[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monique4

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:18

Nicole288 schreef:
Moniburrie: Ik kan je foto’s niet zien? Goed over de timing nagedacht OK dan!

Raar, ik kan de foto`s wel zien, anders kijk maar in mijn profiel, daar staat mijn merrie ook in.

@peetorlan, poeh vanaf februari, hopelijk is het idd nu gelukt, en dan werkt de DA ook nog niet mee, kan me indenken dat je op hete kolen zit.
@pletje123, donderdag insimineren, spannend, hopelijk is het "raak", zou wel wat zijn als je zelf het geslacht een beetje kon sturen.

Hebben jullie allemaal jullie merries naar de hengstenboer gebracht, ik denk zelf dat ik de DA thuis laat komen voor op te voelen en insimineren, kan ze lekker thuis blijven Haha!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:22

Mijn merrie is wel naar de hengst gegaan. heb haar een paar dagen voor ze hengstig moest worden weggebracht en ze heeft er 2 weken gestaan!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:30

Gelukkig toch niet allemaal vlekken lees ik alweer..
Hoewel ik niets tegen vlekken heb hoor Knipoog

Alonna wordt volgende week op 17 dagen gescand..
Aangezien m'n ouders op vakantie gaan die dag en ik daarna continue wat heb werken en dergelijk.. En anders is het te laat en zou ze hengstig kunnen zijn.. Dus dan maar op 17 dagen.. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik ervan moet denken.. Meestal heb ik wel een voorgevoel maar dit keer niet

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:30

Pff, lijkt me ook niet fijn om je merrie zo lang en of vaak kwijt te zijn.. Bah..

Gelukkig dit jaar door mijn eigen hengst laten dekken, staan allebei op dezelfde stal..

Maar volgend jaar zal ze waarschijnlijk toch op pad moeten, of ik laat ook inderdaad een arts thuis komen..

K kan dr nog lekker een jaartje over nadenken..

Ik duim voor iedereen mee, die nog in spanning zitten..

Hopen dat het volgende veulen seizoen beter is dan dit jaar, hopelijk meer gezonde veulens..

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:31

moniburrie schreef:
Hebben jullie allemaal jullie merries naar de hengstenboer gebracht, ik denk zelf dat ik de DA thuis laat komen voor op te voelen en insimineren, kan ze lekker thuis blijven Haha!

Gracy hebben we ook gewoon thuis laten opvoelen en insemineren. Het is veel minder stress en ik hoop dat daardoor de kans van slagen ook hoger wordt.. Bloos

Morgenmiddag is de 18dgn scan en dan weten we het! Tong uitsteken

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:40

Mijn merrie wordt volgende week woensdag gescand!
Ik vind het allemaal super spannend.

Het is voor zowel haar als voor mij het eerste veulentje!

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:53

oww, voor iedereen spannend dus de komende week!
Ik heb Vilia bewust wel weggebracht, mede omdat er haast niemand op vaste tijden thuis is...
Nu is het wel zo dat Vilia maar 5 dagen is weggeweest; ik heb haar vrijdagavond gebracht (2e dag hengstig), zondagavond is ze dan geinsimineerd en ik ga haar over 2 uurtjes weer ophalen Haha! Wij hebben haar gestald bij Arjan Bekkers en ik moet zeggen; daar is alles super geregeld! Rust en regelmaat in de stallen en ze kan iedere dag een uurtje de weide op; SUPER! Mocht er een volgende keer komen doe ik het weer zo.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:06

Wel, madame staat weer thuis. Meteen eventjes met haar buurman (ruin) getest of ze nog hengstig is ('normaal' gesproken als ze hengstig is, is ze een week lang totaal in love met hem). Nu liep ze langs zijn box en toen ze hem zag wilde ze hem het liefst levend opvreten Haha! Haha! Haha!! Goed teken dus Haha!.
Donderdag 24 mei krijgt ze de 18-dagen scan; ben benieuwd!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:11

Klinkt voor velen al heel erg goed!!

Jammer Peetorlan! Maar dit is typisch iets voor DA... Komen altijd te laat of er komt wat tussen..pfff

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:20

Ik ben er ook erg blij mee! Had het niet durven hopen dat het zo vlotjes zou gaan. Bij de hengstenboer vertelde ze ook al dat ze het vreemd zouden vinden als ze nu niet dragend zou blijken te zijn... maar zeg natuurlijk nooit nooit. Vilia was verder goed schoon van binnen, geen cystes of andere rare fratsen. Ook vertelde ze dat het een erg fijne merrie in de omgang is (ook altijd leuk om te horen Haha!).

