Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
oOoKellyoOo schreef:Zeker laat ik morgen meteen weten hoe het verloopt. Het liefs zette ik een webcam erop zodat iedereen mee kon kijken en luisteren.
Dat vind ik zelf ook raar dat de merrie geen verwondingen heefd, want op de palen die om de 1,5 meter staan zitten van die houders die boven en onder strak moet dicht draaien zodat de linten niet kunnen hangen en strak blijfd zitten, wat ik ook raar vond is dat de palen die ver in de grond geboord zitten, geloof +/- eenhalve meter de grond in gaan, er ook verschillende uit lagen, die krijg je alleen los als je er lang genoeg hard aan rammelt, en ik zie een paard zich niet de moeite nemen om rustig die palen los te rammelen.
Met blade is het redelijk rustig maandag komt de DA weer en gaat hem nog eens controleren, en ik had woensdag een antibiotica gekregen voor evt ontstekingen, want die merrie is natuurlijk niet van te voren onderzocht.
Ben zelf ook al nerveus, hoop dat we er uit komen , wat ik niet ga verwachten vooral na haar reactie
@lieveli; ik heb een merrie die al bij de eerste drachtig is geworden, sperma houd zich 48 uur actief..
silvana schreef:De schld word hier in de schoenen van de merrie geschoven.Nu heb ik jarenlang gestaan waar er veel merrie's waren en maar twee hengsten.Ik heb nog nooit een merrie door de draad naar een hengst zien gaan,wel andersom.Wie zegt dat jou hengst die merrie niet is gaan ophalen en terug naar zijn gebied heeft gejaagd?uiteindelijk heeft niemand de situatie gezein,alleen dat ze bijelkaar stonden.
Ik vind eigenlijk dat je de boel nogal op spits drijft.Dadelijk hou je hier een fikse burieruzie aan over.
Ik vind het allemaal nogal hebberig klinken van jou kant uit.
Pensionnetje schreef:Het sperma van een inactieve hengst is meestal van slechte kwaliteit. Ook actieve dekhengsten dienen voordat het nieuwe dekseizoen begint eerst een of meerdere malen "loos" te dekken om de sperma productie goed op gang te krijgen. Van de andere kant heb je maar één actieve spermacel nodig die tot bevruchting leidt. Bovendien laat een beetje merrie zich niet dekken indien ze niet goed hengstig staat. Dus alle risico op een dracht is aanwezig.
Om de hengst gelijk op antibiotica te zetten vind ik nogal rigoreus van de dierenarts.
Indien de merrie nog nooit gedekt is geweest is het risico zowieso erg laag, alsook als de laatste dracht gewoon normaal verlopen is. Verder zal de hengst naar ik heb begrepen toch niet in de actieve dekdienst komen dus vind ik het wel wat ver gezocht allemaal.
De draden doorknippen lijkt me ook erg ver gezocht en een vreemde manier om een gratis dekking te vergaren. In dat opzicht verdient de merriehouder het voordeel van de twijfel. Paarden kunnen makkelijk uitbreken zonder zichtbare verwondigen eraan over te houden.
Het lijkt mij raadzaam om op een normale manier met elkaar in overleg te gaan om de liefdesescapades van de twee paarden tot een goede oplossing te brengen.
Eigenlijk is het bijzonder grappig, met een goede afloop zonder verwondingen en als het mee zit nog een mooi veulen ook. Er zijn ergere dingen in het leven....
maar wees wel duidelijk in wat je wil.
oOoKellyoOo schreef:Pensionnetje schreef:Het sperma van een inactieve hengst is meestal van slechte kwaliteit. Ook actieve dekhengsten dienen voordat het nieuwe dekseizoen begint eerst een of meerdere malen "loos" te dekken om de sperma productie goed op gang te krijgen. Van de andere kant heb je maar één actieve spermacel nodig die tot bevruchting leidt. Bovendien laat een beetje merrie zich niet dekken indien ze niet goed hengstig staat. Dus alle risico op een dracht is aanwezig.
