Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Re: Mijn hengst heefd een vreemde/verkeerde merrie gedekt, wat n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:35

Zeker laat ik morgen meteen weten hoe het verloopt. Het liefs zette ik een webcam erop zodat iedereen mee kon kijken en luisteren.
Dat vind ik zelf ook raar dat de merrie geen verwondingen heefd, want op de palen die om de 1,5 meter staan zitten van die houders die boven en onder strak moet dicht draaien zodat de linten niet kunnen hangen en strak blijfd zitten, wat ik ook raar vond is dat de palen die ver in de grond geboord zitten, geloof +/- eenhalve meter de grond in gaan, er ook verschillende uit lagen, die krijg je alleen los als je er lang genoeg hard aan rammelt, en ik zie een paard zich niet de moeite nemen om rustig die palen los te rammelen.

Met blade is het redelijk rustig maandag komt de DA weer en gaat hem nog eens controleren, en ik had woensdag een antibiotica gekregen voor evt ontstekingen, want die merrie is natuurlijk niet van te voren onderzocht.

Ben zelf ook al nerveus, hoop dat we er uit komen , wat ik niet ga verwachten vooral na haar reactie

@lieveli; ik heb een merrie die al bij de eerste drachtig is geworden, sperma houd zich 48 uur actief..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:42

oOoKellyoOo schreef:
Zeker laat ik morgen meteen weten hoe het verloopt. Het liefs zette ik een webcam erop zodat iedereen mee kon kijken en luisteren.
Dat vind ik zelf ook raar dat de merrie geen verwondingen heefd, want op de palen die om de 1,5 meter staan zitten van die houders die boven en onder strak moet dicht draaien zodat de linten niet kunnen hangen en strak blijfd zitten, wat ik ook raar vond is dat de palen die ver in de grond geboord zitten, geloof +/- eenhalve meter de grond in gaan, er ook verschillende uit lagen, die krijg je alleen los als je er lang genoeg hard aan rammelt, en ik zie een paard zich niet de moeite nemen om rustig die palen los te rammelen.

Met blade is het redelijk rustig maandag komt de DA weer en gaat hem nog eens controleren, en ik had woensdag een antibiotica gekregen voor evt ontstekingen, want die merrie is natuurlijk niet van te voren onderzocht.

Ben zelf ook al nerveus, hoop dat we er uit komen , wat ik niet ga verwachten vooral na haar reactie

@lieveli; ik heb een merrie die al bij de eerste drachtig is geworden, sperma houd zich 48 uur actief..

oooh oke, ja ik heb er niet bijster veel verstand van, maar omdat merries vaak eerst gescand worden voor ze onder de hengst gaan, dacht ik dat het een kwestie was van zeer goede timing. Succes ermee, en ik zou even uitzoeken of je rechtsbijstand hebt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:50

Nou, ik denk dat je ook inderdaad wel een beetje 'geluk' moet hebben om meteen bij de eerste dekking een merrie drachtig moet krijgen.
Vorig jaar zijn we met onze merrie ook naar de hengst gegaan toen ze hengstig was. Verschillende keren gedekt, maar niet drachtig. Toen is ze de volgende hengstigheid naar de hengst gegaan en daar de hele hengstigheid gebleven, zodat ze iedere dag verschillende keren gedekt kon worden en toen was het wel raak.
Maar is het ook niet zo, dat hoe hengstiger de merrie is, hoe meer kans je maakt?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:11

Het sperma van een inactieve hengst is meestal van slechte kwaliteit. Ook actieve dekhengsten dienen voordat het nieuwe dekseizoen begint eerst een of meerdere malen "loos" te dekken om de sperma productie goed op gang te krijgen. Van de andere kant heb je maar één actieve spermacel nodig die tot bevruchting leidt. Bovendien laat een beetje merrie zich niet dekken indien ze niet goed hengstig staat. Dus alle risico op een dracht is aanwezig.

Om de hengst gelijk op antibiotica te zetten vind ik nogal rigoreus van de dierenarts.
Indien de merrie nog nooit gedekt is geweest is het risico zowieso erg laag, alsook als de laatste dracht gewoon normaal verlopen is. Verder zal de hengst naar ik heb begrepen toch niet in de actieve dekdienst komen dus vind ik het wel wat ver gezocht allemaal.

De draden doorknippen lijkt me ook erg ver gezocht en een vreemde manier om een gratis dekking te vergaren. In dat opzicht verdient de merriehouder het voordeel van de twijfel. Paarden kunnen makkelijk uitbreken zonder zichtbare verwondigen eraan over te houden.