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:32

Nou super toch!!

Hopen dat ze drachtig is, en gewoon lekker thuis kan blijven..
5 dagen valt ook inderdaad nog wel mee..

Succes, en ik duim met je mee!!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:48

Morgen komt de DA Sien scannen om te kijken of ze geïnsmineerd kan worden. Hope so!! Haha!

@ iedereen met een gedekte merrie: Hopelijk zijn ze allemaal drachtig!! Pling

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:48

jeetje een hoop spannende tijden lees ik weer. Voor iedereen die in spanning afwachten zal ik heel hard duimen.

Vick wordt volgende week vrijdag voor de 2e keer gescand (40 dagen scan). Ik ben blij als dat voorbij dan krijgen we het hier ff rustig.
Na alle moeilijkheden op mijn stage, nieuwe stage zoeken en afwachten of ze wel of niet drachtig was, ben ik wel ff klaar mee. Dan is het op naar september.

Ik zou een hengstveulen heel leuk vinden, maar een merrie maakt me ook niet uit. Het aller belangrijkste is dat ze een gezond veulen op de wereld zet. Dat het veulen een draak wordt, staat toch al vast. Mijn merrie is soms echt te erg. Daarbij de laatste inseminatie heeft plaats gevonden op jawel vrijdag de 13e haha.

Zijn jullie al met namen bezig? Ik heb een kwpn veulen en moet volgend jaar met een D beginnen, maar ik heb nog niet echt iets gevonden wat ik echt leuk vond. Dus ik zit te denken ook bij de andere letters te gaan speuren en eventueel de stamboek naam met Dormello's te laten beginnen. Hebben jullie al ideeen. Ik wil geen namen weten, maar gewoon of jullie er al over nagedacht hebben of dat ik (zoals gewoonlijk) te hard van stapel loop.
Laatst bijgewerkt door ijsklontje op 08-05-07 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:51

Als jij te hard van stapel loopt, doe ik dat ook Bloos
heb er ook wel al over nagedacht hoor!
'gelukkig' hoeft het niet met een bepaalde letter te beginnen!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:57

Adnil: Goed nieuws! Nu nog ‘even’ 18 daagjes wachten en je weet het Lachen

Pletje: Spannend! Eind van de week zal ze dan zeker gedekt zijn!

Het schijnt zo te zijn dat ‘hengsten’ sneller zwemmen en dat ‘merries’ wat langzamer zijn maar wel langer sterk blijven. Dus als je vlak bij of na de ovulatie insemineert zouden hengsten meer kans hebben en als je al geïnsemineerd hebt en een dag later komt het eitje pas vrij, dan zouden de hengsten hun krachten al opgebruikt hebben in de snelle sprint en zouden de merries dus meer kans hebben om het te winnen.

Peetorlan: Afwijzend naar de hengst is iig goed. Heeft de DA geen collega die kan komen?
Ah, zie het al, da’s geen fijne optie. Tja, dan is het nog maar weer langer wachten..

Ijsklontje: ik heb ook al over namen met een D nagedacht hoor Ja Merries hebben bij voorbaat al een naam en voor hengstjes heb ik de voor de hand liggende combi’s van D+naam vader+moeder ook al bedacht Lachen komen in de loop van die 11 maanden nog heel wat namen bij op het lijstje en meestal vind ik op de laatste dag of zo ineens DE naam Lachen

Hier zijn de merries thuis geinsemineerd (Palona op de stal waar ze nu staat met haar veulen).
Scannen doet de buurman meestal bij de DA, maar ik hoop dat hij die dit keer thuis laten komen, nu Upona een veulen aan de voet heeft. Scheelt toch een hoop stress.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:06

Een tijdje terug was er een topic op bokt dat je door middel van het voeren van appel azijn kon bewerkstelligen dat je meer kans zou maken op een merrie veulen.
Doordat de baarmoeder dan zuurder zou zijn zouden de "mannetjes" het niet redden. Ik weet niet of er nog mensen het zijn gaan proberen, maar ik geloof dat er zo wel x verschillende fabels zijn.
Net als bij mensen haha.

