[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 06:36

Aniek, in veulenhengstigheid dekken? Dan moet ze het veulen nog even binnen houden want ik ben er nog niet uit welke hengst het mag worden := de hengst die op nr1 staat heeft helaas geen levend veulen garantie, en aangezien ik dit jaar heb moeten ervaren hoe snel het mis kan gaan, durf ik dat dus niet... :n

Nicole, spannend weer afwachten...

Mathilda, vraag ik me ook af... doe je dan wel thuis schouwen ofzo? Of staat al gewoon vast dat ze met 9 dagen naar de hengst gaat? Kun je dan niet te laat (of juist veel te vroeg) zijn??

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:50

Ldenboer72 schreef:
Hoe zat het ook al weer met kans hengst of merrie...dicht op de eisprong hengst???
Tooske is namelijk zeer dicht op de eisprong geinsemineerd. Ochtend gescand en de da zei...dat ei staat op springen...diezelfde dag geinsemineerd. Leuk testje om te zien of het uitkomt ;-)

Inderdaad hoe dichter bij de eisprong hoe meer kans op een hengst.
Mijn merrie nu al twee keer op rij geïnsemineerd en pas twee dagen later af en een merrie. Dus ik geloof steenvast in dat de kansen verschuiven. Net als er meer hengsten geboren worden bij diepvries omdat er op de sprong geïnsemineerd worden.
Natuurlijk dekken om de dag zonder scannen, kan je niks over zeggen want je weet niks van het ei.

Oh ml balen van de niet drachtige en goed van fierte, jammer van Bibi dat dichtzitten lijkt me ook eng

Oh nee hengstige merrie's tijdens dracht pfff
Succes met de scans Linda
En myrthee pfff weer die ongerustheid, ik duim heel hard mee

Pradadaan spannend twee eitjes

Ik heb het gevoel dat ik hier hopeloos achterloop want wij moeten nog beginnen met dekken. Veulen is vorige week geboren dus madame zou hengstig moeten komen nu maar merk nog niks. Morgen eens scannen en anders wordt het de volgende ronde.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:13

Mooie combi ldenboer! Wat is de afstamming van je merrie?

Tooske is Fetse x Nammen

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:15

AniekR schreef:
Twinklebel schreef:
Hier stond Vienna net weer hengstig gedrag te tonen...het is dat ze dat negen dagen na inseminatie ook deed en ik door de veearts gewaarschuwd ben...anders zou ik toch echt denken dat ze zich maandag vergist hadden. Fijn hoor, zo'n fopmerrie...

Dat is dus precies het gedrag van Lies vorig jaar wat ik je vertelde (al lang blij voor je dat ze gewoon drachtig bleek!)
Na drie keer scannen, toch elke keer drachtig, maar toch elke keer hengstig denken te zien, ben ik maar gestopt met zorgen maken :o

Linda, en oepsie veulen. Van die hoop je dus dat ze toch leeg blijkt?
En het lang duren vind ik nu nog meevallen hoor, ben eerst nog gesloopt van 2x de DA om 7u 's ochtends O:) Andere merrie van goeroe is vandaag hengstig gespoten, dus dat is eerst kijken wanneer die hengstig wordt en gedekt kan. Volgende week wordt Yazhi gescand en als het echt meezit, kijken wanneer het lukt om die op te halen.
Tot nu toe vind ik het nog niet lang duren, maar zit nog maar op de 2 van de 18 :P

Ldenboer, maar heeft de DA dan ook snel daarna gescand dat het ei daadwerkelijk weg was? Hier vorig jaar ook een ei dat echt "op springen" stond, maar twee dagen later zat die er lekker toch nog en nog maar een keer geïnsemineerd.
De theorie zou zijn kort op de eisprong een vergrote kans op een hengstveulen, omdat mannelijk sperma sneller zwemt en vrouwelijk langer leeft in de baarmoeder. Volgens die theorie zouden ook onze twee hengstveulens van dit jaar merrieveulens moeten zijn en het merrieveulen een hengst :')

Nou daar zeg je idd wat...mijn da was zo zeker van de eisprong dat hij ook zei...je hoeft nu niet extra te scannen...dat ei gaat gegarandeerd weg vandaag...
Ach het maakt mij ook niets uit, ze is nu drachtig gescand en we gaan het allemaal rustig afwachten. Vind het een prachtig avontuur

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:21

Pff vruchtje zit er nog en komt mooi overeen met de 40 dagen waar we nu ongeveer op zitten. Dus dat is mooi. Hoop zo dat ze dit niet nog 3x gaat doen :').

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:21

Jeetje, moet even een hoop bijlezen zeg!! Gebeurt een boel als je een hele dag niet kijkt ;-)

Wat een leuke pup <3
Pradadaan, spannend 2 eitjes....

Ik las ook nog ergens terug iets van een garantie op een levend veulen? Hoe werkt zoiets? Ik heb daar nog niet eerder van gehoord. Is dat een soort garantie van de hh?

