[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:25

pradadaan schreef:
Nou ik wou hem eigenlijk laten testen omdat ik het niet zo tof vind dat het KWPN hem als zwart heeft geregistreerd, terwijl hij toch echt bruin geboren is :+
Maar ergens vind ik het ook weer onnodig geld uitgeven omdat ik gewoon zeker ben dat hij bruin is.
En ik denk dat hij geen vos kan geven omdat vader sowieso geen vosfactor heeft en ik denk Giv ook niet (opa had ook geen vosfactor en oma en tante hebben beide nog nooit een vos gegeven)

Hier zou ik zó slecht tegen kunnen! Het papier moet gewoon kloppen, zelfs bij mijn hengstveulens die ik toch laat castreren. Persoonlijk zou ik er wel een test tegenaan gooien, zodat zijn papier gecorrigeerd kan worden en je ook de merriehouders kunt vertellen welke kleurkansen ze hebben. Ja, het is even € 100,- (of minder als je het in de VS laat testen), maar ik als én kleurenidioot én redelijke perfectionist, zou wel willen dat alles klopt.

Toushie, dat heb je goed aangepakt zeg :) Mooie hengst!
Ga je die LWO drager misschien wel een keer gebruiken als je eigen merrie geen drager is?

lovejouuuIB, wat klote :( Veel succes de volgende ronde!

Welkom, Gerliev :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:21

Pradadaan: is zijn vader zwartbont of bruinbont?
In het geval van zwartbont kom je tot E- Aa (vosdrager uitsluiten op basis van zijn afstamming kan nog niet in zijn geval, dat zou je kunnen laten testen), is vader bruinbont dan is ook agouti niet helemaal te achterhalen en blijf je zonder test steken op A- . Bont is uiteraard heterozygoot, maar dat weet je zelf al.
Met 40 dollar ben je in principe klaar, hij heeft alleen een extension+agouti pakketje nodig. Of 25 als het alleen extension (vosfactor) is dat nodig is.

Ik zou trouwens eerst even checken of het met dna test recht wordt gezet, ik had een veulen met twijfel bij kleur, voor het schetsen getest omdat ik de correcte kleur in het paspoort wilde. Puntje bij paaltje staat de goede kleur erin, maar aan de test werd toen totaal geen aandacht besteed. En dat voor een stamboek dat op kleur is gebaseerd :+ (NAS).

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:29

Gerliev , spannend je merrie bij de hengst.

Golden Arrow , ondanks dat hij twee was heb je hem wel aan in het echt kunnen bekijken. Ik persoonlijk zou het liefst bekijken Ipv alleen online al snap ik dat dit nu niet heel ideaal is. In jou geval, met toch al eens gezien en verder voldoende beeldmateriaal (ook bewegende)zou ik het wel aandurven.

Super pony : afspraken hier zijn op basis van natuurlijk dekken. Maar alles met duidelijk contract. Betaling bij ophalen merrie.
Wbt lijnen , ja er zijn hier pleasure hengsten in Nederland maar vind vooral veel 1pot nat. Daarnaast wil ik echt een allrounder en niet zozeer pleasure. Ik wil graag wat meer massa ook toevoegen en niet zozeer rank en hoog.

Cynthia82; De Lwo drager staat zeker nog wel op mijn lijst voor evt andere keer. Ligt ook even aan hoe deze keer gaat.
Vorige keer was haar eerste veulen en ging dekken moeizaam. Liep niet gelijkmatig en niet zichtbaar hengstig. Heeft toen 2 maanden geduurd.
Nu lijkt het direct goed te gaan maar dat is afwachten. Dus dat telt wel mee in de overweging.
Lwo drager is geen probleem voor mij mits andere ouder vrij is. En daarna veulen testen weer of deze vrij is of drager.

EllyC

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:55

2500 euro, zo dan, dat is serieus dekgeld

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:30

Dat is bij de Arabieren (helaas :') ) een hele normale, gemiddelde prijs. De vader van Aj Nawash zit nu op 5000 en we hebben een 3-jarige Fa El Rasheem dochter staan, dat dekgeld is sinds dit jaar verhoogt naar €20.000 8)7

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:31

Ik heb wel wat contracten vorig jaar en nu zitten doornemen en het zijn toch wel de kleine lettertjes die verschillen.

