[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:56

ik geef wel altijd levend veulen garantie, en heb dat zelf ook graag.

over dik 2 weken kan ik muis gaan scannen, wordt spannend!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:14

Het kan ook zijn dat een boel mensen er niet bij stil staan om dat ook te vermelden op hun site. Soms kun je dat even navragen bij de hengstenhouder. Overleggen is altijd mogelijk neem ik aan.

Het is tenslotte ook niet zo dat als je veulen het niet gered heeft, dat je geen stageld betaald. Het stageld en de dekbon zal wederom betaald moeten worden, mijns inziens schiet de hengstenhouder er dan ook niet bij in. Ja tijd misschien. Maar je biedt hem ook aan, omdat je toch mooie nakomelingen van hem wilt en niet voor het geld wat je krijgt? Of ben ik nu zo simpel hihihi?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:18

Leuk finn kloppend hartje

Ja Linda begrijpelijk dat die hengst dan afvalt je bent dan niet alleen je veulen kwijt maar ook je geld en moet een nieuwe gaan betalen dus das driedubbel dan.
Je hengst verkocht? Je perlino? Of pico toch niet

Hier net scan gehad en we zijn te laat, geel lichaam maar geen erg was slechte veulenhengstigheid, ze deed zelf niks naar de hengst dus ik heb niet zoveel hoop dit jaar maar ja dan volgend jaar opnieuw proberen.
Binnen zestien dagen terug naar kliniek en scannen. We zien wel maar ik ken mijn paard en die is helemaal verliefd op haar veulen dat ze nog geen ander wil :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 17:25

De perlino is inderdaad verkocht.. ;(
Een beetje verdrietig, maar wel een bewuste keuze.

Mathilda, dat valt toch tegen hoor... ook al wat hengsthouders tegen gekomen die echt vinden dat de hengst zijn werk heeft gedaan zodra de merrie drachtig is.

Maar ook leuk nieuws; Jupi is vandaag drachtig gescand :D
Ze moet wel onder extra controle blijven omdat de kans groter is bij haar dat ze het zou afgooien omdat ze al zo snel na het veulenen weer hengstig werd enzovoort... dus blijft nog even paar maandjes spannend, maar toch voorzichtig positief :)
En voor Bucks heb ik ook mijn keuze gemaakt dus laat haar maar snel veulenen :o :=

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:09

Super linda. Voorzichtig blij...

Aah goed zo. Mogen we weten wie de gelukkige hengst is?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:23

Een voorzichtige gefeliciteerd dan Linda!

Levend veulengarantie heb ik volgens mij niet, wist ook nietdat dat gegeven werd...misschien nog maar eens navragen bij v. Uytert.

Ik ben en blijf er hier niet gerust op dat het vruchtje blijft zitten bij Vien, ze toont zo verschrikkelijk hengstig. Weet dat ik me even bij moet neerleggen en afwachten tot de scan over anderhalve week, maar dat is nou niet echt mijn sterkste kant. Ik weet graag waar ik aan toe ben...

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:40

Mag ik hier iets aan de ervarener fokkers vragen?

Ik heb vanochtend sperma besteld voor mijn merrie. Bij uitpakken/insemineren bleek het een buisje van 24-05 te zijn. Van drie dagen geleden dus... Onder de microscoop was het dus ook zo goed als dood. Daar gaat ze niet drachtig van worden...

Reactie van de hengstenhouder "oh, dan hebben we het verkeerde buisje er in gedaan, we verzenden morgen nieuwe".
Ik vind dat wel heel makkelijk. Er zat vrijdag middag een mooi ei. Bij verzenden morgen is het er waarschijnlijk eind van de middag. Kans dat ze er dan nog drachtig op wordt, is natuurlijk kleiner dan als we vandaag correct levend sperma bij hadden gekregen.

Wat zouden jullie doen? Zo laten en dus morgen eind vd middag insemineren? Of morgenvroeg dan maar zelf gaan halen zodat er toch eerder geinsemineerd kan worden? Of "eisen" dat zij zorgen dat ze het morgenvroeg leveren?
Laatst bijgewerkt door Kelan op 27-05-17 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:55

Ik zou zorgen dat ze alsnog leveren. Niet geschoten is altijd mis. Vorig jaar is mijn merrie ook drachtig geworden een dag nadat eigenlijk de bedoeling was. Dus ik zou het zeker proberen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:28

Als het ei nog niet op springen staat kan morgen namiddag nog altijd op tijd zijn. Wij hebben al een aantal merries drachtig die na hun eisprong gedekt werden. Ik geloof dat je nog zo'n 6 a 12 u na de eisprong kans op dracht hebt, afhankelijk van de merrie.

Maar als de DA verwacht dat het ei vandaag al op springen staat zou ik ook proberen vandaag of morgenvroeg nog zaad vast te krijgen. Is afhalen geen mogelijkheid?

