Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Teigetje008 schreef:oei, we hadden het mis:
I spoke with Dian, and it was another red bag.. they were able to get her out fast, and she's doing good now. Chestnut with long stockings, dishy head, she is beautiful!
"ik heb net Dian gesproken: het was weer een redbagbevalling. Ze konden het veulen er gelukkig direct eruit krijgen, het gaat goed nu. Vos met lang witte sokken, ** hoofd, ze is prachtig!"
xxMaxx schreef:Wat is red bag precies dan? Dat het veulen er niet uit wilt komen?
Teigetje008 schreef:xxMaxx schreef:Wat is red bag precies dan? Dat het veulen er niet uit wilt komen?
Bij een redbag bevalling neemt het veulen de placenta mee, dus het stript zeg maar de binnenkant van de baarmoeder. Veulen kan hierin stikken, of alles in de baarmoeder kapottrekken. Is erg link als een merrie zo bevalt en je moet echt heel snel in kunnen grijpen. (tenminste zo heb ik het begrepen, ooit...)
Kandor schreef:xxMaxx schreef:Die vrouw in dr pyjama broek! Hihi!
Die komt waarschijnlijk net d'r bed uit.Ik denk alleen dat ze niet echt goed heeft kunnen slapen, veel te spannend als je merrie bijna een veulen krijgt!
Teigetje008 schreef:Heb ff gegoocheld:
Het voortijdig loslaten van de placenta, ook wel bekend als Red Bag Delivery, is een ernstige complicatie waarbij directe actie noodzakelijk is. Het veulen krijgt zuurstof via de placenta, en bij voortijdig loslaten van de placenta, is deze zuurstofstroom dus afgesloten ; het veulen zal stikken.
Bij vroegtijdige ontdekking en snelle handeling, loopt het echter meestal goed af.
Normaal gesproken wordt de placenta pas zichtbaar na de geboorte. Bij een Red Bag Delivery breekt het water niet en verschijnt er een �rode zak� uit de vulva (in plaats van het gebruikelijke vlies met de voorbeentjes). Dit is de buitenkant van de placenta en dit betekent dat de placenta gedeeltelijk of volledig heeft losgelaten van de baarmoederwand, in plaats van achter te blijven en het veulen te voorzien van zuurstof.
Er is geen tijd om te wachten op de veearts, het veulen moet zo snel mogelijk ter wereld gebracht worden om te voorkomen dat het stikt.
Teigetje008 schreef:@Marije: heb jij al last van het hoge water? Ik woon nl aan de rand van het Lauwersmeer, hier is het heel erg hoog. Gisteren al even een rondje wezen rijden en alles staat onder water, wegen zijn afgesloten....
Heb net het nieuws gemist, ben benieuwd wat ze te vertellen hebben hierover!