Vroeg het me ook af omdat mensen na 2 of 3 x leeg blijven overstappen. Als je zaad hebt van X euro en je moet ander zaad kopen, heb je toch 2x een aardig bedrag.

Maar daar zit dus wel verschil in. Ik moet bij de ene vooraf betalen en dan levend veulen garantie, dus zaad blijft beschikbaar tot je levend veulen hebt lopen.
Bij de ander betaal je na drachtig scannen.

De een geeft onbeperkt zaad tot je drachtig scant en de ander 2 of 3x en daarna klaar of bij betalen.

Lees ook wel dat mensen een dekking overnemen of bij levend veulen garantie en uitblijven van dracht, deze dus uitwisselen. Maar in sommige contracten staat dat dat niet mogelijk is.

Ik denk ook wel dat een grote hengstenhouder er anders in staat dan iemand die 1 hengst ter dekking wil stellen.

Zag gister mn merrie weer 2x plassen en knipperen, dus ze is weer bezig. Ik wil volgende hengstigheid dan pakken, dus we noteren het weer even.

Bij quarters lopen de prijzen ook enorm uiteen. 500-1500 voor de gewone en leuke sport hengsten. 1500-10.000+ voor hele bekende, grote prijzen winnaars. Maar dat laatste heb ik zelf niet veel mee.
Wel vind ik het in onze categorie een beetje natte vinger werk. De een vraagt 500, de ander 800 en de volgende 1200, maar echt grote verschillen qua hengst zijn er niet.

Toushie, Ja, dat hele slanke vind ik ook niet heel mooi. Maar je ziet het op wedstrijden wel veel terug. Als ik ertussen ga rijden met mijn tank zal ik niet scoren. Waar hij qua gangen en frame er echt prima tussen zou kunnen.
Zuslief kan ook echt super joggen en netjes lopen, maar volgens mij zit zij op 1.45m. Je wordt er toch op afgerekend.

Heb wel zitten kijken naar all round, maar ik vind alles boven de 1.50m snel groot en toch zijn veel hengsten dat al snel.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:50

goldenarrow schreef:
Dat is bij de Arabieren (helaas :') ) een hele normale, gemiddelde prijs. De vader van Aj Nawash zit nu op 5000 en we hebben een 3-jarige Fa El Rasheem dochter staan, dat dekgeld is sinds dit jaar verhoogt naar €20.000 8)7

Jemig zeg, met die prijzen ben ik toch blij dat ik niet in de Arabieren zit :oo

Het ras zou nog uitsterven met dat soort bedragen :D

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:11

Wat een geld zeg.... _/-\o_

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:13

Caresse07 schreef:
goldenarrow schreef:

Je moet het andersom zien. Er zijn mensen die het kunnen betalen, dus wordt het gevraagd :)) Wel een beetje jammer dat onze bankrekening niet zo ruim is als de gemiddelde oliesjeik _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:17

Ik snap heel goed dat mensen veel investeren in goede hengsten, presentatie, shows etc. Maar ik denk ook dat te hoge prijzen nadelig kunnen zijn voor een ras.
Als je alleen maar hoge prijzen hebt binnen een ras, zal het een elite ras worden en voor de hobby houder/recreatie ruiter lastig worden.
Maar waar je meer hengsten hebt, zullen veel mensen toch uitwijken naar goedkopere hengsten. Echt niet dat die dan slecht zijn hoor. Vaak waarschijnlijk even goed, gezond etc.
Maar mensen kunnen ook gaan dekken met Pietje van de hoek, omdat ze toch per se een veulen willen.

Misschien is dat wel goed hoor. Maar ik zie lang niet alle duur gefokte paarden terugkomen in de sport of dat ze gezond zijn, het goed doen etc.

Ik wil fokken op; gezond ( zover dat kan ) karakter is heel belangrijk, bouw en gangen en dan maat.

