Lange dracht, DA bellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:06

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 10:07

othelloster schreef:
Als mijn merrie toch 380 dagen zou dragen er is niks te zien aan het dier dan zou ik mij eens gaan af vragen of ze überhaupt dragend is. hoe moeilijk is het om een dierenarts te laten komen of om gewoon simpel een foto te maken. ik gok dat iedere willekeurige paardengek wel een foto van zijn/haar paard heeft of is dat nu zo vreemd?

Ik heb sowieso niet veel foto's, gewoon omdat foto's trekken niet echt m'n ding is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:08

JiskaVV schreef:
Haar darmen zie je volgens mij echt niet schoppen, wel?

Darmen kunnen wel degelijk bewegingen maken die voor iemand die nog niet vaak een veulen heeft voelen schoppen aan kunnen voelen als een veulen.

Heel eerlijk geloof ik ook niet dat deze merrie nog drachtig is, en de enige manier om het te weten is opvoelen. Mijn merrie ziet eruit alsof er elk moment een veulen uit kan komen maar die heeft geen hengst gezien de afgelopen 3 jaar, ze heeft gewoon een hangbuik.

Tieneke

Ik begrijp niet hoe je bij dat aantal dagen dracht komt als ze een maand lang bij de hengst gestaan heeft, niet wetende of ze gedekt werd, en überhaupt nooit op dracht gecontroleerd is.

dromertje2

Ts wilt precies alleen maar horen dat haar merrie drachtig is.
Ze geloofd ( of wil niet geloven) niet in andere oorzaken.
Dus t is hopeloos om er verder op in te gaan.

Als men haar voerd alsof ze drachtig is, is het vrij normaal dat ze uitzet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:09

Je ziet mijn niet schrijven dat het een dom topic is... je vraagt mensen naar ervaringen en adviezen.
Alleen wordt daar niks mee gedaan... dus had je er simpelweg niet naar hoeven vragen.
afwachten kan altijd...

dom kind, heb ik ook nergens zien staan, wel dat je geen invloed hebt op het handelen van je ouders, en dat klopt toch ook?
Dat de DA het onnodig vind... dan zijn er voor mij twee opties, een DA die ik niet zou willen of een hele goede DA die het hele drachtige verhaal of de uit reken datum sowieso al met een korreltje zout nam :)
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 19-07-17 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 10:10

Volgens de eigenaresse van de hengst is ze wel degelijk een paar keer gedekt geweest. Ik hoorde trouwens nog maar gisteren dat ze rechtstreeks van de weide kwam, daarmee het aantal dagen ongeveer.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:10

Het is weer vakantie. *\%/*

Ik begrijp ook niet echt waarom hier een topic voor is gemaakt. Adviezen worden afgeslagen en genegeerd. Zoals ik je reacties lees denk ik dat de merrie gewoon leeg is. Heb je toevallig een foto? Ik lees dat foto's trekken niet je ding is, maar je pakt je mobiel, richt hem op de merrie en maakt een foto. That's simple :D
Darmen kunnen trouwens daadwerkelijk bewegen, en lijken alsof er een veulentje schopt. :)

Mijn merrie lijkt ook drachtig, heeft ook een bewegende buik, maar die heeft ook nog nooit een hengst gezien, en ze zal dan zeker al 2 jaar drachtig zijn.

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 10:11

dromertje2 schreef:
Ts wilt precies alleen maar horen dat haar merrie drachtig is.
Ze geloofd ( of wil niet geloven) niet in andere oorzaken.
Dus t is hopeloos om er verder op in te gaan.

Als men haar voerd alsof ze drachtig is, is het vrij normaal dat ze uitzet.

We voeren haar gewoon zoals we altijd doen hoor.
Ik heb wel oren naar dat de merrie niet drachtig is.
Alleen kan ik het amper geloven.

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 10:12

c_alsemgeest schreef:
Je ziet mijn niet schrijven dat het een dom topic is... je vraagt mensen naar ervaringen en adviezen.
Alleen wordt daar niks mee gedaan... dus had je er simpelweg niet naar hoeven vragen.
afwachten kan altijd...

dom kind, heb ik ook nergens zien staan, wel dat je geen invloed hebt op het handelen van je ouders, en dat klopt toch ook?
Dat de DA het onnodig vind... dan zijn er voor mij twee opties, een DA die ik niet zou willen of een hele goede DA die het hele drachtige verhaal of de uit reken datum sowieso al met een korreltje zout nam :)

Het komt anders bij wel zo over dat ik een dom kind ben :j

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:12

Opvoelen met een praam is ook een optie. Ik zou maar gewoon de veearts even laten komen. Als jij nu volop gaat voeren voor een zwangere die niey zwanger is, ben je verder van huis.

JiskaVV

Caitlin_K schreef:

Ik begrijp ook niet echt waarom hier een topic voor is gemaakt. Adviezen worden afgeslagen en genegeerd. Zoals ik je reacties lees denk ik dat de merrie gewoon leeg is. Heb je toevallig een foto? Ik lees dat foto's trekken niet je ding is, maar je pakt je mobiel, richt hem op de merrie en maakt een foto. That's simple :D
Darmen kunnen trouwens daadwerkelijk bewegen, en lijken alsof er een veulentje schopt. :)

Mijn merrie lijkt ook drachtig, heeft ook een bewegende buik, maar die heeft ook nog nooit een hengst gezien, en ze zal dan zeker al 2 jaar drachtig zijn.

