Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:25

Dat jullie zo goed al die dagen bij houden Bloos ik tel het maar gewoon door in maanden Bloos 12 november (komende zaterdag) zit die van mij op precies 5 maand. Ze geniet van alle aandacht en nu ik meer tijd over heb kan ik ook meer tijd met haar doorbrengen qua borstelen etc. Het blijft een eigenwijs ding maar ik ben bloed nieuwschierig naar het veulen!

Die van mij is overigens medio mei 2007 uitgerekend. Nu ben ik aan heb dubben wat ik nu precies wil gaan doen. Zowiezo beleren na die tijd (ze is dan net 4). Maar zouden jullie je merrie nog een keer laten dekken Bloos De reden dat ik twijfel is dat als ik haar opnieuw laat insemineren je natuurlijk wel weer een laat veulen hebt of iig de kans erop. Zouden jullie je merrie daarom een keer overslaan?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:28

Ik sla idd na dit veulen 1 jaar over RUBYWHITE vanwege idd de reden een laat veulen.....

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:28

@ Maseike: Dat is een fijn uitgangspunt. Lachen Kan ik me erg goed in vinden. Mensen verbazen zich er vaak over dat ik al ruim vijf jaar dagelijks voor paarden zorg waar ik, met uitzondering van Spark, niet op rijd. Het tutten met die beesten en de liefde de ze geven is zoveel meer waard!

@ RUBYWHITE: Gezien de paarden niet van mij zijn, heb ik daar niets over te zeggen. Ik weet wel dat het met Wild zo zal zijn dat ze na haar bevalling opgepakt gaat worden en dan een jaartje de wedstrijden ingaat. Daarna zien we verder. Wij zijn ook nooit zo van de late veulens, dan heb je op een keuring gewoon weinig kans en dat is jammer. Umeda is van 17 augustus, dus die werd geboren toen sommige keuringen al geweest waren!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:34

Ruby: Medio mei vind ik niet laat hoor! Ofwel dek je in de veulenhengstigheid opnieuw,en heb je dan je veulen medio april,en wil het niet meteen lukken,kan het alsnog in mei of juni 2008 komen..vind ik best kunnen hoor!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:37

Mei noem je al een laat veulen??? Mijn god, ik had dit jaar een veulen half juli en heb haar weer opnieuw laten dekken. Nu zijn de late veulens wat eerder, en is ze opnieuw drachtig geworden op de dag dat ze eigenlijk uitgeteld was. Had wel de afspraak om te dekken op veulenhengstigheid en verder niet. Ik zou haar opnieuw laten dekken, medio juni is nog niet een laat veulen, dus je zou dan 2 maanden kunnen proberen.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:38

Jaaaah!!!! Ik doe ook meee Haha!!!!
Mijn merrie is More Impulse, een draver van 11 jaar.
En ze is al best wel dik Bloos . Ik mag niet te veel met haar doen ivm blesure (levenslang).
Ze is er nu niet meer erg kreupel van dus ga lekker ritjes met haar maken.
En in de bak longeren en zonder zadel wat rond draven en stappen.
Het gaat goed met haar Haha!.
Plaats wel een keer fotos.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:59

Ik vind mei eerlijk gezegd ook laat hoor.. Ik wil meestal aprilveulens.. Omdat het verschil tussen een april en meiveulen zo groot is op de keuring..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:08

Pretty bevalt nu medio april..dat vind ik best vroeg genoeg! Het kan dan nog zo koud zijn!

Maargoed,ik doe geen keuringen natuurlijk..

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:12

Het verschil tussen Vienna (Begin April) en nummer 3 (Meiveulen) was zo enorm groot dat ik probeer veulens begin april half april te hebben.. Ik begin dus met dekken bij de nietdrachtige vanaf half april.. Mocht het dan fout gaan de 1e keer dan heb ik alsnog een april veulen en anders al een maartveulen.. Dat is ook alleen maar gunstig

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 16:56

@ More: Welkom! Hoe ver is je merrie? Ben benieuwd naar foto's!

Het vroegste veulen ooit op de fokkerij was Pakina, denk ik. Zij is van 14 februari. In principe worden de merries eind april of begin mei gedekt hier.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:14

Een meiveulen is voor mij juist weer net te vroeg voor de keuring. Ik heb ze het liefste op de keuring met 3 maanden oud, en aangezien de keuringen in september zijn voor zowel appaloosa's als hackney's......zit ik al helemaal niet op een april veulen te wachten. Haha! Maar ik geef toe, 17 juli was ook wel lichtelijk laat. Haha! Die was ook voor alf mei geplanned, maar Neon vond de hengst dat jaar te leuk geloof ik. Tong uitsteken

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:20

Neonlight schreef:
Hollybollie, heb je ook foto's van de hengst?

