Mac, dat heb ik dit voorjaar ook gehad met Macy. Ze was gedekt, was ruim door de 3 weken heen en niet hengstig geworden.
Toen had ik een andere merrie die gedekt moest worden dus de hengst uit de groep en met de andere merrie op de weide ernaast gezet om te dekken.
Mooi dat Macy de volgende dag een partij hengstig stond te wezen bij de omheining!
Piesen, roepen, ze stond helemaal met een bolle rug en haar staart op haar rug en bijna tegen het stroomdraad aan te piesen 
Maar mooi dat de hengst er niets om gaf! Hij snuffelde wel een keertje maar liep daarna gewoon weer weg.
Hij had wel door dat ze helemaal niet hengstig was, alleen vreselijk jaloers! 
Mijn hengst heeft ook vanaf jaarling zoveel mogelijk bij drachtige merries gelopen. Hij was verschrikkelijk lastig en dominant toen hij uit Wales kwam. Puur verwend doordat de fokkers al op leeftijd zijn en hem ook niet meer de baas konden.
De merries hebben hem flink aangepakt en opgevoed
Maar idd, je ziet het gewoon aan zijn kop als hij weer flink irritant gaat lopen klieren. Macy is wat dat betreft een stuk strenger voor hem en stuurt hem al snel weg.
Copper vindt het wel leuk om te spelen en het is best een grappig gezicht als zo'n dikke drachtige merrie in volle galop achter een hengstje aan rent en hem omver probeert te beuken.
Ze liep hem gewoon plat 
Inmiddels is Sammie ook wat groter geworden maar nog steeds lopen ze een paar keer per dag te dollen.
Loolapelooza schreef:Volgend jaar gaan we het wel anders aanpakken, zo een speelse twenter hengst bij een veulen weiden lijkt me niets ...
Hoe heb jij dat laatste eigenlijk aangepakt?
Sammie was 2,5 jaar toen hij in de groep met veulens ging.
Ik heb gewacht tot de merries goed hengstig waren (2e cyclus na het veulenen, veulenhengstigheid wilde ik overslaan) en toen het veulen even apart gehouden en eerst de merrie laten dekken. Daarna ook het veulen erbij gezet. Ze lopen wel even te hollen maar het veulentje kan op die leeftijd al prima meekomen.
Tijdens het dekken de dagen daarna staat een veulentje gewoon voor de merrie. De merries zorgen ook wel dat het veulen op een veilige plek staat, ze kunnen dat prima regelen.
En hier gaat een paar dagen na de geboorte ook al een ruin erbij dus dan leren ze op een rustige manier al hoe ze aan de goede kant van de merrie moeten blijven en ze leren dat ze niet zomaar onder een ander paard kunnen duiken voor een slok melk.
Laat je de merrie dekken door een andere hengst? Dan zou ik eerst wachten tot ze echt drachtig gescand is voordat je de 2 jarige erbij zet. Anders kan je wel eens voor verrassingen komen te staan volgend jaar