Klinkt verschrikkelijk ouderwets maar ik heb geen mobiel :+

JiskaVV

Chiave schreef:
Opvoelen met een praam is ook een optie. Ik zou maar gewoon de veearts even laten komen. Als jij nu volop gaat voeren voor een zwangere die niey zwanger is, ben je verder van huis.

Maar we voeren haar gewoon zoals we altijd doen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:13

Ik heb de berichten hier gelezen. zoals ik lees kunnen de gevolgen naar aflopen, ik hoop maar dat dit goed afloopt.. arm paard. :\
En kwa DA beetje vreemd om een dier aan het lot over te laten (Dat het vanzelf komt.) ? en zo advies te kunnen geven aan de telefoon zoals ik het lees/begrijp ?
Ik zou als ik jou en je ouders was echt opzoek gaan naar een andere Da..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:13

En wat voer je dan?
Het is al snel te veel bij een tinker.

Zonder de DA te laten kijken weet je niets en is eigenlijk je topic onzinnig.
Dat is echt de enige tip, die da laten komen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:14

JiskaVV schreef:
Volgens de eigenaresse van de hengst is ze wel degelijk een paar keer gedekt geweest. Ik hoorde trouwens nog maar gisteren dat ze rechtstreeks van de weide kwam, daarmee het aantal dagen ongeveer.

Dekken is geen garantie op dracht, misschien is ze nooit drachtig geweest of misschien heeft ze het veulen intussen verworpen.

Zonder opvoelen kan je het gewoon niet weten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:14

JiskaVV schreef:
c_alsemgeest schreef:
afwachten kan altijd...

Het komt anders bij wel zo over dat ik een dom kind ben :j

hooguit extreem eigenwijs... maar dat zijn meer pubers :+

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:15

JiskaVV schreef:
Caitlin_K schreef:

Klinkt verschrikkelijk ouderwets maar ik heb geen mobiel :+

Ik zag wel dat je een leuke website toevallig had, met leuke foto's. Kan je die camera niet meenemen? Wij kunnen via internet helaas niet zeggen dat je merrie drachtig is. Dat kan alleen een dierenarts die opvoelt of scant.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:16

Dus ze je bent er van overtuigd dat ze drachtig is, maar ze krijgt niet meer en aangepaste voeding voor drachtige merrie s?

Hoe kan je goed handelen op elk gebied als je geen zekerheid van dracht hebt?
Bij dracht moet je andere dingen doen dan bij geen dracht.
Hoe weet je dat je het juiste doet?

Ook kwa ontworming, medicatie,...
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 19-07-17 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:17

Caitlin_K schreef:
Ik zag wel dat je een leuke website toevallig had, met leuke foto's. Kan je die camera niet meenemen? Wij kunnen via internet helaas niet zeggen dat je merrie drachtig is. Dat kan alleen een dierenarts die opvoelt of scant.

met een foto zie je nog niks... merrie die wel vaker een veulen heeft gekregen of een erg buikige ruin met vetjes op een rare plek kan er net zo drachtig uit zien :P

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 10:20

bruintje123 schreef:
En wat voer je dan?
Het is al snel te veel bij een tinker.

Zonder de DA te laten kijken weet je niets en is eigenlijk je topic onzinnig.
Dat is echt de enige tip, die da laten komen.

We geven haar alleen hooi en ze heeft een liksteen met mineralen. Ze stond onlangs ook nog op een grasveld.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:20

c_alsemgeest schreef:
Caitlin_K schreef:

met een foto zie je nog niks... merrie die wel vaker een veulen heeft gekregen of een erg buikige ruin met vetjes op een rare plek kan er net zo drachtig uit zien :P

Ik doelde ook op foto's van buik en uier, waar in dit topic vaker na gevraagd is. Vooral uier dan :)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:21

Opvoelen en steigeren heeft niks met elkaar te maken. Hiervoor zijn opvoelboxen en evt een praam. Je merrie zal geen uitzondering zijn die andere plannen heeft tijden het opvoelen.

Maar om antwoord op je vraag te geven: als er niet gescand is, en er weinig verschijnselen zijn, is de kans heel klein dat er een veulentje komt. Als jullie willen wachten prima, maar de kans dat er of iets fout gaat of er niks inzit is behoorlijk aanwezig..

Succes!
Laatst bijgewerkt door Deni11 op 19-07-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:22

Als ze dus onlangs nog op dat gras stond is gewoon moddervet zijn echt wel een optie.

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 10:22

dromertje2 schreef:
Dus ze je bent er van overtuigd dat ze drachtig is, maar ze krijgt niet meer en aangepaste voeding voor drachtige merrie s?

Hoe kan je goed handelen op elk gebied als je geen zekerheid van dracht hebt?
Bij dracht moet je andere dingen doen dan bij geen dracht.
Hoe weet je dat je het juiste doet?

Ook kwa ontworming, medicatie,...

De DA zei dat we haar verder niets bij moesten voeren, dat dit voldoende was. Hij heeft haar ook ingeënt enzo.