[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:07

Met onze vrij beperkte keuzes ga ik geen kleurtesten doen. Van onze eigen hengst weet ik dat hij heterozygoot schimmel is met als basiskleur vos. Maar dat weet ik voornamelijk aan de hand van zijn veulens, niet vanwege een kleurtest.

Maar zeker als je met verdunningen of bont fokt snap ik de toegevoegde waarde van een kleurtest wel.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:12

Interessant die kleuren percentages ik heb daar geen verstand van haha
Ik denk zelf dat ik kans heb op een vos. Ben wel benieuwd hoe jullie dat berekenen ? Mijn merrie haar hele familie is bijna vos. De hengst heeft ook vos in zijn lijn maar ook zwart en hij is zelf bruin.

Ik zit weer gezellig op het wachtbankje mijn merrie is gisteren geinsemineerd ze had 2 eieren en vanmiddag was er 1 weg de andere zat er nog, de kans bestaat dat die ook nog gaat springen dus mag nu op 18 mei terug komen om te kijken of er geen tweeling is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 19:32

Vraagje, ik heb vanochtend Cailin opgehaald van de DA. Daar is ze dus vrijdag geinsemineerd, waarschijnlijk op dag 3 van de hengstigheid.
Zaterdagochtend controle, ei nog aanwezig, zaterdagmiddag ei weg dus over 16 dagen controle scan of alles nog goed gaat..

Nu staat ze heerlijk weer met de ander paardjes. De ruinen begroten haar schaamteloos in vol ornaat en ik zag haar net ook knipperen.
Is dat normaal dat ze nog hengstigheid toont?
Geen idee hoe snel die hormonen weer weg horen te zijn. We zutten nu op dag 5 van de hengstigheid en dag na de ovulatie.

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 21:07

Wat fijn dat er al een aantal drachtig zijn en succes voor degenen waarbij het nog even afwachten is!

Ik zie al veel leuke combinaties voorbij komen zeg!

Mistral is vandaag gescand om te kijken hoe ze ervoor staat. Geen ei maar wel een mooie schone baarmoeder. Dat is ook al fijn. We kijken komende week nogmaals of de cyclus alweer op gang komt. Ze had namelijk wel "recent" geovuleerd.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 22:33

[code][/code]
EllyC schreef:
Vraagje, ik heb vanochtend Cailin opgehaald van de DA. Daar is ze dus vrijdag geinsemineerd, waarschijnlijk op dag 3 van de hengstigheid.
Zaterdagochtend controle, ei nog aanwezig, zaterdagmiddag ei weg dus over 16 dagen controle scan of alles nog goed gaat..

Nu staat ze heerlijk weer met de ander paardjes. De ruinen begroten haar schaamteloos in vol ornaat en ik zag haar net ook knipperen.
Geen idee hoe snel die hormonen weer weg horen te zijn. We zutten nu op dag 5 van de hengstigheid en dag na de ovulatie.

Ja hoor, wat je zelf zegt: hormonen zitten nog ff in het lichaam. Zie het bij mijn merries ook nog wat wegebben zeg maar. Over dag of wat zal ze wel stoppen met knipperen. Nu maar wachten en fingers crossed!

@Liv: weet je in ieder geval dat alles schoon is en het er goed uitziet. Hopelijk gaat ze binnenkort mooi hengstig worden. Toont ze dat goed?

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 23:36

YildizArabs schreef:
@Liv: weet je in ieder geval dat alles schoon is en het er goed uitziet. Hopelijk gaat ze binnenkort mooi hengstig worden. Toont ze dat goed?

Nee helaas, dat is het lastige. Thuis toont ze slecht. Ze kent de ruinen te goed en reageert daar niet meer zo op. Alleen als ze in een nieuwe omgeving is zie ik haar hengstig. Dus vandaar dat we dan maar regelmatig gaan kijken. Gelukkig was ze heel braaf en staat de DA met haar eigen paard bij ons op stal, dat maakt het een stukje makkelijker. Kan het gewoon in haar eigen stalletje.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 00:37

Goldenarrow. Gefeliciteerd

Dennenboom, wat balen. Hopelijk meer succes met hengstenswitch

Melissa. Mooie hengst

Yildizarabs. Wat een mooi bontje. Snap wel dat dit gaaf is uit jouw hengst

Paardje2013. Spannend. Duimen dat het heeft gepakt

Ellyc. Dat kan zeker. Al wel eens gehad dat ze ruim twee dagen nog heel hengstig stonden. En meestal waren ze dan wel drachtig hier.

