[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:52

Veerust is ook niet bedoeld om op de dieren te spuiten maar in bijvoorbeeld de stal... Staat ook duidelijk op de bus.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:54

Is er al meer bekend over Mickey, ik ben zo benieuwd naar dit mooie mannetje :(:)

Team Sublime; Welkom, leuke merrie heb je en een prachtige hengst heb je uitgekozen. Ik las dat je merrie waarschijnlijk eerder gaat dan dan de 22e, maar persoonlijk zou ik nooit een staartbandage omdoen. Dit zou ik pas doen als de weeën zijn begonnen. Je merrie zal niet de eerste zijn die na langdurig gebruik van een bandage staartloos door het leven moet :o Je hebt wel mooi beeld met de camera!

Verder zie ik heel veel dikke billen :+ en tietjes voorbij komen, voor sommigen wordt het echt spannend. Jill nog vorderingen aan het maken?

Oh ja, merriebrok. Hier krijgen de paarden normaal alleen ruwvoer en een vitaminekorrel van Höveler. De laatste 3 maanden van de dracht voer ik tot max. 1/2 kilo merriebrok van Havens bij, omdat ik van mening ben dat de merries de eiwitten gewoon nodig hebben en de veulens de laatste 3 maanden een groeispurt maken. Lara heb ik vorig jaar na de bevalling op die 1/2 kilo kunnen houden tijdens het zogen en nog gaf ze volgens mij slagroom :')
Laatst bijgewerkt door suffie op 01-03-16 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

patricia_sor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:55

@fotsy okee top! Dan wacht ik dat topic even af. Wel super leuk al deze dikke buiken voorbij te zien komen.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:01

amyz schreef:
Pfft inenten....ik durf effe niet meer -O- begin januari geënt en dat is zo gigantisch op d'r spieren geslagen...ze kon zowat niet meer lopen. Hebben er nog meer dan een maand 'lol' van gehad en een net genezen spierblessure was ook meteen weer bijna terug bij af. Ziek van. Dus de enting 6 weken voor de bevalling sla ik maar over, durf echt niet meer.

Wat een heerlijke buiken komen er voorbij zeg! :D

Oei dat klinkt inderdaad niet fijn.
Ik moet wel enten, want het is intussen al weer meer dan een jaar geleden zag ik overlaatst in haar boekje. Dus anders heeft ze hem helemaal niet gehad.
Bij tetanus en influenza heb ik nog geen problemen gehad.

Bij rhino wel helaas :\ Mijn wamrbloedmerrie reageerde daar eens zo hevig op dat ik haar bijna kwijt was. Ze heeft meer dan een uur volledig plat op de grond gelegen. Ze kon met moeite nog ademen en ze zweette helemaal... heel akelig om te moeten meemaken :( Haar heb ik dan ook niet meer durven enten tegen rhino.

Mijn paarden nu zal ik wrs wel tegen rhino enten. Ze mogen anders namelijk niet op wedstrijd of op keuring komen :(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:12

Vulina schreef:
Veerust is ook niet bedoeld om op de dieren te spuiten maar in bijvoorbeeld de stal... Staat ook duidelijk op de bus.

Klopt wat je zegt hoor. Alleen nu nog de winkels het eens aan hun verstand brengen, want die verkopen het doodleuk aan mensen die deze kennis missen.
Maar ook bij het veeluis poeder gaat het niet altijd goed is mijn ervaring, en ik neem aan dat ze die bedoelde (sorry als het wel over de spuitbus rust gaat)

Shet van een vriendin word ook niet meer geënt, puur omdat hij er iedere keer flink ziek van werd.
Brrr Crines dat is helemaal eng, begrijp heel goed dat je daarvoor dus niet meer ent.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:35

Die hoeveelheden voer die aangeraden wordt op de zakken is echt overdreven inderdaad :)
Dais krijgt sinds vorige week donderdag (op 1 week na 9 maanden) 3/4 schep Cavalor Probreed. Meer ga ik niet geven zolang ze er prima uit ziet.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:45

Ik ben ook heel benieuwd naar het nieuws van Mickey. Hoop dat het allemaal met een sisser afloopt!

Mariëlle, nog gefeliciteerd met je bruikleen-fries! Wat blijf jij rustig, mooi om te zien!

Pretty, die van jou kan je rollen! Ik vind karin zo'n bijzondere kleur hebben, hoe noem je dat?

Noisy, lekker gespierd kontje zit er op bij Joan. Ze ziet er wel tiptop uit zeg.

