[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:45

Goedemorgen,

Mogen Wij ons ook aanmelden? Ik hoop dat wij onze merrie drachtig kunnen krijgen van Jardonnay :+: we slaan nog 1 hengstigheid over want willen geen vroeg veulen. Word haar en ons eerste veulen als het goed gaat!

Jardonnay (Kannan x Indoctro)
Afbeelding

Dream of Glory (Canturano x Vasco)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:54

Welkom Eef :) en ook een fijne kerst <|- gewenst :D

Wij verwachten in mei een Jardonnaytje :j

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:54

Oeh Kannan, buffels met een zacht karakter! Succes met dekken :)

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:00

Vulina schreef:

Een fijne kerst?.haha heb ik weer iets verkeerds gedaan :') ben een bokt amateur haha

Ohhh spannend ben benieuwd naar jullie Jardonnay. Uit wat voor merrie?

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:00

Vulina schreef:

Ohhh nou ik snap hem al. Haha ben al eventjes wakker maar volgens mij slaap ik nog. Haha

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:01

Woogy schreef:
Oeh Kannan, buffels met een zacht karakter! Succes met dekken :)

Bedankt. Vind het rete spannend maar willen het al zo lang. Merrie is geblesseerd en ik weet zeker dat ze een fijn veulentje kan geven!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:15

Vulina schreef:

:')

Welkom Eef!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:17

Vulina is weer wakker hoor _O-

Welkom Eef!

Tinniie, ja inderdaad 17 dagen voordat veulenhengstigheid dus klaar was, dan nog 21 erbij, pff loopt inderdaad op zeg := super vervelend in eerste plaats dat je gewoon zo veel dagen niet aan zaad kunt komen.... >;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:44

Morgúh :D Hé, lekker geslapen vannacht :D

Wij hebben onze Numero Uno x Legaat x Garant merrie drachtig van hem Eef!

Eef93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:22

Vulina schreef:
Morgúh :D Hé, lekker geslapen vannacht :D

Wij hebben onze Numero Uno x Legaat x Garant merrie drachtig van hem Eef!

Leuk! Ben benieuwd.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:52

Wat een gave aftekening heeft de bovenste hengst Tinnie

Het is dat ik in de Friezen zit, vind Formidable echt waanzinnig AM

Geen ervaring met hengstig spuiten hier. Vorig jaar wel met tweede paasdagen geïnsemineerd

Welkom Eef!

Ik vind de hengst uit zoeken zeker weten een van de leukere dingen van het fokken

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:13

Haha Finn_ ik vind Friezen ook heel leuk :j

Welkom allemaal!

Leuke combinaties weer voorbij zien komen <3

De ene merrie reageert goed de andere niet op hengstig spuiten. Het beste is dat de natuur het regelt.

Ik geef Wild Thing van pavo Fertile. Vorig jaar was ze lastig hengstig te zien en slechte cyclussen. Nu duidelijk hengstig en 2 cyclus gedekt. Ik reken nog nergens op maar dat spul heeft al een wonder verricht :P

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 00:22

Mag ik me hier ook melden <3

Ik heb een leuke Sjouke merrie die dit jaar voor het eerst gedekt wordt!

Het is voor mij ook voor het eerst dat ik een veulen fok! Ik vind het dus echt onwijs spannend :D
Dit is de merrie:
Afbeelding
Afbeelding

De merrie (hillie) is redelijk kort gelijnd en heeft een kort kruis, verder is haar stap matig en mag ze meer dragen in draf en zou ik iets meer beweging willen zien, met name het voorbeen,

Ik heb na diverse fokadviezen enz gekozen voor een langgelijndere hengst met een langer kruis, hoger gebeend en met een beter achterbeen en beweging vererver!
En voornamelijk een fijn karakter! Mn merrie kan soms heet zijn, en dat is geen probleem,
Maar soms slaat het om in hectiek en dan is er niet echt veel mee te beginnen (zit ook in dr bloed, wat wil je met doaitsen als opa :+ )
Dus ik vind het heel belangrijk dat er een hengst op gaat met een fijn karakter!