Dan bespreek ik dat met mensen en heb je 3 werelden. De ene pluizen alles uit voor beste combi, willen ziekte's uitsluiten en verdiepen zich echt.
De volgende groep; kijken naar namen en prestaties en wat de vrienden doen en kiezen. Als je dan met een niet presterende hengst komt, doe je zomaar wat..........
En dan de groep die een leuke hengst zien en gewoon daarvoor gaan. Niet denken aan de combi, gezondheid etc. gewoon; die is leuk en klaar.

En ik hang ertussen. Bij presterende hengsten zie ik amper vrij bewegend materiaal, hoe ze in omgang zijn etc. En er zijn zelfs hele bekende, presterende hengste die helemaal niet zo geweldig bewegen.

Kleur doet me niks, maar als je op een gegeven moment 4 vergelijkbare hengsten hebt, moet iets de doorslag geven.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:20

Caresse07 schreef:
goldenarrow schreef:

_O-
Ja eigenlijk om te huilen hoor.. al die top showhengsten kosten een vermogen. En dan ben je er nog niet want het moet nog naar hier komen, je merrie moet nog drachtig worden natuurlijk en ga zo maar door...
En de prijzen van een veulen, als het geen showtopper is, zijn op moment om te huilen, zeker als het een hengstje is. Gaat nu wel iets beter nu China enorm aan het kopen is.
Het erge is dat een dekking, vanwege het geloof, bij de Arabieren zelf gratis is. En wij maar dokken.... ;(
Ach ja, je moet ergens je zuurverdiende geld aan uitgeven en het houdt je van de straat zullen we maar zeggen. :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:27

Dat meen je niet, dat een dekking bij de Arabieren zelf gratis is :oo

Kun je niet zeggen dat je ergens heel ver ook van de Arabieren afstamt dan O:)

Maar serieus, het is inderdaad heel veel geld, maar zo lang het betaald wordt zal het zeker
gevraagd worden.

En ander zou je toch maar onnodige dingen kopen van je salaris toch :+

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:33

Wat een geld. Ik wist dat dit bij Arabieren mega duur kon zijn. Dan ben ik toch blij met de normalere bedragen hier in de dressuurpaarden.

Loveyou. Wat balen dat het vruchtje is geabsorbeerd. Hopelijk snel terug hengstig

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:56

Is dat hoge dekgeld vooral bij bepaalde lijnen van Arabieren?
Ik had mijne destijds voor 2000 euro, is wel bijna 15 jaar geleden hoor. En achteraf was hij niet goed op de röntgenfoto's, hko in de voorvoeten. Maar was wel een raszuivere.

Ah ik lees dat het dekgeld dus vooral veel is, is wel gokken dan zeg of je je geld er een beetje uit krijgt. Ik fok zelf niet voor de verkoop, maar ik neem aan dat jullie dat wel doen aangezien jullie meer dieren hebben?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:15

Caresse07 schreef:

Maar serieus, het is inderdaad heel veel geld, maar zo lang het betaald wordt zal het zeker
gevraagd worden.

Het is een overweging om moslim te worden.... _O-

Even heel blij hier!!! Kloppend hartje is gespot! Zoooo blij mee! *\o/* Het lange wachten kan gaan beginnen :):)

Knappe baby hè?! :P
Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:17

*\o/* *\o/* gefeliciteerd met het kloppende hartje <3

Pracht van een kind, zie je gelijk :j

Nu op naar het lange wachten :=

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:29

Gefeliciteerd YildizArab

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:43

Gefeliciteerd met het kloppende hartje!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:46

Gefeliciteerd Yildiz!!

Arabieren heb je in elke prijsklasse. Hengsten zijn (vaak) goedkoper dan merries. Paarden uit rij-lijnen (Endurance en renpaarden) zijn vaak goedkoper dan paarden uit showlijnen, maar zijn vaak ook heel anders (grover) gebouwd. Overigens betekent dat dus niet dat je niet kan rijden met paarden uit showlijnen, wat sommige mensen soms wel eens lijken te denken. Vergelijk het een beetje met springpaarden vs. dressuurpaarden :+

Het is ook maar net naar wie je verkoopt natuurlijk. Ik heb paarden in alle prijsklassen staan, maar iemand die een rijpaard zoekt gaat niet een hoop geld betalen voor een ongereden merrie van 10, terwijl datzelfde paard voor fokkers iedere cent waard kan zijn.

