Is ze wel zwanger....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

celano

Re: Is ze wel zwanger....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:56

Ik heb niet het heel topic gelezen, maar waarom laat je deze pony niet scannen of opvoelen door de dierenarts?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:00

Scannen zou een optie kunnen zijn, maar opvoelen lijkt me vrijwel onmogelijk. Ze is rond de 80 cm, en volgens mij (heb ik gehoord in ieder geval) willen dierenartsen daar niet aan beginnen!

En dan nog even een kleine toevoeging, voor de mensen die ervaring hebben hiermee;

Als een merrie een maand of 4 bij een hengst heeft gelopen, terwijl ze drachtig/schijndrachtig is, en ze wordt NIET hengstig. Wat is dan de conclusie?

Makkie heeft namelijk van februari tot mei een vriendje gehad, omdat we het haar niet aan wilden doen om alleen te staan. Maar geen enkel teken van hengstigheid, altijd alleen maar trappen naar de hengst. En deze 'hengst' was overigens nog maar 1 op dát moment. Toen ie wegging was hij net 2 geworden.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:11

Bij ons zijn de merries gewoon allemaal niet hengstig geweest van februari tot mei, dit ivm de heel erg koude winter.
Wij hebben hier een dekhengst staan en daaraan is heel goed te merken als de merries hengstig zijn. Zelfs al zijn ze dan nog niet klaar om te dekken. Onze merries reageren niet op jonge hengsten, die kunnen gerust in de kudde lopen, ze krijgen de kans niet om te dekken. Maar dat zou dan ook wel heel toevallig zijn bij zo'n jong dier. Aan de meeste jonge hengsten hier merken we hier niks van dat ze hengst zijn, pas nadat ze een jaar of twee zijn. Ze springen weleens, maar weten niet wat te doen. Ze oefenen maar wat ;)
Trouwens opvoelen gebeurt hier wel. Wij hebben da's met kleine handjes, die gaan ook in een Ouessantje die problemen heeft met aflammeren, doe ik zelf ook trouwens en die minischaapjes zijn nog heel wat kleiner dan mini's. Maar wat moet, dat moet.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:15

Wat moet, dat moet. Daar heb je absoluut gelijk in.

Wat is wijsheid he? Ik zelf denk dat ze drachtig is. Maar goed, wie ben ik.
Bij ons op de manege zijn alle merries gewoon hengstig geweest, de 1e paar merries zijn begin Mei gedekt, de laatste vorige week.

Ik zal morgen eens een dierenarts bellen om te vragen wat haar mening hierover is :)

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:26

Misschien dat je eventueel een vrouwlijke dierenarts kan vragen? die hebben wat kleinere handjes ;) Ben wel erg benieuwd wanneer het veulen nou komt..

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:34

De vaste dierenarts is een vrouwelijke. :)

Ik ben ook erg benieuwd Yvette! :D

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:34

Je ziet best wel late veulentjes geboren worden, het kan dus wel. Ik zou gewoon afwachten, anders maak je misschien kosten voor niks. Mini's zijn sterk en kunnen het vaak wel alleen af. Als ze nu normaal gevoerd wordt, dan zou ze , als er een veulen geboren is, een beetje bijgevoerd kunnen worden, tenminste als ze erg invalt.

Maar ik zou er nu niks aan doen. Elke nacht waken, dat sloopt je en helemaal als je geen dekdatum hebt. Je kunt best wel zien als het zover is. Ze gaan rondjes lopen en schrapen, liggen en staan, echt heel onrustig. Meestal is de uier hard en warm en kegelen ze of er komt melk uit. Niet zelf er aan gaan trekken, want dat stimuleert. Ze beginnen ook te zweten . Maar mijn ervaring is, dat ze gewoon even wachten tot je er niet bij bent en dan is het veulen er zo.

Op dit moment zie ik echt nog niet dat er een veulen in zit. Buikbewegingen zeggen ook niet veel. We hebben ook al vaak staan turen en dan lijkt het net of een veulen schopt en soms voel je zelfs bewegingen, maar dan blijkt er achteraf toch niks in te zitten.

