[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:30

Lovelyn schreef:
Vraagje.. Zijn hier nog meer merries tussen die bij pas hun 2de maand dracht al zo dik zijn dat ze wel al 8 maanden drachtig lijkt?! Ik zat vandaag eens naar me merrie te kijken (en ik zie haar natuurlijk iedere dag zowat) maar het viel me echt ineens op hoe dik ze ineens is geworden en er is helemaal niets aan haar eetpatroon veranderd??? Heel apart :p

Ik lees hier stilletjes mee maar wil toch reageren, mijn merrie had een hele dikke opgeblazen buik door de dracht.

https://lh5.googleusercontent.com/-LFju ... 2%2529.jpg
27 dagen

https://lh5.googleusercontent.com/-rMU4 ... +dagen.jpg
59 dagen

normaal een hele slanke merrie.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:57

Neonlight schreef:
Ik meld me ook weer eens een keer aan in het dikke buiken topic. :D
Na 2 jaar geen veulen te hebben gehad (bewust, ze is niet gedekt) is Neon Light zojuist drachtig gescand. Ditmaal geen New Forest hengst, maar Don Cremello du Bois.
Ze is 4 juni geïnsemineerd, en daarmee op 10 mei (plus een beetje :D ) uitgerekend. :D
De DA loofde haar vruchtbaarheid, ze heeft het weer waar weten te maken, met 1 inseminatie drachtig. *\o/*
Nu moet ik wel bekennen dat we wel scannen, ei afspuiten en insemineren. :P

Ik denk dat ik die methode toch ook nog 1 keer ga proberen bij mij oudje.. Vers onverdund zaad en meteen afspuiten.

Toch nog een poging 4 dus volgend weekend ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:04

Ik had verdund zaad (was verzonden, dus moet wel) maar als je dit kunt doen met vers onverdund zaad is het een zeer effectieve methode. :j

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:08

Ik hoop het ;-)
We hebben dan ook een cyclus overgeslagen, das misschien ook eens niet slecht geweest.

polleman

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:15

Tinniie wat leuk dat je toch nog een poging gaat doen!
Mijn duimen draaien dat het lukt,

Set_elkol & lovelyn dat hebben mensen soms ook die zwanger zijn darmen spelen op ze worden opgeblazen,

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 00:16

Hey iedereen, mag ik met jullie mee aftellen naar voorjaar 2015? Morgen komt mijn dierenarts een paar van mijn merries scannen en ik hoop dat ze toch goed nieuws voor me heeft. Ik heb elk jaar een paar veulentjes van mijn minipaardjes. Dit jaar heb ik twee merrieveulens van mijn eigen hengstje die ik aanhoud, je kan ze beide zien in mijn profiel onderaan. :) Ik fok in de eerste plaats om het ras te verbeteren in beweging, correctheid en type zodat ik er mee kan showen. Maar ik hou ook van speciale kleuren en leuke aftekeningen en heb me dus wel proberen te verdiepen in kleurenvererving bij paarden.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:51

Hoi Laureas!

Ik ben weer heel benieuwd naar al je mooie veulentjes! Ik ben altijd fan van je kleurbommetjes :-)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:21

Laureas welkom gezellig die mini's

dierenarts geweest,
Baarmoeder was nog drachtig geen vrucht te vinden nergens,
Wel een mooie grote ei maar niet hengstig,
Dus hengstig gespoten zo dat we deze ei nog kunnen gebruiken,
Maandag morgen komt hij weer en vermoedelijk maandag dekken

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:26

Hier is de dierenarts ook geweest.. Gupona ei van 5 cm maar eigenlijk nog niet hengstig.. voor de zekerheid vandaag maar dekken aangezien er 2 dagen geleden nog amper een ei te vinden was..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:23

Joyce, Gup was laatst toch ook degene die wel een ei had en niet hengstig toonde (of vergis ik me)? Nu weer dus? Is haar cyclus niet toch verstoord ofzo?