Zoek je een leuk arabier-rijpaard, dan is het aan te raden om te zoeken naar een leuk veulen- of jaarlinghengstje. Dan kan je voor relatief weinig geld vaak wel een hele goede vinden. Die zijn dan niet goed genoeg voor het hogere segment, maar kunnen vaak wel hele fijne rijpaarden worden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:39

Gefeliciteerd met het kloppend hartje!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:14

Jaaaa, dat is zeker een knappe baby!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:37

Inderdaad beste bedragen bij die Arabieren. Maar men betaald het dus dan zal het ook gevraagd worden natuurlijk. Maar dat het tussen de Arabieren onderling gratis is..

Superpony , Ik ben het met jou eens. Dat er heel snel gekeken wordt naar prestaties en dat een niet presterende hengst minder zou zijn.
Ik heb hier ook alles uitgezocht , Kwa bouw , karakter gezondheid ect.
Ik wil een gezond paard fokken , goed karakter en prestatie is leuk maar betekend niet dat veulen ook direct een topper word.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:38

Yildizarabs, ik doe maar net zo enthousiast mee als toen ik zelf ooit zwanger was en deed alsof ik mn zoon zag zwemmen..........Haha. gefeliciteerd!!!

goldenarrow, hoe lang fok je al arabieren? Ik weet ooit lang geleden dat de mindere veulens ook echt niks waard waren. Die waren dan zo goedkoop en soms hadden mensen mazzel en groeiden ze echt leuk uit.

Ik vind arabieren vaak heel leuk, maar dat doorslaan in uiterlijk niet. Hoewel het presenteren soms niks zegt over een paard dat lekker in de wei rondloopt en gewoon paard is.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:44

YildizArabs schreef:
Caresse07 schreef:

gevraagd worden.

Het is een overweging om moslim te worden.... _O-

Even heel blij hier!!! Kloppend hartje is gespot! Zoooo blij mee! *\o/* Het lange wachten kan gaan beginnen :):)

Knappe baby hè?! :P
[ [url=m/U5VjT0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja gefeliciteerd *\o/*

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:21

superpony schreef:
Yildizarabs, ik doe maar net zo enthousiast mee als toen ik zelf ooit zwanger was en deed alsof ik mn zoon zag zwemmen..........Haha. gefeliciteerd!!!

goldenarrow, hoe lang fok je al arabieren? Ik weet ooit lang geleden dat de mindere veulens ook echt niks waard waren. Die waren dan zo goedkoop en soms hadden mensen mazzel en groeiden ze echt leuk uit.

Ik vind arabieren vaak heel leuk, maar dat doorslaan in uiterlijk niet. Hoewel het presenteren soms niks zegt over een paard dat lekker in de wei rondloopt en gewoon paard is.

Ik fok nu zelf een jaar of 3, maar mijn vriend is nu een jaar of 10 bezig. Ik ben er ingerold toen ik hem leerde kennen, haha. Maar wat je zegt klopt. De 'mindere' veulens (en dat is bij hengsten bijna alles wat niet op wereldniveau kan meedraaien) gaan voor weinig weg. Heel simpel: als je een paard voor een paar ton kan verkopen ga je niet aan de paarden van een paar duizend euro lopen trekken. Daar tref je toch vaak de mensen die een hele eisenlijst hebben en geen geld.

Het presenteren zegt iets, maar zeker niet alles. Toen wij vorige keer bij Spönle (grote trainer) gingen kijken voor de hengsten stonden ze nog in het winterhaar en zaten ze onder de modder. Dan ziet een wereldkampioen er wel heel anders uit natuurlijk :)) Dat hele extreme zoals je ze in de ring ziet valt heel erg mee als je ze zonder schmink ziet.