Het lijkt mij raadzaam om op een normale manier met elkaar in overleg te gaan om de liefdesescapades van de twee paarden tot een goede oplossing te brengen.
Eigenlijk is het bijzonder grappig, met een goede afloop zonder verwondingen en als het mee zit nog een mooi veulen ook. Er zijn ergere dingen in het leven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:37

De schld word hier in de schoenen van de merrie geschoven.Nu heb ik jarenlang gestaan waar er veel merrie's waren en maar twee hengsten.Ik heb nog nooit een merrie door de draad naar een hengst zien gaan,wel andersom.Wie zegt dat jou hengst die merrie niet is gaan ophalen en terug naar zijn gebied heeft gejaagd?uiteindelijk heeft niemand de situatie gezein,alleen dat ze bijelkaar stonden.
Ik vind eigenlijk dat je de boel nogal op spits drijft.Dadelijk hou je hier een fikse burieruzie aan over.
Ik vind het allemaal nogal hebberig klinken van jou kant uit.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 23:56

silvana schreef:
De schld word hier in de schoenen van de merrie geschoven.Nu heb ik jarenlang gestaan waar er veel merrie's waren en maar twee hengsten.Ik heb nog nooit een merrie door de draad naar een hengst zien gaan,wel andersom.Wie zegt dat jou hengst die merrie niet is gaan ophalen en terug naar zijn gebied heeft gejaagd?uiteindelijk heeft niemand de situatie gezein,alleen dat ze bijelkaar stonden.
Ik vind eigenlijk dat je de boel nogal op spits drijft.Dadelijk hou je hier een fikse burieruzie aan over.
Ik vind het allemaal nogal hebberig klinken van jou kant uit.

Heb je de rest van mijn berichten gelezen?? Daar staat duidelijk, dat een man die hier werkt zelf heefd gezien dat de hengst boven in de wei stond te grazen, en dat toen de merrie aan kwamen rennen...
En hebberig nee, ik hoop dat er geen veulen komt. Ik wil alleen mn onkosten vergoed hebben.
Als ik jou auto sloop omdat er wat in zit wat ik hebben wil, dan wil jij toch ook dat ik de verrichte schade vergoed?!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 00:01

Pensionnetje schreef:
Het sperma van een inactieve hengst is meestal van slechte kwaliteit. Ook actieve dekhengsten dienen voordat het nieuwe dekseizoen begint eerst een of meerdere malen "loos" te dekken om de sperma productie goed op gang te krijgen. Van de andere kant heb je maar één actieve spermacel nodig die tot bevruchting leidt. Bovendien laat een beetje merrie zich niet dekken indien ze niet goed hengstig staat. Dus alle risico op een dracht is aanwezig.

Om de hengst gelijk op antibiotica te zetten vind ik nogal rigoreus van de dierenarts.
Indien de merrie nog nooit gedekt is geweest is het risico zowieso erg laag, alsook als de laatste dracht gewoon normaal verlopen is. Verder zal de hengst naar ik heb begrepen toch niet in de actieve dekdienst komen dus vind ik het wel wat ver gezocht allemaal.

De draden doorknippen lijkt me ook erg ver gezocht en een vreemde manier om een gratis dekking te vergaren. In dat opzicht verdient de merriehouder het voordeel van de twijfel. Paarden kunnen makkelijk uitbreken zonder zichtbare verwondigen eraan over te houden.

Het lijkt mij raadzaam om op een normale manier met elkaar in overleg te gaan om de liefdesescapades van de twee paarden tot een goede oplossing te brengen.
Eigenlijk is het bijzonder grappig, met een goede afloop zonder verwondingen en als het mee zit nog een mooi veulen ook. Er zijn ergere dingen in het leven....

We hebben hem op anti gezet omdat hij een flinke zwelling had tussen zijn benen dus zn koker en ballen en erom waren flink gezwollen, en bij een eerste dekking kan hij een ontsteking krijgen ivm dat er zoveel werking in enof rond zn zaakje komt dat er een kans bestaat dat de zwelling kan gaan ontsteken, als het gaat ontsteken zou ik nog verder van huis zijn met alle gevolgen van dien. De zwelling is wel al tamelijk wat afgenomen. Vandaar ook dat de DA maandag weer komt. De merrie is in het verleden al eens gedekt geweest, bij de vorige eigenaar/fokker, maar daar heb ik geen verdere info over.
In de toekomst wouden wij hem een paar keer gebruiken om te dekken maar dan van eigen merries, maar dan zowiezo over een aantal jaar. Ik was van plan om met hem een aantal wedstrijden te lopen, en dat wou ik doen voor dat hij ging dekken. Zodat hij dan net wat minder opdringerige kan zijn. Ja oke als hij misschien ouder word kan het natuurlijk zo zijn dat hij toch gaat ontdekken wat dat lekkere geurtje is wat voorbij loopt. Maar ik wou hem nog effe sparen..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:15

daimn wat een nare situatie maar wat is er nu uit het gesprek gekomen.
ik denk dat je makkelijk de dekkingskosten kunt vragen, vergoeding van slopen van de wei, en de DA kosten.