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:42

Gupona en wusiena hadden dat beide wel.. wusiena was nu wel hengstig, vorige keer toonde ze hengstig maar op de scan niks te zien..
De meiden maken er een potje van in elk geval

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:50

Gup heeft de vorige keer wel twee weken met 2 eieren van 4 cm rondgelopen en niet hengstig worden, maar dan ook echt helemaal niet.
Uiteindelijk hengstig gespoten en was 1 van de twee geovuleerd (de andere kon eventueel ook nog gaan meedoen, maar daar hebben we niet meer op gescand)
Na 17 dagen gescand en niet drachtig, ook geen groot ei. Nu twee dagen later een ei van bijna 5 cm.
Toch een ander verloop dan de vorige keer.

(zou de eerste keer zijn dat we een merrie hebben die na hengstig spuiten en daar niet drachtig op worden, de volgende cyclus weer normaal oppakt, ik ben heel benieuwd)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:59

Dierenartse is hier deze middag ook geweest, vier merries drachtig, waarvan één gastmerrie :D en dan één niet drachtig. :( Die laatste had me goed beet, na haar bevalling was ze hengstig geweest, maar slechts twee dagen. Toen is ze gedekt geweest en dus niet meer hengstig gezien, ik had echt volle moed dat het direct had aangeslagen, maar ze heeft dus met mijn voeten gerammeld. :) Ach ja,.. laten hengstig spuiten en opnieuw proberen dan maar. Heb er toch al drie om naar uit te kijken,...waaronder mijn grootste lieveling, Baybe, heb haar eindelijk laten dekken dit jaar, was toch even slikken want ze is echt mijn paradepaardje. :+ Hopelijk geeft ze me volgend jaar een prachtveulen zoals zijzelf.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:59

Leuk Vanessa dat je hier mee gaat praten!

Gup en Elianne maken er een potje van haha

Empty stond gisteren ineens goed hengst dus ik snap dat beest ook echt niet, magoed heb haar samen met de hengst staan nu.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:03

DL, Elianne was in 1 keer drachtig ;) Da's de schimmelmerrie.

Laureas, leuk dat je er ook bij bent :)

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:55

Ik lees nogal wat over verstopte vruchtjes. Mijn merrie is met 18 dagen drachtig gescand en er was een mooie vrucht te zien. Met 65 dagen nog een keer gescand en er was een hoop vruchtwater te zien maar de dierenarts kon het vruchtje niet vinden. Ik vroeg bezorgd of ze dan wel echt drachtig was en de dierenarts wist dat zeker, ze vond het niet echt heel raar dat het vruchtje dieper lag.
Mijn merrie is nu 79 dagen en heeft ook al best wat buik, terwijl ze evenveel eet als normaal en ook gewoon bereden wordt.
De eerste 2 maanden van de dracht was ze erg knuffelig, ook met andere paarden. Nu is ze nog steeds knuffelig met mij maar niet meer met andere paarden, daar doet ze nu lelijk tegen. Zou dat door een schommeling van de hormonen kunnen komen?

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:37

Welkom Laureas!! Gezellig dat worden veel veulentjes volgend jaar *\o/* *\o/* ik kijk er nu al naar uit :):) :):)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:48

Ah Nicole en Joyce, had Ik het toch deels goed onthouden. Wat vervelend dat de dames zo van slag lijken te zijn, toch maar hopen dat ze nu wel drachtig raken!

Laureas welkom! Ook aardig wat merries drachtig, fijn!

