen jullie dat met rijden zadel singel etc...

dit is voor mij ook de eerste keer, waarschijnlijk blijft ze hier ook staan om te bevallen wil het zelf heel graag mee maken wel heb ik stal eigenaren met ervaring, en dierenarts bij de hand dan kan het toch haast niet fout gaan Lachen

Dekken jullie je merries vaker, zo ja hoevaak?
en hoeveelste veulentje is dit voor jullie paarden, vind het wel leuk om meer dingen te weten over bokkers, daar is dit topic ook voor toch Haha!

vind het gewoon allemaal echt super leuk, maar hoop maandag mijn paardje wel weer mee te kunnen nemen richting groningen dan kunnen we weer lekker rijden en alles..

Vanaf 6 maanden begon ze echt te groeien.
Lotje is nu dragend van haar 4 de veulen en ben van plan haar vanaf nu volledig voor de fok in te zetten.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:24

Ga je haar dan nog wel berijden?

Speedy heb ik gekregen onder 1 voorwaarde ze is fokmerrie maar dat ze wel een veulen van haar krijgen enzo..
liefst elk jaar..
maar had nooit gedacht dat ze daar 2 maand zou staan voor alleen dekking etc..
nou ben ik op dit moment nog niet zo vermogend om haar te kopen maar misschien over 1 of 2 jaar..

alleen vroeg me af hoe anderen dat doen met rijden..

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:57

kan me nog niet definitief melden hier, maar regina is tijdens het schouwen niet hengstig geworden, dus ik heb goede hoop!!!

ik hoop het zo!!! nou ja, jullie horen het nog wel!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:01

Xenah is vandaag 7 dagen hengstig en de afgelopen 5 dagen in een rij gedekt. Ik hoop dat ze morgen eens ophoud met hengstig zijn! Het is een goede leerschool voor "broekkie" maar nu ben ik het al wel een beetje zat hoor... Ik wil dat ze drachtig gescand word!! Als ze morgen niet meer hengstig is dan nog 18 dagen tot de scan, en als ze wel hengstig is... dan duurt het langer en langer... Njadien zit vrijwel halverwege de dracht nu, dus na dit gaan we langzaam aan alweer aftellen Knipoog

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:17

twinkel schreef:
Fenneke: wil je dan alsjealsjeblieft heeeel lief aan Macy vragen of ze het boek onder de stalbedekking wil verbergen???
Ik moet toch echt niet aan een jaar dracht denken!! Bloos

* Ik heb het al zo vaak lief gevraagd, 'k denk dat het tijd wordt om andere maatregelen te nemen. Bloos! ROFL

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:20

Wodile is vanmiddag hengstig gespoten, zondag echo

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:34

Nou ja omdat de wond dus op so'n rot plek zit. Moet hij dus intensief gecontroleerd worden. Bij mij op stal zal te onrustig worden, omdat ze daar regelmatig alleen achterblijft. Overdag gaan haar buurtjes het land op en die gaan vaak 's avonds ook nog weg. Daarbij zullen de kosten ook lager blijven. Het verband moet heel vaak gewisseld worden. Dus om de wond goed te kunnen controleren, om zo herhaling te voorkomen moet ze daar blijven.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:37

Daar heb je wel gelijk in Chantal dan word ze wel goed verzorgt als ze daar is en heb jij er ff geen zorgen om .

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:59

haai haai

Goed nieuws, mijn merrie Carita is dit jaar gedekt door Aurilla Gold ( eigenaar: Zahlina hier op bokt, eerste keer helaas niett drachtig. 2 juni geinsemineerd en op 18 dagen gescand en drachtig! ik ben super blij!! Haha! Bloos

C.A. Carita {nagasaki x magda}
Afbeelding

x

Aurilla gold {elagant gold x Silver Auriole}
Afbeelding
Afbeelding

C.A. Carita is dus uitgerekend op 2 Mei

groetjes michelle

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:14

Morgen heb ik de laatste scan van Alonna op dan een week of 6 ofzo.. Als het er nog zit.. Dan beloof ik dat ik vanaf dan heel actief mee ga praten!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:30

haha nou pauk.
Toen een paar andere en ik vertelde dat we eigenlijk niet veel te melden hadden is het topic in eens weer gaan lopen als een gek

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:31

Ha ha IJsklontje we hadden het nog niet opgeschreven of er komen leuke reakties binnen waarop je wel moet reageren niet?!!
Alleen maar harstikkel leuk.

