[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:41

Welkom Wijkhuijs en Laureas!

Wijkhuijs ik ben benieuwd wanneer Yasmine haar veulentje krijgt, ik lees daar zo nu en dan even mee :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:20

Mag ik mij hier ook melden? Mijn merrie gaat bij haar eerstvolgende hengstigheid
ook naar de hengst. Dit wordt mijn (en haar!) 1e veulen dus voor ons
beiden erg spannend allemaal :D

Ik heb een Quarter x Haflinger merrie en zij zal gedekt worden door een volle haflingerhengst:
http://www.bokt.nl/markt/ad/255328/supe ... gst-nibbit

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:14

Welkom Lauras wijkhuijs, en xapple. Die mini's zijn toch prachtig.

Nog steeds spannend voor velen lees ik, allemaal succes.

Tinnie leuk dat je nog een keer probeert.

Polleman, geen vruchtje meer. Vind goed dat je haar hengstig spuit, schijndracht wil je ten zeerste vermijden.

Met mijn merrie gaat het goed, ze krijgt al aardig buik vind ik en krijgt eigenlijk niks extra dan ervoor, staat nog steeds op light eten, kan toch geen kwaad he?
Ze wordt nu toch wat rustiger, hormonen zeker >;) dus nu kan ze zelf wat gaan genieten van haar dracht. <3

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:06

Wijkhuijs, leuk dat je hier ook weer van de partij bent!

xApple, welkom!

Ik denk dat ik nu weet waarom Mausi gisteren niks toonde naar Amirat. Fardani heeft namelijk een hoop praatjes naar de merries, ook als de dames niet hengstig zijn, en daar reageerde ze op. Maar Amirat houdt netjes zijn mond, totdat hij weet dat hij echt mag dekken. En aangezien hij dat gisteren natuurlijk niet mocht, en Mausi schijnbaar van macho-mannen houdt :P denk ik dat ze daarom niet toonde. Vandaag toonde ze duidelijk naar hem, dus morgen maar eens kijken of het lukt haar te dekken!

Vandaag zijn ook de andere 2 merries voor Amirat gearriveerd, de ene is al hengstig, dus die kan deze week direct gedekt gaan worden en Mausi natuurlijk ook, dus dat wordt een druk weekje voor hem!

Aziza vandaag alweer op 110 dagen! Dat gaat wel snel hoor!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:08

110 dagen alweer, jee dat gaat best snel! Wainoon zit op 63 dagen en dat vind ik al best snel gaan. Ik heb een volgtopic aangemaakt, ben benieuwd of er mensen willen volgen, aangezien er best veel negatieve reacties kwamen op mijn besluit om een groninger hengst te kiezen voor haar: [KS-MK] Wie volgt er mee? KWPN x Groninger in de maak voor 2015!

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:11

Dank je wel allemaal! Eerste keer gepland en door mezelf, best spannend :D

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:16

Xapple welkom

Fotsy ik vond het lastig wat ik moest kiezen en daarop vertrouw ik mijn dierenarts dan,
Die heeft er verstand van denk ik dan,
Hoe lang is jou merrie nu drachtig?
Mijn merrie had dat ook met vorige veulen, had ze al snel een buikje,

Al_zawraa wat een nette hengst netjes opgevoed!
Hopelijk lukt het, meneer heeft een druk weekje dus,
En je eerste merrie is al best ver best apart een merrie van jou al 110 en met de anderen begin je nu pas,

Murdoch ik ga het volgen! Mensen Willem toch altijd praten en het beter weten!
Jij weet toch waarom je het doet en of het past dan is het toch goed,
En als jij er gelukkig mee bent is het prima!
Ik zeg vaak de mensen die zo stom praten over combi's zijn jaloers

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:31

polleman, dat is inderdaad het enige jammere, dat er straks zo'n groot verschil tussen de veulens zit, maar ja dat is niet anders. Aangezien Aziza de 2 jaar ervoor niet drachtig is geraakt, of wel drachtig en het verloren heeft, ben ik dolblij dat ze nu gewoon drachtig is, en maakt het me niet zoveel uit hoeveel er tussen zit. Als ze iets ouder zijn, maakt dat verschil toch weinig meer uit.
En ja, het is echt een super opgevoede hengst! Zo mogen alle hengsten zijn! En dan heb je daar tegenover mijn eigen 2 jarige hengst, die ontzettend brutaal is, en momenteel overloopt van de hormonen, helemaal nu hij 'concurrentie' heeft, daar heb je echt je handen vol aan!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:59