Vicky is naar de havikerwaard geweest. Ook zij is 2 weken weggeweest, omdat het eitje er niet af wilde komen.
Ik heb haar dinsdag 3 april weggebracht. Ze is toen woensdag meteen gescand en ook geinsemineerd. Vervolgens vrijdag nogmaals, maar de groei van het eitje, de hengtigheid en voorbereidingen van de baarmoeder zetten niet door. Toen is ze die woendag nogmaals geinsemineerd en daarna is alles heel snel gegaan en vrijdags nog een keer. Vervolgens was toen de 14e het eitje eraf en mocht ze opgehaald worden.

Dus door al dit gedoe. De oorzaak zal gissen blijven. Had ik niet verwacht dat ze drachtig zou zijn. Iedereen in mijn omgeving dacht meteen te merken dat vick last zou hebben van haar hormonen en dus zeker drachtig zou zijn. Met ruinen snuffelde ze wel. sloeg ook wel af, maar ik was er niet van overtuigd. Tot de verlossende woorden en het bewijs op de scan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:10

Haha dus toch nog trucjes voor het bepalen van het geslacht Haha! Nou ja.. we zien wel wat het wordt Tong uitsteken

Voor een merrieveulen hebben we al een naam Lachen Die begint met de "D". Als het een hengstveulen wordt, dan wordt het iets met de "A". Maar wat?

Ik heb wel een goede site daarvoor.. even zoeken Vork

Gevonden! Pling http://www.bordercollies.nl/dnames.shtm ... 0&num=alle

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:44

Jawel, ook ik ben al bezig met een veulennaam Cool .
Ik heb alleen niet zo heel veel keus en ben ook zo klaar met verzinnen....
Het wordt een KWPNer, dus met een D. Verder moet er nog de stamnaam in verwerkt worden; (v)ilia.... Hahahah, dat wordt dus D...(v)ilia Vork

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:02

Hahah, ik heb mijn NSPS merrietje appelazijn gegeven voor en tijdens de dekking..

Dit jaar heeft ze een hengstveulen gekregen, ik ben dus benieuwd of we dit jaar dan van Pip een merietje kunnen verwachten..

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:05

1 hengstennaam ligt hier ook al klaar.. Maar ja.. Die is niet gebruikt vorig jaar en aangezien ik de naam wel onwijs leuk vind en het dezelfde papa is.. Staat die weer klaar mocht het een hengst worden..

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:45

Bij mijn KWPN merrie moet het als het een hengst is met een N beginnen.. Merrie staat vrij..

De opa van de hengst is Balaton en de vader van de hengst is Pelaton, de hengst zelf heet Nouran..

Eigenlijk wou ik het wel in de alaton houden.. Misschien Noulaton ofzo.. Nou jah, nog 10 maand te gaan.. hahaha.. En dan is het veulen een week oud, en dan weet ik het nog niet .. haha..

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:08

zoo weer even bijgelezen!

adnil: klinkt goed bij je merrie!!
en gedekt door Scandic, had ik nog nooit van gehoord maar we hebben er een jaarling hengst van op mn nieuwe werk (stal) en het is een leuk ding!! vos met kol en sneb..

peetorlan: jeetje alweer verschoven! echt super kl*te zeg!!
hopen dat het morge wel doorgaat dan! ik gaa weer verder duimen iig!

pippalex: een mijlpaal met 35 dagen.. gaat goed Tong uitsteken

ik ben al vanaf begin dit jaar bezig met namen zoeken Tong uitsteken
heb dr al best veel opgeschreven, weet ook al de hengsten naam maarja ook die kan zo weer veranderen mocht het niet bij hem passen als die geboren is.. merrie zit ik nog tussen een paar te twijfelen, maarja wie weet kom ik later nog andere leuke namen tegen..

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:18

Vinden jullie het ook makkelijker om merrienamen te verzinnen of niet?
Merrienamen heb ik al stukje meer van dan namen voor een hengstje!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:25

ja ik heb superveel merrienamen, haha!
maar moet zeggen dat ik ook niet veel kijk naar hengsten namen..
in de hoop dat het dan ook n merrie word Tong uitsteken

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:39

ja voor een merrie ben ik er inprincipe uit. Staat wel open voor andere dingen maar voor een hengst weet ik echt niks