Ik geloof dat Vick beter af is bij de DA. Het lijkt me ook niet fijn als allen naar buiten mogen en zij heeft stalrust. Dat zal haar been niet ten goede komen.

TabeR: dit is nu de derde keer dat ik een drachtige merrie heb. De eerste 2x was mijn kwpn merrie drachtig. Zij is helaas overleden. Nu hebben we een Friese merrie drachtig.
Honey gaf heel duidelijk aan met 8 maanden dracht dat ze niet meer wilde lopen onder het zadel.
We hebben haar toen wel stilgezet.
Singel en alles zaten toen al een paar gaten losser.

De eerste bevalling was voor ons ook grappig. Wij hadden de grote geboortebijbel van dierenarts Paul de Vries erbij....Ik las voor wat er gebeuren moest en Paul, mijn hubbie, keek of het ook gebeurde en hielp zonodig.
Zo was dit letterlijk een bevalling volgens het boekje.
We waren zo ingespannen met de bevalling bezig dat we vergeten zijn de DA erbij te roepen.
Zo perfect ging het.

Shamal Arabs: ha je jonkie mag inderdaad aardig oefenen. Toch hoop ik voor je dat ze nu drachtig is en hem afslaat.
En de andere al weer op de helft Tjonge.
Dat wordt wel een hele vroege bij jullie.

En weer een aantal drachtige dames Gefeliciteerd.

Fenneke: goh jij zit dus ook niet op een jaar dracht te wachten? Haha! Haha! Duivel
Laat je kleintjes maar niet naast Macy staan!
Wanneer komen ze trouwens naar Nederland?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:38

@twinkel: nou ik ga pas morgen weer bij Jus kijken dus helaas kan ik niet eerder naar dat boek zoeken Bloos Maar eh als dit een kopie is schiet het niet op natuurlijk,maar ik wil niet dat ze er nog ook maar 1 bladzijde in leest hoor, gaat veel te lang duren anders. Ze gaat nu al richting een jaar nog maar 12 dagen Nagelbijten / Gniffelen

Ik zag nog een vraag over hoe anderen het doen met rijden. Ik heb mijn merrie tot 8 maanden dracht kunnen rijden, daarna werd het erg zwaar voor haar en ook paste er geen zadel meer op Bloos!
Ik heb er toen nog wel wat gelongeerd maar ook dat was snel over, het werd gewoon te zwaar en toen heb ik haar maar lekker verlof gegeven. Knipoog

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:40

Carita: Gefeliciteerd! Prachtige paarden zeg!

Taber: De merries waar ik over meeklets zijn van mijn buurman, zij zijn puur en alleen om mee te fokken, wordt niet mee gereden. Het aantal veulens varieert ieder jaar, merries worden in principe ieder jaar gedekt. De oudste is Epona, die is 21 en is nu drachtig van haar 15e veulen.

shamalArabs: 5 dagen aan een stuk iedere dag gedekt? Meestal laten ze er toch een dag tussen zitten steeds? Of is dat ook zodat hij kan oefenen? Lachen

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:43

@taber, ik heb mijn merrie ook voor de eerste keer laten dekken, op dit moment rij ik haar nog gewoon en gaan we ook nog gewoon op wedstrijd, het is voor mij afwachten hoe lang ze het volhoudt voordat ze er last van begint te krijgen, ik ga maar van 8 maanden uit, daarna is het stoppen of rustig aan doen.

@regina, spannend succes

@ShamalArabs, 5 dagen op een rij phooeh, nu zal hij het toch wel weten Knipoog
een merrie al op de helft!! wij beginnen pas Haha!

@wodile, succes.

@Carita, Gefeliciteerd Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! mooie paardjes.