Sterkte ermee!

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:39

Dankje Haboshof.

Elke nacht waken doen we niet hoor, dan zou ik hier nu niet meer zitten denk ik! Haha. We zullen zien, en we wachten af.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:58

ik persoonlijk zou toch een da vragen ernaar te kijken en te voelen. gewoon om het zeker te weten en niet te zitten wachten op iets dat misschien helemaal niet komt. Zoals ik begrijp willen jullie heel graag dat ze drachtig is, toch? dan is het toch fijn zekerheid te hebben? oktober duurt nog lang he, om tot dan te wachten. maar goed, ieder doet zijn eigen ding....

ik blijf het in ieder geval volgen, wie weet ligt er ineens een schattig veulentje naast en verbaasd ze velen!

weet je trouwens hoe de hengst eruit ziet die haar evt gedekt zou hebben??

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:39

Joykel;

We hebben geen idee over de hengst, niet naar gevraagd. Ging allemaal erg raar en snel toen we dr ophaalden. Makkie stond al in de trailer toen nog gauw even werd gezegd dat ze bij de hengst had gestaan. Dat vonden we hartstikke leuk, en toen zijn we vergeten te vragen wat voor hengst het
was. :') We zouden het inderdaad echt heel leuk vinden om een veulentje te hebben bij Makkie. Maar we zien het wel, we houden haar gewoon goed in de gaten, en dan komt het helemaal goed!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:44

[quote="_Karin"]
[quote="Yvette_Bibi"]

Tjoepkes zijn belgische snoepjes waar de tepels op gaan lijken als de bevalling in zicht komt.
Afbeelding [quote]
Dit zijn cuberdons of te wel neuzen, geen tepels.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:19

is er nog nieuws over makkie?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:47

Ze heeft het erg warm.. :')
Haha, nee geen nieuws. Heb trouwens ook
de dierenarts nog niet gebeld, we wachten het nog eventjes
af. Het maakt niet uit als ze leeg is, want gedekt wordt ze nu niet meer.

Dus we gaan weer verder in de wacht-stand. :Y)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:03

hoe staat het met haar buikje?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:23

Die zit er nog aan! :D
Het is eigenlijk allemaal nog steeds hetzelfde.. Ze loopt overdag lekker buiten, de laatste sprietjes gras te verorberen, en s'nachts is ze op stal. Ik zie haar niet dagelijks, dus iedere x dat ik dr zie heb ik wel het gevoel dat ze weer wat dikker is. Maar de uier groeit niet oid.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:23

nou leeg is ze niet denk ik haar buikje groeit

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:38

Ik ben blij dat je dat zegt Franka, wij waren al bang dat we het ons verbeeldden.

Verder geen nieuw nieuws.. Makkie is rustig aan het genieten van het mooie weer.. :)

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:32

Is er nog wat nieuws te melden?

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:05

Nee, helaas. Cam is tijdelijk uit, omdat er toch niets gebeurd..

Als er nieuws is kom ik het zeker vertellen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:01

En is er al wat/

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:23

Nee, zoals ik eergister al zei, als er nieuws is zijn jullie de eerste die het horen ;)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:40

Is er al iets gebeurd?
Want de webcam staat uit namelijk :)

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:25

Als je even 3 posts boven je had gelezen wist je dat de cam uit is omdat er niets gebeurd. Zodra Makkie uier krijgt of er veranderd iets anders is de cam weer aan, en staat hier een update. ;)

Floor3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:09

Ik heb je toppic (gedeeltelijk) gelezen... Spannend hoor! Ik heb elk jaar weer slapeloze nachten tegen de tijd mn paard moet bevallen. Tegen de tijd dat er echt iets gaat gebeuren, zie je duidelijk verschil. Al laat ik me tocht regelmatig foppen. Succes!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:50

Ilona__ schreef:
Als je even 3 posts boven je had gelezen wist je dat de cam uit is omdat er niets gebeurd. Zodra Makkie uier krijgt of er veranderd iets anders is de cam weer aan, en staat hier een update. ;)

Heb ik dan overheen gelezen :o