[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:33

Nicole288 schreef:
Annikab schreef:
Mijn merrie is vandaag drachtig gescand *\o/*

Gefeliciteerd!

Hoe heet je merrie en de hengst? En wat is de uitgerekende datum? Dan zetten we je er bij in het lijstje op pagina 1 :)

Die van mij staat er ook nog niet bij:
Voor 25 februari: Yentl x Jazzmeen (Essteem)

Jibbel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:24

Gefeliciteerd voor alle drachtige dames!

Mijn merrie is vanmorgen weer gescand. Haar ei was helemaal weg en de baarmoeder mooi schoon na 3x insemineren. Dat is erg positief dus! Nu 2,5 week 'in spanning' afwachten of ze daadwerkelijk drachtig is!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:17

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:28

Gefeliciteerd!
Je hebt echt een enorm aansprekende merrie!

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:29

mijn merrie gaat ook binnenkort daten met de hengst... dus alvast een stipje :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:10

owowowow....ik wil echt zo graag iets van de hengstenhouder horen. Vooral dat wijffie niet meer hengstig is en naar huis kan zodat we ook de zware 21 dagen in gaan

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:51

Annikab schreef:
Gefeliciteerd!
Je hebt echt een enorm aansprekende merrie!

dankje :D ben er ook heel zuinig op :j

woogy die tijd heb ik gelukkig achter de rug 8-) succes!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:08

vond de eerste 21 dagen nog zwaarder dan de overige 10 maanden en een week....Alhoewel..de eerste 8 maanden gingen niet hard genoeg, daarna ging het me veel en veel te snel...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:54

Spannend allemaal!
Die eerste weken vind ik ook altijd lang duren, als je dan maar weet dat ze drachtig zijn dan gaan de 8/9 maanden daarna best snel. Die laatste weken duren ook altijd weer lang...

Mijn kleinste merrietje is nu ook ver door de 3 weken na de laatste dekking dus daar ga ik maar vanuit dat ze drachtig is. Normaal heeft ze een hele precieze cyclus en bij haar hoef je niet te twijfelen of ze hengstig is of niet :+
Helaas is ze te klein om te scannen, de DA heeft het wel geprobeerd maar durfde het niet aan.

2 maart - MarijeR - WMM Sheza Special Edition "Cookie" (v. Darmond Exclusive Edition) x DT Midnight Painted Patton

De laatste merrie zit nu op 9 dagen dus als zij straks ook door de 3 weken is dan laat ik er nog een paar scannen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:10

Gister eindelijk weer wat nieuws over Mausi gekregen, helaas niet zo positief..
Ze is enorm vuil van binnen, en staat dus nog steeds op de antibiotica.. Ook nog geen enkel teken van hengstigheid.

Ik zit er nu toch aan te denken om Aziza over 2 weken alvast op te halen en Mausi dan nog maar te laten staan totdat ze drachtig is. Al was mijn plan oorspronkelijk om Aziza te laten staan, totdat ze samen naar huis zouden kunnen, maar toen had ik niet verwacht dat het zo lang zou gaan duren.
Ben alleen een beetje bang voor de reis, aangezien Aziza zich de heenreis zo belachelijk gedroeg, vind ik het wel een risico met zo'n klein vruchtje in haar buik, aangezien je toch weleens hoort dat merries van stress hun vruchtje verliezen (al ben ik sowieso van plan haar voor de terugreis Tranquigel te geven, geen behoefte aan nog een keer zo'n reis).

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:18

Al_Zawraa schreef:
Ze is enorm vuil van binnen, en staat dus nog steeds op de antibiotica.. Ook nog geen enkel teken van hengstigheid.

Ik zit er nu toch aan te denken om Aziza over 2 weken alvast op te halen en Mausi dan nog maar te laten staan totdat ze drachtig is. Al was mijn plan oorspronkelijk om Aziza te laten staan, totdat ze samen naar huis zouden kunnen, maar toen had ik niet verwacht dat het zo lang zou gaan duren.
Ben alleen een beetje bang voor de reis, aangezien Aziza zich de heenreis zo belachelijk gedroeg, vind ik het wel een risico met zo'n klein vruchtje in haar buik, aangezien je toch weleens hoort dat merries van stress hun vruchtje verliezen (al ben ik sowieso van plan haar voor de terugreis Tranquigel te geven, geen behoefte aan nog een keer zo'n reis).

Dat is balen zeg! Hopelijk slaat de antibiotica snel aan!