Ik zie dat jij precies van 11 maanden uit gaat, ik heb zelf 11 maanden en 5 dagen getelt, heb ik het verkeerd, hoe tellen jullie?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 00:43

Indd even achter elkaar, we weten niet hoe lang ze hengstig is normaal omdat dit de eerste hengstigheid bij ons is (buiten de veulenhengstigheid die ze niet liet zien) en omdat hij dan mooi kan oefenen. Bovendien moet hij nog naar utrecht voor het sperma-onderzoek, van de oudere hengst weet ik dat hij goed vruchtbaar is, van deze weet ik uiteraard nog niets, dus ik neem geen risico, ik heb geen zin in een 2e ronde, bovendien zou ze dan weer hengstig worden vlak voor de show waar beide heen gaan, dan kan ik ze ook niet met schrammen enz. hebben.

De oudere hengst loopt trouwens met de merrie's die gedekt moeten worden op de wei (momenteel dag en nacht zelfs in belgie) ik durf niet te gokken hoe vaak die dekt op een dag...

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 06:55

* Goedemorgen Doei!

* Carita gefeliciteerd. Go jij! Go jij!

twinkel schreef:
Fenneke: goh jij zit dus ook niet op een jaar dracht te wachten? Haha! Haha! Duivel
Laat je kleintjes maar niet naast Macy staan!
Wanneer komen ze trouwens naar Nederland?

* Twinkel, ze komen in een stal tegenover Macy te staan. Lips are sealed Lips are sealed
De kleintjes komen half/eind september naar Nederland. De merrie van Marije heeft nog een veulen aan de voet, die wordt half augustus afgespeend, dan kunnen ze in quarantaine en daarna komen ze naar Nederland.

* Moniburrie hier vind je een pagina met onder "Informatie" een tabelletje waar je de datum kunt uitrekenen voor je merrie.
http://www.foalcam.nl

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:36

Fenneke: je bent me net een stap voor. Ik wilde net opschrijven dat Marije zo'n gave uitrekenitem heeft op Foalcam...
Haha! Je moet je alleen niet vergissen in het juist invoeren van de dekdatum Haha! Bloos Beter geschreven goed kijken wat er als eerste moet worden ingevoerd... Bloos Bloos

Hoe lang moeten ze dan in Quarantaine? Is dat lang? en doen ze dat hier in Nederland of in Amerika voordat ze op het vliegtuig gaan.
Zag gisteren foto's van Vera's paardje die in Nederland aankwam op schiphol.
Ik vind het super gaaf dat jullie dat zo doen.

Sprak dit weekend nog met Flettie (wij hadden een gezamelijk feestje) en hebben nog even over jullie geroddeld... Haha! Haha! Alleen maar heeeeeeeeeeeel positief hoor!

Shamal Arabs: Staat de oudere hengst dan nu in Belgie? Andere paarden dekken? Of hebben jullie er daar ook nog een aantal staan.
Ik zag dat je in Nijverdal / Raalte woont. Daar kom ikke vandaan. Mijn ouders wonen nog in Nijverdal.
Staan jullie ergens op stal of heb je een eigen accomodatie?

P-J Elke keer als ik je onderschrift lees denk ik pffff nog niet!!!!
Hoop echt voor je dat het geen jaardracht wordt. Ach gut

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:39

@twinkel: ha ha dat heb ik elke ochtend als ik wakker wordt zonder dat de DA me gebeld heeft. Haha!
Phoe nog geen veulen we gaan toch wel richting een jaar zo he. Nou ja vanavond maar weer eens kijken hoe het er voor staat he Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:40

ijsklontje schreef:
Nou mijn dag kon weer niet stuk Nors opkijken Vervolgens zou ik hengstenhouder van Suelza bellen om te kijken of haar merrie na 3e keer wel drachtig zou zijn. Helaas kregen we geen goed nieuws. Ze gaat het nu nog een keer proberen met een andere hengst.

Ja, dat was echt wel even flink balen. Ik had ijsklontje laten bellen, omdat ik het slechte nieuws (je vreest na 3 keer toch wel voor het ergste) even niet zelf in ontvangst wilde nemen, na een toch al niet al te beste week...

