[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AGarcia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:31

Mendy is naar mijn weten best wel lastig
Die houdt het bij: 3x scheepsrecht
En dan nog 1 maand overdragen, de fopmerrie :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:43

so marjolein dat zijn er een hoop! :D

hier dit jaar ook voor het eerst niet in 1 x drachtig... kwam omdat ze een kleine ontsteking had in de baarmoeder en drachtig van een 2ling was. heeft ze allebei "vergooit" (was net voor de 18 dagen, stond erbij ze had koliek stond erg opgetrokken, te zweten op haar hals, temp 36.7 en perste en kwam er slijm uit haar vulva.. ) daarna nog een keer geinsemineerd, drachtig van een 2ling maar 1 afgeknepen en de ander is mooi blijven zitten :) hartje al zien kloppen dus dat is mooi, zal haar nog een keer in aug. of sept laten scannen en dan is het goed.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:56

noivadapaz schreef:
@ monique Hoe heb je dat gedaan met vervoer naar Duitsland? Heb je nog bepaalde papieren nodig (er staan nog interessante hengsten voor mij in Duitsland namelijk) Ik hoop dat het bij jou ook nog lukt, wordt ook een kostbare aangelegenheid zo.

Heb geen papieren nodig gehad, gewoon mijn merrie op de trailer gezet en 3 uur gereden naar de hengst, ze staat voorbij Koblenz.
Vond het behoorlijk spannend om met zo`n jonge merrie, die nog niet zo heel vaak op de trailer heeft gestaan om zo lang en ver te reizen, maar ze heeft zich voorbeeldig gedragen, al was ze erg blij toen ze eindelijk weer van de trailer mocht. :D

Is idd al behoorlijk kostbaar geworden, DA kosten en stalling, al ben ik blij dat ze daar 24/7 bij een groepje merries op de wei staat en niet constant in een stal.

Maar ik vind het dat je het dit jaar idd meer hoort, merries die niet fatsoenlijk hengstig worden of niet gelijk pakken, ik hoop in ieder geval dat deze laatste kans gepakt wordt.
Anders begin ik volgend jaar weer, in Duitsland betaal je het dekgeld vooraf, mocht het niet lukken, dan verschuift het naar het volgende jaar, dan laat ik wel mijn merrie thuis en laat het sperma opsturen, dan heb ik wel bepaalde papieren nodig, ik hoop dat het niet nodig is..

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:19

Spring ik even op in....
Als je een paard naar Duitsland vervoert die langer dan 1 dag in het buitenland verblijft dan moet je wel een medische verklaring mee hebben.

Vele dekstations willen ook, indien de merrie bij hun komt, een verklaring van gezondheid en als de merrie niet met KI gedekt wordt moet er ook een gynaecologische verklaring van gezond zijn bij zitten.

De Dierenarts kosten an sich zijn meestal niet zo hoog, goedkoper dan ik in Nederland heb meegemaakt in ieder geval.
Maar goed dat zal echt van gebied tot gebied flink verschillen.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:37

Is mij niks van gezegd := ze staat al 2.5 maand daar.
Wel heb ik idd een gynaecologisch onderzoek moeten doen bij mijn merrie, omdat de hengst natuurlijk dekt, verder zijn er geen papieren gevraagd.

Ik heb alles bijgehouden, maar als er tig keer gescand moet worden op follikel grote, hengstig spuiten, regumate, drachtig scannen loopt de rekening toch al gauw op...ben al zeker tegen de 300,- aan DA kosten kwijt.
Iedere maand krijg ik een factuur thuis gestuurd, heb er al 2 gehad van mei en juni, moet ik juli nog krijgen, maar goed dan heb ik niet een groot bedrag in 1x :P

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:15

jeejtje Monique dat is ook pittig !!!
Is het een rijpaard hengst? of een ponyhengst? Want een rijpaardhengst die nog natuurlijk dekt is bijna uniek tegenwoordig !

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:18

Een rijpaard hengst, in Duitsland dekken sommige hengsten nog natuurlijk.

Marjolein, is een WB cremelo :D van 1.68m ik heb een vos merrie, dussss ;) ooooh wat hoop ik dat het lukt!

