Wijkhuijs ik ben benieuwd wanneer Yasmine haar veulentje krijgt, ik lees daar zo nu en dan even mee
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dus nu kan ze zelf wat gaan genieten van haar dracht.
denk ik dat ze daarom niet toonde. Vandaag toonde ze duidelijk naar hem, dus morgen maar eens kijken of het lukt haar te dekken!
Al_Zawraa schreef:polleman, dat is inderdaad het enige jammere, dat er straks zo'n groot verschil tussen de veulens zit, maar ja dat is niet anders. Aangezien Aziza de 2 jaar ervoor niet drachtig is geraakt, of wel drachtig en het verloren heeft, ben ik dolblij dat ze nu gewoon drachtig is, en maakt het me niet zoveel uit hoeveel er tussen zit. Als ze iets ouder zijn, maakt dat verschil toch weinig meer uit.
En ja, het is echt een super opgevoede hengst! Zo mogen alle hengsten zijn! En dan heb je daar tegenover mijn eigen 2 jarige hengst, die ontzettend brutaal is, en momenteel overloopt van de hormonen, helemaal nu hij 'concurrentie' heeft, daar heb je echt je handen vol aan!
De hengstenhouder waar ik haar dit seizoen heb gebracht, had daar een eigen filosofie in: als ze niet hengstig tonen, is het lichaam ook niet optimaal klaar om drachtig te worden. Dat wil in hun ogen absoluut niet zeggen dat zo'n merrie niet drachtig kan worden als ze niet op&top hengstig toont, maar volgens hun dierenarts is de kans minder groot dat het insemineren goed pakt en tot bevruchting leidt. Zij werken heel veel met een schouwhengst en starten met het opvoelen en scannen van de merrie zodra ze bij de schouwhengst een hengstige reactie begint te geven. Daarmee kijken ze hoever het ei ontwikkeld is en wat het vermoedelijke moment van eisprong en dus insemineren is. Bij Wapper wilde het in het begin dat ze daar stond nog niet zo doorzetten met hengstig worden, ze bleef een beetje in de beginfase hangen maar werd niet echt "pishengstig". Daarom hebben ze haar toen een beetje bijgespoten en wel gedekt maar werd ze niet drachtig, vermoedelijk omdat ze door het hengstig spuiten het moment van de eisprong en dus insemineren niet meer nauwkeurig genoeg konden voorspellen. De volgende cyclus was Wapper uit zichzelf ongelooflijk hengstig (en had ik dus ineens wel een pismerrie die niet meer bij de schouwhengst weg te slepen was, haha), en konden ze op de hengstenhouderij het moment van insemineren en eisprong heel mooi bepalen en werd ze drachtig
Maar goed, zo ging het bij Wapper. Elke merrie is weer anders, bij de een lukt het altijd om drachtig te worden met hengstig spuiten en bij de ander kan het een opzetje zijn naar een mooiere/duidelijkere cyclus. Zoals fokfanaat schrijft, wordt het ook in mijn ogen al wel laat in het seizoen om met een merrie te gaan starten (puzzelen) waarvan je de cyclus moeilijk kunt ontdekken... Maar ook hiervoor geldt: iedereen trekt z'n eigen plan. Laat je goed informeren door de eigenaar van de hengst die je uitkiest voor je merrie, vaak hebben hengstenhouders een datum tot wanneer het dekseizoen loopt en dus tot wanneer je je merrie kunt aanbieden. Wat betreft de uitspraak van je dierenarts om te laten scannen lijkt mij dat zeker niet onverstandig, dan heb je een beeld van de binnenkant van je merrie en kan de dierenarts je vertellen hoever de cyclus is. Succes met je merrie!