Liv. Fijn dat alles er goed uit zag

Hier zitten we ook geduldig te wachten op het wachtbankje. Wild Thing was zo onrustig deze hengstigheid. Heel de tijd roepen naar de hengst. Heb haar zo nog niet eerder meegemaakt. Ik ga maar nergens vanuit,dan valt het altijd mee

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 00:43

EllyC schreef:

Iemand zei tegen me dat merries die met ruinen lopen weleens "nep" hengstig tonen als ze drachtig zijn om het veulen later te beschermen.
Maar of dat klopt en altijd waar is??

Mijn merrie was vorig jaar na dekken hengstig en riepen mensen ook dat hun merries weleens hengstig bleven tonen. Maar goed, ze was dus niet drachtig.

Verder; Kleuren weet ik zoooooo weinig van. Bij de quarters en paints wordt je er wel mee doodgegooid, maar of ik ben te lui of te weinig interesse.

De merrie die gedekt moet is bay/bruin en ik heb nog steeds wel 4 hengsten op de lijst.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 07:12

Gefeliciteerd goldenarrow!! Wat fijn zeg!

EllyC ze zijn vaak langer hengstig dan dat er een ei zit. Dus als ze nog een paar dagen hengstig is na de eisprong is redelijk normaal.

Kleuren snap ik redelijk. Appaloosas dan weer helemaal niet :P Das te ingewikkeld haha. Ik weet ook niet of het hoeveelheid wit anders is als je met een homozygoot zwarte fokt of een heterozygoot. In mijn geval dus een homozygoot tobiano erop gezet, zou het veulen minder wit krijgen omdat de moeder homozygoot zwart is?

Amhorses ja is niet niks voor wild thing :(:) Duim dat het wel gepakt heeft.

_Liv klinkt als net te laat :P Wel fijn dat alles mooi schoon is!

Paardje spannend! Hopelijk geen 2.

YildizArabs wat een prachtige bonte zeg, wauw <3 <3

Setteli hoe is het nu?

Luominen hengst lekker vakantie :D ben benieuwd hoe het gaat met je oudere. Hoe oud is ze?

Mooie hengst MelissaV!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:04

Wat gaan jullie hard hier :=

Voor alle drachtig gescanden gefeliciteerd *\o/*

Voor alle wachtenden heel veel succes en ik duim voor jullie.

Hier verder nog geen nieuws, nog wachten tot ik eindelijk kan gaan beginnen.

Hopelijk deze week wat meer tijd om mee te kletsen :o

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:27

AM: Duimen dat het pakt!

Interessant met al die kleuren combinaties, zelf helemaal geen verstand van :=

Vanmorgen met Eeke wezen scannen. Haar ei is nog steeds spoorloos :oo Aankomende donderdag weer scannen. Elske is morgen weer aan de beurt, hopelijk heeft die wel een ei haha

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:10

Het is niet te hopen dat ze denkt dat het pasen is.....en de eieren verstopt elke keer :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:23

superpony schreef:
Cynthia, Ik word daar onhandig van en zal je zien, gebeurt er iets en ben ik het zaad kwijt. Wordt goed verpakt enzo, maar ik zie het helemaal voor me dat ik net degene ben waar het door de hele auto gaat ofzo.

_O- _O- Ik zie dit :')

Kabayo, fijn dat ze weer lekker thuis zijn :)

Setteli, wat een goed nieuws! *\o/* Waarschijnlijk gaan wij een beetje gelijk lopen. Ik ga Fi ook 14 mei laten scannen (en hopelijk ná en niet ín het weekend laten ihnsemineren :+ )

Fijn Elly, en nu op naar de 17/18 dagen scan!]

Welkom Melissa en Ajesca :)

Wat balen Dennenboom, ik snap wel dat je overweegt om over te stappen naar een andere hengst :j

Gefeliciteerd met de dracht, GA! *\o/*

Luominen, ze komen ook maar heel zelden voor. En als je het mij vraagt, jammer, want ik vind ze prachtig! Maar van het stamboek mag het natuurlijk niet :)

Mooney, de merrie van Corina kan ook nog AA zijn toch? Of heb ik gemist dat één van haar ouders zwart is?

