[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:18

Wat wil je weten over Nacho’s kleur?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:25

Nou ik wou hem eigenlijk laten testen omdat ik het niet zo tof vind dat het KWPN hem als zwart heeft geregistreerd, terwijl hij toch echt bruin geboren is :+
Maar ergens vind ik het ook weer onnodig geld uitgeven omdat ik gewoon zeker ben dat hij bruin is.
En ik denk dat hij geen vos kan geven omdat vader sowieso geen vosfactor heeft en ik denk Giv ook niet (opa had ook geen vosfactor en oma en tante hebben beide nog nooit een vos gegeven)

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:42

Pradaan: Gefeliciteerd met de goedkeuring! Ik heb met Elske Ulbrân 502 gebruikt. Vanmorgen met de da overlegd en zij adviseert nog 1 cyclus te proberen en dan overstappen naar een andere hengst. Voelt voor mij niet goed om nu al over te stappen maar heb wel mijn twijfels of het überhaupt lukken gaat met deze combinatie :\

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:46

Pradaan , wat fijn dat de koliek nu weg is.

Dennenboom , ik kan mij voorstellen dat het niet goed voelt om al over te stappen. Nu nog proberen en dan kan je daarna nog eens goed bedenken of je er aan toe bent andere hengst te gebruiken. Maar soms is het wel betere om 'verstandig'te wezen als dit zo moeilijk verloopt.

Combi hier.

Merrie is 15 jarige apha redroan solid Bred.
2018 heeft ze een hengstveulen gegeven van de aqha hengst third hot step.
Deze is ook nog in mijn bezit. Merk dat hij vooral ietwat smal blijft.

Verder is de combi goed uitgepakt.

Merrie heeft vrij veel Engels volbloed in de lijn en is allround /pleasure gefokt.
Ze is wat lang in de rug en ietwat grof hoofd. Haar gangen daarin tegen zijn voor een Paint mooi bergopwaarts en ruim. Hoogte mag zo blijven of evt vergrotend.

Ik wil vooral een paard voor mijzelf en fok dus allround.

Een reining/cuttinghengst is uitgesloten.

Ik zocht een hengst met nog steeds vrij goede gangen , kort in de rug. Verfijnd hoofd en sterke benen.

Daarnaast is karakter van de merrie erg prettig maar heeft ze pit.
Ik zocht dus ook een hengst met een cool karakter , werkwillig en lief.
Grote kans op bont , of veel wit had een voorkeur.

Met deze hele wensenlijst ben ik uitgekomen in Frankrijk.

Enige punt ze doen alleen aan natuurlijk dekken. Er staan hier meerdere hengsten. Op basis van stambomen was mijn oog op 2 hengsten gevallen.
We zijn daar dus op bezoek gegaan en alle hengsten bekeken. Aantal viel al af kwam lijn ( reining/cutting)

1 die op mijn lijst stond viel in het echt enorm tegen en werd door eigenaar ook niet aangeraden Kwa combi.
Ook wat lang in de rug en potver ik vond het net een wandelende koe
}:0

Vervolgens kwam er 1 bij die ik persoonlijk niet op de lijst had staan maar in het echt een prachtig dier , combi zou ook mooi passen. Weliswaar Lwo dragend en daarom voor nu laten vallen.

Dan kwam er nog 1 bij die ik in eerste instantie had laten vallen Kwa inteelt in zijn lijn.

Maar deze en 1 van de eerste keus op basis van internet bleven over.
Ik ben de volgende dag wederom langs gegaan. Nogmaals beide hengsten bekeken , laten lopen er zelf mee wezen lopen , tutten ect. En uiteindelijk is de keus gemaakt ook na uitvoerig bespreken stamboom. Fokdoel ect en sparren met hengsten houder op snap.

Een Sorrel splash (homozygoot splash)
Apha hengst van ong 1.55 halter gefokt maar kan goed bewegen , fijn karakter en past goed Kwa bouw bij mijn merrie.

Kleur is makkelijk.
50%Sorrel splash
50%redroan splash

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de combi.

Afgelopen vrijdag zijn we om 3 uur ochtend vertrokken om na een lange rit om 1700 uur bij de hengst aan te komen.
Momenteel verblijft ze daar en heb ik video materiaal en bevestiging gehad dat ze meermaals gedekt is dus nu duimen dat dit gepakt heeft :D

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:57

EllyC schreef:
Ik las dat het niet drachtig meer zijn tussen 16 dagen en 1,5 maand controle best nog wel hoog is. 10 15 procent. Pff, vooraf niet geweten dat fokken beste wel spannend is. Of komt dat doordat het mijn eerste x is?