Al_Zawraa schreef:
polleman, dat is inderdaad het enige jammere, dat er straks zo'n groot verschil tussen de veulens zit, maar ja dat is niet anders. Aangezien Aziza de 2 jaar ervoor niet drachtig is geraakt, of wel drachtig en het verloren heeft, ben ik dolblij dat ze nu gewoon drachtig is, en maakt het me niet zoveel uit hoeveel er tussen zit. Als ze iets ouder zijn, maakt dat verschil toch weinig meer uit.
En ja, het is echt een super opgevoede hengst! Zo mogen alle hengsten zijn! En dan heb je daar tegenover mijn eigen 2 jarige hengst, die ontzettend brutaal is, en momenteel overloopt van de hormonen, helemaal nu hij 'concurrentie' heeft, daar heb je echt je handen vol aan!

Heb je ook goed beter vroeg genoeg beginnen met zon zorge merrie waar je problemen mee gehad hebt kwa niet drachtig krijgen en af gooien,
En net wat je zegt als ze oude zijn maakt het niks meer uit,
Die 2 jarige heeft gewoon last van zijn hormonen komt ookwel goed

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:18

Dierenarts geweest ei was weg,
Begon wel hengstig te worden,
Woensdag morgen komt hij weer scannen,

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:25

Hier dierenarts ook geweest, gupona ei van 6 cm.. vandaag insemineren en dan zal t ei er woensdag hopelijk wel af zijn

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:41

Amai 6 :D dat zal elke moment wel springen zeker? :)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:13

Joyceee86 mijn duimen draaien,
Ze is nu ook al hengstig?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:39

Ja hengstenhouder vond haar zaterdagavond met insemineren ook wel goed hengstig aanvoelen

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:46

succs dames ik duim mee voor jullie
gister merrie nr 2 aan de 3 weken hoop dat ook bij haar gelukt is

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:27

Ik hoop dat ik hier mijn vraag even kwijt kan, ik wil mijn merrie dit seizoen laten
dekken maar ze laat erg weinig van haar hengstigheid merken. Ze staat bij een ruin en
met een slootje ertussen naast 3 hengstjes. Ze is gezond, loopt altijd buiten is in goede conditie dus
op zich geen nadelige factoren. Ik 'wacht' nu al ruim een maand. De dierenarts moest vanavond komen
(voor iets anders) en raadde mij aan om haar te laten scannen of hengstig te laten spuiten.

Kan iemand van jullie (ik heb nog geen eigen ervaring hiermee) mij hier meer over vertellen?
Want het klinkt wel makkelijk, een spuit erin en 4 dagen later is ze hengstig en kan ze richting
de hengst. Zou ideaal zijn natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door xApple op 30-06-14 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:46

Je zit al wel laat in het seizoen. Idd zms naar de da om te laten scannen, kijken hoe ze ervoor staat.