Om de hengst gelijk op antibiotica te zetten vind ik nogal rigoreus van de dierenarts.
Indien de merrie nog nooit gedekt is geweest is het risico zowieso erg laag, alsook als de laatste dracht gewoon normaal verlopen is. Verder zal de hengst naar ik heb begrepen toch niet in de actieve dekdienst komen dus vind ik het wel wat ver gezocht allemaal.
De draden doorknippen lijkt me ook erg ver gezocht en een vreemde manier om een gratis dekking te vergaren. In dat opzicht verdient de merriehouder het voordeel van de twijfel. Paarden kunnen makkelijk uitbreken zonder zichtbare verwondigen eraan over te houden.
Het lijkt mij raadzaam om op een normale manier met elkaar in overleg te gaan om de liefdesescapades van de twee paarden tot een goede oplossing te brengen.
Eigenlijk is het bijzonder grappig, met een goede afloop zonder verwondingen en als het mee zit nog een mooi veulen ook. Er zijn ergere dingen in het leven....
We hebben hem op anti gezet omdat hij een flinke zwelling had tussen zijn benen dus zn koker en ballen en erom waren flink gezwollen, en bij een eerste dekking kan hij een ontsteking krijgen ivm dat er zoveel werking in enof rond zn zaakje komt dat er een kans bestaat dat de zwelling kan gaan ontsteken, als het gaat ontsteken zou ik nog verder van huis zijn met alle gevolgen van dien. De zwelling is wel al tamelijk wat afgenomen. Vandaar ook dat de DA maandag weer komt. De merrie is in het verleden al eens gedekt geweest, bij de vorige eigenaar/fokker, maar daar heb ik geen verdere info over.
In de toekomst wouden wij hem een paar keer gebruiken om te dekken maar dan van eigen merries, maar dan zowiezo over een aantal jaar. Ik was van plan om met hem een aantal wedstrijden te lopen, en dat wou ik doen voor dat hij ging dekken. Zodat hij dan net wat minder opdringerige kan zijn. Ja oke als hij misschien ouder word kan het natuurlijk zo zijn dat hij toch gaat ontdekken wat dat lekkere geurtje is wat voorbij loopt. Maar ik wou hem nog effe sparen..
Dat maakt ze nu juist ook zo leuk.
Maak er gebruik van

Succes, hopen dat jullie er uit komen!
AaronYve schreef:Nou mea, als jij een leuke hengst heb, dan wil je toch ook niet dat er een meerie uitbreekt en die vrouw dalijk een veulentje heeft van jou hengst, zonder verdere kosten.
Omheining kapot, paard weet nu wat dekken is.
En zij staat straks met een leuk veulentje, waar ze nog wat geld voor kan vragen ook.
En dat het een burenruzie wordt dat ligt dan toch aan de die vrouw.. TS en haar familie wilt het graag goed oplossen, ik denk dat die meerie eigenaar nog best geluk heeft dat ze niet zo heel moeilijk doen.
Dat geld is alleen maar een compensatie voor alle ellende die TS en haar hengst nu meemaken door toedoen van die merrie.
En ja iedere eigenaar is zelf aansprakelijk voor de daden van hun paard(en) dus waarom zou je het er maar bij laten zitten?
Zoiets moet goed geregeld zijn voor iedereen hier in NL. is toch van de zotte als je het er dan maar steeds bij moet laten zitten.
Als ik dan een merrie heb en jij een leuke hengst dan laat ik haar maar los in de hoop dat jou hengst erop springt. zodat ik een gratis veulen heb.. en jij een hengst met problemen.. leuk hé??
Trouwens ook al is de merrie niet drachtig wat ik hoop voor TS, paard is uitgebroken en heeft schade gemaakt, die moet gewoon vergoed worden, dat staat in de wet, waar iedereen zich aan moet houden.