YildizArabs, ik ken die vrouw van Countree Ranch ook, maar ik ben het wel eens met wat Mooney zegt en tijdens mij gesprekken met die vrouw, merkte ik dat alle testen via haar duurder waren.
Hier op Bokt zitten ook veel mensen met genoeg kennis, voor als je nog eens iets wil weten :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:31

Phoebe gaat gelukkig weer beter, gisteravond had ze 37,6. Hooi had ze vanmorgen ook veel op en bijna een emmer water.
Vanmorgen nog niet gemeten, moest snel buiten zetten en weg. Maar ga ik zo doen.
Gisteren had ik haar deken even af, maar zo die was even afgevallen! En dat kon ze wel hebben, want ze was door het niets doen de afgelopen maanden moddervet geworden. Dus een beetje geluk bij een ongeluk :=

Nu ze negatief is op WFFS wil ik alvast wat dingen regelen met de hengstenhouder. Alleen... ik kan haar stamboekpapier nergens vinden. heb overal gezocht vanmorgen. Kom ik opeens een grote envelop tegen van het NRPS, ik dacht yes *\%/* , maar.... daar zat het KWPN papier van haar moeder in... -O- Heel logisch 8)7
Ik wil eigenlijk geen duplicaat aanvragen, dus ik ga nog even verder zoeken, pfff.
Ik ben echt een sloddervos qua administratie. :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:38

Setteli wat fijn! Super. Balen zeg van je papieren :=

Dennenboom balen dat de eitjes verstopt zijn. Hopelijk komen ze snel de hoek om kijken.

Wat raden jullie aan met scannen met natuurlijk dekken? 17 mei op een maandag is ze 18 dagen sinds de laatste dekking. Wat nou als het eerder gepakt heeft? Is het dan wijzer om vrijdag te scannen? Of is 15 dagen dan echt veel te vroeg? Het is wel een merrie die snel weer een ei heeft

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:50

Fijn dat het weer wat beter gaat met Phoebe, Setteli.

Oh balen van de papieren die je niet meer kunt vinden en dan die opluchting dat je denkt dat je ze gevonden hebt en dan tot de conclusie komen dat het iets anders is -O-

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:01

Dennenboom: hoop dat je andere merrie niet dr eieren verstopt! Succes!

Cynthia: Ik ken Nancy goed vanuit vroeger DAWRA en het is een fijn en kritisch mens. Zeker op gebied van rabicano is er nog heel weinig bekend en zij duikt daar helemaal in. Ik heb haar dienst als fijn, betrokken en kundig ervaren en raad m absoluut aan! Dat het duurder is dan rechtstreeks testen is natuurlijk logisch: je krijgt een uitgebreid rapport en eventueel adviezen. Ik heb mijn hengst laten testen, niet specifiek op kleur maar vooral op de andere factoren buiten kleur. Kleur is puur als extra informatie voor de merriehouder omdat hij ook gebruikt wordt voor veredeling van (sport)ponies.
Zoals Goldenarrow ook zegt, er zijn niet zo veel smaken qua kleur binnen de Arabs. Voor mezelf fok ik enkel volbloeden dus geen noodzaak verder te testen. In ieder geval niet op kleur. PROK wil ik wel standaard op driejarige leeftijd laten doen.

Setteli: fijn dat het wat beter gaat en ook tof dat ze wat kilootjes kwijt is. Mijn ervaring dat vette merries toch moeilijker drachtig te krijgen zijn.

Kabayo: ja ik zou wel eerder doen. Zeker als bij je merrie zo vlot follikels groeien. Ik vind dag 18 rijkelijk laat en helemaal in geval van natuurlijk dekken. Hier wordt standaard op dag 16 gescand. Wat zegt je DA erover?

Morgen wordt Nyhla gescand voor kloppend hartje. Ik ben toch wel een beetje gespannen hoor....

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:33

Cynthia82 schreef:
superpony schreef:
Cynthia, Ik word daar onhandig van en zal je zien, gebeurt er iets en ben ik het zaad kwijt. Wordt goed verpakt enzo, maar ik zie het helemaal voor me dat ik net degene ben waar het door de hele auto gaat ofzo.

_O- _O- Ik zie dit :')

Kabayo, fijn dat ze weer lekker thuis zijn :)

Setteli, wat een goed nieuws! *\o/* Waarschijnlijk gaan wij een beetje gelijk lopen. Ik ga Fi ook 14 mei laten scannen (en hopelijk ná en niet ín het weekend laten ihnsemineren :+ )

Fijn Elly, en nu op naar de 17/18 dagen scan!]

Welkom Melissa en Ajesca :)

Wat balen Dennenboom, ik snap wel dat je overweegt om over te stappen naar een andere hengst :j

Gefeliciteerd met de dracht, GA! *\o/*

Luominen, ze komen ook maar heel zelden voor. En als je het mij vraagt, jammer, want ik vind ze prachtig! Maar van het stamboek mag het natuurlijk niet :)

Mooney, de merrie van Corina kan ook nog AA zijn toch? Of heb ik gemist dat één van haar ouders zwart is?