kijk en snap ook wel dat ze er niks aan kan doen dat de merrie ontsnapt maarjah als dit al vaker is gebeurt dat de merrie uitbreekt moeten hun daar onderhand maar iets aan gaan doen. en is het niet jullie verantwoording meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 03:25

n.a.v. de zwelling bij de hengst begin ik toch echt te denken dat die merrie hem een rotschop in de ballen heeft gegeven. Vraag dit anders eens na bij de dierenarts?

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:00

Ik wens je heel veel sterkte vandaag tijdens het gesprek, hoop dat je er iets mee berijken zal.
Ben heel erg benieuwd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:01

nou, sterkte vandaag....
hou je rustig Knipoog maar wees wel duidelijk in wat je wil.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:12

Sterkte vandaag!

Aantal tips:
1) blijf kalm, blijf rustig, niet boos worden en niet schreeuwen. Als je denkt dat je boos gaat worden, sta dan op om nog een rondje drankjes te halen
2) In plaats van 'jij hebt dit en dat gedaan' kun je beter zeggen 'ik vind het heel vervelend dat dit en dat gebeurd is'.
3) Zet van te voren alles wat je wil zeggen op papier. Als je haar wil confronteren met kosten, zorg dan dat je de op papier hebt staan zodat ze het kan lezen en mee kan nemen.
4) Laat haar weten wat de consequenties zijn. Dus 'mocht het zo zijn dat je besluit om niet te betalen, dan overwegen wij het serieus hier een rechtzaak van te maken'.

Suc6!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:55

Gewoon opschrijven wat je wilt zodat je bij je gedachten blijft en idd heel rustig en vriendelijk maar beslist blijven. Begin desnoods hoe zij dacht het een en ander op te lossen, bv de omheining, de DA kosten. Daar heb je recht op en probeer dat in goede harmonie voor elkaar te krijgen. Dat dekgeld zou ik laten zitten, dan kan zo een onzettende slepende ruzie worden, maar vertel wel dat als ze niet meewerkt dat je het de volgende keer op een heel andere manier gaat oplossen en dat zij daar niet blij van zal gaan worden.

Ik spreek uit ervaring dat mot met je buren zo ontzettend veel stress kan veroorzaken. Het beste is het nog om de hengsten niet samen met de merrie buiten te hebben, dus dat jullie een tijdsverdeling maken. Dat kan je alleen in harmonie bespreekbaar maken omdat dat iets is wat je niet kunt afdwingen, maar alleen met samenwerking voor elkaar krijgt. Zij een mooi veulen en jij voor in de toekomst geen problemen meer met haar is een mooie deal lijkt mij.. Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:45

oOoKellyoOo schreef:
Pensionnetje schreef:

We hebben hem op anti gezet omdat hij een flinke zwelling had tussen zijn benen dus zn koker en ballen en erom waren flink gezwollen, en bij een eerste dekking kan hij een ontsteking krijgen ivm dat er zoveel werking in enof rond zn zaakje komt dat er een kans bestaat dat de zwelling kan gaan ontsteken, als het gaat ontsteken zou ik nog verder van huis zijn met alle gevolgen van dien. De zwelling is wel al tamelijk wat afgenomen. Vandaar ook dat de DA maandag weer komt. De merrie is in het verleden al eens gedekt geweest, bij de vorige eigenaar/fokker, maar daar heb ik geen verdere info over.
In de toekomst wouden wij hem een paar keer gebruiken om te dekken maar dan van eigen merries, maar dan zowiezo over een aantal jaar. Ik was van plan om met hem een aantal wedstrijden te lopen, en dat wou ik doen voor dat hij ging dekken. Zodat hij dan net wat minder opdringerige kan zijn. Ja oke als hij misschien ouder word kan het natuurlijk zo zijn dat hij toch gaat ontdekken wat dat lekkere geurtje is wat voorbij loopt. Maar ik wou hem nog effe sparen..