Bij ons gaat het zaad elke keer eerst onder de microscoop voor we verzenden. Onze hengst heeft wel echt goed zaad, dat na een dag of 5 zelfs nog super veel leven bevat (gekoeld+rollenbank) maar dan nog zal dat eerst áltijd gecheckt worden.

Hopelijk vinden jullie nog een goeie oplossing!

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:47

Ooooh even egopost! Afbeelding

Er zaten dus inderdaad wel 2 follikels, gelukkig ook ver uit elkaar, maar op dit moment was de baarmoeder nog te zacht dus hij kreeg geen goed grip op t ei om het af te knijpen, dus ze gaat even uit logeren en kijkt de arts morgenochtend weer:)

Maaaaaaar ze is dus wel drachtig gescand *\o/* *\o/*

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:06

Gefeliciteerd Kimsel!

Ik kan mijn merrie ook weer ophalen. 13 juni scannen op dracht. Zou het nu gelukt zijn :):)

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:17

Thanks AM! Jij succes met in spanning wachten! Dat doe ik nu eigenlijk ook nog steeds om te hopen dat het andere vruchtje goed blijft zitten :):)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:28

Kimsel94 schreef:
Thanks AM! Jij succes met in spanning wachten! Dat doe ik nu eigenlijk ook nog steeds om te hopen dat het andere vruchtje goed blijft zitten :):)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:33

Yeah Kimsel, gefeliciteerd :)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:41

Kimsel gefeliciteerd.

Hier is merrie nr 2 ook in de hengstigheidsfase. Ze worden nu tegelijk (1 dag na elkaar) gedekt. Kid heeft dus nu elke dag 1 X zijn lolletje hihihi

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:04

das handig mathilda! :p hier is het al gedaan voor dikke bo normaal.

gefeliciteerd linda en kimsel!

marley nog steeds niet hengstig en al 22 dagen ver *\o/* ik begin stillaan hoop te krijgen om een mooie velvet baby volgend jaar.

muis 5 dagen na de laatste dekking :+ nog zoooooo lang wachten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:24

Het spijt mij dat ik inactief ben, mijn vriend en ik gaan eindelijk samen wonen! Na lang zoeken eindelijk een prachtig huurhuis gevonden. De paarden blijven lekker bij mijn ouders. En ook drukte voor de puppy die vrijdag middag komt!

Gefeliciteerd kimsel en linda!

En nog spannend voor velen! Abby gaat maandag naar een trainingsstal. Ze gaat volgende maand naar de kwpn keuring. Op die trainingsstal staat ook de dekhengst dus dat is wel fijn! Ze word daar 4 juni ook gescand op dracht :) duurt lang

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:26

Dank voor de input!

Ik ben uiteindelijk vanochtend zelf het sperma gaan halen.
En dat was maar goed ook. Bij opvoelen bleek dat het ei er al af was. Waarschijnlijk nog niet al te lang. Dus hebben nog wel kans.
Maar als ik het had laten verzenden en tot eind vd middag had gewacht, was de kans wel heel klein geworden.

Dus nu even afwachten.
En hopelijk kan ik hier dan ook meepraten :)

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:59

Kelan: goed dat je even zelf bent wezen ophalen, wel erg slordig van de hengstenhouder.

Kabayo: spannend samenwonen is natuurlijk drukke tijd. Maar wel erg leuk. Leuk dat Abby naar de keuring gaat, hoe oud is ze als ik mag vragen? Wil zelf ook nog een keer met Demi gaan.

Kimsel: gefeliciteerd, maar dus wel een tweeling zoals ik het lees.

Hier ook weer de merrie kunnen ophalen. Woensdag en vrijdag geinsemineerd. Wel spuitje meegekregen met oxitocine. Zat nog wat vocht in de baarmoeder. Iemand ervaring dat zelf nog moesten spuiten nadat het ei al weg was?

Ze sta nu wel nog behoorlijk hengstig, was de vorige keer helemaal niet. Hopelijk is dat een positief teken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:59

Wisselende berichten lees ik hier. De mensen die hun merrie(s) al drachtig hebben gefeliciteerd en de rest sterkte en succes! Waarschijnlijk zal ik weer vooral meelezen, want het gaat me hier te snel om op alles te reageren, maar zo nu en dan zal ik wellicht wel een berichtje plaatsen.

AniekR en ik gaan weer voor drie veulens in 2018. Dit jaar lopen hier twee veulens van haar en één van mij en volgend jaar draaien we dat hopelijk om. Mijn 3-jarige Welsh B merrie is dit jaar voor het eerst gedekt en staat momenteel nog bij de hengstenhouder. Toen ze vertrok leek ze al op het eind van haar hengstigheid te zitten, maar bij aankomst is ze gelijk gedekt en twee dagen later zelfs nog eens. Binnen enkele dagen zal ik weten of ze drachtig is. Mijn Arabische volbloedmerrie is afgelopen woensdag hengstig gespoten. Voor de zekerheid is ze gister al gescand, maar ze was er nog niet klaar voor, dus morgen scannen we weer.