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:23

De dierenarts raadde me aan om over 3 of 4 weken nogmaals te scannen, dan was het hartje ook te zien.
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar doen jullie dit? Ben het de dierenarts vergeten te vragen, maar waar is het nuttig voor?

Als het niet nodig is, scan ik liever niet nog een keer. Merrie moet een roesje, anders is het geen doen. En nu, een paar dagen na scannen, gaat ze zowat zitten als ik met m'n hand richting haar staartwortel ga...

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:24

Oh oliebol zeg Roma... Wat enorm balen! -O- Hopelijk is ze weer snel zuiver en alsnog snel drachtig.

Heb je geen paard/vriendin van Aziza die wel kalm op de trailer is die je mee kan nemen? Want ja, het kan idd wel wat je al zegt, zeker als ze t niet gewend zijn. Anderzijds heb ik met Yentl AKA Tie wel gewoon wedstrijden gereden en op de trailer gezet. Heb daar wel uitgebreid met mijn DA over gehad. Hij gaf aan dat dat geen kwaad kon zolang ze dat ook wel gewend zijn. En ja, een stressloze dracht is toch eigenlijk bijna nooit te voorkomen.
Maar ik denk dat je zelf t beste die inschatting kunt maken, jij kent haar t beste.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:27

Ohh balen zeg. Als een vruchtje goed zit blijft het echt wel zitten al snap ik je wel dat je er bezorgt om bent. Maar om even een voorbeeld te geven een van onze merries had een keer een ongeluk met de trailer gehad ze moest geopereert word onder narcose heeft drie weken in de kliniek gestaan aan de antibiotica alle stres terwijl ze op dat moment net vier weken drachtig was we dachten nou die zal wel niet meer drachtig zijn maar wel hoor het veulen zat er gewoon nog in.

Bij ons lijkt de eerste gelukt Sil X Sjaak al zijn ze altijd voor mij pas echt drachtig als ik ze nog in oktober laat opvoelen noem het maar een soort van bijgeloof :o :D .

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:28

Annikab schreef:
De dierenarts raadde me aan om over 3 of 4 weken nogmaals te scannen, dan was het hartje ook te zien.
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar doen jullie dit? Ben het de dierenarts vergeten te vragen, maar waar is het nuttig voor?

Als het niet nodig is, scan ik liever niet nog een keer. Merrie moet een roesje, anders is het geen doen. En nu, een paar dagen na scannen, gaat ze zowat zitten als ik met m'n hand richting haar staartwortel ga...

Je ziet dan wel of het echt goed ingenesteld is, meeste merries dragen na deze kritieke periode goed uit.
Maar noodzakelijk, neu niet echt. Tweelingdracht is die eerste keer al uitgesloten als het goed is.
Als ze weer hengstig wordt weet je dat t fout is gegaan...

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:31

YildizArabs schreef:
Annikab schreef:

Je ziet dan wel of het echt goed ingenesteld is, meeste merries dragen na deze kritieke periode goed uit.
Maar noodzakelijk, neu niet echt. Tweelingdracht is die eerste keer al uitgesloten als het goed is.
Als ze weer hengstig wordt weet je dat t fout is gegaan...

Hengstigheid is bij haar niet te missen, dus dat scheelt :P
Dan ga ik haar maar niet pesten denk ik...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:58

Ik word nog steeds gek van de hengstigheden van mijn merries.. Mijn champie die per ongeluk is gedekt is gelukkig niet meer hengstig.. Dus dat is nu afwachten.. Verder heb ik nog een palomino van 17 jaar die dit jaar een veulen heeft verworpen hier gekregen en die zette ik bij jet en die sloeg een keer en Jet bleef bezig en toen liet ze hem toe.. Dan vraag ik me af zijn ze dan hengstig ja of nee.. Ik word zo moe van mijn merries haha..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:26

Al_Zawraa schreef:

Jeetje, wat vervelend zeg. Hoe komt het dat ze zo vuil is van binnen? Door het eerder insemineren, of was ze al vuil?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:24

YildizArabs schreef:
Oh oliebol zeg Roma... Wat enorm balen! -O- Hopelijk is ze weer snel zuiver en alsnog snel drachtig.