Dichtzetten heb ik ook geen ervaring mee, lijkt me idd best een beetje eng, erg goed in de gaten houden zo aan het eind.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:43

Onze merrie was vroeg dat weten we. Maar op dag 6 en 8 geinsimineerd op dag 9 ei weg.
Nu vandaag op dag 16 scannen. Niet drachtig en ze blijkt 2 dagen geleden een eisprong te hebben gehad. Net op die dag dat het veulen spuitpoep had. Dussssssss

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:57

Je pup is echt te leuk Kabayo <3

Spannend hoor 2 eitjes!

Voor iedereen die elk jaar dekt, dekken/insemineren jullie gelijk weer of laten jullie er een hengstigheid tussen?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:58

Myrthee_ schreef:
Pff vruchtje zit er nog en komt mooi overeen met de 40 dagen waar we nu ongeveer op zitten. Dus dat is mooi. Hoop zo dat ze dit niet nog 3x gaat doen :').

Weet precies hoe je je voelt...ik heb vanochtend ook bij de veearts aan de telefoon gehangen omdat ze zo megahengstig is....maar die zij gewoon even afwachten tot de afspraak die we hebben staan, om op 32 dagen te scannen. Kan als ze het vruchtje kwijt is nu nog geen goed ei op zitten, aangezien ze maandag nog drachtig was. Dus waarschijnlijk hengstigheid door de dracht heen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:16

Meestal insimineren wij gelijk in de veulenhengstigheid weer. Maar soms als de bevalling zwaar was of ze aan de nageboorte was blijven staan dan spuiten we ze hengstig op 20 dgn.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:45

Ldenboer nouja het belangrijkste is dat ze nu drachtig is!

Twinklebel, ik ken het billenknijp-gevoel. Hopelijk straks nog gewoon drachtig op 32 dagen.

Hier de veulenhengstigheid tot nu toe steeds overgeslagen. Maar dat is meer omdat ik de veulens gewoon niet vroeger dan april wil hebben.
Schuif nu steeds zo'n 10 dagen naar achteren (nouja behalve met de merrie die 15 dagen te vroeg beviel, maar die blijft nu leeg). Lies laat ik denk ik volgend jaar een jaartje leeg, anders kon ik dan de veulenhengstigheid pakken ;)

En hier zie ik ze ook soms 3/4 dagen na het veulenen alweer hengstig hoor. Nog nooit gescand daarin, dus weet niet wanneer de eisprong is dan.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:45

Bij de merries van buurman sloegen we de veulenhengstigheid meestal over.

Levend veulen garantie garandeert helaas niet dat je een levend veulen krijgt ;) wel dat je geen dekgeld hoeft te betalen tot je ook echt een levend veulen hebt. Lang niet iedere hh doet hier aan, of beter gezegd, ze doen het niet voor iedereen. Buurman dekte anders gewoon niet met een hengst en kreeg het eigenlijk altijd wel voor elkaar.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:49

Dat is eigenlijk altijd een gok. Maar ik schouw tegen die tijd met mijn eigen hengst. Als je die niet hebt ga je gokken. Maar dan breng ik haar weg op dag 7 of 8. Net hoe het qua tijd voor mij en de hengstenhouder uitkomt. Maar gemiddeld zijn ze vaak goed hengstig op 10 dagen. Stal ze zijn al op dag 8 hengstig. Ben je nog wel op tijd. Maar waarschijnlijk pakt ze dan direct.

Nu in deze situatie schouw ik dus vanaf dinsdag of woensdag. Ik denk dat ze na dit weekend ook weer in de koppel komt.

Vandaag flirt voor het eerst gedekt. *\o/* Het dekseizoen is hier geopend hihihi

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:51

Fotsy schreef:
Ik heb het gevoel dat ik hier hopeloos achterloop want wij moeten nog beginnen met dekken. Veulen is vorige week geboren dus madame zou hengstig moeten komen nu maar merk nog niks. Morgen eens scannen en anders wordt het de volgende ronde.

SSSTTTT (veulen moet hier nog geboren worden.... O:) hengstenkeuze moet nog gemaakt worden, en dan vind je dat JIJ achter loopt??? :') _O- )

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:15

:') Linda ga je bucks dan ook opnieuw dekken?

Gelukkig myrthee pff stress stress stress

Morgen twee uur afspraak in kliniek hh is ook op de hoogte, ze spreken helaas geen Duits op de kliniek dus zal spannend worden en dan hopen dat ze de juiste hengst vragen :D
Eerste ritje voor kleine uk ook :=
Als ze hengstig is en klaar dan zou ze in de veulenhengstigheid geïnsemineerd worden.

Ik had vorige jaren ook levend veulen garantie wil zeggen dat als het veulen sterft binnen de 24 uur ik opnieuw een dek kreeg.
Nu heb ik zelfs iets meer, ik betaal een bookingfee en pas dekgeld als merrie drachtig is en heb levend veulen garantie ook als de merrie het niet overleeft. Dan mag ik dek gebruiken voor andere merrie.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:57

Fotsy, zo dat zijn nette garanties zeg!! Binnen ons stamboek valt het mij juist op dat steeds minder hengsthouders werken met levend veulen garantie (helaas!) wat ik echt erg zonde vind! (Het stopt toch niet zodra de merrie drachtig is? Wat kan ik er als merriehouder aan doen als mijn merrie met 2 maanden zou verwerpen :? )
Zo is mijn droomhengst nu dus helaas afgevallen ;(
Ik ben inderdaad van plan om Bucks nog eens te laten dekken, en dit keer graag met nieuw bloed omdat ik hoop een waardige opvolger voor mijn huidige hengst te fokken (die inmiddels is verkocht)...