Zie: http://www.burgmeijerqh.com/images/stallions/stopit.jpg

Voor Holly is deze drachtigheid voorlopig een eenmalige aktie. Misschien dat we ooit in de toekomst nog eens met haar fokken. Na dit veulen gaan we weer verder de sport in. In principe willen we dit veulen houden, maar je weet nooit hoe het loopt natuurlijk. Onze andere merrie is volgende keer aan de beurt, dan kunnen we het allemaal nog eens meemaken hoop ik, want ik vind het wel een hele leuke (en spannende) tijd!

Holly krijgt haar veulen ergens in april, maar ik hoop dat ze het iets langer draagt zodat ze gelijk de wei op kunnen (het weideseizoen begint hier ongeveer eind april/ begin mei). We doen ook geen keuringen, dus het is voor ons niet belangrijk dat het vroeger komt.

@More: Welkom! Wij willen foto's!!! Cheese!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:33

Mooie hengst Hollybollie!!

Gerina zat er helemaal doorheen gister..... Ze is nu 18 geloof ik, en dit is dr 10e veulen waar ik van af weet......
Het was echt sneu om te zien....

Bij ons is nog een drachtige merrie onder het zadel.... Maar die staat ook te koop, dus die moet wel een beetje in vorm zijn.... Al;hoewel we daar hard aan moeten trekken.... Ze heeft net 9 maanden stilgestaan.... Dus jah....

Het verschil tussen een vroeg en laat veulen is idd best groot..... Mijn veulen is van 24 Juni, en hebben er ook een staan van 12 mei.... Het scheelt best wel....
Ik had dit jaar dus ook een laat veulen, en heb dr leeg gelaten.... Van het voorjaar ga ik dr weer laten dekken.... Zodat ik 2008 ook een vroeg veulen heb.......

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:57

Zit ik ff goed met mijn vroege veulen Knipoog Of zou het een heel laat veulen zijn? Nagelbijten / Gniffelen

Gelukkig gaan ze bij ons in maart (begin) al het land op overdag, dus heb met de pensionhouder afgesproken dat als Chub het aankan het veulen de hele zomer erbij blijft lopen.. In juli zal de eerste keuring zijn en zie het veulen dan nog liever aan de voet van mams..

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:38

Hoe lang laten jullie het veulen bij de moeder lopen?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:51

Ik ga ook meedoen!
Mijn paard is nu ongeveer 5 maanden drachtig. En haar veulen is er net bij vandaan. Die was ruim 5 maanden en achteraf was het de hoogste tijd. Maar het hangt een beetje van je veulen af.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:53

Welkom mbkaatje! Lachen
een Alkmaarder erbij Cool

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:01

Bedankt, ben jij dan een mede-alkmaarder Tienn?

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:03

mbkaatje schreef:
Bedankt, ben jij dan een mede-alkmaarder Tienn?

Haha ja ik woon ook in alkmaar!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:09

Oke oke mei is niet helemaal vroeg Tong uitsteken Qua weer etc vind ik het wel lekker Bloos Alleen zijn wij in april al begonnen met dekken en mijn toenmalige DA zat er tot 2x toe steeds ernaast Boos! Het gevoel was bij hem niet goed, koos ik voor een andere DA en die had haar gelijk bij de 1e keer al drachtig. Dus ik "baal" een beetje dat ik daarom nu wat later ben. Het was voor mijn merrie de 1e keer dat ze gedekt werd, voor hetzelfde geld pakt ze volgend jaar gelijk weer Bloos Maar tussen mei en september zit zo weinig tijd Haha!

Eerlijk gezegd heb ik mij er nog niet in verdiept om met het veulen naar de keuring te gaan Bloos Het veulen is NRPS geen idee hoe dat verder in zijn werk gaat. Overigens zeggen keuringen mij niet zoveel, zit meer op de sportprestatie`s Bloos Daarom twijfel ik nog of ik haar opnieuw zal laten dekken of over sla. Eigenlijk wil ik haar wel graag in de sport hebben.