Heb je geen paard/vriendin van Aziza die wel kalm op de trailer is die je mee kan nemen? Want ja, het kan idd wel wat je al zegt, zeker als ze t niet gewend zijn. Anderzijds heb ik met Yentl AKA Tie wel gewoon wedstrijden gereden en op de trailer gezet. Heb daar wel uitgebreid met mijn DA over gehad. Hij gaf aan dat dat geen kwaad kon zolang ze dat ook wel gewend zijn. En ja, een stressloze dracht is toch eigenlijk bijna nooit te voorkomen.
Maar ik denk dat je zelf t beste die inschatting kunt maken, jij kent haar t beste.

Nee, helaas niet. Het enige paard wat ik samen met Aziza op de trailer zou kunnen zetten is Mausi, en die moet daar dus nog langer blijven.. Verder heb ik alleen maar jonge paarden staan, dus dat gaat helaas niet.
Ja, dat zou je zeggen dat ik haar het beste ken, maar ik had echt nooit van mijn leven gedacht dat ze zo idioot zou doen op de trailer! In de 5 jaar dat ik haar heb, heb ik haar nog nooit zo belachelijk zien doen. Ook niet op de trailer, maar ze begon ook pas op de boot, hier op het eiland deed ze nog niet raar, misschien dat ze in de gaten had dat ze wegging? Maar misschien met een spuit Tranquigel, dan zal ze vast niet meer zo druk doen? Ik houd er niet van om dat spul te gebruiken, maar 4 uur lang een schoppend paard in de trailer vind ik toch nog minder prettig. En mijn DA zegt dat Tranquigel geen kwaad kan voor het veulen, en de stress die ze anders maakt wel.
Het liefst zou ik ze tegelijk ophalen, maar ja, als het met Mausi nog minimaal een maand of langer gaat duren, á €300,- stalgeld per maand, dan haal ik Aziza toch liever op.

Jibbel schreef:
Jeetje, wat vervelend zeg. Hoe komt het dat ze zo vuil is van binnen? Door het eerder insemineren, of was ze al vuil?

Ze was zelfs al drachtig, maar heeft haar vruchtje tussen de 28 en 60 dagen ergens verloren, en daarom is ze nu zo vuil.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:27

Al_zawraa wat balen! hopelijk lukt het alsnog om der weer dragend en schoon te krijgen...

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:51

Mijn merrie is vandaag hengstig geworden! Morgen komt de va een echo nemen en als het goed is wordt ze op het juiste moment geïnsemineerd.

Kan iemand mij vertellen op de hoeveelste dag van de hengstigheid het eitje meestal het beste is?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 06:36

Dat verschilt per merrie en soms zelfs per hengstigheid, van Aziza weet ik dat zij altijd op de vijfde dag rond het begin van de avond ovuleert, maar zij is dan ook wel heel stipt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:36

Dat is wel extra zuur Al_Zawraa, dat ze al drachtig was en nu haar vruchtje kwijt is. Hopelijk verbetert het snel en krijg je haar weer drachtig!

Ik weet het niet met mijn merrie, het is natuurlijk nog erg pril, maar ze doet wel een soort afstandelijk naar mijn andere paard. Vanmorgen liep hij wat te dicht achter haar en zwiepen met die staart, echt dreigend..Dat doet ze normaal nooit, dus of ze gewoon geïrriteerd was of dat het komt door hormonen? We zullen zien.

@ Yellomofoon: dat is denk ik niet echt te zeggen, maar per merrie verschillend. Men zegt dat de hengstigheid doorgaans 6 tot 10 dagen duurt. Aan het einde van de hengstigheid springt het eitje pas. Maar sommige merries laten hun ei joekels worden voor ze springen. Als je laat scannen door je DA heb je wat meer zicht op hoe ver ze is. Ook na het dekken/insemineren kun je na 2 dagen weer scannen om te zien of het ei inmiddels is gesprongen.
Mijn merrie had een ei van 4,8 cm toen ze voor het eerst werd gescand, maar het ei was toen nog wel wat hard. Na 2 dagen was het ei 5 cm en veel zachter, toen hebben we het ei afgespoten en geïnsemineerd, zodat de kans op bevruchting groter is. Mijn merrie is er nl. zo een die rustig een ei van 7 cm maakt en vervolgens gaat de kwaliteit van het ei achteruit (ei gaat spikkelen).

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:02

bedankt voor de info!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:20

Al_zawraa, balen zeg. Hopelijk is ze snel weer "schoon" en kan je een nieuwe poging doen. Hoe gaat het nu met haar?

Voor iedereen met goed nieuws, gefeliciteerd!

Mijn merrie hebben we gisteren weggebracht voor inseminatie. *\o/*