Helaas hebben wij vandaag dit nieuws gehoord. Vorige week nog drachtig op 19 dagen en nu was er eigelijk al bijna niks meer te zien.. dus vruchtje opgelost.. woensdag nog een keer extra checken en dan gaan we weer opnieuw beginnnen :(

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:26

lovejouuuIB schreef:
EllyC schreef:
Ik las dat het niet drachtig meer zijn tussen 16 dagen en 1,5 maand controle best nog wel hoog is. 10 15 procent. Pff, vooraf niet geweten dat fokken beste wel spannend is. Of komt dat doordat het mijn eerste x is?

Helaas hebben wij vandaag dit nieuws gehoord. Vorige week nog drachtig op 19 dagen en nu was er eigelijk al bijna niks meer te zien.. dus vruchtje opgelost.. woensdag nog een keer extra checken en dan gaan we weer opnieuw beginnnen :(

Ah dat is sh*t zeg...

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:34

lovejouuuIB schreef:
EllyC schreef:

Pff wat balen :(

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:36

LovejouuulB neee wat ruk... :(

Pradadaan wat fijn zeg dat het de goede kant op lijkt te gaan. Wanneer mag je scannen voor dracht? Snap dat je baalt dat zijn verkeerde kleur erbij staat. Kan je dat alleen wijzigen met een kleurtest?

Toushi welkom. Hele gave hengst zeg, mooie aftekeningen!! Jij moet ook heel erg ver reizen zeg. Ik vond anderhalfuur al ver :+

Dennenboom ah ulbran , wel een mooie hengst. Ik snap je keuzestress.

YildizArabs je hebt gelijk. Heb de dierenarts geappt en ze komt nu vrijdag de 14e ipv maandag.
Spannend zeg!!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 18:41

lovejouuuIB schreef:
EllyC schreef:

Wat ontzettend k*t zeg -O-
Kabayo , ja het was maar zo 1100km :')

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:31

dat is balen, vind het percentage echt hoog, maar gelukkig ben je nog op tijd voor een tweede poging.

Ik kreeg de rekening van de DA en die viel gelukkig mee
4,5 dag kliniek, insemineren, 3x opvoelen voor 230.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:28

Balen zeg loveyou! Hopen dat ze weer mooi hengstig wordt zodat je opnieuw kan dekken.

Wij hebben hier nu een merrie mooi hengstig staan, maar het plan was eigenlijk om eerst de hengst te gaan bekijken. Echter staat hij in Duitsland en dat wordt wel een duur grapje als mijn vriend en ik eerst nog allebei een negatieve test moeten overleggen. En ik verwacht ook niet dat dit snel gaat veranderen. Dus dan toch maar afgaan op de foto's en video's, of toch nog een cyclus wachten en hopen dat we dan wel de hengst hebben kunnen bezichtigen. Wat zouden jullie doen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:49

Tja ik heb hem ook alleen op filmpjes en foto's gezien.
Welke heb je in gedachte?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:54

Loveyou wat ontzettend balen zeg!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:56

goldenarrow schreef:
Balen zeg loveyou! Hopen dat ze weer mooi hengstig wordt zodat je opnieuw kan dekken.

Wij hebben hier nu een merrie mooi hengstig staan, maar het plan was eigenlijk om eerst de hengst te gaan bekijken. Echter staat hij in Duitsland en dat wordt wel een duur grapje als mijn vriend en ik eerst nog allebei een negatieve test moeten overleggen. En ik verwacht ook niet dat dit snel gaat veranderen. Dus dan toch maar afgaan op de foto's en video's, of toch nog een cyclus wachten en hopen dat we dan wel de hengst hebben kunnen bezichtigen. Wat zouden jullie doen?

Ik ga af op foto's, video's en rapportages

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:58

Oneee! Balen zeg loveyouuuu -O-

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:02

Hoihoi, stille meelezer hier. Ik wil toch een poging doen om mee te kletsen en alle berichten bij te houden.