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 00:16

Hoi xApple, mijn merrie toonde haar hengstigheid ook jarenlang eigenlijk niet/nauwelijks. Ik zei altijd heel stoer "ik heb tenminste niet zo'n pismerrie." Leuk hoor, totdat je een veulen wil ;-) De hengstenhouder waar ik haar dit seizoen heb gebracht, had daar een eigen filosofie in: als ze niet hengstig tonen, is het lichaam ook niet optimaal klaar om drachtig te worden. Dat wil in hun ogen absoluut niet zeggen dat zo'n merrie niet drachtig kan worden als ze niet op&top hengstig toont, maar volgens hun dierenarts is de kans minder groot dat het insemineren goed pakt en tot bevruchting leidt. Zij werken heel veel met een schouwhengst en starten met het opvoelen en scannen van de merrie zodra ze bij de schouwhengst een hengstige reactie begint te geven. Daarmee kijken ze hoever het ei ontwikkeld is en wat het vermoedelijke moment van eisprong en dus insemineren is. Bij Wapper wilde het in het begin dat ze daar stond nog niet zo doorzetten met hengstig worden, ze bleef een beetje in de beginfase hangen maar werd niet echt "pishengstig". Daarom hebben ze haar toen een beetje bijgespoten en wel gedekt maar werd ze niet drachtig, vermoedelijk omdat ze door het hengstig spuiten het moment van de eisprong en dus insemineren niet meer nauwkeurig genoeg konden voorspellen. De volgende cyclus was Wapper uit zichzelf ongelooflijk hengstig (en had ik dus ineens wel een pismerrie die niet meer bij de schouwhengst weg te slepen was, haha), en konden ze op de hengstenhouderij het moment van insemineren en eisprong heel mooi bepalen en werd ze drachtig :-) Maar goed, zo ging het bij Wapper. Elke merrie is weer anders, bij de een lukt het altijd om drachtig te worden met hengstig spuiten en bij de ander kan het een opzetje zijn naar een mooiere/duidelijkere cyclus. Zoals fokfanaat schrijft, wordt het ook in mijn ogen al wel laat in het seizoen om met een merrie te gaan starten (puzzelen) waarvan je de cyclus moeilijk kunt ontdekken... Maar ook hiervoor geldt: iedereen trekt z'n eigen plan. Laat je goed informeren door de eigenaar van de hengst die je uitkiest voor je merrie, vaak hebben hengstenhouders een datum tot wanneer het dekseizoen loopt en dus tot wanneer je je merrie kunt aanbieden. Wat betreft de uitspraak van je dierenarts om te laten scannen lijkt mij dat zeker niet onverstandig, dan heb je een beeld van de binnenkant van je merrie en kan de dierenarts je vertellen hoever de cyclus is. Succes met je merrie!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 00:45

Je merrie staat bij een ruin, die kan de cyclus al om zeep helpen. Ik ken stallen/hengstenhouders waar de ruinen daarom dus echt in aparte gebouwen staan, omdat dit toch invloed heeft op de merrie.

Mijn merrie toont ook niet hengstig, met een geoefend oog wel, maar enkel slechts een uurtje of 2 rond de eisprong. Erg fijn, grote kans dat je dat mist als je je paard niet aan huis hebt staan, en als je het ziet ben je al te laat met sperma bestellen.
Ik laat dus ook altijd scannen en hengstig spuiten.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 06:45

Mijn merrie toont ook nooit hengstig,
2 jaar terug hengstig gespoten in een keer drachtig met diepvries sperma.
dit jaar weer henhstig gespoten en weer in een keer drachtig alleen helaas vrucht verloren,
nu is ze weer hengstig gespoten anders zou ze vanaf afgelopen zaterdag pas over 4 weken gedekt kunnen worden,
Of ze zou schijndrachtig blijven tot 3 maanden.
Vorige paard van mij was ook hengstig gespoten en in een x drachtig

hengstig spuiten kan snel gaan,
vorige x kon mijn merrie 2 dagen later gedekt worden. Nu 2 dagen later hengstig maar word als goed is woensdag gedekt dan is het 4 dagen naar de spuit.
onze dierenartsen doen altijd 2 dagen naar hengstig spuiten scan maken

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:13

Jeuj...merrie nog steeds mooi drachtig...ze zit nu op 39 dagen

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:24

Gefeliciteerd tammiebels,
Is dat de merrie waar je vorige jaar een wup veulen van had?
Laatst bijgewerkt door polleman op 01-07-14 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:25

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden, hier heb ik echt iets aan. Ik ga donderdag 4 dagen naar t buitenland, dinsdag ga ik naar de DA en hoop dat ik haar zsm naar de hengst kan brengen. +:)+

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 09:26

xApple schreef:
Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden, hier heb ik echt iets aan. Ik ga donderdag 4 dagen naar t buitenland, dinsdag ga ik naar de DA en hoop dat ik haar zsm naar de hengst kan brengen. +:)+

Maar heb je bewust voor gekozen om nu pas te beginnen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:08

Nee niet bewust, ik heb eerst getwijfeld omdat ik het wel wilde maar misschien eerst nog een jaar wilde rijden maar na een negatieve diagnose voor mijn paard als rijpaard heb ik toch deze keuze gemaakt. Ze is trouwens qua gezondheid wel geschikt om een veulen te krijgen.

Maar het is ook niet echt een probleem. Mijn merrie staat op een prachtig stuk aan huis waar ze het hele jaar door beschut buiten loopt, ik zit niet vast aan het 'weideseizoen'.