Amyz, wat een mooie Nasibal heb je daar :') Vind haar echt prachtig! En een hengst die een hooinet dekte? Bizarre voorkeur :')

Wings heeft in ieder geval geen luis, maar zou het kunnen komen door schuren? Ze is namelijk onwijs aan het verharen en heeft veel jeuk. Het ziet er ook meer uit alsof de vacht daar dunner is.
Enten doen we altijd wel, krijgt bij influenza vaak een zwelling waar ze gespoten is, maar verder eigenlijk geen echte reactie. Lijkt me heel eng als je merrie ineens zo zwaar gaat liggen ademen Crines. Snap dat je het dan liever niet meer doet.

Wings heeft voor haar doen ook hele dikke billen :D

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:03

Hier kunnen ze alweer het gras in tegen dat de veulens er zijn. Dus ik voer niet veel bij. Nog niks op merriebrok. Ik voer altijd marstall fokkerijmuesli. En stal of weide koeken van marstall. Mn hengst krijgt nu wel wat meer ivm zn gebit en de jonge merries ivm aankomende keuringen. De andere twee voor het idee een beetje.

Ik heb mn hengst vorige week gewassen met diazenon tegen luis. Niet fijn met deze temperaturen. Maar heb ze niet weer gezien tot nu toe. Hij jeuk ook niet meer. Vanavond even lekker winterhard eruit borstelen. En heb jawel een lekkere spray gekocht voor in de manen met fruitgeurtje haha
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 01-03-16 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:04

Jeetje dat is helemaal doodeng inderdaad! :oo hier gelukkig niet verplicht rhino enten want hoor inderdaad wel meer dat ze daar heftig op reageren. Maar zó heftig....
Meer dan een kwart van de geënte paarden op stal was sowieso ook zieker dan anders dus zal misschien ook met de hulpstoffen gerommeld zijn. Maar Nas had echt nog nooit op een enting gereageerd dus dit was echt uit het niets heel extreem. Vrees nu al voor volgend jaar maar zal toch moeten.

Ja was idd heel bijzonder :') heb t m ook meerdere keren heel bewust zien doen... hij was er ook hartstikke handig in geworden om t net tussen z'n benen te wurmen :')
Mijn eigen hengst was helemaal een flapdrol, die viel in slaap terwijl ie nog bezig was :') :') :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:13

Ik las iets over luizen, vervelend zeg! Zeker omdat veel producten niet mogen bij drachtige merries

Ik ben sinds vandaag begonnen met merriebrok maar een klein handje onder haar andere basisbrokjes.

Ze heeft weer haar liksteen gekregen, die is goedgekeurd
Afbeelding

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:27

suffie schreef:
Is er al meer bekend over Mickey, ik ben zo benieuwd naar dit mooie mannetje :(:)

Team Sublime; Welkom, leuke merrie heb je en een prachtige hengst heb je uitgekozen. Ik las dat je merrie waarschijnlijk eerder gaat dan dan de 22e, maar persoonlijk zou ik nooit een staartbandage omdoen. Dit zou ik pas doen als de weeën zijn begonnen. Je merrie zal niet de eerste zijn die na langdurig gebruik van een bandage staartloos door het leven moet :o Je hebt wel mooi beeld met de camera!

Verder zie ik heel veel dikke billen :+ en tietjes voorbij komen, voor sommigen wordt het echt spannend. Jill nog vorderingen aan het maken?

Oh ja, merriebrok. Hier krijgen de paarden normaal alleen ruwvoer en een vitaminekorrel van Höveler. De laatste 3 maanden van de dracht voer ik tot max. 1/2 kilo merriebrok van Havens bij, omdat ik van mening ben dat de merries de eiwitten gewoon nodig hebben en de veulens de laatste 3 maanden een groeispurt maken. Lara heb ik vorig jaar na de bevalling op die 1/2 kilo kunnen houden tijdens het zogen en nog gaf ze volgens mij slagroom :')

De staart bandage zit ook niet om vanwege haar bevalling en voor lang. de bandage gaat er 4 x per dag af en dan weer om. en snachts af Ze schuurt alleen haar staart nu heel erg. Met die bandage niet . dus als ik hem af doe heeft ze ook geen staart >> dus ik houd het goed in de gaten.

en mooi beeld heb ik zeker ! heb deze camera kunnen lenen van mijn broer ( zit in de beveiliging)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:29

Luizen brr. Hier spuit ik al jaren veerust nog nooit een paard gehad die regeerde.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:30

Mopjemop hoe is het gegaan vandaag?

Verder iets gelezen over luizen geen ervaring mee.