Ik kan het altijd nog beslissen natuurlijk, maar even kijken hoe de dracht verder gaat, de bevalling en wat eruit komt Clown

Ben al wel aan het dubben voor een hengst voor mijn andere merrie (Oklahoma)...ik vind het zooo moeilijk een hengstkeuze Bloos

@ mbkaatje!
Welkom!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:10

Hollybollie schreef:

Als het aan mij ligt zo lang mogelijk, liefst toch wel een maandje of 5 Bloos Maar dat is denk ik toch van het moment afhankelijk. Als mijn merrie er teveel van de leiden heeft eerder.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:23

Hollybollie schreef:

4 maanden en dan eraf..

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:43

Eerlijk gezegd vind ik 4 maanden net even te vroeg. Mijn veulen kwam in de opfok bij twee veulens van 4 maanden te staan en ik vond ze nog wel erg jong hoor. Maar ja, als je een echt laat veulen heb, van bijv. juni of juli, dan moet je vaak wel, omdat het veulen anders nergens meer in de opfok kan.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:45

Ik heb mijn veulen van dit jaar met 4 maanden afgespeend.. Beide waren er aan toe.. Voor de merrie moest ik wel.. Ze heeft er tot vandaag aan toe geen problemen mee gehad en staat nu alweer gespeend en wel samen met mams en de rest van de kudde

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:48

Ohohoh wat kletsen jullie toch veel Tong uitsteken
Ik kan het bijna niet meer bijlezen, laat staan ook nog regelmatig reageren...

Hier zijn de merries nu ook wat later uitgerekend. Normaal probeer ik de veulens zo tussen half maart en half april te hebben. Dan kunnen ze meteen overdag de wei op en na een korte tijd ook 24/7 buiten.
Maar omdat ik in jan/feb 3 weken in Amerika op een stal ga helpen met afveulenen, heb ik de merries wat later gedekt. De meesten zijn in april uitgerekend, een gastmerrie in mei.
Kunnen ze mooi nog 24/7 buiten lopen tot ik terug ben en dan heeft mijn vader er een stuk minder werk aan Knipoog

Voor half maart wil ik eigenlijk geen veulens. Dan is de wei hier nog niet goed genoeg en ik heb jonge veulens liever niet in de paddock los ivm het zand.
Maar goed, soms werken de merries ook niet mee, dit jaar had ik in februari een veulen dat pas half maart had moeten komen Clown

Voor keuringen maakt het hier niet zoveel uit. De meeste keuringen beginnen in juni terwijl de nationale keuring pas eind augustus is. Met een vroeg veulen heb je dus wat voordeel in juni maar daar heb je op de nationale keuring weer weinig aan met een slungel eind augustus.

Het afspenen probeer ik ieder jaar rond eind september te doen. Ligt er ook een beetje aan of de veulens verkocht zijn of blijven. Kopers willen ze toch meestal met een maand of 5/6 wel ophalen. Eerder krijgen ze het veulen niet mee bij mij.
Ik wil ze eerst netjes afspenen en ze krijgen ook de entingen voordat ze opgehaald mogen worden.
Het vroege veulen had dus 7 maanden bij de merrie gelopen, de anderen zo'n 5,5 maand.
Er loopt nu nog een veulen van eind juli bij de merrie, die blijft er bij lopen tot de merrie in het voorjaar weer gedekt wordt.
Dat eind juli veulen was trouwens gepland voor begin mei Clown
Voor 5 maanden afspenen deed ik vroeger ook wel eens maar dat bevalt me toch niet zo goed. Plus dat mijn merries eigenlijk zelden wat lijden onder het zogen en het voor hen zelfs goed is om wat langer te zogen, anders vervetten ze teveel.

Voor komend dekseizoen ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga doen.
Ik heb teveel merries om ze allemaal te laten dekken, 4 vind ik eigenlijk wel genoeg.
Ach, ik heb nog even om er over na te denken...

Met de merries gaat het allemaal prima.
De eerste 3 zijn over de 180 dagen, Macy zit volgende week zelfs al op 200 dagen. Lijkt hard te gaan dit jaar...
Het veulen van Macy is ook al af en toe te voelen. Ze heeft ook al zo'n buik, dat veulen heeft genoeg ruimte om te spelen daar binnen Haha!
Vorige week hebben ze allemaal weer de grote beurt gehad. Enten, ontwormen, hoefsmid enz. Kunnen ze er weer even tegenaan.
Bijna alle merries zijn weer aan de vette kant dus het kuil is weer op rantsoen en ik was begonnen met een half schepje brok per dag bij te voeren en dat is weer terug naar 2 handjes.
Gelukkig wordt het nu weer wat kouder, ze hebben al zo'n wintervacht dat ze met 15 graden of warmer gewoon staan te zweten op de wei.