Tja dan zal hij idd wel een mep gehad hebben. Dat is niet niet leuk en zeker niet zonder risico.
De kans op evt SEM besmetting is meestal maar klein, tenzij de merrie veelvuldig natuurlijk is gedekt.
In dit geval vind ik idd dat je de veearts kosten mag verhalen. Niet meer dan normaal en waarschijnlijk vergoed de verzekering dit gewoon. Als de merriehouder het slim aanpakt kan ze ook de evt dekgelden daar verhalen... Dan is het eind goed al goed.
Gewoon rustig in overleg gaan en niet teveel met de vinger wijzen naar elkaar. Dieren trekken per slot van rekening gewoon hun eigen plan Haha! Dat maakt ze nu juist ook zo leuk.

Wat betreft zijn "ontdekte hengstengedrag" tijdens wedstrijden, liever vroeg ontdekt dan dat ze al 10 jaar oud zijn en met hun sterke lijf helemaal door het lint gaan. Het hengstengedrag is goed trainbaar.
Wel zal hij wat sneller afgeleid zijn. Harder aan het werk zetten en met zijn kop bij de zaak houden.
Dan komt ook dat allemaal goed. Bovendien is een beetje testosteron in de wedstrijdring helemaal niet zo erg. Het imponeert de jury vaak toch onbewust Haha! Maak er gebruik van Knipoog

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:50

nou ben benieuwd hoe dat afloopt. Zit de eigenaresse van de merrie niet op bokt? Ze kan natuurlijk anders mooi mee lezen, n zich lekker voorbereiden. Ze weet dan nl wat je van "plan" bent enz.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:57

naja, zo geheim is dat allemaal niet...
je kunt natuurlijk op je klompen aanvoelen dat zo iemand de schade vergoed wil hebben...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:59

Ik wens je veel succes bij het gesprek.
Ik zou ook alleen de kosten van de omheining en dierenarts willen hebben. Haar merrie is bij jou in de wei gekomen, ze wist al dat de merrie vaker uitgebroken is, dus haar fout dat er niet een beter omheining was.
Dekgeld ed zou ik niet gaan vragen, dat heeft zij vast ook niet extra gewild. Beetje rot voor jou in de situatie, maar wel een beetje het risico van een hengst..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:01

nou, als de merrie drachtig blijkt te zijn, dan is een klein bedrag voor de dekking ook niet zo heel raar hoor...
als ze niet drachtig is, zou ik het laten bij de kosten voor de omheining en de DA inderdaad.

En vergeet niet dat er duidelijke afspraken moeten worden gemaakt nu! De paarden weten nu hoe het werkt en de merrie breek vaker uit, er moet dus alsnog een oplossing komen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:07

Tips genoeg gekregen Lachen
Ik zal het ook echt erg balen vinden dat die vrouw er zo luchtig over doet, zij zit niet met de problemen (denkt ze!)
Maar idd wat iedereen al zegt, probeer het op een goeie manier op te lossen zodat er geen burenruzie ontstaat.
Probeer toch de kosten te verhalen. Maar aangezien je ouders het ook niet prettig vinden, komt dat wel goed. Sta je iig niet alleen.
Ben ook benieuwd wat Floor erover zegt Knipoog

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:13

ik denk dat je hier niets aan kunt doen wat kosten verhalen bij de ander enz betreft. De buren hebben hierdoor net zo goed kosten/problemen aan de merrie en jij netzo goed aan jouw hengst. Het is voor beide partijen een lastige situatie, ik zou het zelf als een 'ongelukje' beschouwen en er samen met de buren maar over lachen, want anders kan dit een fikse burenruzie worden als je hierbij gaat uitzoeken wie wat moet betalen en wie schuld heeft, enz. Iedereen kan dit weleens overkomen die dieren houdt, dus tsja...

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:13

Weet je al meer TS?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:19

Nou mea, als jij een leuke hengst heb, dan wil je toch ook niet dat er een meerie uitbreekt en die vrouw dalijk een veulentje heeft van jou hengst, zonder verdere kosten.

Omheining kapot, paard weet nu wat dekken is.
En zij staat straks met een leuk veulentje, waar ze nog wat geld voor kan vragen ook.

En dat het een burenruzie wordt dat ligt dan toch aan de die vrouw.. TS en haar familie wilt het graag goed oplossen, ik denk dat die meerie eigenaar nog best geluk heeft dat ze niet zo heel moeilijk doen.
Dat geld is alleen maar een compensatie voor alle ellende die TS en haar hengst nu meemaken door toedoen van die merrie.
En ja iedere eigenaar is zelf aansprakelijk voor de daden van hun paard(en) dus waarom zou je het er maar bij laten zitten?
Zoiets moet goed geregeld zijn voor iedereen hier in NL. is toch van de zotte als je het er dan maar steeds bij moet laten zitten.
Als ik dan een merrie heb en jij een leuke hengst dan laat ik haar maar los in de hoop dat jou hengst erop springt. zodat ik een gratis veulen heb.. en jij een hengst met problemen.. leuk hé??