Mausi lijkt alweer hengstig (haar veulen is nu 5 dagen oud), ze leek vanmiddag hengstig te tonen naar mijn jonge hengst. Ik wilde haar net schouwen bij mijn lease hengst, maar daar wil ze (nog) niet bij in de buurt komen. 
Nu weet ik dat merries met een veulen aan de voet zich vaak slecht laten dekken in de veulenhengstigheid en dit wordt Mausi's eerste keer natuurlijk gedekt worden, iemand nog tips? Tot nu toe heb ik vrijwel alleen ervaring met KI en verder is Aziza en paar keer natuurlijk gedekt, maar dat is een super makkelijke merrie. Helaas hier op het eiland geen mogelijkheid om sperma af te nemen, anders had Ik dat liever gedaan en dan rechtstreeks geinsemineerd.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:06

Roma kan je niet nog even wachten tot de baby iets ouder is en dan hengstig spuiten? En misschien Mausi in de wei naast hengst zetten om te wennen?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:18

Ik ga morgen even kijken hoe het dan is, en als ze dan nog zo is, ga ik inderdaad kijken om eventueel over 10 dagen hengstig te spuiten of gewoon de eerstvolgende hengstigheid af te wachten.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:41

Als ze hengstig zijn en ze laten het niet echt toe doen wij vaak even een praam op. Gaat het vaak net iets makkelijker.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 07:24

polleman schreef:
dierenarts geweest,

Jammer dat je DA denkt dat ze meer drachtig is. Hoeveel dagen had ze nu moeten zijn?
Hengstig spuiten had ik in ieder geval niet gedaan, helemaal omdat haar baarmoeder wel drachtig toont en geen hengstigheid. Ook tijdens de dracht worden er in het begin regelmatig eieren gesignaleerd.
In ieder geval heel veel succes!!

Wat een prachtig mooie hengst is de "man" waar Set door is gedekt. Die kleur, hij lijkt wel goud over z'n velletje te hebben.

Laureas, ook welkom met je mini's.

Ik ga zaterdag weer scannen. Nu echt hopen dat Luna drachtig is, want dit was de laatste keer dat we het bij haar hebben geprobeerd en nu volledig onder begeleiding. Tijd kruipt voorbij :j

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:07

suffie schreef:
polleman schreef:
dierenarts geweest,

Jammer dat je DA denkt dat ze meer drachtig is. Hoeveel dagen had ze nu moeten zijn?
Hengstig spuiten had ik in ieder geval niet gedaan, helemaal omdat haar baarmoeder wel drachtig toont en geen hengstigheid. Ook tijdens de dracht worden er in het begin regelmatig eieren gesignaleerd.
In ieder geval heel veel succes!!

Wat een prachtig mooie hengst is de "man" waar Set door is gedekt. Die kleur, hij lijkt wel goud over z'n velletje te hebben.

Laureas, ook welkom met je mini's.

Ik ga zaterdag weer scannen. Nu echt hopen dat Luna drachtig is, want dit was de laatste keer dat we het bij haar hebben geprobeerd en nu volledig onder begeleiding. Tijd kruipt voorbij :j

Ze is op 20 & 22 dagen naar laatste keer dekken gescant,
Hij zij ook dat er zelfs merrie's zijn die hele dracht door ei aan maken,
De reden van hengsig spuiten js geweest,
Dat zij al keer eerde dit gehad heeft bij vorige eigenaar en die hebben het zo gelaten en toen bleek ze schijndrachtig te zijn door dat ze vrucht verloren was,
als ze vrucht verliezen dan kunnen ze de eerst 3 maanden denken ik ben drachtig,
En dat wilde we niet,
maandag komt hij weer in hoop dat we deze ei kunnen gebruiken.
en ze laat hengstigheid nooit zien dus we moesten haar vorige x ook spuitje geven dat ze hengstig werd zat ook grote ei maar baarmoeder was niet echt hengstig,
Dat was onze overweging er in,

2 jaar terug het zelfde verhaal
niet hengstig wel grote ei hengstig gespoten 1 x savonds gedekt en 1 x smorgens (diepvries)
In een keer drachtig en geen problemen verder

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:48

Mag ik me hier ook al melden?

Volgende week gaat Valencia naar de hengst.
Valencia v.h. overakker X Stijn van Achterdijk (beide NSPS)

Zeer zenuwachtig, de eerste keer dat we haar laten dekken door ons,
en een eigen gekozen hengst :D

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:25

Wijkhuijs welkom