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:08

Ik geef ook levend veulen garantie. Vind dat niet meer dan normaal. Het kost ook altijd best wat....

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:31

Tja zo normaal is het dus helaas niet.... :(

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:47

Ik heb met de hengst nu ook garantie op een levend veulen. Ik voor mij voor het eerst.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:56

Twinklebel schreef:
Myrthee_ schreef:

Weet precies hoe je je voelt...ik heb vanochtend ook bij de veearts aan de telefoon gehangen omdat ze zo megahengstig is....maar die zij gewoon even afwachten tot de afspraak die we hebben staan, om op 32 dagen te scannen. Kan als ze het vruchtje kwijt is nu nog geen goed ei op zitten, aangezien ze maandag nog drachtig was. Dus waarschijnlijk hengstigheid door de dracht heen.

Ja die van mij wordt constant hengstig, maar gezien de leeftijd van mijn merrie wil ik het liefst zo vroeg mogelijk een veulen. En als ze zelfs zonder de cystes niet drachtig zou blijven zou het waarschijnlijk toch het einde zijn voor ons.

Helaas heeft ze wel weer cystes ontwikkeld in 20 dagen. Dus mocht ze opeens bedenken te verwerpen dan is het klaar voor ons.

Fotsy, wat een onwijs gunstige dekvoorwaarden zeg. En je loopt helemaal niet zo achter hoor!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:47

Myrthe gelukkig alles nog oké, wel stressmomenten dan hoor. Maar nu erop vertrouwen dat het goed gaat komen. Ga je nog een keer laten scannen later dit jaar?

baudyh wat ontzettend balen zeg! Ook nog de nieuwe eisprong gemist. Tot 20 tellen en weer opnieuw er tegenaan dan maar!

Fotsy en Linda gaan nog beginnen aan hun 2018 avontuur, laat Flo maar snel hengstig worden en Bucks haar veulentje gezond op de wereld zetten dan!

Levend veulen garantie hou ik me even buiten. Is voor mij dit jaar niet van toepassing, maar ik vind het wel erg prettig wanneer dit zo is.

Ik ben gisteren weer naar Suzie geweest en de hengstenhoudster was er ook. Het leuke nieuws was dat ze me vertelde dat ze bij Suzie's laatste hengstigheid de hengst met haar apart heeft gezet zodat hij zijn aandacht geheel aan haar besteedde en niet aan de andere merries. Ook vertelde ze dat hij haar zeker heeft gedekt. Dat wist ik niet, dus het geeft de burger moed voor deze ronde! Ik wacht rustig verder tot 5 juni, dan zou ze weer hengstig moeten worden. Hopelijk wordt ze het niet ;)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:29

Myrthe. Gelukkig is ze nog drachtig en ik hoop dat dit ook zo blijft voor je.

Ik heb ook geen veulengarantie.

Vandaag is Wild Thing geïnsimineerd, het vocht was weg uit de baarmoeder. Nu wachten op de scan zondag. Er is nog hoop :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:57

Ik kom even binnen vallen. Merrie 4 weken geleden hengstig gespoten, heel mooi hengstig, 8 dagen gedekt, daarna sloeg ze af. Vandaag 15 dagen en omdat ik niet wist van 1 of 2 follikels vandaag gaan scannen. Geen vruchtje te zien, maar ook geen noemenswaardig ei. Merrie toont echter goed hengstig, zelfs gedekt vanmiddag na terugkomst. Baarmoeder was nog dicht trouwens. Wat nu? Ze lijkt dus op t oog weer mooi hengstig maar op de kliniek zeiden ze dat er ook alsnog best kans is op dracht. In dat geval, kan dan alsnog dekken zolang ze het toe laat kwaad? Kliniek zei kom maandag maar terug, maar merrie staat ruim 2 uur verderop en ben ohz naar de kliniek gegaan, 15km totaal, dus dat is niet echt Mn keuze. Plan is nu dekken tot ze afslaat en dan daarna scannen ivm eventuele kans op vocht etc. Maar dan wil ik wel zeker zijn dat dekken mocht er wel een vruchtje zitten (al betwijfel ik dat) geen kwaad kan.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:20

Hier 2 mooie eitjes! :j
Nog te veel vocht van de hengstigheid in de baarmoeder om al te insemineren dus morgen weer scannen om te kijken of ze al klaar is om geïnsemineerd te worden.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:41

Ik weet eigenlijk niet eens of er levend veulen garantie is bij de hengstenhouder, ga het gelijk even opzoeken. Wat jullie zeggen is ook zo, het houdt nog niet op bij drachtig zijn.

Gelukkig en fijn Myrthe!

Gisteren een scan gemaakt op 38 dagen. Heel mooi een kloppend hartje te zien <3