Trouwens ook al is de merrie niet drachtig wat ik hoop voor TS, paard is uitgebroken en heeft schade gemaakt, die moet gewoon vergoed worden, dat staat in de wet, waar iedereen zich aan moet houden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:27

wat die burenruzie betreft: ik heb begrepen dat die verhoudingen toch al veel langere tijd bekoeld waren...

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:57

ik heb het hele verhaal gelezen,
ben het met de meerderheid eens, alle kosten verhalen op de eigenaar van de merrie!
en dat gedrag van die mevrouw, vreselijk!
ik zou als het mijn merrie was, me zwaar schuldig voelen, en rot dat die alles heeft afgebroken, wat van een ander is... Pling Succes, hopen dat jullie er uit komen!

trouwens super mooie hengst Pling

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:34

AaronYve schreef:
Nou mea, als jij een leuke hengst heb, dan wil je toch ook niet dat er een meerie uitbreekt en die vrouw dalijk een veulentje heeft van jou hengst, zonder verdere kosten.

Omheining kapot, paard weet nu wat dekken is.
En zij staat straks met een leuk veulentje, waar ze nog wat geld voor kan vragen ook.

En dat het een burenruzie wordt dat ligt dan toch aan de die vrouw.. TS en haar familie wilt het graag goed oplossen, ik denk dat die meerie eigenaar nog best geluk heeft dat ze niet zo heel moeilijk doen.
Dat geld is alleen maar een compensatie voor alle ellende die TS en haar hengst nu meemaken door toedoen van die merrie.
En ja iedere eigenaar is zelf aansprakelijk voor de daden van hun paard(en) dus waarom zou je het er maar bij laten zitten?
Zoiets moet goed geregeld zijn voor iedereen hier in NL. is toch van de zotte als je het er dan maar steeds bij moet laten zitten.
Als ik dan een merrie heb en jij een leuke hengst dan laat ik haar maar los in de hoop dat jou hengst erop springt. zodat ik een gratis veulen heb.. en jij een hengst met problemen.. leuk hé??

Trouwens ook al is de merrie niet drachtig wat ik hoop voor TS, paard is uitgebroken en heeft schade gemaakt, die moet gewoon vergoed worden, dat staat in de wet, waar iedereen zich aan moet houden.

Ja sorry ik ben het volgende vergeten erbij te zetten waardoor het minder uidelijk is geworden wat ik bedoel: In dit geval vindt ik dat de eigenaar van de hengst de eigenaar van het evt. veulen is. Er moeten hier zeker wél afspraken over worden gemaakt, want het is bedoeling dat de eigenaar van de merrie , de nodige zorg biedt zodat het veulengezond en wel geboren kan worden. De kosten die hieraan verbonden zijn zijn zeker voor de buurvrouw en niet vvor TS zelf. De overige kosten die worden gemaakt (omheining en dergelijk) vind ik voor eigen rekening omdat het niet met opzet stuk is gemaakt. Dit risico zit er nu eenmaal in als je dieren naast elkaar houdt (of het nu merries zijn of hengst en merrie die naar elkaar toe breken). Daarnaast weet Ts van de risico's van een hengst buiten laten (en zeker als je gezien hebt dat de merrie van de buren buiten loopt), dus ik vind niet dat je haar daarop kan aanspreken om de kosten te betalen. Ts nam zelf dit risico. Ik zou het namelijk niet tof vinden als ik mijnmerrie in de wei heb lopen en even boodschappen ga doen of wat dan ook en ik terug kom en blijkt dat mijn merrie gedekt is omdat de buren dachten dat het wel kon om hun hengst buiten te laten lopen! Of hun hengst nu is uitgebroken of mijn merrie maakt dan niet uit. Ik vind het dan ook niet fair als de buren mij aanklagen en ik hun dierenartskosten moet betalen en omheining en dergelijk. Ik zit dan net zo goed met zorgen en kosten voor mijn merrie waar ik niet om gevraagd had. Dus dit zou ik als buren oplossen door te zeggen dit is 'dikke pech'. Wel zou ik iig afsrpaken maken over het veulen en hoe je dit voorval in de toekomst kunt voorkomen ( bijv. weidetijden afsrpeken voor beide paarden of sterkere omheining, enz)