Ik vond het moeilijk om een keuze te maken maar na diverse fok adviezen die allemaal richting die hengst wees (en mijn gevoel ook het meeste neigde naar die hengst) hebben we eindelijk onze hengsten keuze gemaakt,

En het wordt Uldrik 457

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag is ze voor het eerst gescand, ze is maandag of dinsdag hengstig, maar we slaan deze cyclus nog even over

Ik kan echt niet wachten <3

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 06:06

gossa4ever schreef:
Mag ik me hier ook melden <3

Ik heb een leuke Sjouke merrie die dit jaar voor het eerst gedekt wordt!

Het is voor mij ook voor het eerst dat ik een veulen fok! Ik vind het dus echt onwijs spannend :D
Dit is de merrie:
[ [url=m/fFTwdl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CidAfy.jpg]Afbeelding[/url] ]

De merrie (hillie) is redelijk kort gelijnd en heeft een kort kruis, verder is haar stap matig en mag ze meer dragen in draf en zou ik iets meer beweging willen zien, met name het voorbeen,

Ik heb na diverse fokadviezen enz gekozen voor een langgelijndere hengst met een langer kruis, hoger gebeend en met een beter achterbeen en beweging vererver!
En voornamelijk een fijn karakter! Mn merrie kan soms heet zijn, en dat is geen probleem,
Maar soms slaat het om in hectiek en dan is er niet echt veel mee te beginnen (zit ook in dr bloed, wat wil je met doaitsen als opa :+ )
Dus ik vind het heel belangrijk dat er een hengst op gaat met een fijn karakter!

Ik vond het moeilijk om een keuze te maken maar na diverse fok adviezen die allemaal richting die hengst wees (en mijn gevoel ook het meeste neigde naar die hengst) hebben we eindelijk onze hengsten keuze gemaakt,

En het wordt Uldrik 457

[ [url=m/NGrnvV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jDhGhO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag is ze voor het eerst gescand, ze is maandag of dinsdag hengstig, maar we slaan deze cyclus nog even over

Ik kan echt niet wachten <3

Welkom! Ben ik tenminste niet de enige fries :P Leuke merrie. Sjouke hoor je niet veel. Wanneer begin je met scannen/dekken?

En Uldrik <3 Die knapperd! Verstandige keuze :)

En de meesten hier al actief bezig! Hoop dat het voor iedereen snel pakt! Mijne word 9 juni naar Bartele gebracht.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:46

Welkom Gossa, moeilijk hè? Er is ook zoveel keuze..

Ik heb dit jaar ook een Fries voor mezelf om te dekken :j Ik heb voor Johannes gekozen, bij een ster merrie van Andries :) Daarnaast nog 5 Friezen van klanten :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:39

Welkom Gossa,knappe fries en knappe papa! Ik vind friezen prachtig,maar hier zie je ze zo vaak niet helaas.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:56

WoW bedankt allemaal <3

Kabayo, bedankt <3 Sjouke komt inderdaad niet super veel voor!! Daarom vind ik het ook wel leuk :D
Toevallig is ze gisteren voor het eerst gescand, en ze had al een mooi eitje van 3.8, veearts verwacht maandag of dinsdag de echte hengstigheid, maar omdat de baarmoeder nog niet helemaal "wakker" lijkt slaan we deze cyclus nog even over en wordt ze 18 april weer gescand, als dan alles goed is gaan we insemineren :j

Aah bartelle <3 die is ook zo onwijs knap <3 maar jij brengt ze echt naar De hengst zelf
Toe?
Ik breng ze naar een inseminatie station in de buurt als het zover is:j zijn de kansen groter als je ze echt naar de nieuwe heuvel brengt?

Vulina, ja ik vond het ook echt moeilijk!! Maar
Ik had zelf via kfps inteelt berekeningen gedaan, en dan berekenen ze ook de geschatte fokwaarden en toen heb ik echt een heel schema gemaakt met welke hengsten het beste paste, en uit dat schema weer een top 3 en daarin zaten nog Alwin en tiede, maar mijn gevoel zei echt steeds Uldrik, en toen dat door meerdere kenners bevestigd werd en ze zeiden, je moet niet meer twijfelen, dit is de beste keuze, was het voor mij ook goed! Mijn gevoel klopte :D

Ah Johannes!! Ook al zo gaaf!! Uit een Andries <3 gaaf zeg!!
Ik heb zelf ook nog een ruin van Andries!! Heerlijke beesten :D super leuk karakter!!