Mijn Tinker merrie staat nu bij de hengst en dit word mij eerste zelf gefokte veulentje! :D

@loveyou pff dat lijkt mij echt sh*t zeg. :(

@goldenarrow, wij hebben de hengst wel bekeken. Maar met zo een afstand zou ik denk ik toch gewoon op fotos en videos af gaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:15

Balen loveyouuuu -O-

Glodenarrow, Ik denk dat veel fokkers op dit moment de hengsten alleen online gezien hebben.
Ik zou er denk ik gewoon voor gaan, wie weet hoe lang dit nog duurt met al die maatregelen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:45

Ik zou ook afgaan op alleen foto’s en filmpjes. Eventueel ook van zijn nakomelingen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 23:49

Zijn eerste nakomelingen worden nu geboren, dus daar kan ik nog niet teveel over zeggen. Foto's en video's is allemaal opgesmukt. Je hebt niet zoals bij bijvoorbeeld het KWPN een goede standfoto met een filmpje onder het zadel oid. Ik heb hem als 2-jarige gezien op show (dit is ook het enige filmmateriaal wat ik van hem kan vinden, foto's zijn er wel recent), maar dat is twee jaar geleden en ik heb in de tussentijd ook alweer honderden andere paarden gezien. Toen bleef hij me niet direct bij, maar hij schijnt wel heel mooi opgedroogd te zijn.

EllyC: Het gaat om Aj Nawash :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 01:46

pradadaan, lastig. Ik weet niet of je daar ooit hinder van kan vinden, maar er zijn wel meer paarden die niet helemaal kloppen qua kleur op papier. Bij een dekhengst bijv is dat misschien wel een dingetje, vooral als kleur speciaal is.

LoveyouuuuuuIB, wat balen zeg. Je denkt toch na eerste positieve scan vaak wel goed te zitten. Hopelijk de volgende poging beter.

Toushie; we zitten in dezelfde rassen, maar heb dan weer 0,0 verstand van pleausre paarden. Pittig om naar Frankrijk te rijden, maar het is vast de moeite waard. Ik dacht dat er wel een paar grotere, pleasure hengsten in Nederland staan?? Maar te dichtbij qua bloedlijn misschien?

Goldenarrow, onze merrie dus vorig jaar naar Dld gebracht, maar gaan we nu niet doen. Cyclus is te onvoorspelbaar om elke keer een corrona test te doen. En stel dat we geen klachten hebben, maar wel positief testen, ben je zo weer een cyclus kwijt.
En als eerste keer niet lukt, moet je weer. Of moet haar daar laten staan wat voor ons geen optie is. En voor hetzelfde geld, worden regels nog strenger ipv milder.

Voor alleen kijken, zou ik het misschien wel overwegen. Maar ligt er een beetje aan. Kan k de hengst goed uitpluizen, heb ik hem ooit gezien, of de ouders of de nakomelingen, ken ik de mensen of mensen met nakomelingen etc, dan durf ik wel van foto's en filmpjes te beslissen.
Maar is het puur een mooie presentatie, leuke beschrijving etc, ben ik niet snel overtuigd. Maar ik vind karakter ook belangrijk en daar is vaak te weinig aandacht voor.

Vraag ik me meteen af. Hoe zien jullie afspraken met de hengstenhouder eruit? Je besteld, betaald de kosten, maar wanneer betalen jullie het zaad? ook omdat mensen overstappen, maar dat lijkt me dan een beste investering als je 2x zaad zou betalen in 1 seizoen. ( geen idee wat een kwpn-er of arabier kost?? )

Ik vind het sws lastig. Je informeert bij een paar hengstenhouders waar je interesse is. Op zich lijkt me dat normaal, omdat je toch een goede keus wil maken. Maar als je afhaakt en toch een andere keuze maakt, merk ik toch dat mensen snel beledigd zijn.
Maar misschien is dat ook wel afhankelijk van hoeveel een hengst beschikbaar heeft en dat in de western het ook iets persoonlijker is, omdat mensen elkaar meer echt kennen??

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 07:45

Goldenarrow: jullie zijn wel echte Justice liefhebbers hè? :D

Tot zover heb ik de hengst altijd in real willen zien. Alleen dit jaar dus met Fadi niet. Ik heb die dekking al in 2013 aangekocht omdat ik die lijnen zoooo gaaf vind en ook redelijk weet wat dat met mijn lijntjes doet.
Talitha heeft ook een driekwart zus van mijn toekomstig veulen staan en dat is precies wat ik voor ogen heb.
Ik denk dat jullie ook wel kunnen inschatten wat het zo een beetje gaat doen?
Anderzijds, het is nog vroeg, dus je zou kunnen overwegen deze cyclus over te slaan hem toch te gaan bekijken? Duitsland is relatief dichtbij. Denk toch beetje gevoels kwestie?