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:56

EvelienH, gefeliciteerd met de dracht en welkom *\o/*
Monique4, duimen dat het toch nog lukt.

Charlie is vandaag weer gescand, omdat ze weer netjes hengstig werd zat een ei van 3,3 bij 3,3 dus morgen insemineren weer.
Ze doet het elke keer wel netjes volgens het boekje, hengstig, 1x insemineren en drachtig,
dus wat dat betreft heb ik geluk nu nog verder dan die eerste scan zien te komen.
Maar volgens de dierenarts en het KI station waar de hengst staat moet dat met regumate lukken,
die gaan we dan geven vanaf de eerste scan.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:32

ohhh spannend dan zeg !! idd hopen op een palo'tje dan !!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:21

Ik wil ook graag een palo'tje, maar denk niet dat dat erin gaat zitten met bruine merrie en zwarte hengst haha.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:24

Ja paint ze moet drachtig worden want ben wel heeeeeeeelllll erg benieuwd na jouw veulentje dan :)

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:50

De hengst waar ik voor de toekomst interesse in heb, staat wel een stuk in Duitsland. Ik dacht dat het wel meeviel maar het zal zo 5 uur rijden met de trailer zijn. Ik was al eens langsgeweest en toen gaf de fokster aan dat ze idd wel een verklaring wil dat de merrie geen rare geslachtsziektes draagt. Ik vroeg me alleen af of er nog meer nodig was, vandaar.

Spannend hoor PH, ik hoop dat ze eea nu wel vasthoud.

@Monique, pff wel te hopen dat het idd straks zijn vruchten afwerpt en je ook een drachtige merrie hebt. (soms wil je ook niet weten wat alles kost, doe je het de volgende keer niet meer terwijl het resultaat gewoon erg de moeite waard is)

Hier weinig nieuws, ik moet nu wachten tot Noiva hengstig wordt, gezien de historie van de vorige keer ga ik dinsdag schouwen bij mijn vader, die zit iets verderop en heeft twee ruinen. De vorige keer was ze heel erg hengstig op vrijdag dus ik moet even checken of de hengstigheid niet wat eerder was begonnen. Dan woensdag of donderdag maar scannen denk ik, hangt een beetje van haar reactie af.

Kara zit nu dus in de tweede ronde, ik heb nog niks gehoord van de hengstenhouder maar ik vermoed dat zij ook druk bezig is inmiddels.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:29

over het drachtig worden van de merrie,s

winoa word vroeg in het jaar overwegend makkelijker drachtig dan later in het jaar.

pepper bijvoorbeeld werd alleen in 1 x drachtig als 3 jarige toen ze voor het eerst gedekt werd,daarna was het altijd pas bij de 2de cyclus proberen dat ze drachtig werd,eerste keer pakte nooit.

heb dus wel hoop dat het nu wel lukt...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:43

Ik duim weer heel hard voor iedereen die nu weer aan het insemineren is of gaat!!!
Spannend is het wel!

De 'gewone' gezondheidsverklaring heb je niet voor de hengstenhouder nodig dat is landelijke (en ik geloof zelfs voor de gehele EU en verder) verplicht.
Zodra je een paard over de grenzen vervoert langer dan 1 dag moet er een recentelijke gezondheidsverklaring van dit paard bij het transport aanwezig zijn.

Monique ja zo lopen de kosten wel aardig op!
Hopelijk met fijn resultaat een palominoveulen.. :j

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:00

Oeh palo veulie, ik duim mee dat het lukt monique!!
Ik duim trouwens voor iedereen die nog bezig is... ;-)

Morgen 2e scan bij Izzie en Donna!! Ben benieuwd. Zit wel goed denk ;-)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:16

Sommige zitten nog tanden te bijen van de spanning, anderen zijn alweer aan het tellen tot het zover is...
Snel genoeg zullen we allemaal weten wat erin zat :+

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:25

Haha ja mooi!! Nu zit je te piepen "het duurt nog zoooo lang" En voor je het weet huppelt er een veulen naast :-)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:31

Wat ik me afvraag.. Hoe zouden die merrie's zich voelen? :+

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:54

Monique, hopen dat het nog lukt!
PH: spannend, hopelijk wordt ze mooi drachtig.