Pretty, Ah dankjewel <3 jammer dat je ze hier niet vaak ziet!!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:58

Gossa de hengst staat niet meer bij de nieuwe heuvel he :) staat bij Heuker. En daar heb ik zilver ook gekocht en zilvers vader staat daar ook. En ik vind het gewoon makkelijker :)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:00

Kabayo, oh echt!! Dan ben ik vast mis!! Want de hengst staat nog wel op de site van de nieuwe heuvel geloof ik :')

Maar als nog een super gave hengst!!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:01

Veel mensen die toch beginnen dekken of bezig zijn met hengstenkeuze, spannend!

Ik ga Satinka hengstig spuiten, 20 dagen na veulen best volgens onze ki-arts. En dan moet ik blijkbaar het zaad nog zelf gaan halen in Duitsland ook want daar zijn de papieren blijkbaar allemaal nog niet voor in orde..

Het is dit jaar wel veel strenger geworden zaad te verzenden naar het buitenland, maar dat hadden ze allemaal op voorhand wel eens kunnen zeggen seg :/

En voor Jade ga ik dan maar diepvries bestellen, dan zit het hier en hoef ik geen rekening meer te houden met verzendingen en timing..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:30

Welkom Gossa!

Wild Thing is bijna 18 dagen. Zo spannend altijd, al verwacht ik niks...

Esmeralda zit ook al in de veulen hengstigheid. Al met 7e dag hengstig. We laten haar maandag scannen en kijken of ze gedekt kan. Vorige keer was ze 4 x geïnsimineerd omdat er zoveel eien op zaten durfde ze niet af te spuiten. Ze was alsnog drachtig van een tweeling. Daarna 1 afgeknepen en nu heb ik een prachtig merrie veulen :j <3

Afbeelding

Ik hoop stiekem wel eens op een schimmel :Y) 3 veulens gefokt met Formidable en nog geen schimmel :+

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:59

Leuk Gossa4ever, Uldrik is een mooie hengst. Tiende stond bij mij ook op het lijstje, maar helaas al volgeboekt voor dit jaar.

Nieuwsgierige vraag Vulina: hoeveel paarden heb jij in het totaal staan van jezelf en klanten? En hoeveel veulens heb je dan per jaar van klanten?

Ik ga pavo fertile is opzoeken. Bij maira is het ook niet goed te zien als ze hengstig is

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 16:00

Finn, wij hebben ongeveer 100 paarden staan momenteel. Ca 10 van ons zelf. We hebben 7 vaste fokmerries van klanten staan en meestal elk jaar 1 tot 5 eenmalige fokmerries. We gaan dit jaar onze schuur verbouwen waardoor er nog 5 bij kunnen. Zelf willen we er nog een paar fokmerries bij, en dan kunnen we nog een paar van klanten aannemen. Er worden er dit jaar een paar 3, dus die zullen ook wel blijven en gedekt worden :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:45

:wave:

Mag ik me hier ook melden ?

Mijn merrie is momenteel nog drachtig , maar afhankelijk van hoe alles verloopt ( maiden ) wil ik d'r eigenlijk weer laten dekken.
Ook de keuze voor welke hengst ben ik nog niet uit.
Wacht eerst dit veulen af en ga dan bedenken of ik nmprs richting blijf opgaan of toch het welsh kies voor haar. ( ze is zelf welsh maar nu drachtig van een nmprs ) Uiteraard spiek ik al wel rond wat er allemaal ter dek komt te staan dit jaar.

Vind het leuk om jullie keuzes hier al te volgen !
Zitten al leuke combo's bij :j

Gisten ook nog naar een hengstenshow geweest, hele gave hengst gezien Cum Laude.
Hier nog mensen die met hem fokken ?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 08:59

Dat zijn er een hele hoop Vulina!

Welkom happinez!

Morgen is het zover... worden mijn merries gescand *\o/* Wild Thing op dracht en Esmeralda of ze gedekt kan worden. Spannend...