Loveyou: wat onwijs balen zeg!!! Ik denk dat als ik dit nieuws vandaag ook te horen zou krijgen ik wel ff een traantje zou pinken... Je bent zooo blij met de eerste echo en dan toch nog niks. ;( Ja een rekening...

Superpony: afspraken met hengstenhouder verschillen nogal. Normaal is het zo, en zeker met de grote buitenlandse stallen, dat ik vooraf het totale dekgeld betaal, plus de handlingskosten, veerzendkosten en gezondheidscertificaat, meestal met levend veulend garantie maar niet altijd. In ieder geval is er altijd sprake van een overeenkomst, dus altijd alles op papier vastgelegd waarin alle condities staan opgenomen.

Voor mijn hengst hanteer ik ook een dichtgetimmerde overeenkomst: tot in detail omschreven wanneer iets betaald moet worden maar bv ook wat te doen in geval van overlijden hengst of merrie, inhoud levend veulen garantie, inhoud merrieveulengarantie, verzendkosten etc etc. Na eerste seizoen een harde les te hebben geleerd door een moeilijke en onredelijke klant heb ik er een bevriende jurist naar laten kijken (ervaring met paardenrecht) en sindsdien dus ook nooit meer gezeur gehad (of alleen fijne klanten dat kan ook :P ). Maar alles in duidelijk en helder en voor 1 uitleg vatbaar. Ik raad iedereen aan altijd voor een goede overeenkomst op papier te gaan zodat zowel hengstenhouder als merriehouder precies weet waar hij of zij aantoe is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 07:54

Wij hebben inderdaad ook een contract voor onze hengst :j Als we elders sperma kopen betalen we vooraf het volledige bedrag (na tekenen dekcontract). Afnamekosten betalen we meestal per sprong en de verzendkosten zet de dierenarts op de rekening erbij, maar kunnen ook direct naar ons verstuurd worden. Dat wisselt een beetje per dierenarts.

@Yildiz: Het is niet zozeer de afstand wat het probleem is. Spönle is voor ons ongeveer een uurtje rijden, dus dat is niet zo'n probleem. Het gaat meer om de verplichte test van tevoren. Dat kan niet bij de GGD en moet dus particulier :$

En we zijn niet per se van de Justice-lijnen hoor :)) Hij verfijnt heel mooi, maar je moet wel een sterke merrie hebben die zijn slechte punten aan kan. Wij hebben dan weer een paar merries die heel sterk zijn, met goede ruggen en benen, maar die juist weer wat meer verfijning mogen. Dit jaar hebben we een QR Marc merrie gefokt en dat is qua bouw bijna 2 druppels water met de moeder :+ Voor die merrie zitten we nu naar Aj Nawash te kijken.

Merrie:

Afbeelding

Dochter:

Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:00

Kwa afspraken met de hengstenhouder, nog geen afspraken gemaakt eigenlijk :=

Degene die komt insemineren besteld ook de rietjes, dus eigenlijk helemaal niet over nagedacht om zelf nog iets af te spreken met de hengstenhouder :o?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:15

goldenarrow schreef:
@Yildiz: Het is niet zozeer de afstand wat het probleem is. Spönle is voor ons ongeveer een uurtje rijden, dus dat is niet zo'n probleem. Het gaat meer om de verplichte test van tevoren. Dat kan niet bij de GGD en moet dus particulier :$ ]

Ah op die fiets, die had ik even gemist, excuses...
Ja dat is idd een uitgave. Ik weet niet hoe duur de dekking is, die buitenlandse hengsten zijn toch over het algemeen goed geld :') en dan is het denk ik een beetje kosten-baten plaatje wat je moet gaan maken?

Jullie hebben echt waanzinnig mooie merries! <3

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:22

Aj Nawash zit nu nog op €2500, de helft van zijn vader :') Maar ik denk dat hij volgend jaar duurder gaat zijn. Onze eigen Justice-zoon zit er qua lijnen te dicht op, anders had ik die wel gepakt :')

Dankjewel! We zijn ook heel blij met ze <3