Mijn merrie leek vandaag hengstig.... zal morgen nog eens goed kijken. Ze stond een keer te knipperen met haar vulva toen we de paarden binnen gingen halen en ze bij een ander voor de srtal stond. Toen ik de 'leuke' ruin voor haar stal zetten reageerde ze niet echt heel erg maar heb ik geen goed gevoel over. :(
Morgen nog maar eens kijken en bij twijfel moet de DA maar komen scannen. Als ze het vruchtje vergooid heeft wil ik het nog wel 1 keertje proberen, kan nog net. Baal er wel van en hoop dat het niets was. -O-

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:49

Mijn merrie voelt zich super als ze drachtig is die kan het denk ik niet lang genoeg duren ;) Je merkt echt dat ze dan helemaal in der element is.

Hoop voor je dat ze nog gewoon drachtig is Evelien, maar zou als je twijfelt toch bellen voor te scannen...anders mis je straks ook nog de hengstigheid en ben je weer een paar weken verder. Hoelang zou ze nu drachtig zijn?

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:22

kitzbi schreef:
Ja paint ze moet drachtig worden want ben wel heeeeeeeelllll erg benieuwd na jouw veulentje dan :)

Ik ben daar ook erg benieuwd naar ;) maar laat ze dan nu eerst maar eens drachtig blijven .......

Het zit er weer in ;) de dierenarts had nog ff gescand om te kijken hoe groot het follikel vandaag was 4,0 bij 4,2 dus een mooie maat en ze had ook een mooi karrewiel of sinaasappelpartjes in de baarmoeder dus weer goed om te insemineren.
Hij heeft ook maar weer chorulon gespoten zodat de eisprong binnen 36 uur zou plaats vinden, dus weer afwachten en duimen draaien :).

Noivadapaz, voor jou nog afwachten dus.....
Inowa, ik hoop met je mee ;)
Balou_lover, toch spannend zo'n tweede scan kun je het hartje zien :)
EvelienH, hopen dat het toch goed zit......

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:58

Dwyne schreef:
Hoop voor je dat ze nog gewoon drachtig is Evelien, maar zou als je twijfelt toch bellen voor te scannen...anders mis je straks ook nog de hengstigheid en ben je weer een paar weken verder. Hoelang zou ze nu drachtig zijn?

Ze is dinsdag op 17 dagen gescand en toen zag het er allemaal goed uit. Nu zou ze dus op 19 dagen moeten zitten. Ik ga morgen nog eens even kijken en de ruin nog eens voor haar stal zetten en kijken wat ze doet. Bij twijfel ben ik morgen de DA en dan moet ze maar even komen kijken.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:03

Na 2 dagen ineens hengstig? Dat lijkt me ook niet heel logisch.....Mijn merrie wil ook nog wel eens blitsen hoor ookal is ze drachtig. Last van de hormomen denk ik dan altijd maar ;) Maar echt willig worden ze niet. Zijn ook merries die gedurende de dracht nog gewoon hengstigheidsverschijnselen laten zien.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:06

Ik kijk het gewoon even aan en als het erger wordt kan ik altijd nog laten kijken. :) DA komt zowieso volgende week vrijdag om nog een keer te scannen. Het leek mij ook niet echt logisch maar schrok er wel even van haha!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:37

Dwyne schreef:
Zijn ook merries die gedurende de dracht nog gewoon hengstigheidsverschijnselen laten zien.

ja dat klopt idd. heeft met de progesteron (hormoon) te maken. dat klopt..... het hormoon progresteron zorgt ervoor dat de dracht in stand wordt gehouden, progesteron wordt tot 50 dagen gevormd door het eerste gele lichaampje, gevormd na de eisprong.. vervolgens wordt tot 150 dagen de progresteron geproduceerd door secundaire gele lichaampjes die op de eierstokken ontstaan. Hierdoor kunnen drachtige merries dus toch hengstigheidskenmerken vertonen, terwijl ze drachtig zijn.

Vaak als je de merrie kent, kan je toch goed verschil zien in hengstigheid. de urine is vaak niet troebel en meestal is de merrie veel onrustiger met de staart dan bij de echte hengstigheid