Maar goed, ik kreeg een goed aanbod van de hengstenhouder en ze wordt nu deze week gedekt door Welt Hit II, dus een andere hengst nu. Mogelijk dat de hengst/merriecombinatie namelijk gewoon niet klikt, helaas... Ze was overigens nu wel voor het eerst uit zichzelf goed en mooi hengstig, dus we hopen er het beste van. 4 maal was scheepsrecht toch Haha! Laat het geen 5 maal worden, haha!

Maar goede nieuws is wel dat ze gisteren STER is verklaard, dus dat maakte al het slechte nieuws toch wel weer een beetje goed. Nu op naar het CK en hopelijk met een dragende merrie Bloos

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:42

twinkel: We hebben de paarden nu nog in raalte op eigen stekkie, dat gaat naar projectontwikkeling dus we gaan aankomend weekend bij een ander op terrein in haarle tot we weer een eigen stekkie hebben of liever nog weer een woning met de paarden aan huis. Daar heb ik niet zo'n haast mee, want bij andere arab-liefhebbers op terrein is vast heel gezellig Knipoog Hallim komt uit belgie weg en hij dekt daar nog ieder jaar een aantal merrie's bij zijn vorige eigenaar.

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:59

twinkel schreef:
Fenneke: je bent me net een stap voor. Ik wilde net opschrijven dat Marije zo'n gave uitrekenitem heeft op Foalcam...
Haha! Je moet je alleen niet vergissen in het juist invoeren van de dekdatum Haha! Bloos Beter geschreven goed kijken wat er als eerste moet worden ingevoerd... Bloos Bloos

Hoe lang moeten ze dan in Quarantaine? Is dat lang? en doen ze dat hier in Nederland of in Amerika voordat ze op het vliegtuig gaan.
Zag gisteren foto's van Vera's paardje die in Nederland aankwam op schiphol.
Ik vind het super gaaf dat jullie dat zo doen.

Sprak dit weekend nog met Flettie (wij hadden een gezamelijk feestje) en hebben nog even over jullie geroddeld... Haha! Haha! Alleen maar heeeeeeeeeeeel positief hoor!

* Quarantaine om Nederland in te mogen is 4 weken en dat is in Amerika.
Oeps...... roddelen met Flettie...... Bloos! ROFL ROFL

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:31

Fenneke, heeeeeeel positief hoor!! Haha! Haha!
Zo tussen het kletsen over Dunla door! Het blijkt dat jullie niet eens zo ver van ons af wonen.

Nog een vraagje.... weet jij toevallig waar wij in Groningen / Drenthe op zoek kunnen gaan naar een goede Cam? We willen er eentje aanschaffen waarbij we net als Whiz heeft, op internet kunnen laten meekijken.

FennekeR
Full-Time Bokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:04

* Pffffff...... gelukkig.... positief roddelen. ROFL ROFL
Een reden te meer om eens langs te komen als je dichtbij woont. Ja

* Geen idee waar je een cam zou kunnen kopen zoals Whiz heeft, volgens mij heeft Marije een ander soort cams, die gaan via een abo op MareStare.
En van die cams weet ik ook niets af, da's Marije's terrein.... misschien haar even een pm sturen?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:20

Fenneke: doe ik, vind het altijd vervelend iemand lastig te vallen...
Zo vragen in een topic laat iedereen vrij om te antwoorden of niet das makkelijk.
Maar nu "durf" ik Marije wel te pben.... Haha! Haha!
Keertje komen kijken sla ik echt niet af!!! Haha!

Nu weer ontopic...
Hebben jullie enig idee hoe groot bij voorkeur een paddock voor moeder en veulen zou moeten zijn zodat veulenlief een beetje kan rondracen?
Aangezien onze Freule in maart bevalt als alles mee zit.. wil ik ze liever nog niet op de grote wei zetten. a. vanwege de mogelijke natte zooi
b. de wei is wel erg groot en wordt gedeeld met de andere merrie. waarvan ik niet weet hoe ze op veulentjes reageert.
Wij zijn nu paddocks aan het maken. En paul vroeg me hoe groot wil je ze hebben dan??
tja hoeveel ruimte heeft zo'n veulentje nodig om te dartelen??