Caily schreef:
Ik kom even binnen vallen. Merrie 4 weken geleden hengstig gespoten, heel mooi hengstig, 8 dagen gedekt, daarna sloeg ze af. Vandaag 15 dagen en omdat ik niet wist van 1 of 2 follikels vandaag gaan scannen. Geen vruchtje te zien, maar ook geen noemenswaardig ei. Merrie toont echter goed hengstig, zelfs gedekt vanmiddag na terugkomst. Baarmoeder was nog dicht trouwens. Wat nu? Ze lijkt dus op t oog weer mooi hengstig maar op de kliniek zeiden ze dat er ook alsnog best kans is op dracht. In dat geval, kan dan alsnog dekken zolang ze het toe laat kwaad? Kliniek zei kom maandag maar terug, maar merrie staat ruim 2 uur verderop en ben ohz naar de kliniek gegaan, 15km totaal, dus dat is niet echt Mn keuze. Plan is nu dekken tot ze afslaat en dan daarna scannen ivm eventuele kans op vocht etc. Maar dan wil ik wel zeker zijn dat dekken mocht er wel een vruchtje zitten (al betwijfel ik dat) geen kwaad kan.

Mag ik vragen wat het idee is achter het dekken van een merrie die geen noemenswaardig ei heeft? Eerlijk gezegd begrijp ik het verhaal niet zo goed, maar ik vermoed dat je niet zo vaak hebt gescand (anders hoefde je ook geen acht dagen te dekken toch?) en de meeste informatie komt van waarnemingen van buitenaf. Het lijkt erop dat wat je merrie aan hengstigheid laat zien niet overeenkomt met haar lichamelijke toestand en dat is vervelend, want om de kans op succes te vergroten wil je juist dat dat synchroon loopt. Als ik jou was zou ik haar dus nauwkeuriger gaan opvolgen. Of als je dat niet wilt het scannen loslaten en op hoop van zegen maar gewoon doen wat ze zelf aangeeft. Wel scannen maar vervolgens niets doen met die informatie is een beetje zonde van je geld als je het mij vraagt. :o

Spannend Kelan! Van zo'n reactie van de hengstenhouder zou ik ook niet zo blij worden. Hopelijk was het toch nog net op tijd.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:43

Ik meld mij dan ook maar!

Onze (bijrijd/verzorg) maiden Friese merrie van net 6 is de bedoeling dit jaar drachtig te krijgen.
De eigenaar wilt graag een veulentje fokken om later een tweespan te kunnen rijden.. ik persoonlijk had het liever pas over een paar jaar gezien als ze onder het zadel een beetje niveau had gehad (laatste tijd pas fatsoenlijk aan de bak onder het zadel maar de galop is bv nog niet goed genoeg en we zijn niet b waardig..) Maarja de eigenaar wilt en doet en dan ga ik er maar in mee, en we gaan het zien.. :o
Wel hebben we samen met de eigenaar de hengstenkeuring in Friesland bijgewoont en mee mogen beslissen in de hengsten keuze dus dat is dan wel weer leuk..!

Zij is een Maurus 441 x Jasper 366 (waterhoofd en dwerg groei getest, is ze vrij van)
Afbeelding
Afbeelding

En de daddy to be is Alwin 469
Afbeelding

Ruim 2 weken terug was ze hengstig en geïnsemineerd, maar vandaag bleek dat ze niet drachtig is. Dus volgende week weer proberen, want waarschijnlijk is ze bijna weer hengstig. ( ze laat het slecht zien dus het is puur aan de hand van opvoelen/ scannen).
Verder heb ik geen idee hoe en wat ze precies op die stal met haar doen/hebben gedaan, want alle keren word ze weer weg gebracht naar een stoeterij waar dan dierenartsen komen kijken en haar in de gaten houden. Maarja we gaan voor een nieuwe ronde en wie weet hebben we dan volgend jaar een veulen erbij.

en nog een vraagje voor de mensen die vaker hebben gefokt: wanneer (tijdens de dracht) stopten jullie met het paard voor de kar/onder het zadel trainen? En wanneer is dit weer op te pakken (ik snap dat het varieert maar ben wel benieuwd)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:49

Je kunt in principe gewoon doorrijden. Op een gegeven moment geven ze zelf aan wat ze nog kunnen. inbuigen zal wel een probleem worden. Maar als je nog geen wedstrijden rijdt is dat nog geen ramp. Maar verlang in de laatste maanden geen intensieve training meer.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:55

Jazzejam, hier ook eentje met vocht en nog 3 dagen ocytocine spuiten. Ze zit vandaag op 11 dagen dus volgende week weten we of het gepakt heeft..

Het kan wel gewoon hoor, gebeurt al wel eens :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:01

Hier opeens grote twijfel. De hengst waar mijn merrie door gedekt zou worden blijkt plotseling te zijn overleden. ;(

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:06

Gefeliciteerd Kimsel!

Hè bah das naar Goeroe.

Hier af aan t tellen tot donderdag. Nog even geduld