YildizArabs, ik ken die vrouw van Countree Ranch ook, maar ik ben het wel eens met wat Mooney zegt en tijdens mij gesprekken met die vrouw, merkte ik dat alle testen via haar duurder waren.
Hier op Bokt zitten ook veel mensen met genoeg kennis, voor als je nog eens iets wil weten :)

Merrie heeft zwarte veulens gegeven :D

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:22

Mag ik hier meepraten ?
Ik heb mijn merrie vrijdag naar de hengst gebracht en ondertussen is een paar keer gedekt dus nu hopen dat dit geslaagd is maar daar gaan we over 18 dagen ong achter komen.

Verder heb ik hele toch doorgelezen. Zag heel aantal op wacht bankje zitten. En aantal waarvan het helaas niet gepakt heeft maar voor een nieuwe poging gaan. Ik duim net Jullie mee dat het nu wel gaat lukken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:23

Spannend Toushie, ik ga voor je duimen ook!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:57

Ik las dat het niet drachtig meer zijn tussen 16 dagen en 1,5 maand controle best nog wel hoog is. 10 15 procent. Pff, vooraf niet geweten dat fokken beste wel spannend is. Of komt dat doordat het mijn eerste x is?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:03

Nee hoor, fokken blijft elke keer weer spannend, is mijn ervaring tenminste.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:10

Setteli, fijn dat ze weer wat beter lijkt.

Maar je papieren kwijt zijn is wel frustrerend. Ik ben ook niet zo goed in administratie. Moet nog steeds aangifte doen, omdat ik 1 iets mis.
Maar gek genoeg heb ik van de dieren dan weer wel alles op orde............Paspoorten, papierem rekeningen op volgorde. Iets met prioriteiten, hahaha

Merrie is al paar dagen chagerijnig, maar geloof dat ze ook echt een hekel heeft aan slecht weer. Maar we zullen zien. Als ze nou hengstig wordt, kunnen we de volgende keer beginnen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 15:43

YildizArabs, ik bedoel het ook zeker niet negatief. Ik heb contact gehad met haar en ze reageert overal heel fijn op en geeft ook wat advies zonder dat ze daar geld voor gevraagd heeft. Ik snap dat er mensen zijn die voor een tussenpersoon kiezen, maar ik snap ook heel goed wat Mooney zegt :)

Mooney, kijk, die zwarte veulens had ik even gemist :)

Toushie, welkom :) Leuk als je je combi even voorstelt :)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 16:55

Zo ik moest weer even flink bij lezen :P

MDWStables Gave hengst!

Kabayo wat fijn dat ze weer thuis zijn! :j
Nu ook afwachten

unofficial79 Spannend!

Cynthia82 nou dat zou wat zijn, de eerste mini nacho <3 Ik hoop het zo!

MukiwaCobs succes met ronde 2!

Setteli bah, nooit leuk als er iets met je paard is :n
Fijn dat de uitslag negatief was!
Wat balen dat je je papier kwijt bent! Zou mij ook kunnen gebeuren ben ik bang :o

corinadrenth gefeliciteerd!

AM_Horses ik hoop op goed nieuws voor je!

Tirza_2379 wat jammer, gelukkig sta je er positief in :)

Caily balen dat ze in de lappenmand zitten :(

MelissaV welkom! leuke merrie, en ook zeker een gave hengst!

ajesca123 ook welkom, for ferrero is zo gaaf!

Dennenboom Balen! Aan welke hengst denk je?

goldenarrow gefeliciteerd met de dracht!

Luominen succes, hopelijk is je merrie snel mooi hengstig

mooney interessant dat je zo veel over de kleuren weet. Je kan zonder nakomelingen zeker niet gokken wat mijn hengst zou zijn? :+

YildizArabs ik snap dat je daar gespannen voor bent, succes!

Toushie welkom, welke combinatie heb je gemaakt? :)

EllyC neehoor, het blijft iedere keer spannend :P

Hier toch wel weer voorzichtig positief nieuws.
De koliek was na 1 DA bezoekje verholpen. En ook loopt ze al veel beter als 3 dagen geleden. Ze had blijkbaar vooral last van de klap tegen het been en ik hoop dat het geen langere blessure gaat zijn.
Ook vind ik haar flink veranderd in gedrag, maar ik weet niet of dat nou echt zo is of dat ik zie wat ik wil zien :+
Nog een weekje wachten, dan weten we meer!
Afbeelding

Afbeelding