Mooi dames met mooie buiken voorbij zien komen.

Hier nog steeds wisselend met whis.
Ene dag gaat redelijk andere dag weer koliek.
pffff vind het zo klote voor der...als ik het allemaal had geweten van te voren...achter af een koe in de kont kijken.
Hoop voor Whis dat de kleine snel geboren wordt al denk ik van niet...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:21

wat jammer van de zieke drachtige dames, je kan er dan ook zo weinig tegen doen en je bent sowieso toch al oplettender/voorzichtiger
luizen, ik krijg al instant jeuk

mopje al nieuws?

knappe dikke billen hoor :P

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:25

Hoi allemaal, na een nacht piekeren ben ik van gedachte veranderd. "Even" met m'n paard naar de kliniek is voor Younah niet zo vanzelf sprekend een 2 jarige "wilde" merrie die nog niet eens jan vast staan.
Ook de manier waarop de kliniek heeft gehandeld, ben ik niet over te spreken.

Dit heeft mij er toe doen besluiten voor second opinion/ andere arts. Deze is eind vd dag langs geweest en daar kwam het volgende uit. Volgens hem is artritis ( wat andere Da beweerde) niet mogelijk op zo jonge leeftijd. Hij heeft Mickey gezien en gescand en zag vocht en een hematoom. Ook had ie koorts.
Behandelplan: antibiotica en mininmaal 10 dagen boxrust.

Ik kon zelf door werk er niet bijzijn/ kon geen vrij krijgen -:(- en heb deze info via staleigenaresse gehoord.
Morgen bel ik de Da zelf nog even voor uitgebreid verslag.
Tis nog steeds risicovol maar ben ietsjes positiever.

Ik hoop zo dat alles met een sisser afloopt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:35

Gewrichtsonsteking komt juist wel vaak voor bij veulens. Heeft hij ook koorts?
Google maar eens op veulenziekte
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 01-03-16 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:36

Och jeetje, dat is inderdaad veulenziekte waar ik al bang voor was. Heel veel sterkte Mopje!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:48

Is dat een betere prognose als de eerste?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:53

Een flinke bloeduitstorting is natuurlijk goed mogelijk omdat hij vast heeft gezeten. Het lichaam komt nu in actie om de "rommel" op te ruimen. Ik snap je keuze wel om niet naar de kliniek te gaan in jouw situatie. Hopelijk gaat de AB snel zijn werk doen en doet de stalrust hem goed. Moet je AB via de mond toedienen of spuiten?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:09

Ik vind het eerlijk gezegd wel vreemd dat deze da aangeeft dat een gewrichtsontsteking bij jonge veulens amper voorkomt. Juist als ze niet genoeg biest hebben gehad of een slechte start, Zoals deze, komt dat nog wel eens voor. Ik zou toch nog wat meer informatie zoeken. Misschien dat plasma toedienen nog een optie is..

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:11

ik hoop voor je dat alles goed gaat komen ! heel veel sterkte..

Ik heb hier net even een 'oepsie' moment. Roletta is uitgerekend op 22 maart. vanuit gaande dat de laatste dekking heeft gepakt. aangezien zij de dag naar de laatste dekking is gescand en het ei er al af was.

Maarja nu roep ik dus al tijdje dat ik het gevoel heb dat ze waarschijnlijk eerder gaat. Maar wat nou als de eerste dekking al had gepakt ? ja ... dan zou ze 11 maart moeten. 'iets met over enthousiasme en dingen niet helemaal dubbel checken'

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:12

Mopjemop goed dat je er een tweede arts naar laat kijken. :j

Maar wat ik me nu echt afvraag waarom een hematoom (bloeduitstorting dus) en vocht met antibiotica behandeld zou moeten worden.
Alleen een bacteriële ontsteking kan met AB behandeld worden.

Ik hoop echt dat Mickey fijn snel opknapt.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:15

Hopelijk knapt Mickey snel op! sterkte ermee!

TS ik pak de laatste dekdatum, nu klopt dit ook omdat ze op eisprong gedekt is en daarna nog gescant of het weg was.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:17

Hopelijk knapt ie op, sterkte.

Sunny is vandaag 318 dagen.
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:18

Ik denk dat ze m omwille van de koorts ab geven. Er kan een klein steekwonden gezeten hebben waarlangs bacteriën naar binnen gekomen zijn of via de navel. Denk maar aan veulen ziekte. Waar zit je precies mopjemop? Mss dat ik wel iemand weet die je kan helpen met het hematoom verlichten.